Utställning
I ett år har Fotografiska fått stå i kö. Nu får de äntligen ställa ut André Kertészs samling My France.
Den ungerske fotografen André Kertész började ta bilder redan 1912. Han var en av de första med en Leica-kamera. 1925 flyttade han till Paris. André är känd som en av de första gatufotograferna och har lärt bland andra Robert Capa och Brasaï att fotografera.
André tyckte mycket om att promenera. I Paris kombinerade han fotografering och promenader med varandra. Mellan 1925 och 1936 fångade han ett Paris i förändring på sina turer i staden. Bilderna är lika mycket poesi som fotografi och i många bilder är den gemensamma närmnaren ”två” – en stege och dess skugga, en pipa och två par glasögon eller två män som lutar sig mot en kaj, för att nämna några exempel.
1936 flyttade André med sin fru Elisabeth till New York. Han hade blivit erbjuden jobb där. En annan anledning till flytten sägs vara tyskarnas frammarsch i Europa. Den ungerske fotografen och hans fru var judar, så Europa var inte längre säkert. Andrés gode vän och agent Jacqueline Paouillac grävde ner hans fotografier och negativ i en koffert på en gård i södra Frankrike. De ville inte att nazisterna skulle hitta dem. Det dröjde ända till 1963 innan André återvände till Frankrike och grävde upp kofferten.
Det är främst dessa bilder som är innehållet i utställnigen My France. Fotografiskas kurator Maria Patomella är väldigt stolt över att äntligen få visa dem.
– Han kallas ibland för fotografins farfar, och vi har väntat i ungefär ett år på att få hit de här bilderna.
Utställningen består av 68 fotografier, varav de flesta är tagna under Andrés år i Frankrike. De här bilderna är den mellersta delen av hans liv och innehåller kända verk som ”Burlesk dansös” och Andrés klassiska självporträtt tillsammans med frun Elisabeth från 1931.
– Stora delar av de här bilderna är de som blev nedgrävda. Sen får man nog ta historien med en nypa salt, säger Maria Patomella.
André Kertész - My France visas fram till 27 maj 2012.
Närmast självporträttet på André Kertész och hand fru från 1931. Foto: Alexander Lindhe
8 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Alf
Men det är tyvärr lite sent nu ;-)
/ha det
/ald
Anton Corbijns utställning var också helt klart värd att lägga ner tid på och känns på något konstigt sätt som om det någonstans hör ihop med Kertész.