Utställning
Den världskände porträttfotografen Albert Watson var nyligen på besök i Stockholm med anledning av en ny utställning. Fotosidan fick en pratstund med denne gigant inom fotografin.
Albert Watson var en av de första som ställde ut på Fotografiska när det öppnade 2010. Efter cirka 7 år är han tillbaka igen med välkända bilder på till exempel Kate Moss och Alfred Hitchcock men också nytagna bilder i en serie nakenstudier kombinerade med bilder på landskap. Albert Watson har hunnit bli 75 år gammal och berättar att han tycker att Fotografiska är sig likt sen sist. Vi sätter oss i en soffgrupp och tittar ut över Gamla stan och Skeppsholmen genom ett panoramafönster.
– Idén med att kombinera landskap och bilder på människor har jag haft länge men eftersom jag har assistenter som är så skickliga på att retuschera bilder i Photoshop passade det bra att genomföra arbetet nu.
Vad är likheterna med att fotografera ett landskap och ett ansikte?
– Man kan se på ett ansikte som en geografi där näsan är ett berg och ögonbrynen ett skogsparti. På så vis kan man se på ansiktet som ett landskap. Allas geografi är olika eftersom allas ansikten ser olika ut. Jag försöker alltid hitta det unika med varje ansikte jag fotograferar.
Albert Watson tillsammans med sina kända bilder av Alfred Hitchcock. Foto: Johan Stenström
Albert Watsons nyproducerade arbete är tre månader gammalt medan den äldsta bilden på Alfred Hitchcock är över 40 år gammal. En bild som blev hans genombrott.
– Jag var en ung fotograf och hade precis fått ett uppdrag men jag visste inte vem jag skulle fotografera förens jag kom till studion, det var först då jag insåg att det var Alfred Hitchcock vilket gjorde mig väldigt nervös. Idén var att han skulle hålla upp en silverbricka med en död gås på. Jag föreslog att han kunde hålla gåsen i halsen istället så att det såg ut som att han precis hade strypt den. Det tyckte jag passade bättre för ett porträtt på Alfred Hitchcock.
Vad betyder en sån här gammal bild på för dig 40 år efter att du tagit den?
– När jag ser tillbaka på en bild som är tagen för så längesedan blir jag stolt över vad jag gjort. Jag var en ung fotograf och vågade komma med ett eget förslag trots att det var Alfred Hitchcock som stod framför mig.
Albert Watson föddes i Edinburgh 1942 och är blind på ena ögat sedan födseln. Trots det är han en av världens mest framstående porträttfotografer med ett aldrig sinande intresse för att lära sig mer och utveckla sina arbetsmetoder. 2004 tilldelades han Hasselblads Masters Award och nämner Lennart Nilsson som en fotograf han tycker om.
Finns det några andra svenska fotografer du är inspirerad av?
– Jag känner inte till så många, jag tittar efter bra bilder och bryr mig inte så mycket om var de kommer ifrån. Däremot tycker jag mycket om Paul Hansen som ställer ut här nu, även om han och jag arbetar väldigt olika.
Albert börjar bli trött och tittar på klockan eftersom han vill titta på ljussättningen en sista gång innan vernissagen börjar. Vi tittar ut genom panoramafönstren framför oss och jag frågar hur han hade fotograferat utsikten, en bild som tagits tusentals gånger, hur skulle han tänka om han tog samma bild?
– Man måste först analysera platsen, ska jag ta en bild bara av utsikten eller ska det synas att bilden är tagen genom ett eller flera fönster. Jag gillar hur det urbana landskapet möter den blå himlen men jag har svårare för lyftkranarna längst bort, de hade jag velat retuschera bort. Efter det hade jag bestämt mig för om bilden skall tas på dagen eller på natten eller så hade jag kommit tillbaka när jag vet att det ska komma ett snöoväder. I sådana fall kanske det skulle bli bäst med svartvitt, annars kanske färg. Samtidigt beror det mycket på vem som ska ha bilden och vad den ska användas till. Det hade blivit två helt olika bilder beroende på om jag ska ta den för eget bruk eller om något bett mig ta en bild och vill ha den på ett särskilt sätt.
Jag tar fram kameran som jag ska ta ett porträtt av honom med och Albert berättar att hans första kamera var en Box Brownie han fick av sin pappa och att en av bilderna han tog med den kameran finns med i en ny bok han just givit ut. Han önskar mig lycka till och försvinner iväg för att justera det sista innan utställningen ska öppna.
Utställningen På Fotografiska pågår till den 12 november.
TEXT OCH FOTO: JOHAN STENSTRÖM
3 Kommentarer
Logga in för att kommentera