Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Sveriges dyraste fotokurs?

Sveriges dyraste fotokurs?

För priset av en vanlig familjebil kan du utbilda dig till kommersiell fotograf hos reklam- och rockfotografen Emma Svensson. Men är det verkligen värt varenda krona?

Emma Svensson är en sann entreprenör inom fotografi. Hon är känd som Rockfoto-Emma efter att ha startat bildbyrån Rockfoto på 00-talet. Sedan svängde hon om och blev framgångsrik modefotograf. 

Kursen som Emma leder är ett år lång och består av elva heldags workshops och sexton kvällskurser. Utöver detta lovar Emma eleverna har tillgång till skrivbord och får låna Emmas studio under hela året. För fotografering i fält lånar Emma ut sina Profoto-blixtar.

Emma kommer att fungera som både handledare och agent för eleverna under året. Och det finns även möjlighet att jobba som assistent till Emma under fotojobb mot ersättning.

Vad kostar då det här ett år långa kalaset? Jo, blygsamma 225 ooo. Fast då är det förstås inklusive avdragbar moms. 



Publicerad 2018-10-30.

43 Kommentarer

lonian 2018-10-30 17:18  
Om man fick en komplett utrustning inbakat så.
Flash Gordon 2018-10-30 17:23  
Det har alltid funnits väldigt mänga "wannabees" inom musiken. Många av dem är duktiga musiker och har satsat allt. För ett fåtal har det lyckats att bli berömda och tjäna de stora pengarna. I dag gäller ungefär samma villkor för fotografer.
Det gäller att ha de rätta kontakterna samt en hel del tur att någon uppmärksammar en.
Jag skulle inte ta en kurs för stora pengar för att bli fotograf. Det är ett av de svåraste yrkena efter att bli världskänd rockmusiker.

Om man då inte lyckas vad blir det då? Jag fotade en hel del bröllop. dop och annat som uppdrag. Inte för jag behövde pengarna utan för utmaningen- Oftast för folk jag kände via vänner som rekommenderade mig. Det var en hel del jobb och lärde mig mycket.
Fast rent ekonomiskt var det dödfött. Jag tjänade minst 5 gånger så mycket på mitt vanliga jobb per timme som IT-projektledare och managementkonsult.
I dag när alla fotar konstant själva med mobiler är nog fotograf ett av de svåraste jobben för få en vettig inkomst. Numera tar jag aldrig betalt utan fotar enbart event för mina närmaste och vänner jag känner väl. Deras tacksamhet att få något som är bättre än vad deras mobilkameror duger till är tillräckligt. Som betalning för jag många nära vänner och ofta en väldigt trevlig middag. Som senast i Split.
Abe Normal 2018-10-30 18:02  
Hmm... nästan en kvarts miljon kronor. Jag skulle gå på en billigare kurs och istället lägga pengar på egen utrustning.
gatosi 2018-10-30 18:31  
Vad jag har förstått så har ett antal manliga kollegor hunnit före henne med liknande affärsideer. Förstår inte varför Fotosidan klankar ner på just Emma Svensson.
ctlindsten 2018-10-30 18:41
Var klankar dom ner på henne?


Fotosidan skrev nyligen en grym artikel om henne, här har du den: https://www.fotosidan.se/cldoc/fotografer/fotografen-som-besteg-europas-alla-toppar.htm
cango 2018-10-30 19:07
Kanske inte direkt klankar, men...

"Men är det verkligen värt varenda krona?"
"Jo, blygsamma 225 ooo."

Inte proffsigt.
Fredrikpersson 2018-10-30 21:19
Jag reagerade likadant. Tycker också att det finns en negativ klang i artikeln. Om det var avsiktligt så tycker jag att det var onödigt.
Flash Gordon 2018-10-30 21:27
Detta hr inget med han eller hon att göra. Att slå mynt av ett kort kändiskap kommer jag tycka vara lika illa oavsett vilket kön mentorn har.
Det finns fotografer som vara kända under många årtionden som kanske skulle vara värda dessa pengar.
MikaelSB 2018-10-31 00:11
Det är ju å andra sidan givet så att hela anledningen till att fotokursen alls är värd att nämna är ju på grund av den stora prislappen. Utan det hade kursen varit en kurs i mängden.
snap01 2018-10-30 19:09  
Imponerande omsättning på hennes firma. Inte många som har så mycket. Om hon hittar kunder till sin kurs så är det bara att säga grattis men med tanke på hur firman går så kan hon säkert lyckas med det.
Flash Gordon 2018-10-30 19:46
Jo jag vet. Jag är lastgammal. Har sett kändisar komma och gå- Även kända fotografer.
De får försöka slå mynt av sin tid i blixtljuset. Har kollat igenom flera av hennes bilder.
Kommit fram till att hon inte är något underbarn. Det är många här på fotosidan som är klart bättre.
Hon är mer ett ett resultat av dagens social media
PMD 2018-10-31 00:33
Svensson har jobbat lite på att göra sig ett namn också. Det är inte bara att starta en blog och visa lite knäppta kort för att bli en fotograf som kan leva på sin fotografi.
luminousoctaves 2018-10-30 19:45  
Lite märklig och spekulativ artikel som ställer många frågor och ger väldigt få svar... t.ex., är det Sveriges dyraste fotokurs? Är det ”värt varenda krona”? Ställ frågorna till någon som kan berätta mer. Här får man mest känslan att Fotosidan vill förlöjliga.
Alf-Magnus 2018-10-30 19:58
Erik vad förväntar du dig av Fotosidan :-)
Alf-Magnus 2018-10-30 20:04  
x-country 2018-10-30 23:26  
Hoppas hon gör det! Emma vs negodilerna. Heja Emma!
ctlindsten 2018-10-31 00:20  
Är väldigt imponerad över hur hårt hon jobbar och har många bollar i luften. Om hon kan ta dessa priser så är det ju grymt.
Syvertsen 2018-10-31 00:27  
Bara jag som flinar lite åt den usla uppsättningen på exempelbilden? En småbildskamera och EN octa, that's it.
x-country 2018-10-31 06:13
Ojdå, ja då hånskrattar du säkert åt dem som fotograferar med mobilkamera i befintligt ljus.
snap01 2018-10-31 07:56
Allt beror på vad du vill göra. Vill du ha ett platt lite mjukare ljus så funkar det väldigt bra.Du kanske tror att hon inte kan rigga fler blixtar? Ibland kan det enkla vara det bättre, inte alltid man behöver hårljus,en blixt på fonden, en från varsin sida så att en liten skugga uppstår på ena sidan näsan osv.
Syvertsen 2018-10-31 13:00
Nej Jörgen, men jag hade inte betalat dem för att utbilda mig till fotograf heller.
Alf-Magnus 2018-10-31 21:39
Tja i bland så är det enkla det geniala
azek99 2018-11-01 08:35
Flina på du, Emma fokuserar på helt andra saker i livet...
PMD 2018-10-31 00:32  
Drygt 8000 kr per kurstillfälle. Ja, det kanske är dyrt? Jag vet inte, men det låter inte fullständigt orimligt.

Frågan är väl om alla 27 kurstillfällena är lika givande och om pris/prestanda kan hållas uppe hela tiden ...
snap01 2018-10-31 08:06  
Jag säger det en gång till. Du omsätter inte över 7 miljoner kronor om du inte kan plåta. Ingen kund betalar massa pengar för att det är roligt. Visst häftig prislapp på kursen men samtidigt så kanske du får en chans att komma in i branschen. Får du igång en omsättning över miljonen så är inte 15000 i månaden särkilt mycket att pynta av.
Med tanke på hennes egna siffror så verkar hon jobba med bra kunder samt du får tydligen betalt för vissa assistent jobb under kursens gång.
Men jag håller med låter dyrt men det kanske lönar sig ändå?
Tycker tråden är överfull av avundsjuka med (wannabe) osv. Jag själv är impad av att hon omsätter så mycket hon gör och önskar henne lycka till.

Någon som vet om kursen är studiemedelsberättigad och om dom som går den kan få en del betald av staten?
Dead_Silent 2018-10-31 08:56
Bra sagt och håller med fullständigt!
Hade jag facit i hand och visste att denna utbildning skulle ge mig en språngbräda till en karriär som ger mig inkomst osv så skulle jag definitivt anse att kursavgiften är befogad.
f.billqvist 2018-11-04 16:26
Ser att de är några anställda , är nog inte så att hon drar in 7 mille i sin egen ficka
men hatten av om så är fallet :D
snap01 2018-11-05 11:11
Står 0 anställda på alla bolag om hennes AB. Var ser du något annat ? Hon tar säkert in hjälp men faktureras för det.
RobertMagnusson 2018-11-05 11:36
Emma har flera anställda.

Det här är teamet
http://studioemmasvensson.se/kontakt/
PMD 2018-11-05 12:34
Jag undrar om Studio Emma Svensson får många uppdrag från utlandet. I så fall vore det nog bra att strama upp personbeskrivningarna lite. Att blanda språk så där ger ett lite dåligt intryck.

Språkensning vore nog bra även om de riktar sig enbart till den svenska marknaden, fast få ändra till helt på svenska.
snap01 2018-11-05 12:58
På alla bolag står det o anställda. Hon har inga anställda där. Dom har väl egna bolag o fakturerar själva.
RobertMagnusson 2018-11-05 13:44
Hur många anställda ett företag har är inte en offentlig uppgift och därmed stämmer inte alltid den uppgiften på allabolag. Min sambo är en av de anställda hos Emma.
PMD 2018-11-05 13:47
Emma Svensson har åtminstone tre bolag:

Rockfoto AB (www.rockfoto.nu/about)
Fotograf Emma Svensson AB (http://www.rockfotoemma.se/kontakt)
Studio Emma Svensson (http://studioemmasvensson.se/kontakt)

Det sista bolaget hittar jag inte på allabolag.se så det kanske inte är ett bolag utan någon annan sorts verksamhetsform.

Hursomhelst så vimlar det av medarbetare på ovanstående sidor.
Mattias Karlsson Sjöberg 2018-10-31 08:40  
Briljant. 8 personer som har investerat stort i sig själva, tillsammans under ett år. Priset i sig blir en motivationsfaktor - Du vet att de andra i miljön är lika investerade som du.
Cambo 2018-10-31 10:59  
Pigga modeller!
hbengtsson 2018-10-31 11:50  
Nu vet vi ju inte kursplanen men min spontana känsla efter att ha besökt sidan är att det är lite för många ämnen på för få (dyra) timmar. Hon täcker ju in allt mellan himmel och jord (till och med video). Finns det utrymme för repetition?

Risken är att man kommer därifrån med en bred men ganska tunn kunskap som snabbt dunstar av. Hade hellre sett något kortare och mer målinriktade utbildningar. Det kanske kommer det med.
Dan J. 2018-10-31 16:38  
Håller med om att kursplanen ser lite spretig ut. Lite av mycket. Det är väl den eventuella nackdelen.

Det finns folk som betalar det dubbla och drar på sig lån för att utbilda sig till andra yrken, många år som måste betalas tillbaka.

Här kanske man är flygfärdig på ett år och fått massvis av kontakter och praktik under tiden
deacarlo 2018-11-02 13:49  
Vad är syftet med artikeln?

Oj vad hemskt att ta BETALT för utbildning.
Gå någon trött fotokurs via en gratis folkhögskola om du inte vill betala.
11 heldagar, 16 kvällskurser, tillgång till studio och kontor under 1 års tid är ju rätt bra deal.
fog 2018-11-02 22:33  
Nytt lågvattenmärke för fotosidan. Vad är poängen med artikeln? Håna? Avundsjuka?

Mossigt värre numera i detta community; gnäll, besserwissrar och allmänt tråkig attityd. Blir rätt tydligt med artiklar som denna varför det ser ut som det gör, genomruttet från FS tyvärr.

Jag tackar för dessa 12 åren, detta blir det sista på FS.
erdeljan 2018-11-03 20:16  
Har sett annonser av fotografer och "fotografer" på nätet - allt från någon tusenlapp till oändlighet men om man skall vara ärlig: Annonser säljer!
Sen kan man diskutera saker och ting, allt från pris Emma satte till att FS har kanske gjort ett dålig var av artikel men oavsett vad hon syns och därmed säljer...
Hur går det för er? ;)
lindwalldesign 2018-11-04 23:21  
Vad vill du säga Magnus? Vore kul att få höra dig elaborera lite runt dina tankar när du skrev artikeln.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar