Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Bo Bergström förklarar hur bilder fungerar

Bo Bergström förklarar hur bilder fungerar

Bo Bergström är aktuell med sin bok "Bild och budskap : ett triangeldrama om bildkommunikation". Här kan du se en intervju i TV-programmet "En bok, en författare".

Boken beskriver triangeldramat mellan beställaren, fotografen och betraktaren. Intervjuare är Ulrika Kärnborg.

I programmet säger Bo Bergström bland annat att han inte tror att press- eller reklamfotograferna är hotade av amatörfotograferna eftersom de duktiga proffsfotograferna kan berätta med bilder på ett helt annat sätt. Han tar sin favoritfotograf Lars Tunbjörk som exempel.

Bo Bergström har också skrivit boken "Effektiv visuell kommunikation" och flera böcker om grafisk formgivning.



Publicerad 2012-01-25.

10 Kommentarer

Benganbus 2012-01-25 11:27  
"han inte tror att press- eller reklamfotograferna är hotade av amatörfotograferna...."
Tyvärr så tror jag att dom är hotade i en tid då konkurensen är stenhård mellan företag och billigare är bra! Titta på alla läsarbilder som man efterlyser i tidningar mm, eller då det har hänt nå't ute i världen, "Är du där, och har mobiltelefon, ring oss!" ;)
Se'n att några skickliga fotografer som har kontakter kan fixa jobb, det kan så vara.
/B
luminousoctaves 2012-01-28 11:07
Pressfotograferna är absolut hotade. Se på alla uppsägningar som just nu sker på landets nyhetstidningar. Trenden är, vilket har diskuterats här på Fotosidan förut, att skrivande journalister förväntas ta sina egna bilder allt oftare, detta av kostnadsskäl.

Om det innebär att fotograferna lär sig att skriva eller reportarna lär sig att fotografera återstår att se.
gatosi 2012-01-25 12:16  
Det var lite oklart vad han menade med "amatör". Använde det synonymt med "outbildad".
Annars tyckte jag mycket om att han lyfte fram kontextens betydelse för en bild.
Toxx 2012-01-25 15:16  
Håller med Mattias .. inte mycket av intresse. BB verkar mera intresserad av reklam än foto ... och amatörvinklingen är rolig. Vad kommer BB säga när fotografin får sin egen Banksy ......
Thee Robert`z 2012-01-25 18:32  
Hej !
Proffsen är på intet sätt hotade av "amatörerna", vad man nu lägger för värderingar i ordet "Proffs" eller "amatör". B.B har rätt. Det är bara proffsen som kan göra ett högkvalitativt jobb.
År 2009 gick jag i pension från ett av Sveriges största företag. Jag var administratör men jag fotograferade också företags olika verksamheter.
Det var personalporträtt och olika arbetsplats reportage som hamnade i den interna kommunikationen, dvs Personaltidningen och andra interna publikationer.
MEN... när det gällde den externa kommunikationen då var det bara proffsen som gällde.
En liten diskret kille med en kompaktkamera och en anteckningsbok.
Några dagar senare träffades vi igen. Från kompaktkameran och anteckningsboken visar han mig bildlösningar som jag inte ens i min vildaste fantasi kunde tänka mig. Tre dagar tog det (2001) jag var med som assistent och lärde mig oerhört mycket om "Effektiv Visuell Kommunikation".
Thee Robert`z
annika.s 2012-01-26 09:27  
BB sysslar med kommersiell bild. Jag har läst hans böcker och uppskattat att han tar upp det visuella hantverket och letat förgäves efter kapitlet om den konstnärliga bilden. Jag tycker det är viktigt att tänka på att även BB bör ses i sin kontext. Viljan att sälja in ett budskap gäller inte alla bildmakare. Inte på det som man kan uppleva påflugna och manipulativa sätt som sker i reklam idag.
Ipse 2012-01-27 10:48  
Helt klart finns det ju grymt duktiga amatörfotografer som av en eller annan anledning inte kan titulera sig proffs. Vad gäller enstaka bilder som ska användas i något kommersiellt syfte så tror jag att proffsfotografer kan vara hotade. Däremot i större projekt och för större reklamkampanjer så tror jag inte proffsen är hotade. Tror många stora företag väljer en safe väg och anlitar ett välkänt proffs där de vet vad de får på utsatt tid än att spara några slantar och anlita en amatör. Däremot mindre företag som kanske inte har de ekonomiska resurserna kan måhända välja amatörer. Vidare kan jag tänka mig att en stor reklamkampanj av ett mäktigt företag inte vill ha en bild (typ sådana stockphoto osv som kan laddas ner hur många gånger som helst) som riskerar att dyka upp någon annanstans...
Thee Robert`z 2012-01-27 20:00  
Hej Anders !
1982 var första gången mitt Företag använde sig av Ett PROFFS! För den externa kommunikationen.
Naturligtvis anlitades proffsen fram till min Pensionering 2009., och jag blev lika förvånad vare gång de presenterade sina bildlösningar. Varför hade jag inte tänkt på det här ? Naturligtvis var/ är jag "hemmablind" eller gravt miljöskadad
Berätta för mig vilka av Sveriges 1000, okej då 2500 största företag hämtar sina fotografer från Facebook, Twitter eller rent av Fotosida.
För så j-la bra är inte "amatören" !
Har jag stuckit ut hakan tillräckligt lång!
ge mig respons !
jrydberg 2012-01-27 23:29  
Varför blir alla så provocerade av ordet "amatör"?
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar