Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Två nya IS-objektiv från Canon

Två nya IS-objektiv från Canon

Canon stärker sitt mellansegment av objektiv för hobbyfotografer och proffs som vill hålla nere pris och vikt. De nya objektiven är EF 24-70/4L IS USM och EF 35/2 IS USM.

Canon EF 24-70 mm f/4L IS USM kan ses som en lämplig normalzoom till nya lätta EOS 6D, men fungerar naturligtvis även utmärkt till andra modeller. Vikten är 600 gram vilket är 205 gram mindre än 24-70/2,8L II USM och 70 gram mindre än 24-105/4L IS USM.

Vikt- och prismässigt saknas fortfarande en motsvarighet till Nikons nya AF-S 24-85/3,5-4,5 VR som väger 465 gram och kostar nästan en tredjedel av priset för nya EF 24-70/4L IS USM (cirkapris 14.000 kronor).

Bildstabiliseringen (IS) i EF 24-70/4L IS USM klarar att kompensera för skakningar motsvarande 4 stegs kortare exponeringstid vid normal fotografering. I makroläge med 0,7x förstoring är effekten 2,5 steg. IS-funktionen är av hybridtyp vilket innebär att den dämpar flera olika slags rörelser. Objektivet är vädertätat.

Canon EF 35 mm f/2 IS USM väger 335 gram och är det tredje objektivet i en ny serie kompakta vidvinklar med inbyggd bildstabilisering. Tidigare i år lanserades EF 28/2,8 IS och EF 24/2,8 IS i samma serie. Alla har 4 stegs bildstabilisering.
Närgränsen för EF 35/2 IS USM är 0,24 meter och cirkapriset är satt till 7.600 kronor inklusive moms.

De nya objektiven har USM-motorer med microstepping-teknik vilket innebär att de ska kunna fokusera mjukt under filmning. Säljstart i december 2012.

Nya objektivlock. Från och med januari 2013 kommer Canons objektiv att levereras med en ny typ av objektivlock som är lättare att ta av och på med motljusskyddet monterat.



Publicerad 2012-11-06.

39 Kommentarer

hbengtsson 2012-11-06 09:24  
Intressanta nyheter men jag blir inte riktigt klok på hur Canon öppnar med sina rek.priser. Är det en medveten strategi för att uppmärksamma en prissänkning efter lansering? Någon som vet vad 24-105:an kostade vid lansering tex? Nog för att 24-70 säkert är bättre men ändå...
f.billqvist 2012-11-06 10:10
canon har hål i huvudet . ska man köpa ett nytt system idag hade jag gått på en Nikon

finns ingen motovering varför man ska betala 23.000 för canons 24-70 istället när nikon tar 14.000

ytterligare ett pris exempel nikons fasta 300 2.8 46990kr
canons där har de valt att ta 65990 kr för sin 300 2.8L

de är totalt dumma i huvudet !
vad fan tror de

kan PER KARLSSON försvara dessa priser ?
en förbannad Canon ägare!
Peter Thållen 2012-11-06 10:39
24-105:an kostade ca 13500sek vid lanseringen.
Samuel Svensson 2012-11-06 10:50
Canons lanseringspriser droppar väldigt snabbt. 5D mark III har redan sjunkit 15% på 6 månader. Säg att det blir samma med 24-70 så lägger den sig snart på 19000.

Har du sett hur hög upplösning den klarar? Den ska tydligen vara väldigt fin även om det kanske inte motiverar priset ända fram.
crebbles 2012-11-11 13:03
Du kan inte jämföra mot nikons optik.
Canon tillverkar generellt mycket finare optik än nikon.
Der Steppenwolf 2012-11-11 13:22
Eh, nu är dags för dig att återgå till sömnen igen.
crebbles 2012-11-13 02:14
Jo men visst.
Det är som när 7d kom ut... då var d700 mkt bättre pga bättre isoegenskaper sen att 7d var bättre på i stort sett allt annat spelade ingen roll.
Sen kom 5d3 och d800... då var bara pixlar av intresse... sen att 5d är bättre på allt annat spelade ingen roll. Eller jo Nikon blev hyllad för sitt dynamiska omfång. Från iso 100-104000 så har nikon ba
Mikael Sundberg 2012-11-06 09:30  
Äntligen bättre objektivlock! :-) IS är gott!!
Yeye 2012-11-06 10:23  
Jag kan inte heller fatta att Canon har så höga priser numera. Det är faktiskt att jag har funderat på att gå över till Nikon för jag kan få mycket mer för samma pengar.
f.billqvist 2012-11-06 10:35
vet många kompisar som fimpat Canon istället för nikon pga av dessa priser

folk som har valt D800 istället för en 5D mark 3
bengt-re 2013-02-10 21:27
Lite trollvarning att jämnföra äpplen och päron. Visst är dacia billigare är audi, men det är olika produkter. Jämnför saker som är likvärdiga i prestanda så blir bilden en annan.
robert nordin 2012-11-06 11:20  
Det sas inget om när dessa skulle börja levereras?
Svar från froderberg 2012-11-06 11:47
December 2012
robert nordin 2012-11-06 12:01
2013? Det måste vara rekord i förannonsering, möjligen överträffat av 200-400 som är annonserad men inte släppt (sedan snart två år)
Peter Thållen 2012-11-06 12:11
Det där stämmer väl inte...December 2012 är det väl som gäller för objektiven....däremot så kommer dom nya objektivlocken att vara standard på alla nya objektiv från och med Januari 2013.
Mattias Holter 2012-11-06 12:20  
Detta är bara för att hinna med efterfrågan förmodligen.
När 70-200 2,8L IS USM II kom för ett par år sedan så kostade den 39 000 SEK i handeln.
Den har alltså sjunkit med drygt 50% sen dess.
Ni får ha tålamod helt enkelt.

Jag kommer inte orka att byta upp mig oavsett. :)
Herkulez 2012-11-06 15:10  
hade hellre sett att dom gått nikons väg med 24-70in och gjort den till en "icke L" objektiv för fullformatare med betydligt lägre pris och haft den som kitobjektiv till 6d. sen att canons nya 35/2 is kommer kosta mer än 3 ggr mer än den nuvarande är sjukt, is:en är knappast värd så mkt pengar. för min del då
MattiasL 2012-11-06 15:31
Dock ser 35:an också ut att vara mer välbyggd. Den är jag allt lite avis på som Nikon-ägare.
spotmatic 2012-11-06 15:48
Ef 35/2 är ju riktigt gammal. Typ tidigt 90-tal. 5 bladig bländare, surrig af, inte så vacker teckning utanför fokus. Jag har en själv.
Den nya har 8 blad i bländaren , af med USM och IS. Jag tycker att det är en vettig uppgradering. Blir den nya 35:an lika vass som den nya EF 28/2,8 USM IS, så kommer jag nog att uppgradera.
Vad priset blir får vi väl se sen när det har satt sig om ett tag.
Der Steppenwolf 2012-11-06 16:47  
Detta var en väldigt, väldigt dyr kitobjektiv.
StaffanW 2012-11-06 17:31
Tur ändå att dom inte kapade ytterligare mm till trx 28-55/4L IS, för det hade väl blivit ännu dyrare..

Nej, tycker nog 35/2 IS är intressantare, även om den också har en rätt tilltagen prislapp. Om den tecknar oskärpa på ett bra sätt kan den i mitt tycke konkurera mot 35/1.4 som visserligen har ett steg större bländaröppning men är klumpigare, dyrare och saknar IS.
Mesch 2012-11-06 17:20  
Objektivlock med design av Nikon eller ;-)
35:an är ju jäkligt intrtessant
Snippen 2012-11-06 21:44  
Vad skulle dealmakern vara för att välja 24-70/4 istället för 24-105/4? Är det inte värt att bära 70gram extra och dessutom få 35mm extra brännvidd och sedan ha 3500 att köpa glass för?
Svar från froderberg 2012-11-06 22:22
Med tanke på hur många som lagt 10.000 emellan för att uppgradera från 70-200/2,8L IS USM till 70-200/2,8L IS II USM bara för att få en gnutta mer skärpa och bättre bildstabilisering så är det kanske inte omöjligt att en del väljer en mer nykonstruerad zoom. Har man ändå en 70-200 så ...
Makten 2012-11-06 22:24
Du har inte funderat på att den kanske är mycket bättre optiskt?
Snippen 2012-11-06 22:51
Jag har bara svårt att tro att den ska kunna vara så mycket skarpare än 24-105/4 att det ska kunna motivera prisskillnaden vid ett nyköp då man velar mellan den ena och den andra. Blir intressant att se en framtida försäljningskvot och ett seriöst test mellan de två!
Makten 2012-11-07 11:40
Varför har du svårt att tro det? Ett mindre zoomomfång ger naturligtvis bättre möjligheter att korrigera för aberrationer.
StaffanW 2012-11-06 23:43  
Fast tillsammans med 6D i paket kanske det inte blir så dyrt som 14.000:-.
Tittar jag på 6D och 24-105 i paket så kostar då 24-105 70-75% av styckpris på bara objektivet. Det skulle isåfall betyda att 24-70/4L IS i paket med 6D går på strax över 10.000.
Men håller med om att priset, i synnerhet jämfört med 24-105, känns oskäligt högt. Canon vet säkert vad dom gör. Inte omöjligt att dom ändå inte kan producera tillräckligt många objektiv som efterfrågas och varför då inte ta betalt ordentligt. Är ju inte omöjligt att dom snabbt fasar ut 24-105 och då är dyrare 24-70 enda alternativ som L-normalzoom med IS.

Naturligtvis lättare att ersätta ett befintligt objektiv med ett nytt betydligt dyrare och fasa ut det gamla, än att bara höja priset ordentligt på det befintliga.

Tex 70-200/2.8L IS blev väl 10.000:- dyrare i II:an
TS-E 24 nästan 10.000:- i II:an
24/2.8 och 28/2.8 blev väl inte mycket skarpare, men på med IS och passa på att höja priset med några 100%.
24-70/2.8L gjorde dom också rejäl höjning med II:an.
alf109 2012-11-07 01:28  
Det vore bra om man skrev ut vilka linjefrekvenser och bländare det handlade om i MTF diagrammen. Annars har de inte så mycket värde kan jag tycka. ;)
c5j 2012-11-07 08:59  
Ni glömmer att räkna in microstepping-grejjen som finns i dessa gluggar. Det är väldigt mkt värt för de som filmar mycket med både 5D2 & 5D3, för att inte tala om C-segementet. Det motiverar delvis prisbilden tycker jag. Sedan får man ju se hur de presterar rent optiskt. Men Nikon har övertaget, särskilt nu när de äntligen släppt en 70-200/4. Hade jag haft råd att byta hela systemet på en gång så hade jag gjort det handlöst.
Peter Thållen 2012-11-07 10:57
Det är vanlig USM och inte STM i dessa två objektiv...
spotmatic 2012-11-07 11:47
USM - motorer med microstepping-teknik. För att kunna fokusera mjukt vid filmning. Står det i texten här ovanför objektivlocken.
Peter Thållen 2012-11-07 12:02
Jo jag läste det...men konstigt att Canon själva inte säger/nämner något om det i sin pressrealese då det vore en "key future"...Canon själva säger följande om AF-motorn:

"Superfast AF performance is provided by a small, ring-type Ultrasonic Motor (USM). Working in combination with a high-performance CPU and advanced AF algorithms, USM technology enables accurate, silent and ultra-responsive autofocusing. Full-time manual focusing also ensures adjustments can be made even when AF is engaged."

Dom nämner inget om STM heller någon ny typ av USM där dom nämner/presenterar objektivens nyckelfunktioner
Peter Thållen 2012-11-07 18:28
Där ser man....dock nämns det inte något om det på 24-70/4L IS USM...inte heller nämns det något i den officiella press releasen att 35/2 IS skulle ha en sådan typ av USM så man undrar ju vad som stämmer...det på hemsidan eller press releasen??
patrik_p 2012-11-07 10:05  
Men Canon... när ska ni inse att ni kanske ska ha en 2.8 glugg med IS ?
Chris Berg 2012-11-07 19:10  
Jag instämmer helt med flera av förgående, prissättningen är en katastrof. Jag får väl behålla ett hus och 65-an där det inte finns någon konkurrens, sedan är allt öppet för vad man skall välja. Gamla EF 35/2,0 låg på ett par tusen nu 7 600, vem är det till för, inte är det så mycket bättre än förgångaren. Eller skall man köpa Canongluggar till slumppris som ingen vill ha och behålla systemet?
Parsi 2012-11-08 19:16  
Jag instämmer också med tongångarna i inläggen här.

Jag har en ljusstark 35'a högt upp på investeringslistan, liksom en högklassig 3-4 ggr lång normalzoom. 24-70 är kanske inte exakt vad jag tänkt mig, men i stort faller dessa objektiven i mitt intressefokus just nu. ...tills man tittar på priset. Jag tror faktiskt också att om jag gjort ett val idag, hade jag nog suttit med Nikon system. (Därmed inte sagt att det faktiskt skulle varit bättre, det finns en hel del väldigt trevlig med Canon).

Canons priser beror på att Canon inte har några problem med efterfrågan. Man får innerligen hoppas att Canon stoppar huvuddelen av pengarna de tjänar på utveckling, och inte delar ut allt till aktieägare, så att det på något sätt kommer tillbaka till oss på sikt.
maDa3 2012-11-10 19:43  
Men alltså priset på 35:an. Det är varken en L eller imponerande ljusstyrka.
StaffanW 2012-11-11 08:31
Fast den har bättre ljusstyrka än dom två andra nya, 24/2.8 och 28/2.8 IS, som ligger i samma prisklass.

Eller om du tittar på kombon ljusstyrka f2 och IS så har Canon bara ett sedan tidigare och det är 50.000:- dyrare.

Men prissättningen är väl främst vad dom tror att folk är beredda att betala samt hur många dom hinner tillverka. Så min gissning är att priset håller sig så länge som efterfrågan är större än antalet dom hinner tillverka. Sen sjunker säkert priset ner mot skäliga 5.000:- mot sommaren.

Om det är skarpt och har snabb tyst AF så tror jag det blir en hit.

Tycker nog att prissättningen på 24-70/4 är märkligare då 24-105/4 finns till lägre pris (om dom nu inte har planer på att fasa ut 24-105:an).
Schtyw 2012-11-13 18:31  
Allt som är nytt brukar kosta lite extra i början detta gäller även kamera grejjer. Och vill man ha kvalite så brukar det dessutom kosta extra.
Sen så är det ju bara som så att canons optik alltid varit bäst och specielt deras 300/f2,8L är ju ett objektiv som alla försöker matcha, dessvärre så har ju ingen lyckats ännu.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar