Sony fortsätter att utöka sitt objektivutbud. De senaste tillskotten är två korta teleobjektiv: FE 85/1,8 och FE 100/2,8 STF GM OSS. Det senare ingår i Sonys exklusiva GM-serie och har bildstabilisering samt en defokus-funktion.
Sony FE 85 mm f/1,8 (SEL85F18) är tänkt som ett lättare och billigare alternativ till FE 85/1,4 GM. Nya 85/1,8 kostar cirka 500 euro och väger 371 gram.
Konstruktionen består av 9 linselement i 8 grupper. En lins är gjord av ED-glas. Filterdiametern är 67 mm och närgränsen är 0,8 meter. Bländaren har 9 blad.
Säljstart i mars.
Sony FE 100 mm f/2,8 STF GM OSS (SEL100F28GM) uppges ge ovanligt snygg bakgrundoskärpa tack vare 11 blad i bländaren och ett apodiserande linselement.
Vi har sett liknande optisk konstruktion hos ett porträttele från Fujifilm. Det apodiserande linselementet har en tilltagande densitet ut mot kanterna (liknande ett avtonat gråfilter). vilket ger mjukare kanter på oskärpecirklarna. Funktionen stjäl två steg ljus.
Exempelbild från Sony som visar hur oskärpecirklarna tecknas.
Defokus är en annat sätt att påverka bakgrundsoskärpan genom att styra mängden sfärisk oskärpa i bakgrunden. Kort sagt är detta ett objektiv som är tydligt inriktat på porträttfotografering.
Den optiska konstruktionen består av 14 linselement i 11 grupper. Ett linselement är asfäriskt formad och ett är gjort av högbrytande ED-glas.
Objektivet väger 700 gram och är 118 mm långt. Filterdiametern är 72 mm. Närgränsen är 57 centimeter.
FE 100/2,8 STF GM OSS börjar levereras i mars och kostar cirka 2 100 euro.
15 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Håller annars med om att det finns för många "normaler".
Vad jag saknar är BRA normalzoomar som storleksmässigt matchar kamerahusen. Vidare BRA vidvinkelobjektiv. Därför kör jag inte Sony längre. För FF har det korta registeravståndet ställt till det för mycket på dessa objektiv. 85:an kan man nog dock förvänta sig bra resultat från.
Superautofokus är dock inte bara lovsång och glädje om man är sport/fågel fotograf, då kanske inte för gamla objektiv gör dom senaste superkamerorna full rättvisa, då får man hosta upp lite pengar om man skall ligga på topp.
Båda de här är välkomna objektiv som absolut fyller sitt syfte. 85/1,8 som finns hos de andra märkena är ett måste-objektiv. Blir hyggligt kompakt och smidigt, samtidigt som det ger bra karaktär och i de flesta fall riktigt skarpt och bra till en kostnad som passar entusiastfotografer, vilket är Sonys primära kundkrets för A7II.
100/2,8STM är superkul ju!
Ganska logiskt att de benämner den STM för att det ska anknyta till den legendariska Minolta 135/2,8STM, men egentligen är det väl inte riktigt samma typ av objektivkonstruktion. Minoltan är ju väldigt speciell med dubbla bländare och är ett helt manuellt objektiv.
Det här liknar väl mer Nikon 135/2 DC i konstruktionen.
Hursomhelst så verkar det vara ett kanon-objektiv som lär sälja som smör. Autofokus och stabilisering i ett sådant specialobjektiv och detta till ett pris som faktiskt inte är astronomiskt. Det är ju hur grymt som helst och är något het unikt för Sony.
En 16-35/2,8 och en 70-400/5,6 telezoom så är FE-fattningen ganska komlpett. För oss som satsat på APS-C finns det fortfarande lite luckor, men med de här roliga objektiven, speciellt 100an. så överväger jag att skaffa en dylik tillsammans med en A7III i ett senare skede när också något mirakel har inträffat på den ekonomiska fronten :-)
Riktigt bra vidvinklar och normalzoomar lyser fortfarande med sin frånvaro (om man bortser från 24-70/2,8). Och utbudet till APS-C verkar de inte längre ett dugg intresserade av, även om de gör nya kameror.
Ganska logiskt att de benämner den STM för att det ska anknyta till den legendariska Minolta 135/2,8STM, men egentligen är det väl inte riktigt samma typ av objektivkonstruktion. Minoltan är ju väldigt speciell med dubbla bländare och är ett helt manuellt objektiv."
Nja, varken de dubbla bländarna eller den manuella är det som ger STF (smooth trans focus) sitt namn, utan det är apodiseringsfiltret som båda STF-objektiv delar. Det är det som gör bokehn så mjuk.
??? Gör den ???
Var kan man läsa mer om detta?
Här är uppenbarligen något jag missat och inte riktigt förstår.
Skärpedjup är en optisk illusion, det ser skarpt ut tex 5 meter framför och bakom skärpeplanet eller 1/3 framför och 2/3 bakom vid makro.
Men med högre upplösning blir skärpeplanet (där skärpan sitter) skarpare, så den upplevda skärpan i skärpedjups området blir sämre i ändlägena.
En annan gammal regel är att 1/60s räcker för 50mm objektiv på småbild för att inte få skakningsoskärpa ( kanske 1/30s för vana fotografer). I dag kanske man ska säga 1/125s.
Men utan stativ är det egentligen alltid skakningsoskärpa, men oftast så liten att det inte märks, men med högre upplösning kanske det behövs kortare slutartid för att frihandsfoto ska se skarpt ut.
Har ju en Canon 80D också och varje gång jag har både den och A6500 framme samtidigt så slår det mig vilken kvalitetskänsla Sony-kameran har och hur schysst den är och hur klumpig Canon-kameran är. 80D har dock andra fördelar så den fyller sitt syfte ändå, men A6500 är inte alls för liten.
Nu när Sony börjar bli klara med objektivutbudet för FF så kanske de tar sig an APS-C med samma frenesi :-)