Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
37 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Antingen så är jag inte Volvos målgrupp så att jag inte riktigt grips av bilden, eller så hoppar reklambyråerna bara på tomrummet i människornas religiösa liv och fyller den med reklam i stället.
Själv börjar jag bli trött på reklamens eviga dramatik. Undrar när trenden vänder. Och hur.
/Katja
Hälsningar
Bosse
Men har alltid tyckt att bilen ser digitalt påklistrad på bilden.
Den ser inte naturlig ut om man ser till helheten av bilden.
Samma gäller cyklarna.
Men dock är bilden väldigt vacker.
Och det vet nog oftast betraktaren, speciellt dom som är fotointresserade som har ett mer analyserande av bilder än "normal"-betraktaren.
Det jag menar är att bilden ser digitalt påklistrad ut, att den faktiskt inte har stått där när bilden togs. Och det är lite detta som jag tycker förstör liiiite av tjusningen av bilden.
Frågan är om det hade gått att tex lysa upp bilen med reflektorer eller någon typ av strålkastare. Och frågan är om det kanske hade blivit samma resultat i slutändan...
Men det är klart, det är inte alltid lätt med "studio"-fotografering uppe på ett berg. :-)
Åter, bilden är fantastiskt vacker. Och framförallt som reklambild är det underbart att det läggs ner så stor energi på ett kort.
Åreskutan är cykelpark om somrarna så cyklarna passar väl in (det är dessutom cyklar som gör sig bra _utför_ det berget).
Det är serviceväg ända fram så det går nog att ta sig upp med nästan vilken bil som helst, garanterat utan att bryta mot några terrängkörningslagar.
Registreringsnumret stämmer f.ö. på bilen.
På frågan om vi ska kräva äkthet över något som "bara" ska påverka oss kommersiellt så är det väl just då vi ska kräva äkthet! Antingen går det att köra bilen till den platsen eller så går det inte.
Kan bara gratulera fotografen till att ha lyckats trycka av precis när ljuset bryter igenom molnen ;-)
Färgen i landskapet har samma färg som galla, men framförallt så reagerar jag negativt som fjällvandrare för en bil i fjällvärlden - i väglös land.
Bildkompostionen är däremot bra, men cyklarna "too much".
En spontant fotofråga jag även ställer mig är om den har lyfts dit per helikopter eller per Photoshop.
Jag tycker att Volvo gör bra bilar, men visar dåligt miljöomdöme, när man väljer sådan reklambild.
Och kommentaren i ovannämnda filmklippet verkar otroligt konstruerat och det pratas om gyllene snittet, när sådant inte finns i en avlång bild.
Vänligen
Wolfgang
Det går inte att räkna exakt fram det Gyllene snittet i Gehrkes avlånga bild. Jag tycker att Volvobilen ligger utanför det Gyllene snittet. Även utanför när det gäller tredjedelsregeln som inte är samma sak som Gyllene snittet. Det ser man med blotta ögat, men bilen är för oss i västvärlden ändå perfekt balanserad i bilden, eftersom vi läser från vänster till höger. Den högra sidan är svagare, men blir starkare genom bilens placering och för att få balans så krävs det den stora ytan mellan bilen och vänstra kanten. Och det är vi ju överens med.
När allting kommer omkring så tycker jag att bilden är så pass avskräckande att den skulle passa bättre för en Greenpeace-annons.
Jag har kollat fotografens andra Volvobilder och de är mycket bra!
Också ett sätt att tänka komposition.
Jag är själv fjällvandrare och ser inte bilen som något smutsigt i bilen...
Men i en reklambild så gäller det första intrycket och där är vi människor olika.
För min del fick jag direkt dåliga vibbar, när jag såg bilen i väglös land.
I Abisko fick jag lära mig att man inte skall lämna stigarna i nationalparken, eftersom man sliter på markvegetationen som inte kan återhämta sig på grund av den korta sommaren i norr. På Kungsleden finns många spänger just för att skydda den känsliga marken.
Jag reagerade också för att diskussionen i ovannämnda clip var så ytlig.
Om jag finge önska något ytterligare så vore det litet mer diskussion än dialog. I de efterföljande kommentarerna framkommer ibland synpunkter där Bo och Stefan får mothugg. Det skulle ge serien en extra krydda om ni valde bilder där ni inte är 100% samstämmiga och på så sätt skapade mer diskussion i videon - naturligtvis utan att för den skull "dissa" bilden eller fotografen.
Kan kanske vara värt att tillägga att dessa inspelningar är helt orepeterade och att vi inte har klippt ut några »godbitar«. Vi har slagit oss ner framför kameran och tagit fram en bild, Anders har slagit på kamerorna och så börjar vi snacka. Helt utan manipulering, alltså :-)
Stefan
Är det två bilder ihopfogade med himlen för sig och bilen för sig eller såg det så magiskt ut just när bilden togs?
Hur mycket arbete i photoshop är det, hur såg orginalbilden ut innan. Det är frågor jag ställer mig som fotograf då jag vill förstå tillvägagångssättet. Oftast är det mer spännande för en fotograf att förstå tillvägagångssättet och diskussionen däromkring och fram till den slutliga bilden som levereras till kunden.
mvh
Morgan Larm
Men som sagt, om denna teknik har använts i detta fall vet jag inte. Omöjligt att se på bilden.
Men om Peter
En sån bild skulle jag som fotograf tacka nej till att ta. Gillar inte att man ska bygga ihop en bild så.
Känns inte äkta i min värld. Men smaken är olika