Specialmotiv
Den frågan har säkert de flesta ställt någon gång. Jag har i alla fall gjort det, och jag tänkte dela med mig av det jag kommit fram till, dels genom egna funderingar, dels genom diskussioner med bland andra min far.
Det som fick mig att börja fundera på det här var när jag upptäckte att de tre människor som fotograferat mig de senaste 2-3 åren, får mig att se väldigt olika ut. Jag började fundera på varför, och det här är vad jag kom fram till.
(De som fotograferat mig är två nära vänner, samt min chef/arbetsledare på min utbildning.)
Som person är jag (i alla fall enligt mina vänner) ganska hemlighetsfull, uppfattas som mystisk, drömmande och varmhjärtad. När det gäller utseende tillhör jag inte den kategori människor som generellt sett anses snygg eller vacker, inte ens söt. Möjligtvis attraktiv, om man gillar den typ av utseende jag har. Jag klär mig i princip enbart i svart, och har ett ganska stort, rufsigt, smålockigt rött (färgat) hår.
För att man ska se bra ut på bild, är det en klar fördel om man känner sig vacker inför fotografen. När min chef (kvinna i 30-årsåldern, liten och smal) fotograferar mig, känner jag mig inte speciellt vacker. Däremot när mina vänner fotograferar mig (en barndomsväninna samt en killkompis), så känner jag mig nästan alltid väldigt vacker, och blir därefter också nöjd.
En annan sak som påverkar, är vilken bild fotografen har av mig. Om fotografen inte tycker att jag är vacker, hur ska jag då kunna bli vacker på bild? Nu är det i och för sig inte varje gång man ska vara just vacker, men oavsett den 'image' man vill ge på bilden, så har fotografens bild av mig en viss betydelse.
Utöver detta har naturligtvis personkemi, huruvida fotograf/modell är trött, känslomässigt stabil, hel och ren och så vidare betydelse. I viss mån skulle jag tippa på att även samhällets syn på modellen har inverkan - indirekt!
Anses jag som vacker, proper, intellektuell eller vad man nu kan tänkas vilja uppfattas som, så skiner även det igenom.
Jag tror även att man som fotograf (av människor) bör besitta en viss psykologisk förståelse/kunskap. Man bör kunna hantera människor på ett bra sätt (vad det nu är), och kunna bemöta dem på den nivå de befinner sig.
Klarar jag inte det, är chansen att jag lyckas få dem att se bra ut på bild mycket liten.
Den erfarenhet jag själv kan dra av detta, som fotoassistent hos en porträttfotograf där jag dagligen bemöts av kunder som vill se bra ut på bild, är att för att de ska bli nöjda, krävs stor uppmärksamhet från min sida. Inte bara rent tekniskt, som t ex hur man sätter ljus eller från vilken sida kunden föredrar att bli sedd. det krävs också att jag som fotograf i det närmaste upplever en förälskelse för mina kunder just i fotograferingsögonblicket! En bra bild bygger också på förtroende, tillit och förståelse. Som fotograf bör jag utstråla kompetens och pålitlighet. Utan detta finns möjligheten att mina kunder inte litar på att jag kan det jag gör, och detta kommer då att synas igenom på bilderna.
Jag har tagit med en eller två bilder från varje fotograf som fotograferat mig, för att visa exempel. Det är inte alls säkert att ni ser det jag ser (med tanke på att jag känner mig själv), men det torde visa någon skillnad. Jag hoppas bara att ni förstår vad jag menar. ;)
Den här bilden är tagen av en av mina vänner; en kille som verkligen gillar att fotografera. Vi hade varit ut på en skogspromenad med våra kameror och fotograferat varandra. Det här är mot en vit vägg på min altan, och är tagen i syfte att få en 'sexig' bild på mig... jag har lite noja över det där, och tja. Kvalitén på den här bilden är rätt kass, för jag hade förminskat den så mycket att det är svårt att få den snygg större, men jag försökte i alla fall. Jag vet inte om jag ger ett sexigt intryck, men jag gillar bilden i vilket fall. Jag ser rätt bra ut på den, och vi hade himla roligt när vi tog den (jag var tvungen att ställa mig med alla kläder på i duschen för att ge det där helblöta intrycket).
Den här bilden är rätt gammal. Jag tror att jag var 21 eller 23 när den togs (är 25 nu).. den här är tagen av min äldsta barndomsväninna (som faktiskt var den som fick mig intresserad av foto till att börja med), och jag är väldigt förtjust i den. Av någon anledning så får hon mig nästan alltid att känna mig väldigt vacker, och jag är nästan alltid nöjd med de bilder hon tar av mig. Den här, har jag för mig, är tagen i Uppsala, på taket i det hus där jag bodde. Jag var jättesminkad, det var jättevarmt och svettigt, men roligt hade vi...
Den här bilden är tagen av min chef. Den togs i samband med min pappas 50-årsdag i våras. Han fick en bild av mig och min mamma i födelsedagspresent, och så togs den här bilden samtidigt. Jag har fått höra att jag ser väldigt ung ut på den, och jag är inte alls speciellt nöjd. Jag tycker inte att jag ser ut sådär, men det är förstås svårt för mig att bedöma. Men å andra sidan; jag har aldrig känt mig speciellt vacker i sällskap med min chef. Inte framför kameran, i alla fall...
49 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Det var verkligen 3 olika människor jag just betraktade! Jag skulle aldrig gissa att, (speciellt den nedersta) dessa var du allihopa.
På de två översta ser du rätt smal och slank ut, men på den nedersta mycket rundare tillexempel. (Nu är jag också en sån som ser olika ut på alla bilder, tycker jag då själv men..) Det du skrev gav mig ändå en funderare, speciellt på huruvda fotografens sätt att se på en bidrar till bildens utseende.
Bra skrivet, och vilken skillnad på bild 2 & 3.
Håller med Linda, skulle aldrig gissa det var samma person!
Mvh
Maverick
fredrik j: umm.. det är inte SÅ stor tidsskillnad på bilderna.. de är tagna med cirka tre års mellanrum mellan nr 2 och 1 och 3.. visst hade det kunnat vara närmare i tid, men det hade fortfarande varit lika stor skillnad.. tro mig.. ;)
adam: det är helt sant.. och det kan faktiskt vara svårt att veta hur a) folk ser ut när de är naturliga, om man inte känner dem väl.. b) veta hur de uppfattar sig själva som vackra.. fast det är klart; det beror nog också på hur pass engegerad fotografen är i att förhöra sig om den sortens frågor..
det du skrev om att man som fotograf nästan bör uppleva en käsla av förälskelse när man tar själva bilden håller jag verkligen med om, det är så det ska kännas, och på något sätt är det när det känns så det blir som bäst.
Sälv blir jag ibland så upprymd av hur bra det känns och hur bra jag tror mig veta att slutresultatet ska bli, att modellen ifråga säkert undrar vad jag är för en...:-)
Jättefint skrivet iallafall..
Tycker mycket om bild nr2...
Sen handlar det om det personliga uttrycket (den konstnärliga touchen) som finns i alla former av bilder. Man gillar ju inte alla konstnärer heller.
Av dina tre bilder tycker jag den första är hemsk, den andra häftig och den tredje en bra bild att ge mamma och pappa.
Mvh Rolf S.
För att få bättre bilder (även retroaktivt)gäller att utvidga sin syn på sig själv.
MVH
leif
leif: det är klart att en bra bild motsvarar modellens bild av sig själv? iaf om hon ska vara nöjd med den.. JAG kan ju vara nöjd med en bild, men modellen ogillar den.. men då har man förmodligen inte samma förväntningar på den, skulle jag tippa på.. du har säkert rätt rörande att vår bild av oss själva är ngt snäv, men det jag undrar lite över är vart gränserna för en bra bild går, och VAD en bra bild är i så fall? räcker det inte egentligen med att modellen är nöjd? (om man bortser från en t ex modefotograf, där bilderna ska visas officiellt och det ligger speciella förväntningar på hur bilden ser ut) .. jag antar att det, i likhet med det mesta annat, är så att skönheten ligger i betraktarens ögon..
Ta inte det här fel nu.. Men min första tanke på bilderna var:
Bild 1 : Blyg
Bild 2 : Vacker, framgångsrik
Bild 3 : Mesig, tråkig
Jag vet ju inte alls vem du är & har därför respekt för dig. Men (FAN) vad du ser olika ut!
Det ser nästan tillgjort ut.. Tack för artkeln.
på de två första bilderna så får man känslan av att du är smal, medans du på den sista ser mycket mullig ut...och det är verkligen tre helt olika personer.....
Detta var några tankar som föddes hos mig när jag såg dina bilder. Tack för en bra artikel.
Tacar för en bra och tankeväckande artikel.
Jag gillar speciellt nummer två.
Ser gärna fler "analytiska" proträtt artiklar typ den här.
/Mikael
Men jag håller med om att man måste gilla något hos modellen för att skapa en trygghet i själva stunden. Folk som ger mig olust eller som är otrevliga kan jag inte ta något annat är stela eller snobbiga bilder av.