Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Varför blir man bra på bild?

Varför blir man bra på bild?

Den frågan har säkert de flesta ställt någon gång. Jag har i alla fall gjort det, och jag tänkte dela med mig av det jag kommit fram till, dels genom egna funderingar, dels genom diskussioner med bland andra min far.

Det som fick mig att börja fundera på det här var när jag upptäckte att de tre människor som fotograferat mig de senaste 2-3 åren, får mig att se väldigt olika ut. Jag började fundera på varför, och det här är vad jag kom fram till.

(De som fotograferat mig är två nära vänner, samt min chef/arbetsledare på min utbildning.)

Som person är jag (i alla fall enligt mina vänner) ganska hemlighetsfull, uppfattas som mystisk, drömmande och varmhjärtad. När det gäller utseende tillhör jag inte den kategori människor som generellt sett anses snygg eller vacker, inte ens söt. Möjligtvis attraktiv, om man gillar den typ av utseende jag har. Jag klär mig i princip enbart i svart, och har ett ganska stort, rufsigt, smålockigt rött (färgat) hår.

För att man ska se bra ut på bild, är det en klar fördel om man känner sig vacker inför fotografen. När min chef (kvinna i 30-årsåldern, liten och smal) fotograferar mig, känner jag mig inte speciellt vacker. Däremot när mina vänner fotograferar mig (en barndomsväninna samt en killkompis), så känner jag mig nästan alltid väldigt vacker, och blir därefter också nöjd.

En annan sak som påverkar, är vilken bild fotografen har av mig. Om fotografen inte tycker att jag är vacker, hur ska jag då kunna bli vacker på bild? Nu är det i och för sig inte varje gång man ska vara just vacker, men oavsett den 'image' man vill ge på bilden, så har fotografens bild av mig en viss betydelse.

Utöver detta har naturligtvis personkemi, huruvida fotograf/modell är trött, känslomässigt stabil, hel och ren och så vidare betydelse. I viss mån skulle jag tippa på att även samhällets syn på modellen har inverkan - indirekt!

Anses jag som vacker, proper, intellektuell eller vad man nu kan tänkas vilja uppfattas som, så skiner även det igenom.

Jag tror även att man som fotograf (av människor) bör besitta en viss psykologisk förståelse/kunskap. Man bör kunna hantera människor på ett bra sätt (vad det nu är), och kunna bemöta dem på den nivå de befinner sig.

Klarar jag inte det, är chansen att jag lyckas få dem att se bra ut på bild mycket liten.

Den erfarenhet jag själv kan dra av detta, som fotoassistent hos en porträttfotograf där jag dagligen bemöts av kunder som vill se bra ut på bild, är att för att de ska bli nöjda, krävs stor uppmärksamhet från min sida. Inte bara rent tekniskt, som t ex hur man sätter ljus eller från vilken sida kunden föredrar att bli sedd. det krävs också att jag som fotograf i det närmaste upplever en förälskelse för mina kunder just i fotograferingsögonblicket! En bra bild bygger också på förtroende, tillit och förståelse. Som fotograf bör jag utstråla kompetens och pålitlighet. Utan detta finns möjligheten att mina kunder inte litar på att jag kan det jag gör, och detta kommer då att synas igenom på bilderna.


Jag har tagit med en eller två bilder från varje fotograf som fotograferat mig, för att visa exempel. Det är inte alls säkert att ni ser det jag ser (med tanke på att jag känner mig själv), men det torde visa någon skillnad. Jag hoppas bara att ni förstår vad jag menar. ;)





Den här bilden är tagen av en av mina vänner; en kille som verkligen gillar att fotografera. Vi hade varit ut på en skogspromenad med våra kameror och fotograferat varandra. Det här är mot en vit vägg på min altan, och är tagen i syfte att få en 'sexig' bild på mig... jag har lite noja över det där, och tja. Kvalitén på den här bilden är rätt kass, för jag hade förminskat den så mycket att det är svårt att få den snygg större, men jag försökte i alla fall. Jag vet inte om jag ger ett sexigt intryck, men jag gillar bilden i vilket fall. Jag ser rätt bra ut på den, och vi hade himla roligt när vi tog den (jag var tvungen att ställa mig med alla kläder på i duschen för att ge det där helblöta intrycket).



Den här bilden är rätt gammal. Jag tror att jag var 21 eller 23 när den togs (är 25 nu).. den här är tagen av min äldsta barndomsväninna (som faktiskt var den som fick mig intresserad av foto till att börja med), och jag är väldigt förtjust i den. Av någon anledning så får hon mig nästan alltid att känna mig väldigt vacker, och jag är nästan alltid nöjd med de bilder hon tar av mig. Den här, har jag för mig, är tagen i Uppsala, på taket i det hus där jag bodde. Jag var jättesminkad, det var jättevarmt och svettigt, men roligt hade vi...



Den här bilden är tagen av min chef. Den togs i samband med min pappas 50-årsdag i våras. Han fick en bild av mig och min mamma i födelsedagspresent, och så togs den här bilden samtidigt. Jag har fått höra att jag ser väldigt ung ut på den, och jag är inte alls speciellt nöjd. Jag tycker inte att jag ser ut sådär, men det är förstås svårt för mig att bedöma. Men å andra sidan; jag har aldrig känt mig speciellt vacker i sällskap med min chef. Inte framför kameran, i alla fall...

Publicerad 2001-11-25.

49 Kommentarer

Linda Forssell 2001-12-12 22:35  
Betyg: 4
Jag vet inte vad jag ska säga förutom -what!? :)
Det var verkligen 3 olika människor jag just betraktade! Jag skulle aldrig gissa att, (speciellt den nedersta) dessa var du allihopa.
På de två översta ser du rätt smal och slank ut, men på den nedersta mycket rundare tillexempel. (Nu är jag också en sån som ser olika ut på alla bilder, tycker jag då själv men..) Det du skrev gav mig ändå en funderare, speciellt på huruvda fotografens sätt att se på en bidrar till bildens utseende.
Sniket 2001-12-12 23:35  
Betyg: 4
Det får en verkligen att rota bland gamla bilder...
Bra skrivet, och vilken skillnad på bild 2 & 3.
Håller med Linda, skulle aldrig gissa det var samma person!
Maverick 2001-12-13 08:54  
Betyg: 3
En bra artikel vars uppfattning jag delar. Men jag skulle gärna ha sett fotografier från samma tidsperiod. Det ser ut som om det skiljer en hel del år mellan dessa. Vilket gör det hela lite svårbedömt för oss som inte känner dig.

Mvh
Maverick
picturethis.se 2001-12-13 09:36  
Betyg: 4
Fina tankar! Jag fotograferar oxo mycket människor, en del modeller. En skillnad kan vara att som porträttfotograf, bör man avbilda personen så som hon själv vill se ut. Men med en modell (som bör kunna förställa sig genom smink/skådespel)så som du själv vill att hon ska se ut (alt. kunden) Det kan bli svårt att avbilda en person rättvist som man bara har träffat i fem minuter...
pisces 2001-12-13 18:56  
hej, hopp alla! tack för kommentarer!

fredrik j: umm.. det är inte SÅ stor tidsskillnad på bilderna.. de är tagna med cirka tre års mellanrum mellan nr 2 och 1 och 3.. visst hade det kunnat vara närmare i tid, men det hade fortfarande varit lika stor skillnad.. tro mig.. ;)

adam: det är helt sant.. och det kan faktiskt vara svårt att veta hur a) folk ser ut när de är naturliga, om man inte känner dem väl.. b) veta hur de uppfattar sig själva som vackra.. fast det är klart; det beror nog också på hur pass engegerad fotografen är i att förhöra sig om den sortens frågor..
Sara 2001-12-14 10:09  
Betyg: 4
Tycker ocksådetta var en väldans bra artikel...
det du skrev om att man som fotograf nästan bör uppleva en käsla av förälskelse när man tar själva bilden håller jag verkligen med om, det är så det ska kännas, och på något sätt är det när det känns så det blir som bäst.
Sälv blir jag ibland så upprymd av hur bra det känns och hur bra jag tror mig veta att slutresultatet ska bli, att modellen ifråga säkert undrar vad jag är för en...:-)
Jättefint skrivet iallafall..
Tycker mycket om bild nr2...
Rolf S. 2001-12-14 12:44  
Betyg: 4
Kul att du tar upp den här sidan av fotografering. Jag har lagt märke till samma sak speciellt när jag sett mina barn på kort som andra tagit. Jag antar att det beror på vilket förhållande man har till den avbildade. Man ser om posen/bilden ÄR modellen och vågar kanske också regisera mer vid tagningen.
Sen handlar det om det personliga uttrycket (den konstnärliga touchen) som finns i alla former av bilder. Man gillar ju inte alla konstnärer heller.
Av dina tre bilder tycker jag den första är hemsk, den andra häftig och den tredje en bra bild att ge mamma och pappa.
Mvh Rolf S.
Liquid 2001-12-15 20:00  
Betyg: 4
Bild nummer 2 tyckte jag väldigt snyggt fotat. Man ser mystiken utsrålar sig som du beskrev förrut. Väldigt bra
aqvarick 2001-12-20 03:49  
Betyg: 4
Jag tror att smink har en viss betydelse , även vilket humör du är på , det inverkar nog en hel del.
leif 2001-12-21 13:55  
Betyg: 3
Själv i bild?. Jag försöker beskriva mitt sätt att se saken. En bra bild motsvarar "objektets bild" av sig själv. Det är vanligt att bilden av oss själva är mycket snäv.En professionell modell har en mycket bredare syn på vad som är en bra bild av henne och vilket gör att hon känner sig fri inför kameran. Ingen vil ju att bilden av sig själv skall vara utanför gränserna för vad en bra bild är. Det att vad vi som betraktar bildentycker är ju en annan fråga
För att få bättre bilder (även retroaktivt)gäller att utvidga sin syn på sig själv.
MVH
leif
pisces 2001-12-21 23:28  
harriet: bra betyder verkligen olika saker för olika människor.. det där med att ta en bild 'av sig själv'; tja, i guess.. trots allt har man ju ett visst bild/formspråk (förhoppningsvis), och man lägger ju alltid in en bit av sig själv i sina bilder, oavsett typ.. när det rör rubriken så menar jag 'bra' som när modellen blir nöjd (gärna mer än nöjd), och att fotografen också är nöjd.. trots allt krävs det ju ett visst samarbete för att bilden ska bli bra och båda parter ska bli nöjda..

leif: det är klart att en bra bild motsvarar modellens bild av sig själv? iaf om hon ska vara nöjd med den.. JAG kan ju vara nöjd med en bild, men modellen ogillar den.. men då har man förmodligen inte samma förväntningar på den, skulle jag tippa på.. du har säkert rätt rörande att vår bild av oss själva är ngt snäv, men det jag undrar lite över är vart gränserna för en bra bild går, och VAD en bra bild är i så fall? räcker det inte egentligen med att modellen är nöjd? (om man bortser från en t ex modefotograf, där bilderna ska visas officiellt och det ligger speciella förväntningar på hur bilden ser ut) .. jag antar att det, i likhet med det mesta annat, är så att skönheten ligger i betraktarens ögon..
Dave 2001-12-28 00:58  
Betyg: 3
Syns tydligt att det är samma person på alla tre bilder. Den i mitten "eggar" mest. Coolast!
irrbloss 2002-01-04 21:05  
Fokallängden spelar väl en viss roll också. Riktiga porträtt ska ju tas med lång fokallängd för att minska distortionen och få en mer "verklighetsnära" bild av personen. Själv tycker jag att jag ser mycket bättre ut på amatörfoton därför att dessa oftast är tagna med 35 eller 38 mm, medan professionella porträttfotografer envisas med att köra upp mot 200 mm tele så man ser alldeles förfärligt tjock och platt ut i ansiktet. Frågan är hur våra ögon fungerar egentligen. När jag ser mig i spegeln tycker jag att jag själv liknar mig mer på amatörfotona än på porträttfoton tagna med 200 mm tele.
pisces 2002-01-05 00:37  
200 mm tele? .. såvitt jag vet rekommenderas ca 135 mm.. kan ha fel, dock.. ;)
irrbloss 2002-01-05 01:55  
Jag minns på jobbet att det kom en fotograf och skulle ta "professionella" personalfoton. Han hade en Nikon D1 med 200 mm tele och alla på jobbet skrattade åt varandra när de fick se bilderna. Det var så platt och "utvikt" att man nästan såg baksidan av öronen. Det var inte lätt att känna igen sina arbetskamrater på de bilderna iaf... och han skulle vara professionell... Nej, man gör sig bäst med näsan 50 cm framför ett 28 mm objektiv... :)
Caltha 2002-01-11 17:27  
Betyg: 3
Du har verkligen bilder som illustrerar tanken. Den översta tycker jag inte är särskilt sexig, du ser snarare sjuklig och lite skrämmande ut, men den är cool och speciell. Den mittersta känns som en helt annan människa med ett helt annat självförtroende än på de två andra, någon som känner sig snygg och gillar att posera, utan osäkerhet, och fotad av en fotograf med personlig stil och konstnärlighet, som gillar sin modell. Den nedersta är ett bra exempel på den katastrof som i princip alltid inträffar när man fotas av en professionell fotograf, som tjatar om leenden och ansträngda vinklar och brassar på med fula bakgrunder och fult ljus.
ladyhawk 2002-01-21 18:24  
Betyg: 4
Bra text. Bild nummer 2 är skitbra, mycket uttrycksfull!
Lei-Li 2002-02-03 23:12  
Betyg: 5
jag hŒller med dig fullt ock stŠndigt i allt du sŠger. ock bilderna ser VERKLIGEN helt olika ut. toppentankar. alla kan lŠra sig av dethŠr. ock mitt favoritfoto av dig Šr ocksŒ bild nr 2.
lind 2002-02-26 15:34  
Håller med om att en riktig bra bild kommer av stundens förälskelse i modellen. Jag skulle vilja beskriva det som ett slags flöde, en kontakt mellan fotograf och modell där det känns som om man är nästan samma person.Eftersom jag är upphovskvinnan till bild nummer två (den gamla barndomsvänninan) kan jag säga att det var precis så det kändes när den togs.Malinka och jag är fullkomligt trygga med varandra som fotograf och modell, och det var en fantastisk dag där på hennes tak i Uppsala, total hängivenhet och kreativitet. Kan också säga att jag av dessa tre bilder tycker att nummer två är den som bäst speglar Malinkas personlighet, och inte bara för att jag själv har tagit den, utan för att uttrycket i bilden verkligen kommer från hennes inre.
annelito 2002-03-03 23:02  
...man kan även se hur mkt smink och kläder gör, det är nästan dessa faktorer som spelar den stora rollen.
Agogo 2002-03-13 16:14  
Lite spekulerande artikel, men tesen är verkligen intressant.
Ta inte det här fel nu.. Men min första tanke på bilderna var:
Bild 1 : Blyg
Bild 2 : Vacker, framgångsrik
Bild 3 : Mesig, tråkig

Jag vet ju inte alls vem du är & har därför respekt för dig. Men (FAN) vad du ser olika ut!
Det ser nästan tillgjort ut.. Tack för artkeln.
kincaid 2002-05-19 16:14  
Betyg: 5
Fotografens relation till dig avspeglas i bilden. Är det sedan en driven fotograf så får du ett starkare intryck när du tittar på fotografiet.
cyber_rav 2002-07-08 20:51  
En mycket bra artikel, med många bra tankar! personligen så gillar jag bilden i mitten bäst!
på de två första bilderna så får man känslan av att du är smal, medans du på den sista ser mycket mullig ut...och det är verkligen tre helt olika personer.....
grax 2002-08-07 23:49  
Betyg: 4
Har också klurat lite på det där, jag tror att det beror mycket på hur man mår, även då hur man mår i olika persons sällskap. Hade varit kul om du hade kompleterat de tre bilderna med en tagen i en fotoautomat!
Nilea 2002-08-13 23:13  
Betyg: 4
Är benägen att hålla med om att fotografen påverkar fotoobjektet. Jag fotar mina döttrar mycket, två av dem är i tonåren och enormt självkritiska. Men de har lärt sig att slappna av genom att jag troligtvis påverkar dem positivt samt försöker få hela fotosituationen avslappnad. Till slut tänker de överhuvudtaget inte på att jag fotar. Detta tar självklart tid och engagemang från mion sida, men jag får många fina ögonblicksbilder som utstrålar känslor, tankar etc. Tycker inte så mycket om stylade, stela porträttbilder av människor generellt sätt. Många är naturligtvis jättebra, det måste tilläggas! Men uttrycksfulla ansikten som inte koncentrerar sig på just fotografering säger mer, åtminstone för mig.
Helena Björkman 2002-09-04 20:17  
Betyg: 4
Jag blev helförtjust i bild nr två. tycker att den ger ett mycket glatt och roligt intryck.många porträttbilder ser så "uppställd" ut, men det gör inte denna. Mycket bra artikel att läsa. Goda ideer att använda nu när jag själv tänkte lära mig ta bättre porträttbilder.
inga 2002-12-19 14:36  
Betyg: 5
Jag håller med dig. Hur bilden blir beror mycket på relationen mellan fotografen och personen. JAg är själv porträttfotograf men är inte speciellt förtjust i den kletiga sötma dessa bilder ofta presenterar och som jag också såg i din sista bild. Men att hitta fram till en person under en kort sittning är naturligtvis inte alltid lätt. Nu var det ju din chef som tog bilden...Hon måste vara väl tränad i något som jag aldrig blir...och något som folk trots allt vill ha...någon slags romantiskt skimmer. Varför?
Detta var några tankar som föddes hos mig när jag såg dina bilder. Tack för en bra artikel.
fargo1000 2002-12-21 23:16  
Betyg: 5
´Håller helt med dig. Det är inte helt enkelt att hitta fram till den man plåtar. Jag har själv haft det tvivelaktiga nöjet att plåta all administrativ personal på ett ställe jag jobbade . Det visade sig när jag var klar att de personer jag inte visste något om eller rent av hade en dålig relation till också såg ut som själva .....
Tacar för en bra och tankeväckande artikel.
tilla 2003-01-03 09:35  
Betyg: 4
bild nr 2 är en underbar bild.man kan inte tro att det är samma person på alla bilder. jag känner igen tanken om att man blir olika beroende på hur nära relation man har till fotografen.
ajliv 2003-10-12 21:08  
Betyg: 4
Det var väldigt intressant att läsa dina tankar, och på dina bilder syns en markant skillnad. Och så är det nog i många andra situationer också.
Netza 2003-10-21 12:30  
Betyg: 4
Håller med föregående skribenter om att det ser ut att vara en helt annan person på alla bilder.
Jag gillar speciellt nummer två.
Nenizen 2003-11-17 02:15  
Betyg: 5
Kul att läsa att man inte är ensam om att ha den här uppfattningen!
Susanne Karlsson 2003-11-28 22:09  
jättebra skrivet. får en att tänka efter. och vilja göra bättre ifrån sig. förstår verkligen vad du menar! jätteolika bilder!
Cathie 2004-01-05 04:12  
det stämmer verkligen allt du säger! ser jag på bilder jag tar på mig själv från en dag till den annan, så är det oerhört stor skillnad. ena dagen känner man sig jätteful och den andra känna allt helt okej. humör och syn på sig själv har oerhört stor betydelse!
Eleonora 2004-01-05 11:34  
Betyg: 4
Jag håller med dig. Det finns foton på sig själv då man undrar vem personen är, är det verkligen jag? Andra är man mer "nöjd" med. Jag har aldrig tänkt på att det kan var skillnad beroende på vem som tagit bilden. Ska hem och rota bland en massa gamla fotografier och se.
malinski83 2004-01-26 22:48  
Betyg: 4
ja delar verkligen din uppfattning och tycker att bild 2 är kanonbra...va stolt!
Angelina Nyholm 2004-01-29 22:31  
Betyg: 4
Det VAR en tankeväckande artikel! Det är banne mig sant! Men jag skulle vilja se tre bilder från samma period, men med de tre olika fotograferna! Man ändras mycket på ett par år, och bara det kan man ju bli missvisad av. Men det var verkligen intressant
rxmoi 2004-02-15 22:49  
Betyg: 3
Träffande artikel. Jättebra bildexempel. Min gisning är att kombonationen halskedja och svartvitt skapar en dubbekhaka i sista bilden, som förändrar utseendet. Perspektivet lite uppifrån och uppsatt hår förstärker ytterliggare. Mitt intryck är att Mellersta bilden är yngst, översta mellan och nedersta tagen vid högst ålder.
Ser gärna fler "analytiska" proträtt artiklar typ den här.

/Mikael
Mio L. 2004-03-01 13:07  
Betyg: 4
Kul med lite andra synvinklar på det här området.
Mats Öberg 2004-03-07 20:08  
Betyg: 4
Bra och tänkvärda funderingar! Och det här med hur man blir på bild inför olika individer/fotografer i olika situationer, kan lätt även överföras till verkligheten.....
seeyoo 2004-06-09 21:33  
Betyg: 4
Mig kan nästan ingen ta bild på, inte om jag vet om det. Tycker det är extremt jobbigt att bli fotad men jag fotar gärna andra. Bilden jag har på min sida togs när jag inte hade en aning om det. Mycket intressant artikel måste jag säga.
vintage2 2004-08-01 21:35  
Betyg: 4
bild 2 :bra bild . titta på enbart högerögat, sen på enbart munnen , gör detta några gånger . ett väldigt starkt uttryck i bilden ! gillar den mycket.
teleport 2004-10-17 22:23  
Betyg: 4
Verkligen en jättebra artikel. Du skrev saker jag funderat över men aldrig fått en bild av och det är ju precis som du berättar.. Och precis som "Robert Edman" också skrev; Du får en att plocka fram gamla bilder tagna av olika människor. Tack så mycket för en höjdarartikel!
Katitzii 2005-11-30 17:44  
Betyg: 5
Jag håller med i det du skriver i artikeln. Jag tror också att den bild fotografen har i sitt huvud av personen som ska fotograferas(om fotografen tycker personen som han/hon ska fota är vacker eller ej) har betydelse för om personen på fotot blir vacker eller ej. Om fotografen får en att känna sig trygg med denne tror jag att man vågar "släppa loss" och blir vacker på bilderna. Det är en bra artikel du skrivit, massa beröm till dig!
Cicci72 2007-07-04 18:54  
Betyg: 5
Stämmer det om att man känner sig vacker om fotografen intresserar sig för sin modell med och inte bara kameran och bilden. Mycket bra artikel!
Gäddfiskarn 2008-05-27 21:38  
Betyg: 3
Intressant, men jag håller inte med om allt. Jag har konstaterat att de bästa bilderna tar jag av folk som resignerat och gett upp att de kommer att se bra ut på bild. Oftast är det folk som jag inte känner alls och som jag kan se objektivt på. Är det någon jag känner brukar jag bli låst till en uppfattning om hur de borde bli.

Men jag håller med om att man måste gilla något hos modellen för att skapa en trygghet i själva stunden. Folk som ger mig olust eller som är otrevliga kan jag inte ta något annat är stela eller snobbiga bilder av.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar