Reportage
Har du nån gång funderat över hur det ser ut på insidan av en bildbyrå, hur arbetsflödet ser ut med bilder, hur de hjälper en kund fram till rätt bild och hur förhållandet mellan fotograf och byrå ser ut?
Fotosidan tog en titt på insidan av en av de hetaste bildbyråerna idag, Johnér bildbyrå på söder i Stockholm för att lära sig mer.
Mårten Johnér är mannen bakom Johnér bildbyrå som nu hunnit verka i 5 år. Mårten kommer tidigare från en internationell byrå där han jobbade i 7 år innan han tillsammans med sin fru startade Johnérs. Målet var att bygga upp en alternativ, kommersiell byrå med den genuint svenska känslan och genomgående kvalitet och bildkänsla. Byrån var inte tänkt att vara en volymbyrå utan mottot var från början kvalitet före kvantitet.
Och nog vågar man säga att det var en lyckad målsättning, idag är Johnérs en av de största bildbyråerna i Sverige och sedan byråns start 1997 har den vuxit med 100% varje år och hade 2001 en omsättning på hela 20 miljoner med 8 personer anställda.
De 8 platserna på Johners fylls upp av VD, försäljningschef, två bildredaktörer tillika säljare, ekonomi och administrationsansvarig, skanner förare, bildarkiv och fotografkontakt samt en IT chef.
Bakom Johnérs stora framgång finns förstås också ett gäng duktiga fotografer. Genom åren har man värvat 40 stycken, för att nämna några; Hans Bjurling, Mikael Dubois, Lena Koller, Per-Magnus Persson, Lars Thulin, Anna Skoog och många fler. På frågan vad som krävs av en fotograf för att bli ansluten till Johners svarar Mårten;
” - Vi tar gärna emot ansökningar, helst på email, där fotografen helt enkelt berättar mer om sig själv och sitt fotograferande, och sen är vi en grupp bestående av bildchefen och bildredaktören samt ibland även jag själv som tar en titt på fotografens fotoportfölj och bedömer bildkvaliteten.”
Om fotografen sedan blir ansluten till Johnérs behöver man leverera ca 300 bilder per år. Ett exklusivkontrakt tecknas, vilket medför att du som fotograf inte kan sälja bilder genom någon annan bildbyrå. Bilder där personer förekommer måste också åtföljas av en s.k modellrelease, dvs ett intyg från modellen att han eller hon godkänner att fotografen avser sälja bilden.
Bilderna tas sedan emot och lagras på plats på kontoret på Åsögatan 144 på Söder, sen scannas bilderna in i högupplöst format (300 dpi) och lagras i Tiff-format okomprimerade i A3 storlek. Byrån har nyligen köpt in ett riktigt värsting till scanner, en Heidelberg primescan som är en riktigt högklassig trumscanner. Byrån scannar idag en stor del själva men har som målsättning att i framtiden sköta allt inom husets väggar.
På Johnérs använder man sig också av ett bildrättighetsregister vilket gör att det går att följa en bilds historia så att den efter en omfattande kampanj för Ericsson inte säljs igen till Nokia.
Varje bildfil hamnar sedan på mellan 50-70mb, så med ca 15000 lagrade bilder använder man sig i dagsläget av hela 1.5 terrabyte i lagringsutrymme! Servrarna som bilderna lagras på är raidade windows 2000 servrar och de krävs bra med kapacitet för att snabbt och smidigt kunna sköta sökningar och visningar av bilder på webplatsen.
Idag sker ca 70% av försäljningen via webplatsen vilket man ändå får säga är förvånansvärt mycket.
” - När kunder ringer in och frågar oss om bilder hänvisar vi oftast till webplatsen, vi försöker göra det i så stor utsträckning som möjligt” säger Mårten. Kunderna är oftast reklam- och webbyråer med bra erfarenhet av datorer i allmänhet och internet i synnerhet.”
Och byrån har idag kommit långt vad gäller försäljningen via nätet och har ett väl utvecklat söksystem där du som kund förutom de vanliga sökbegreppen även kan söka exempelvis på en vilken känsla en bild ger, exempelvis Sorg, Glädje eller kanske Lust. När kunden fyllt i sökformuläret skickas sökbegreppen till databasen där bilderna finns lagrade med ett mängd olika nyckelord och snart får kunden upp en lista med bilder som helt eller delvis stämmer överens med de inmatade sökbegreppen.
Bilder är ju trots allt något som man med fördel både kan presentera, sälja och distribuera över nätet. Till skillnad mot annan e-handel med exempelvis kläder och vitvaror behöver man ju helt enkelt inte mer än att titta på en bild för att bestämma sig om man vill ha den eller inte, det behövs inga provrum eller avancerade 3d-modeller för att övertyga en eventuell köpare. Vidare kan bilden enkelt hämtas ner via FTP eller bli skickad via mail. En kund kan med en internetansluten dator sitta vart som helst i världen och snabbt och smidigt finna en bild, ladda ner den och trycka den eller publicera den på en webplats på praktiskt taget ingen tid alls.
Givetvis finns också möjligheten kvar att gå den traditionella vägen men att sköta allting via nätet är enklare och billigare för såväl kund som för säljare, något som fler och fler börjar inse.
Johnérs gjorde för ca 2 år sen en internationell lansering och idag går 30% av hela försäljningen till utlandet. Man distribuerar kataloger till ca 15 länder och har ett väl utvecklat nät av agenter världen över som marknadsför och säljer byråns bilder. Agenterna har haft duplikat lagrade fysiskt världen över fram tills i februari 2002 då man genomförde en stor websatsning med leverans av digitala bilder till minst 26 länder.
För att se på smakprov ur Johnérs stora flora av bilder så besök gärna deras webplats johner.se.
12 Kommentarer
Logga in för att kommentera
När jag jobbade i Toronto assisterade jag en fotograf som hade som målsättning att ta minst en rulle varje dag året runt. Han tog bara bilder runt kvarteret där studion var. Dessa bilder lade han in på en bildbyrå och fick en liten men ändå sidoinkomst.
Jaha.