Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
X. Oanvända vyer > Nyheter > Vackert om en tidig fotodröm

Vackert om en tidig fotodröm


Maria Larsson föddes i slutet av 1800-talet. I sin ungdom vann hon en Contessa-kamera. Men den blev bara liggande i en låda – att en kvinna, dessutom från en fattig familj, skulle fotografera var knappast tänkbart i början av förra seklet.
Foto: Nille Leander

Men när tiderna är knappa och pengar behövs i hushållet försöker hon sälja sin bälgkamera till en fotohandlare i Malmö. Handlaren ber Maria Larsson att komma tillbaka ett par dagar senare för att få ett pris på kameran. Men han låter inte henne sälja kameran; under de dagar som gått för att han skulle tänka på priset har han hittat en oframkallad filmplåt i kameran, en plåt och en bild som får Maria Larsson att fascineras av fotokonsten. Istället pantsätter hon sin svarta Contessa, behåller kameran och får i gengäld kemikalier och papper för att kunna göra bilder på egen hand i köket när hennes man inte är hemma. Fotografiet som teknik och bilderna hon kan ta – de eviga ögonblicken – blir ett oemotståndligt uttryckssätt för Maria Larsson.

Regissören och fotografen Jan Troells nya film, ”Maria Larssons eviga ögonblick”, är en vacker, stundtals poetisk skildring av fascinationen över att fästa ett ögonblick på en glasplåt. Det långsamma berättartempot, det vackra fotot, goda skådespeleriet och den tagande berättelsen har med rätta tagits emot av kritikerna med öppna armar.
Maria Larsson spelas mycket bra av finländska Maria Heiskanen och hennes man av Mikael Persbrandt, tyvärr med ett lite snävt känslospektrum: full och glad, full och arg eller bara nykter. I övrigt märks skådespelare som Hasse Aldredson, Maria Lundqvist, Ghita Nørby, Claire Wikholm och Amanda Ooms.

Filmen känns ovanlig i just det att den berättas långsamt och att den får ta tid att berätta; de två timmar och tio minuter den tar på sig känns aldrig långa. Tvärtom kryper den på en underbart sätt under huden och sitter kvar länge i medvetandet efteråt.

Publicerad 2008-10-20.

3 Kommentarer

Daniel Falk 2008-10-20 13:26  
Och om någon är intresserad av att lära mer om kvinnliga fotopionjärer och framväxten av fotografyrket under slutet av 1800-talet kan jag rekommendera följande två böcker:

"Lina Jonn" av Olof G Tandberg
Ett personligt porträtt av fotografen Lina Jonn, född 1861, som drev fotoataljé i Lund i slutet av 1900-talet. Boken skildrar inte bara Linas fotografiska verksamhet utan även hennes relation till sin familj och mötet med den stora kärleken,

"Fröken Mathilda Ranch - fotograf" av Anna-Lena Nilsson
En mer redovisande bok som berättar om Mathilda Ranch, född 1860, som öppnade sin ataljé i Varberg 1882 och där var verksam i över 40 år. Inte lika personlig ton, men innehåller mer fakta och fler bilder från tidsepoken.

Jag hittade bägge på mitt lokala bibliotek.
Stefan S 2008-10-20 15:26  
Jag såg den igår och kan bara instämma i hyllningskören.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar