Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Zeiss ZX1 är äntligen klar

Zeiss ZX1 är äntligen klar

Zeiss ZX1 en kamera med fullformatssensor som har Photoshop Lightroom CC inbyggt. Den skulle ha börjat säljas i början av 2019, men blev 1,5 år försenad. Nu är den klar och går att beställa.

Objektivet, ett Distagon 35 mm f/2, är fast monterat på kameran. Därför räknas ZX1 som en kompaktkamera, men räkna inte med att det blir så väldigt kompakt. Skärmen på baksidan är hela 4,3 tum stor. Det finns även en elektronisk sökare (3,69 mp) med Oled-panel.

Sensorn är i småbildsformat, 36 x 24 mm, och har 37 miljoner pixlar. Zeiss uppger till Dpreview att de konstruerat både sensorn och objektivet själva. Kameran har ingen bildstabilisering.

ZX1 har ett inbyggt 512 GB minne som kan lagra 6 800 råfiler (DNG) eller över 50 000 jpeg-bilder. Tanken är antagligen att man inte ska behöva tömma sin kamera på bilder under en resa.

Men Zeiss vill gärna att man delar med sig av sina bilder under resan och därför finns en inbyggd framkallningsfunktion för råfiler som är hämtad från Lightroom CC. Bilderna ska alltså se likadana ut oavsett om man framkallar dem i kameran eller i datorn.

När man vill dela med sig av bilderna finns tre alternativ: wifi, bluetooth och USB-C.

Kameran kan lagra video i upp 4K med 30 bildrutor per sekund och full-HD i 60 bps.

Här kan du läsa våra första intryck av kameran.



Publicerad 2020-10-05.

47 Kommentarer

Sten-Åke Sändh 2020-10-06 00:58  
Zeiss gör en Hasselblad, sätter det fulaste skal man kan tänka sig ovanpå lite Sony-grejor och tar 6000 u$ för detta om jag läst rätt. Är målgruppen Muhammed Bin Salmans kompisar i Saudia eller vad?

Fascinerande projekt är det allt trots allt. Här ligger nog t.o.m. Leica i lä ordentligt. Inte ens bildstabilisering får man men de tycker väl inte att eet behövs med den brännvidden.
Anders F. Eriksson 2020-10-06 19:01
Enligt Zeiss är det en egen sensor (och Sony har väl inte någon med just den upplösningen?).

I övrigt är specifikationerna inte så upphetsande; Leica Q2 för samma pengar verkar prisvärd i jämförelse :)
Sten-Åke Sändh 2020-10-08 16:00
"Made with Sony RX tech", skriver exv SAR. Det påståendet är det fritt att torpedera om det nu finns evedens för det.

Om detta dock är sant så är det väl inte särskilt långsökt att Hasselblads "rebrand" var det som först dök upp i mitt huvud. Konceptet var då som nu att ta lite Sony tech, sätt på ett nytt skal och bjud på något eget på marginalen. När det gäller prissättningen så gäller GSG och "the sky is the limit".

... men det finns de som verkligen är lyriska över denna uppkopplade Android-kamera som fått en del nytt som många andra kameror möjligen också borde haft för länge sedan.
PMD 2020-10-08 16:28
Det är i allmänhet den som gör ett påstående som bör ha bevisbördan, så någon torpedering är inte av nöden i första hand, utan det intressanta är vilka evidenser SAR har för sitt påstående. SAR är ju en rykteswebplats (det framgår av namnet) i första hand, så de markerar väl sina faktarapporter ordentligt så att det framgår att det inte handlar om rykten?
Anders F. Eriksson 2020-10-08 19:09
SAR skriver inget om varifrån de fått det där med "RX tech", och mig veterligen finns det ingen annan småbildskamera med 37,1 MP. Det kan förstås vara Sony som gör sensorn, men det är nog ändå inte så mycket annat som har med Sony RX att göra eftersom den kör ett helt annat operativsystem och är ett par år nyare än RX1R II.

Men visst är den på tok för överprissatt för de allra flesta ...
martinot 2020-10-10 12:10
Den är endast $1000 högre i pris än Leica Q2, så ser det inte som omöjligt att det finns en marknad. Q2 har lyckats rätt bra inom just den marknaden "stora dyra kompaktkameror". Återstår dock att se om Zeiss lyckas lika väl som Leica.

Ingen kamera för mig (gillar inte så stora kompaktkameror med långa utstickande objektiv som man inte kan byta), men kul att det kommer lite nytt innovativt tänk på marknaden.
PMD 2020-10-10 13:20
Med den omräkningskursen skulle ZX1 kosta 67000 kr i Sverige.
martinot 2020-10-10 14:22
Svårt att veta exakt vad de hamnar på i Sverige (moms, kemikalieskatter, och annat).

Ordinarie pris för Q2 är 56 papp i Sverige, och skulle själv kanske gissa på runt 70 papp som ordinarie pris för ZX1 i Sverige.

Men 67 som du säger är nog inte heller en dum gissning.
PMD 2020-10-06 01:40  
"Preorder" för $6000 skriver Internet.

Gissningsvis drygt 60 000 kr, alltså. Inte direkt prisvärt men kameran kan nog vara bra ändå. Åtminstone om greppet visar sig bättre än det ser ut.
Anders F. Eriksson 2020-10-06 19:14
Den väger hela 800g så det vill nog till att greppet är bra om den ska vara bekväm att hålla :)
dsa1979 2020-10-07 15:40
Snarare 70,000 kr. 1-D X Mark III kostar 6499 USD i USA och 86,990 kr här.
esbtse 2020-10-06 07:12  
Tror de har missat trenden. Kompakt kamerans tid tog slut för några år sedan när små kompakta spegellösa system kameror kom ut på marknaden. Jag sålde av mina kompaktkameror och gick över till Fuji X-Pro serien. Angående kameran så tycker jag det är synda att den inte har F 1.4 om det är tänkt att den skall användas av ljusskygga media elliten då de vistas i miljöer där ljuset är svagt. Vidare har jag föredragit kortläsare i kameran då man inte vill att alla bilderna förloras om något händer. Bra med FF i alla fall.. Ser ut att ha för få vred och knappar med viktiga funktioner en sjukdom som även Fuji X-pro serien lider av, vilket gör att man slösar tid på att hitta i menyer i stället för att skapa bilder. Tydligen en leksak för en liten målgrupp.
Krille 2020-10-07 09:16
Ljusskygga media eliten?
PMD 2020-10-07 14:00
Du vet, de där skumma typerna som sitter bakom kulisserna och drar i alla trådar så att vi alla blir manipulerade av gammelmedias fejknyheter.
Anders F. Eriksson 2020-10-07 18:56
@Christian: Det vet du väl att alla svenska journalister är ljusskygga skojare som inte går att lita på. Annat är det med hederliga youtubers som exempelvis Ken Wheeler - de har koll! Youtube kan faktiskt vara den bästa källan till allt! ;)
martinot 2020-10-10 12:12
@Thomas E:

Det är ingen kamera för mig (gillar inte så stora kompaktkameror med långa utstickande objektiv som man inte kan byta), men kul att det kommer lite nytt innovativt tänk på marknaden. Att det finns en marknad har dock Leica Q, och även Q2, visat. De har bägge varit lönsamma och framgångsrika för Leica.

Den är endast $1000 högre i pris än Leica Q2, så ser det inte som orimligt. Återstår dock att se om Zeiss lyckas lika väl som Leica.
esbtse 2020-10-10 12:55
Vi får se hur försäljningen blir. Tror inte media eliten kommer kunna hålla upp sina löner då alternativ media knaprar på vinsterna.
PMD 2020-10-10 13:22
Hur vet man om Leica Q/Q2 har varit lönsamma (och hur lönsamma) för Leica? Redovisar Leica sådana siffror?
martinot 2020-10-10 14:18
Nej, har inte deras interna siffror, så kan inte med säkerhet säga att det verkligen är så.

Mer att Andreas Kaufmann har uttalat sig att de varit framgångsrika för Leica. Självklart måste man väl ta sådant med en nypa salt, och inte helt lita på tillverkarnas egna uppgifter (det handlar ju alltid mycket om PR), men känns ändå som det kan vara rimligt.

Även enligt någon fotohandlare jag pratat med så har just Q-serien varit en av de "äkta" (alltså undantar kameror gjorda av Panasonic/Fuji för Leica) Leicakameror de sålt mest av.
esbtse 2020-10-10 18:09
För samma megnd pengar kan man köpa en Fuji GFX 50R med Normalzoom eller ett 50 Mpix digitalt bakstycke till HB 503C/M. Leica är ju mer ett smycke för läkare än en kamera idag.
Makten 2020-10-06 09:09  
Inget jag är intresserad av, MEN, gränssnittet med tre taktila vred för ISO, slutartid och bländare är helt perfekt och något jag saknar på de allra flesta kameror. Kan man dessutom ställa allihop i auto var för sig så behöver man knappt något annat alls. Till exempel kan man då utan menydykande använda auto-ISO med snabbt ställbar slutartid beroende på vad man vill fotografera.
Calle S 2020-10-06 14:38
Håller med, keep it simple.
Anders F. Eriksson 2020-10-06 19:16
Absolut! De flesta moderna kameror har alldeles för många knappar och rattar, men sällan just de man vill ha.
Sten-Åke Sändh 2020-10-08 11:30
Precis min uppfattning, alla behöver en alldeles, alldeles egen ratt här i livet. Det fick ju jättemånga när de var barn även under landets kollektivistiska storhetstider. Det var innan de fick en surfplatta istället..... men på något konstigt sätt så försvann alla personliga rattar på vägen. Det måste varit skolans fel. Till och med skolsystemets namn skvallrade om den ambitionen förr. Innan Grundskolan blev Grundskolan så hette skolsystemet faktiskt Enhetsskolan :-).

.... eller så är det dom där förbannade surfplattornas fel. Är det någon som sett ens en enda knappjäkel på dom?
martinot 2020-10-10 12:16
Håller med er alla. Tycker gränssnittet ser mycket bra och funktionellt ut. Känns som om Zeiss följt devisen och ledstjärnan som Leica har ("Das Wesentliche").
Lobbamobba 2020-10-06 15:26  
Starkt ha begär men utanför budget tyvärr, verkar vara en perfekt kamera imo.

(Men jag får njuta av underhållningen med alla tjuriga kommentarer online från folk som helt enkelt inte fattar och bara måååste förklara varför deras uppfattning är den enda korrekta :) )
Peter - 2020-10-06 18:27
kan bara instämma
light 2020-10-06 20:45
Instämmer också ...
Anders F. Eriksson 2020-10-06 21:27
Varför välja denna i stället för Leica Q2, som ju faktiskt hamnar något lägre i pris? Inte för att dissa den här kameran, utan en ärlig fråga :)
Makten 2020-10-06 23:58
Anders: Jag antar att målgruppen är en helt annan med tanke på den inbyggda råkonverteringen och allt som hör därtill. I övrigt har de inte samma brännvidd. För mig är skillnaden mellan 28 och 35 mm rätt stor. Tror inte jag skulle vilja ha en (så stor) kamera med en fast 28, men väl en 35. På en kompakt i ordets rätta bemärkelse däremot, ser jag 28 som vettigt. Jag fotar helt enkelt andra saker med en sån.
Anders F. Eriksson 2020-10-08 19:15
Beskär du bilderna från Q2 till motsvarande 35mm får du bilder på ungefär 30MP, och Q2:an är också både mindre, lättare och billigare än den här ;)
MrKarisma 2020-10-07 07:12  
Intressant, men tror Fujifilm kommer göra detta bättre en vacker dag, exklusive Photoshop då antagligen..
Stefan Åhbeck 2020-10-07 10:07  
GLUGGEN: Jag tror att man får plats med en 35/1,4 respektive nån 28:a, typ, i samma skal! Tror den kommer i fler utgåvor.
Henrik A 2020-10-07 11:45  
Den viktiga och obesvarade frågan är hur länge Zeiss kommer supporta mjukvarudelen, Android+Lightroom.

Dagens Android-baserade TV-apparater får i bästa fall mjukvaruuppdateringar från tillverkaren i ett par år. Om en app (tex Netflix) därefter kräver en senare version av operativsystemet och tillverkaren (tex Samsung) har slutat uppdatera produkten kan man inte längre använda delar av smartfunktionerna som apparaten såldes med.

Kanske en inte helt relevant jämförelse då Zeiss sannolikt har mycket längre livscykler på sina produkter, men ändå en viktig fråga. Förhoppningsvis kommer de versioner av Android och Lightroom som kameran säljs med fungera under kamerans livslängd men Adobe är ju inte kända för att underhålla "gamla" produkter när allt ska prenumeras på och uppdateras kontinuerligt.
martinot 2020-10-10 12:23
Tycker ändå att det är en mycket relevant risk man bör vara medveten om.

Många "smarta" och "uppkopplade" prylar blir ibland helt lobotomerade den dagen tillverkaren lägger ner, och inga uppdateringar kommer, eller molntjänsterna stängs ner/ändras.

Bra kommentar och reflektion!

Gillar att Zeiss innoverar och tar ut svängarna här, och roligt med lite konkurrens till Leica Q-serien. De kamerorna ("kompakter" med fixerad och kraftigt utstickande objektiv) är ingen kameratyp för mig, men om jag någon gång ändrar mig, så hade jag nog dock ändå troligen gått på den mer "traditionella" Q2.

Undviker helst prylar som är allt för mycket beroende av abonnemang och molntjänster, om det finns alternativ (det är inte alltid det gör så).
taz_k 2020-10-08 08:38  
Själva idén är intressant och jag misstänker att objektivet kommer att vara helt fantastiskt.
Frågan är hur den tekniska specen står sig efter en försening på 1.5år? Skulle behöva vara state-of-the-art med tanke på priset som är rejält saftigt.
Chasid 2020-10-08 12:04  
ZX1 hade kunnat var intressant om den kostat mindre och haft bajonett med fattning för Zeiss fina objektiv i ZM-serien. Nu ska den försöka konkurrera med Leica Q2 som är billigare, har högre upplösning, ljusstarkare objektiv, snyggare design och dessutom är mindre.
Benganbus 2020-10-08 16:37  
Känner vibbar av Contarex! Det blev ingen höjdare! ;)
Bussmicke 2020-10-08 20:50  
Fick ni tillfälle tidigare att testa kameran så ni har nån uppfattning om autofokusen? Om den är snabb eller långsam, jagar i svagt ljus typ.
Anders F. Eriksson 2020-10-08 21:34
FS testade den på mässan för två år sedan, så det säger nog inte så mycket om sådant ;) Sugen?
Bussmicke 2020-10-12 12:14
Jo men plånboken gillar inte prislappen.
bengtjurs 2020-10-09 12:09  
Efterlängtad men det är inte priset på ZX1. Samlarkamera!
martinot 2020-10-10 12:32
Den är endast $1000 högre i pris än Leica Q2, så ser det inte som omöjligt att det finns en marknad. Q-serien har ju lyckats rätt bra inom just den marknaden "stora dyra kompaktkameror".

Återstår dock att se om Zeiss lyckas lika väl som Leica. Tror det blir väldigt tufft för de att konkurrera med Q2, som är lite av referens i marknadsklassen, men ändå roligt med nya produkter och innovatörer!
bengtjurs 2020-10-09 12:10  
Efterlängtad men det är inte priset på ZX1. Samlarkamera!
martinot 2020-10-10 12:36  
Inget pris satt än, men verkar som den kommer att säljas i Sverige:

https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameror/kompaktkameror/zeiss-zx1
Minoltacollector 2020-10-10 18:08  
Glöm inte heller att priset ryktas bli så högt att du får växel över om du istället köper Canons senaste proffskamera; MED senaste zoomobjektivet!
martinot 2020-10-22 13:33
Absolut. Men detta är nog mer av en nischkamera, och inte direkt avsedd att konkurrera med Canons yrkeskameror.

Tror ZX1 mera direkt kommer att gå upp emot och konkurrera med Leicas Q2, och därför får man nog se priset satt mer i relation till den kameran.

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar