Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Stort paraply för mjukt ljus

Stort paraply för mjukt ljus

Profoto har tagit fram ett nytt kraftigt paraply Umbrella XL med diameter 165 centimeter. Det säljs i tre varianter: genomskinlig samt silver eller vit insida.

Den stora diametern på 165 centimeter ger ett mjukt ljus. På närmare håll kan ljuset omsluta motivet och helt eliminera skuggan.

Den djupa formen på paraplyet underlättar justering av ljusbilden. Förs blixten långt in i paraplyet blir ljusbilden smalare.

Som tillbehör finns en diffuseringsduk som går att trä över paraplyerna. Då kan paraplyet liknas vid en octabox (åttakantig softbox).

Stången är ovanligt kraftig för att klara det stora paraplyets tyngd. Det kan fästas direkt i paraplyhållaren på Profots egna blixtar och fotolampor, men stången kan vara för grov för andra fabrikat. Med en stativhållare som kallas Stand Adapter kan andra blixtar fästas.

Priserna inkl moms är:
Umbrella XL helvit: 2200 kronor
Umbrella XL insida silver: 3850 kronor
Umbrella XL insida vit: 3300 kronor
Front diffusor: 1050 kronor
Stand adapter: 775 kronor



Publicerad 2011-12-01.

29 Kommentarer

abcxyz 2011-12-01 14:47  
Tre och åtta för ett paraply, jo jag tackar!
masterpower 2011-12-01 15:49  
Tycker att detta är fantastiskt. Inget för hobbyfotografen men ett kompetent komplement till proffsen. Elinchroms djup-octa är ungefär av samma koncept. Den är "bara" mindre. Paraplyet är antagligen starkare, enklare att hantera då det transporteras ihopfällt.

Vill ha...
Janne B 2011-12-01 16:11  
Personligen tog jag nog ett gammalt stort paraply och klädde med silvertejp på insidan. Sedan gick jag till järnaffären och köpte några lämpliga klämmor. Därefter skaffade jag på loppis något gammalt mikrofonstativ eller resterna av någon golvlampa,,,,,,ja ni förstå vad jag vill komma. Jag tycker inte att jag är en snål person, men jag hatar att bli uppskörtad.
JB
Svar från froderberg 2011-12-01 16:14
För hemmastudion fungerar ofta hemmabyggen. Yrkesfotografen som betalar med oskattade pengar kan ha råd att prioritera produkter som håller dag ut och dag in. Det finns gott om enklare konstruerade paraply för den som vill komma billigare undan utan att bygga sina egna tillbehör.
bildgoran 2011-12-01 16:37  
För oss amatörer 185cm pris 799:-
http://kaffebrus.com/paraply-xxl-1469.html
masterpower 2011-12-01 18:07
Min gick sönder efter 3 månader. Trots att den aldrig lämnade studion.
benganj 2011-12-01 16:56  
Profotos grejer klarar fast ljus utan att brinna upp Då blir det dyrare.
RDL 2011-12-01 18:10  
En fantastiskt pryl! Använde en sån vid ett porträtt där det var 8 modeller med på bild samtdigt.

Det är nog spröten som är känsliga delen. Inte pinnen. Det är min erfarenhet iallafall.
Splanky 2011-12-01 19:10  
Suveränt smidigt att använda onlocation. Två sådana borde ju vara perfekta vid större grupper.
Mattsen 2011-12-01 19:34  
JÖSSUS
Stora marginaler, det gillar vi som företagare.
Men det här var vääl magstarkt...
Kikade på ebay som hastigast:
64 inch silver; 44.95 dollar (USA)
64 inch siler; 32 pund, England
64 inch white; 28 ound, England
Kvalitet? Ingen aning. Men man kan köpa fler än 10 för motsvarande pengar...
RDL 2011-12-01 19:40
Det går inte jämföra Made in China grejer med Profoto och andra highend kvalitetsmärken. Som vanligt får man den kvalitet man betalar för.
abcxyz 2011-12-01 21:16
Fredrik, tror du verkligen att dessa priser motsvarar tillverkningskostnaderna? Jag tycker att det är ganska tydligt att det handlar om extrema överpriser. Det kan omöjligt kosta så mycket att tillverka ett paraply.
Mattsen 2011-12-01 21:16
RE:Fredrik
Made in China?

Som iPhone menar du... sorry den är visst made in korea, men sammansatt i Kina. Big deal.

Vi talar inte om det dubbla priset utan det TIOdubbla.
Är stången gjord av guld?
Det är tyg o plast i en paraplyform med hjälp av några stänger....

Fotosidan kan ju köpa in ett par via ebay och låna från Profoto o jämföra o testa.
Vore mkt intressant. Istället för att bara göra reklam.
Svar från froderberg 2011-12-01 22:08
Försäljningspriset har väldigt lite med tillverknings- och utvecklingskostnaden att göra. Ett premiummärke som Profoto tar naturligtvis ut ett premiumpris.

Med tanke på vad andra stora proffssoftboxar (som inte är helt olika i konstruktionen) kostar känns inte Profotos prissättning helt upp i det blå.

Proffsfotografer köper sig en försäkran om att de fått högsta möjliga kvalitet. De får betala en slant för det. Jag håller med om att det vore kul att testa vad man får för de extra slantarna.
RDL 2011-12-01 23:31
Och vad tror du det kostar beställa ett nytt paraply?

Vad kostar det att prylarna inte funkar när du är hos kunden under tidspress?
Vad kostar en besviken kund?

Time is money. Image is everything.

Och nej, man kan inte göra fina affärer i en Dressmankostym heller.

Lycka till :)
RDL 2011-12-01 23:43
Du är rolig du.

Har du använt 165 cm kinesparaply från Ebay?
Har du använt ljusmodifierare från ett premiummärke?

Det har jag.
RDL 2011-12-02 00:20
Detta är en proffsprodukt. Inte en konsumentprodukt som betalas med beskattade pengar.

Tänk dej själv.

Du är fotograf och ska plåta 3 modeller.
Modellerna är bokade från agenturen, influgna, de har betalda hotellrum.

Ett helt team jobbar i studion med styling, hår, makeup, set decoration, art director osv osv osv.

Efter nåra timmar är modellerna klara att plåtas.
Då går ditt Ebay paraply/valfri budgetpryl sönder. Den funkar inte.
Alla tiitar på dej.

Hahaha...gissa om den reklambyrån anlitar dej en gång till.
Vad kostar det?

Attans...jag skulle nog köpt den bästa kvalitet som finns att få tag på...det blir billigare i längden....
nilag 2011-12-01 22:23  
Även som deltidsfotograf har jag svårt att rättfärdiga de där priserna.
Jag är en sån där som älskar både bra kvalitet och hemmabyggen.
Senast idag gjorde jag en snoot till en speedlite av en gammal Pringlesförpackning. Bra att kunna när du står där på Icas parkering en kväll och bara måste rikta bilxtljuset :-). Ni kan kolla in min blogg på www.lagrafica.se
bildgoran 2011-12-01 22:57  
Det är intressant att se att det är många som tror att om man köper dom dyraste fototillbehören så får man bästa kvalitet.
masterpower 2011-12-01 23:13  
Att varumärkesprylar kostar betyligt mer är ingen nyhet direkt. 10 faldig priser motsvarar dubbla kvaliten säger vi (tex.) Men detta är just vad yrkesfolket många gånger söker . Är du ute på ett uppdrag så MÅSTE saker och ting fungera. Det är inte frågan om att ha ett extra paraply hemma eller så.

Profotos prissättning inom ljusmodifiering (softboxar) likaså andra stortillverkare (Hensel, Bowens, Broncolor) kostar betydligt mer än vad tredjepartsprylar gör. Tillverkningskostnader är antligen inte många tior mer. Men det är en rad andra kostnader som Profoto har jämfört med Noname fabriken i kina. Utöver den maximerade vinstmarginalen som stortillverkarna pushar för att uppnå. Om priset är motiverat eller ej, det får vi avgöra var för sig. Iphone diskussionen är ungefär detsamma. Finns inget rätt svar. En sanning är att kundkretsen finns. Like it or leave it :-)
Surgeon 2011-12-02 09:38  
Har ju fingrat en hel del på Profotos prylar och kvaliten är ju oslagbar, som många sagt tidigare så är det skillnad på proffsgrejor gentemot billigare prylar från Kaffebrus.

För mig som glad avancerad amatör räcker mina quantuum octor och elinchrom boxar, men skulle jag satsa på detta som ett yrke skulle jag nog lägga ut ovanstående pengar för bra grejer, då jag förutsätter att kvaliteten är högre, men mer att det är lättare att få ersättningprylar från Profoto än från en eBay leverantör
Num Vistbacka 2011-12-03 11:16  
Ebay + China kopior = Billigt
jule55 2011-12-03 15:58  
lät att hantera
(tungt) att betala
behåller min octa
;)
jule
xandx 2011-12-05 12:10  
Bästa paraplydiffusern jag använt var en gigantisk badboll delad på mitten, den hölls uppe av en hemmasnickrad ram och den hade tom en diffuser front och en honeycomb front allt var hemmabyggt. Jag har tom sett en uppblåsbar babypool som var målad vit och användes som en reflektor :-)
Surgeon 2011-12-06 20:58
väntade bara på att du skulle komma med dina meningslösa inlägg, är faktiskt förvånad att det tog sån tid! Har du varit bortrest?
xandx 2011-12-06 21:07
Tack för den du, men mina inlägg verkar inte vara mer menigslösa än ditt liv eftersom du inte har något annat för dig än att hacka. Man kan jo fråga sig hur mycket mening ditt inlägg ang mig har i en tråd som handlar om paraplyer, tycker du beter dig som ett riktigt jävla skithuvud.
Surgeon 2011-12-06 21:45
det är ju bara att studera dina senaste inlägg
masterpower 2011-12-06 22:32
Jag finner inte era inlägg särskilt intressanta för oss andra. Det är just sådana inlägg som förstör. Tycker att ni ska skippa smutskastningen och fokusera på vad rubriken egentligen handlar om. Min kommentar avser inte ditt första inlägg, Jaroslaw Gibek.
RDL 2011-12-07 01:13
Håller med dej Bashar

Fotosidan...det är här alla experter håller hus.
Experter som kan allt, och inte har nåra bilder att visa upp haha
xandx 2011-12-07 07:30
Sundberg, att du orkar :-D

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar