Annons
X. Oanvända vyer > Nyheter > Specifikationerna för nya M9

Specifikationerna för nya M9

Nu har fler bilder läckt ut på nya Leica M9. Bildkälla: Photography Bay.
Photography Bay säger sig ha fått en broshyr med specifikationer för nya Leica M9 som bekräftar de tidigare ryktena om kameran.

Camera Obscura har tidigare skrivit om den nya Leica M9 här.

För den som inte kan vänta till 090909 då kameran förväntas bli släppt så kan man surfa in på Photography Bay och ta del av det som sägs vara en broschyr för Leica M9: Photography Bay.

Publicerad 2009-09-07.

klicka för större bilder.

33 Kommentarer

Benganbus 2009-09-07 18:07  
Nja...en slags "avskrift" av PDF-broschyren vill jag nog kalla den..! :)
(Leica har ju normalt PDF-broschyrer på sin hemsida)
Min Leica M 9 PDF-broschyr är snyggare och i finare färger.. :)
Johan Pihl 2009-09-07 18:28  
Så ska en digitalkamera se ut!!
christian_r 2009-09-07 20:03  
nu snackar vi vill-ha faktor
Makten 2009-09-07 20:24  
christian_r 2009-09-07 22:42  
Min erfarenhet är att CCD sensorn utan lågpassfiltret ger bättre färger än någon annan småbild kamera jag har provat.
Vidare blir kombinationen med Leicas objektiv en enastående bild apparat.

Kameran är liten, sett till bildkvaliteten.
Den är också inspirerande att använda, på något märkligt vis.

Och nej, jag tror inte den är för alla. Varken prismässigt, eller funktionsmässigt.
Calle S 2009-09-08 07:18  
Ja, den ser väldigt tjock ut...? Jag blir inte speciellt nostalgisk; min gamla M2 var snyggare!
JanKw 2009-09-08 09:53  
Vadå tjock? Den är i särklass minst av alla fullformatsdigitalkameror! Kolla vad Mike skriver på Theonlinephotographer:

http://theonlinephotographer.typepad.com/the_online_photographer/blog_index.html

Han jämför med Canon och Nikon. Deras objektiv är närmast komiskt stora i jämförelse. (Han visar en bild på 1,4/35. Leicaobjektivet denna gång från Voigtländer. Men även Leicas objektiv är små.)
Calle S 2009-09-08 10:57  
Jag tycker inte att jämförelsen med Canon eller Nikon fungerar, eftersom Leica M-kameror är av en annan typ.

Att dra paralleller med de analoga M-kamerorna är oundvikligt. Och då är M9 en tjockis.
Johan Pihl 2009-09-08 11:50  
Calle. Jag klämde lite på en M8;a häromdagen, och även den kändes som en tjockis. Iaf i jämföreles med min M4-2, vilken jag tror är den "tunnaste" av M-Leicorna (Bengan, du som vet?). Vet dock inte om M9;an är ännu tjockare än M8;an. Men hur som helst så tror jag man vänjer sig. Däremot skulle jag nog aldrig kunna vänja mig vid en tjock Nikon lr Canon DSLR. Det finns gränser.
Benganbus 2009-09-08 11:50  
Måste nog hålla med en del kommenterande...
Att Leica M9 e litet väl kraftig...eller tjock..
(Men tror att M8 har samma tjocklek, vad jag minns!?)

Å nu när Johan P pratar om olika storlekar på olika M Leicor måste jag gå och mäta..
Jag återkommer! :)

Å som "gammal" M Leica-användare så saknar jag nå't att hålla tummen mot, filmframmatningsarmen! :) ;)

Men dom här "problem" som jag har vad gäller Leica M9,
dom löser sig lätt med priset på kameran! ;) ;)
Benganbus 2009-09-08 12:20  
Johan Pihl!
Och tjocklek på Leica M4-2 :)
Först tänkte jag, inte kan det vara olika tjocklekar på analoga M Leicor...
Men nu har jag suttit och repat några M Leicor med ett skjutmått och ditt antagande stämmer!!
Leica M4-2 är en 1/2 mm tunnare...
"Midjemåttet" på de andra modellerna är samma, från M2 upp till M6!
Kul och konstigt!!
Men M4-2 va ju en omstart av M Leican i Canada..
Så det va väl där nå't avvikande hände! :)
/B
Johan Pihl 2009-09-08 12:29  
Haha. Ja, de kanske tog ordern om att M-huset skulle "bantas" ner bokstavligt. Eller så försvann en 1/2 mm på vägen över Atlanten!! ;)
JanKw 2009-09-08 12:35  
Nu ska jag svära i Leica-kyrkan: Jag fick med en nästan ny, original beredskapsväska när jag köpte min M6. Fantastiskt välgjord, riktigt läder. Jag tar bort övre delen som viks över topp och objektiv. Den undre har en stödvalk för tummen på baksidan och en för fingertopparna på framsidan. Jag har ganska stora händer så den passar mig perfekt. Den ger stöt-och repskydd. Och den luktar gott.
Det tar förstås längre tid att byta film. Men det gör inget. Det ingår i njutningen med Leica att pyssla med den lösa bottenplattan och fippla med filmen. Mums.
Troligen samma nördkänsla som att ha en HD. Men mycket billigare. Och inte så farligt.
tormig 2009-09-08 12:55  
Man kan ju hoppas att de fått ordning på tekniken. Den här beskrivningen på M8 är ju ingen rolig läsning: http://web.mac.com/kamberm/Leica_M8_Field_Test,_Iraq/Page_1.html. Men Leica kanske har lämnat tanken på att nå den här gruppen av fotografer helt? Dvs de som faktiskt tänker använda den på riktigt och inte bara ha den som en imponerande accessoar.
Benganbus 2009-09-08 12:57  
Jan Kwarnmark, håller med dig, varför ha så bråttom!?
Tänker ibland på det när jag laddar en Leica M2, där måste man sätta fast filmen i en spole.... :)

Å brådska gör att man tappar fokus och konsentrationen...
Och man hinner inte njuta och vara eftertänksam..
Och man får bara ett tunnelseende! ;):)
Därför en M Leica! ;) :)
/B
Calle S 2009-09-08 13:04  
"For a working photojournalist in a combat situation, I would judge the Leica M8 to be unusable."

Oh shit alltså! Förr var det ju precis tvärtom...
PerK 2009-09-08 13:23  
Ännu en samlarkamera från Leica.
Även M9 kan säkert ta oerhört vackra bilder när förhållandena är de rätta. Men är det en kamera för en foto-journalist eller en fotokonstnär - för den Leicaarvet vidare in i den digitala eran? Svaret är nej! Vare sig Strömholm eller Bresson fick sina bilder tack vare manuell fokusering. Det senare är snarare ett hinder för att fånga ögonblicket. Numera finns auto fokus, det är mycket bättre än manuell fokus. En riktig, modern Leica skall ha autofokus på samma nivå som Nikon D3. Den skall dessutom leverera konsistent bildkvalitet under olika förhållanden, något som M8 inte klarade av. För det tredje skall den hålla. Proffs som köpt M8 har blivit rekommenderade av handlaren att köpa två hus, eftersom dom ofta behöver repareras. M9 är för "collectors" inte för "hunters".
Calle S 2009-09-08 13:43  
Nja, ställer autofocusen skärpan på fel ställe blir ju kameran extremt långsam...

För mig är inte avsaknaden av af argument mot den, M-kamerorna är ju utpräglade vidvinkelkameror. Det är snarare den mediokra bildkvaliteten M8:an presterar plus att den verkar svag mekaniskt, iallafall enligt Michael Kamber.

Man får väl hoppas på skärpning i och med M9.
Johan Pihl 2009-09-08 14:01  
Per K. Du bör nog läsa på lite innan du uttalar dig. Bresson körde ofta hyperfokal, dvs skärpan inställd på ca 2 m och bl 8 eller bl 11, vilket ger skärpedjup tillräckligt stort för att man inte ska behöva bry sig om att ställa skärpan vid varje fototillfälle. Och det finns ingen AF i hela universum som är snabbare än hyperfokal (eftersom bilden tas exakt i samma ögonblick som du trycker av - iaf om du använder en mätsökarkamera typ Leica M), inte ens den som finns i Nikon D3!

Sen är du ju kul också att du uttalar dig om "framtiden" för en kamera som inte ens kommit ut på marknaden. Du kan ju vänta tills det kommer nån test på den iaf!
Benganbus 2009-09-08 14:44  
Johan P, helt rätt,
hyperfokal är alltid snabbare än autofokus! :)
Har man Hyperfokal, så ligger en skarp bild redan förinställd i optiken! :)
B)
Peter Hugosson 2009-09-08 22:24  
Med min gamla M2:a var jag alldrig slav under tekniken. Som sakts tidigare "hyperfokal är alltid snabbare än autofokus" och speciellt vid sämre kontrast på objektet då autofokusen får leta för att hitta vad den tror är det jag vill fokusera på. Vid sådana tilfällen önskar man att den manuella fokuseringen på kamera med autofokus var lika bra som på en M-kamera.
Benganbus 2009-09-09 08:14  
Å snabba på nu att kolla på nya Leica M9!

För snart kommer Leica M9.2! ;) ;)

B)
christian_r 2009-09-09 15:57  
Jag tror denna kommer ha riktigt vass bildkvalitet.
Jonas Nyhav 2009-09-10 09:09  
Så avundsjuka och tykna ni är. Har någon av er som skriver en massa skit någonsin ens hållit i en M8 eller än mindre jobbat med en M8.

Jag har använt min M8 professionellt sedan den kom ut 2006.

1. Det stämmer den har varit tvungen att repareras en gång, men det har min Hasselblad H2 och Canon 1Ds också så det kändes inte som något konstigt.

2. IR-filer framför M8 är en konstruktionsmiss, men med filtret väl på plats så är det inga problem.

3. Vitbalanseringen kanske inte är den säkraste och JPEG-bilder kan därför bli lite knasiga stämmer. Men eftersom varje seriös fotograf kör i RAW format så är det ett mindre problem.

Däremot...

1. Avseende bildkvalitén och skärpan så är den ruggigt bra den piskar vilken annan kamera med 10-12 Mpixel utan vidare tack vare avsaknaden av AA-filter. Gjorde ett gämnförelsetest med ett Phaseone P30 bakstycke den nerskalade Phaseone bilden gick inte att skilja från den från M8

2. Vikten och smidigheten gör att min Nikon D300 mest ligger hemma och används uteslutande med 70-200mm

3. M8 är en helt underbar liten kamera som är bäst på vissa saker som att ta bilder med ett 35mm objektiv. Men ingen kamera är bäst på allt.

Ni kan gå in på min hemsida om ni vill se på bilder som faktiskt är tagna med en M8 http://www.elmqvistphoto.com/

Jag kommer köpa en M9 utan tvekan. Priset kanske är svettigt men inte så uppseendeväckande ändå om man tittar på de Nikons och Canons toppmodeller.

Leica M8 55000 kr
Nikon D3x 69000 kr
Canon 1Ds 38000 kr
tormig 2009-09-10 09:58  
Jonas, vilka är den tänkta målgruppen då? Det finns säkert en hel del "seriösa" fotografer som nog skulle överväga en sån här kamera men inte har tid att gå omvägen via ett råformat och ett bildbehandlingsprogram. Michael Kamber som tidigare nämnts verkar vara en "seriös" fotograf som funnit M8 oandvändbar i en miljö som jag tror att många föreställer sig att en Leica M borde komma bäst till sin rätt. Jag vet inte, jag är ju själv ingen "serös" fotograf men jag inbillar mig att de flesta fotografer, även "seriösa" sådana, inget har emot att det blir rätt från början.
Calle S 2009-09-10 11:23  
"Men eftersom varje seriös fotograf kör i RAW format så är det ett mindre problem."

Tack, då vet jag. Skönt med generaliseringar!
Jonas Nyhav 2009-09-10 20:33  
Ledsen om jag trampade någon på tårna. Kände igen tongångarna när först generationen Canon 1Ds. Alla som tycket den var för dyr klagade på kvalitén. Blev lite trött bara.

Skall förklara mig...

"Men eftersom varje seriös fotograf kör i RAW format så är det ett mindre problem."

Jag anser att om man är i ute efter maximal bildkvalité så är inte att fotografera i JPEG något alternativ oavsett märke.

Jag tror inte att nutida pressfotografer har så mycket att hämta hos Leica, Canon och Nikon är så mycket bättre på det. Leica förlorade nog de flesta pressfotograferna på 80-talet.

Alla kameror har sina specialområden.

Krig i Irak är kanske inte är Leica M8 bäst på. Jag använder inte min M8 när jag åker ut på vinterfjället, plåtar landskap med 70-200mm, skall plåta forsränning från en kanot, idrott, presskonferenser, blixtbilder, produktbilder etc. Listan kan göras lång.

Däremot använder jag den när jag åker till Bujumburra i Burrundi med bara en liten axelväska, eller till Venedig över några dagar, diskreta uppdrag där jag behöver ha hela min utrustning i kvajfickan och såklart så hänger den med överalltr jag går som en handväska för en dam eller en keps för en hip-hoppare.

Jag uppskattar - Liten vikt och volym, lycka att äga och jobba med, lysande bildresultat om man undviker en del egenheter och samma underbara sätt att fotografera som med en film Leica M med en stor härlig genomsiktssökare.

Vem skall köpa en Leica M9?
1. Om man tillhör dom som seriöst funderat på eller skaffat ett digitalt mellanformatsbakstycke, så kanske en Leica M9 kan sitta fint som ett komplement till en Nikon/Canon-utrustning.

2. En som haft sin Leica M8 i 3 år och har skrivit av den på sin firma, dags att uppgradera.

3. Någon som alltid kört film Leica M men som nu ser sin chans att få en FF Leica M.

4. Någon som samlar på alla Leica-modeller såklart.

För mig så var insikten att jag brukade ta 90% av mina bilder med 35mm objektiv på störst bländaren, det kan gå veckor innan jag för någon enstaka bilder byter objektiv. Då finns det inget bättre än en Leica M både för film och digital som jag ser det, M9 lär inte vara ett undantag.

En Leica M är suverän på brännvidderna 28mm, 35mm och 50mm, om du klarar dig utan blixt, macro, följande autofokus och snabb seriebildstagning.
tormig 2009-09-11 09:01  
Krig i Irak är kanske är något en Leica borde vara bäst på?
Calle S 2009-09-11 09:53  
"Krig i Irak är kanske är något en Leica borde vara bäst på?"

Ja, håller med. Få kameror förknippas så mycket med stryktålighet och kvalitet som Leicas M-serie. Men tiderna förändas...
Jonas Nyhav 2009-09-13 13:01  
För mig är en M-Leica något som man tar på sig, ungefär som ett par byxor på morgonen, känner mig naken utan en. Så har det varit sedan jag var 20 år och min första M3 som jag bytte mot hela min Olympus-utrustning.

Ibland så är det precis som sina byxor så passar de inte eller så vill man inte slita ut dem i förtid. Då får man plocka fram en vädertätad Nikon/Canon med zoom-objektiv, eller en mellanformatare. Men för det mesta så ligger de och vilar i Pelikan-väskan.

För mig handlar det inte så mycket om slitstyrka utan snarare om den störkt sköna varseblivningen som en genomsiktssökare ger.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar