Prylnytt
Nu blir Sony fjärde kameratillverkare att hoppa på tåget med spegellösa systemkameror. Deras NEX-3 och NEX-5 bjuder på en rad nyheter som helt ny objektivfattning, stabilisering i objektiven och videofilmning i HD-kvalitet.
För de Sony-entusiaster som följer olika forum så är de här kamerorna knappast någon jättenyhet, läckorna har varit många och detaljerade. Men nu finns NEX-3 och NEX-5 officiellt och i månadsskiftet juni/juli lär vi ska få se dem här i Sverige.
Sony NEX-3 och NEX-5 har bägge två en CMOS-sensor på 14,2 megapixel. Formatet är APS-C, 23,4x15,6 millimeter och iso-omfånget 200-12800. Bägge kamerorna kan ta stillbilder i 2,3 bilder/sekund, eller 7 bilder per sekund med låst fokus och exponering. Autofokusen är kontrastavkännande, har 25 fokuspunkter och verkar vid en första mycket kort titt vara i alla fall rimligt snabb. Skärmen på baksidan är på 3 tum och kan vinklas i höjdled.
Huvudskillnaden mellan modellerna är att NEX-3 kan videofilma i 720p och MJPEG, medan NEX-5 filmar i 1080i och AVCHD. Den lite dyrare NEX-5 är tio gram lättare, 287 mot 297 gram, och några millimeter mindre än NEX-3. Bägge kamerorna är byggda i metall och känns gedigna att hålla. Knappar och reglage kändes vid en första snabb titt distinkta och trevliga, men givetvis går det inte att säga så mycket om vare sig hantering eller byggkvalitet efter bara några minuter med kameran. Men det ser onekligen lovande ut på den fronten.
Ny objektivfattningObjektivfattningen hos NEX-kamerorna är alltså ny och kallas E-mount. Den här fattningen kommer även att användas hos en kommande renodlad videokamera från Sony. Intressant nog har fattningen en rejäl diameter som ser lite överdimensionerad ut för en APS-C-sensor, många spekulerar redan om Sony kommer att presentera en videofilmande kamera med 24x36-sensor framöver. Med tanke på Sonys starka position inom professionell video känns det ganska troligt att de på sikt bygger den typen av kameror också.
Med adaptern LA-EA1 kan du montera befintliga Sony- och Minolta-objektiv på en NEX-kamera. Du får då ingen autofokus, detta oavsett om det är SSM-objektiv eller om de har skruv-AF. En nyhet som kanske upprör en del Sony Alpha-fans är att stabiliseringen numera som hos Canon, Nikon och Panasonic sitter i optiken och inte i kamerahuset. Men sensorbaserad stabilisering och videofilmning verkar inte riktigt höra ihop. Sony hävdar dessutom att detta var ett sätt att få ned storleken på kamerahuset.
Tre objektiv presenterades samtidigt med kamerorna, en minimal pancake 16/2,8 utan stabilisering, en standardzoom 18-55/3,5-5,6 med stabilisering och en 18-200/3,5-6,3 med stabilisering. Till pancake-objektivet finns även en vidvinkelkonverter, VCL-ECU1 och en fisheyekonverter VCL-ECF1.
Kameran har ingen genomsiktssökare, en lös optisk sökare kommer senare som tillbehör. Du monterar då denna i den tillbehörssko som sitter på kameran ovansida. Där kan du även sätta en lös och mycket liten blixt med ledtalet 7. Ett tredje alternativ är ett par olika mikrofoner för den som skall videofilma. Kamerorna har däremot ingen separat mikrofoningång. Vi får hoppas Sony tar fram en adapter med ljudingång, känns inte ologiskt med tanke på att Sony själva har ett bra utbud av lösa mikrofoner. Ett annat tillbehör att hoppas på är en lite större blixt som dessutom kan vridas och vinklas.
Sonys tankar om NEXUnder pressvisningen pratade Sony mycket om hur små och smidiga kamerorna är. Både NEX-3 och NEX-5 är mindre än någon av de andra spegellösa systemkamerorna på marknaden. Men skillnaden mot till exempel Olympus E-PL1 är faktiskt inte så dramatisk, i praktiken styrs smidigheten mest av vilket objektiv du väljer att använda. Det som förvånade oss lite var att Sony inte valt att ha någon form av inbyggt lock i kameran som slöt till över sensorn när du tar av objektivet. Då skulle kameran bli riktigt smidig att ha i ena jackfickan medan du stoppar objektivet i den andra.
En annan sak Sony var noga med att framhålla var hur de jobbat med gränssnittet på den 3 tum stora bildskärmen. Tanken är att kameran skall kännas så enkel att använda att de som byter upp sig från kompaktkamera skall känna sig hemma. Ett exempel är att du med hjälp av inställningsratten på baksidan enkelt kan välja mer eller mindre skärpedjup istället för att ställa ett bländarvärde.
En intressant extrafunktion är att du kan ta panoramabilder där du vrider kameran medan den tar en bildserie. Kameran lägger sedan samman de olika bilderna till en högupplöst panoramabild.
Tillgänglighet och prisKamerorna dyker alltså upp på den svenska marknaden i månadsskiftet juni/juli och priserna ser riktigt trevliga ut: En NEX-3 i kit med 16/2,8 kostar 5900 kronor, med en 18-55 blir priset 6500 kronor och med båda objektiven 7600 kronor. En NEX-5 med 16/2,8 kostar 7000 kronor, 7600 kronor med 18-55 och 8800 kronor med bägge objektiven. NEX-5 kan även köpas med 18-200 och kostar då 12900 kronor. NEX-3 finns i rött, svart och silver. NEX-5 i svart och silver.
23 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Tyvärr tycker jag 16mm är alldeles för vidvinkligt för normalbruk (motsvarande 24mm i 24x36). Hoppas de snabbt släpper en med lite längre brännvidd och samma storlek.
Förresten...var det väntat ett lock för sensorn? Det var en oväntad förväntan..
Ytterligare än ny objektivfattning.Precis vad vi behöver!
thomas herou - det finns en adapter som kommer att säljas separat så att nexxorna kan ta alla alpha objektiv, fast om man har denna adapter så kommer t.ex. AF och IS inte fungera.
Nej, de känns ungefär lika nödvändiga som Ipaden tycker jag.
Tror dock inte att det är stillbildskraven som bestämt villkoren för Sonys nya objektivsystem med E-bajonetten.
Det verkar snarare som om att syftet med lanseringen av Sonys spegellösa kameror, mer är ett sätt att fördela utvecklingskostnaderna för deras nya objektivserie med E-bajonetten, så att den bakomliggande huvudsakliga anledningen är behovet av nya objektiv för deras entusiast och professionella videosystem med stor APS-C sensor.
Panasonic hade ju också chansen med nystarten av Micro Four Thirds att välja sensorstorlek fritt, även om man förmodligen fick kompromissa med Olympus beträffande sidbreddsförhållandet till att bibehålla 4:3. För video är det snarare 16:9 som gäller, vilket för samma bilddiagonal minskar antalet exponerade pixlar på sensorn. (Flest antal exponerade pixlar för bibehållen bilddiagonal erhålles för ett kvadratiskt sidbreddsförhållande).
Skillnaden mellan en Micro Four Thirds sensor och en APS-C (1.5x DX) sensor är bara -0.7 EV, däremot är det -1.2 EV till en APS-H. Kompromissen i sensorprestanda var tydligen Panasonic angelägen om att ta, för att som slutresultat kunna åstadkomma ett mer kompakt videosystem än konkurrerande baserade på APS-C dito.
De tillverkare som kan använda sin nya objektivserie för entusiast och professionell video kommer att erhålla skalfördelar, så det är därför rimligt att anta att Panasonic, Sony och Samsung kommer att dominera segmentet med spegellösa hybridkameror. Ja just det, vi behöver nog byta ut Samsung mot Canon i nämnda trio, förutsatt att Canon lyckas klura ut ett lämpligt budskap med att lansera ytterligare en objektivserie…
Gillar det!
Anders Östberg det är vinklingsbar skär på dom vilket underlättar plus att det finns optisksökare som tillbehör...skulle inte förvåna mig om det kommer elektronisk senare.
Thomas Herou det finns adapter som gör att man kan använda Alphaobjektiven..dock är det MF som gäller då.
Leo Ström 16mm må se stor ut men det är trotts allt bara liiiite större än Olympus 16mm som dom säljer ihop med sin ep-1/ep-2 så det är inga jätteskillnader i storlek...externmikrofon finns redan som tillbehör och ingång finns också men i form av en specialkontakt(sonys egna) på toppen av kameran.
Max Lindström stor?? Nex-3/5 är mindre än både Panasonics GF1 och Olympus EP-1/EP-2 så dom är inte precis stora i formatet.
Tänk er en kamera modul stor som en 2x tele förlängare... kom ihåg du såg det här först.
Men som i alla kompakta system blir det jobbigt om man sätter på ett tungt objektiv eftersom högerhandens grepp då gärna blir lite krampaktigt. Men nu är nog inte de här kamerorna tänkta att användas speciellt ofta med några tyngre objektiv.
Tänkte precis som Mats nämnde att nu får Panasonic och Olympus en utmanare... Sony Nexarna sätter sig på förstaplats för mig med det nya priset! Själv spenderar jag inte förrän det går under "slita ut min själ"-priset för mig (är ungdom med osäker ekonomi). Sitter bara och undrar precis hur praktisk/klumpig kameran är... Det blir väl bara att åka och kolla i Juli! =D
Det jag kan se är att Sony med NEX-kamerorna har ansträngt sig för att överträffa de befintliga kamerorna på nyckelpunkter. De jämförelser som har gjorts visar att NEX-kamerorna har lägre brus och bättre färgåtergivning vid högre ISO (tydligen bättre än Nikon D5000 t.o.m.).
anledningen till att objektiven ser så oproportionerligt stora ut är helt enkelt att NEX-husen är så små, de är mindre än alla de andra spegellösa kamerorna på marknaden (även mindre än Oly/Pannys micro FourThirds-hus, trots större sensor än vad dessa har).
Sonys 16/2,8 objektiv för APS-C har ju ungefär samma storlekt som Olympus 17/2,8 för micro 4/3, vilket jag tycker är bra jobbat.
Men det skulle en NEX göra rätt garanterat..
För dom som tycker det ser stor ut...kolla jämförelsen med Olympus E-PL1 med 17mm...Nex-3/5 med 16mm är faktiskt mindre och då med en större sensor och vinklingsbar skärm.
http://dc.watch.impress.co.jp/docs/review/pview/20100512_366405.html
"We were told that SSM and SAM would not autofocus, when we asked Sony that question." (http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1037&message=35285015)
Det kan finnas många tekniska skäl till detta, till exempel något så trivialt som att de tämligen små batterierna i en NEX-kamera antagligen skulle käkas upp på nolltid av fokuseringen i en del äldre objektiv.
Nu lutar jag dock åt att det sistnämnda är korrekt. Främst pga uppgifterna via Martin och DPReview, med det är ju också så att objektiven måste konstrueras annorlunda för kontrast- än för fas-AF, vilket förmodligen är anledningen till att vi inte kunde få AF med våra befintliga Alpha-objektiv, och/eller kanske det Martin nämner.
I varje fall inte i nuläget. Sony har ju lämnat in patent på fasdetekt AF på huvudsensorn, och skulle de få dessa att fungera bra i praktiken så kan det förstås franöver komma NEX-versioner som klarar att autofokusera även våra gamla objektiv. Åtminstone SSM och SAM-objektiven - när det gäller de skruvdrivna måste adaptern naturligtvis innehålla också en fokusmotor.