Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Sony RX100 III med uppfällbar sökare och ljusstarkare objektiv

Sony RX100 III med uppfällbar sökare och ljusstarkare objektiv

Tredje generationen av Sony RX100 är helt nykonstruerad med kraftigare och ljusstarkare vidvinkel och uppfällbar elektronisk sökare.

Till det yttre är RX100 III lik ursprungsmodellen RX100, men en nyhet är att det går att fälla upp en elektronisk sökare. Tillbehörsskon som finns RX100 II har försvunnit igen. Sensorn är fortfarande i 1"-format med bakbelysning och 20 megapixel.


RX100, RX100 III och RX100 II.

Objektivet i föregångarna RX100 och RX100 II har ljusstyrka f/1,8-4,9. Nya RX100 III har ljusstyrka f/1,8-2,8. Bildvinkeln motsvarar en 24-70 mm-zoom på en småbildskamera. De föregående modellerna ger en bildvinkel motsvarande 28-100 mm. RX100 III har ett inbyggt tre stegs infällbart gråfilter (ND 8).

Likt Sony A77 II kan RX100 III lagra videofilmer i det nya formatet XAVC S med upp till 100 bildrutor per sekund. Kameran kan anslutas till en smartfon eller surfplatta via wifi med hjälp av nfc-koppling. En ny programmerbar knapp ska underlätta hanteringen av kamera, enligt Sony.

Sony RX100 väger 290 gram med batteri och minneskort. Vi har inte fått uppgifter om pris och leverans i Sverige, men i USA anges leverans i juni med ett pris på 800 dollar.



Publicerad 2014-05-16.

34 Kommentarer

bentelkalb 2014-05-16 10:34  
ser mycket lovande ut. 1:an är ju riktigt bra, tyvärr lite svårt att se på skärmen i starkt ljus samt avsaknad av Wifi är dock kännbara, den saknar även vineklbar skärm. Köpte den för 1,5 år sedan då var den ny, redan finns en 3:e version, de borde göra rätt direkt istället för att spotta ut 3 versioner på drygt 1,5 år. Denna drygt ett halvår efter 2.an.
Svar från froderberg 2014-05-16 10:42
Iband måste man testa marknadens reaktion. 3:an verkar bli dyrare än föregående modeller. Jag tror inte Sony vågade göra kameran så påkostad förrän de fått en känsla för marknaden. Vissa kameror som hamnar högt i pris blir svårsålda, exempelvis Nikon Coolpix A.
bentelkalb 2014-05-16 10:44
Jo jag kan ha viss förståelse för det, men 1:an var ju inte direkt billig, köpte man den så var det ju för att man ville ha det bästa i liten förpackning, så man känner sig lite lurad när man köpte den och så spottade dom ut en ny version nästan omgående med allt det man saknade :) Pengarna i sjön.

Men denna verkar riktigt toppklass. Ser fram memot en recension när ni får tag på den!
Svar från froderberg 2014-05-16 11:16
Ja, RX100 II kändes lite som en modifiering av RX100 II. Samtidigt är nog erfarenheterna av RX100 en förutsättning för RX100 II.
kvarndalen 2014-05-29 00:55
Hej
Jag tycker Sony är tokiga, komma med en ny RX100 III och så har dom tagit bort den viktiga tillbehörsskon.
Tänker på möjligheten att ansluta både Blixt och extern stereo-mikrofon.
Det som är bra med 3'an är att vidvinkeln blivit bättre 24 mm.

Hade den varit kvar, så skulle jag nog funderat på ett köp, trots det höga priset.
Taskigt för alla som köpt RX 100 II, hade jag köpt en sådan så hade jag blivit rosenrasande.
Vinklingsbar LCD kan man va utan, man köper en LCD Viewfinder Extender

http://www.ebay.co.uk/itm/261467441148?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
Jag begär fyra saker av en kamera, den skall ha minst 24 mm vidvinkel och WiFi med NFC samt uttag för extern mikrofon/blixt
Den skall även ha stor bländare, gärna 1,4
FlyerOne 2014-05-30 21:21
Objektivljusstyrka 1:1,4? Det kan du omöjligt få över hela brännviddsomfånget ifall du vill ha både en liten kamera och en (i sammanhanget) stor sensor.
.
jkm 2014-05-16 11:10  
Verkar finnas duktiga ingenjörer på Sony! Att bygga in så här mycket kamerakompetens i en kompakt måste vara en utmaning. Jag blir sugen på den här, kanske får den ersätta min Pentax MX 1 på sikt. Bara den är snabb i fokus och avtryck... Vinklingsbar skärm klarar man sig inte utan när man väl testat. Men billig blir den nog inte? 7000 kr?? Ha det gött!
bentelkalb 2014-05-16 11:38
Håller med, Sony är duktiga och har överraskat de senaste åren. Jag kör Nikon på systemkamera, men har aldrig blivit riktigt nöjd med deras kompakter, där har jag valt Canon och Sony. Blir kanske en uppgradering här med :)

Men något som är lite märkligt, när et kommer fler pixlar på systemkameror typ D800 så klagar folk på filstorlekar. Här kommer video Full HD at 50 Mb sekund! Snacka om gigantiska filer!
Robert L. 2014-05-16 11:24  
Jäklar vad utvecklingen går framåt.. Vad har sökaren för upplösning?
Svar från froderberg 2014-05-16 11:41
1,44 miljoner bildpunkter
bassa 2014-05-16 12:46  
Hej Magnus vet du något om sökaren när det gäller dioptrin
hoppas det inte är för snålt tilltaget.
/ Bengt
Svar från froderberg 2014-05-16 12:52
0.39-type electronic viewfinder (OLED), 1,440,000 dots; magnification approx. 0.59x with 50mm lens at infinity, -1m-1(diopter) (35mm equiv.), retractable type
Anders F. Eriksson 2014-05-16 13:06
Det verkar vara samma sökare som i A6000, men med en lägre förstoring (av utrymmesskäl gissar jag). Förhoppningsvis är det en gedigen konstruktion så den håller ett tag också :)
bassa 2014-05-16 13:49
Tack då vet jag För lite på plussidan för min syn.
/ Bengt
oyegie 2014-05-16 15:08  
Kul med ljusstark glugg men skulle gärna vilja ha en normal/teleglugg med bibehållen ljusstyrka givetvis.
Robert L. 2014-05-16 17:11
Du är allvarlig nu?
oyegie 2014-05-16 17:26
Jag är jätte allvarlig.
Anders F. Eriksson 2014-05-16 18:01
Det hade förstås varit kul, men förmodligen inte så lätt att få till i det där formatet.
alfin 2014-05-16 18:43  
Sony har verkligen förstått hur man ska spela på den här popkamerans popularitet. En ny version var sjätte månad i snitt, undrar hur länge det håller. Tråkigt för dem som köpt ursprungsversionen och uppföljaren med blixtsko. Å andra sidan är väl objektivet och den uppfällbara sökaren tillräckligt attraktivt för att folk ska byta ut sina gamla älsklingar och uppgradera utan tanke på kapitalförstöringen. Och alla som vurmar för oprocessade bilder funderar inte ett smack på hur mycket mjukvarukorrigering som krävs för att få en 24-70/1.8-2.8 i den storleken att visa någorlunda raka linjer. Men visst är det en fin kamera!
Anders F. Eriksson 2014-05-16 18:50
De kanske fått ner distorsionen tack vare det kortare omfånget på denna? Jag har testat att öppna bilder från min RX100 II i RawTherapee, och de ser ju inte jätteroliga ut - det blir dock bra efter korrigering.
Svar från froderberg 2014-05-16 19:10
Det är snarare ett år mellan modellerna. Sony verkar inte bara se kamerorna som efterträdare till varandra utan som parallella modeller med olika priser. RX100 III verkar bli dyrare än RX 100 II (som i sin tur är dyrare än RX100).
pechblande 2014-05-17 01:15  
Ingen mer än jag som är uppjagad över att kameran verkar filma med full sensorutläsning precis som RX-10? Det i kombination med 50Mb/s XAVC S borde kunna ge riktigt behagliga videofiler. Synd bara att de inte lyckats trolla dit en mik-ingång, det hade suttit som en smäck!
Bussmicke 2014-05-17 10:31  
En tanke som slog mig var vilket som drar mest ström? Skärmen eller om man kör med EVF..
Grevture 2014-05-17 16:31
Förmodligen inte så avgörande stor skillnad. Skärmen har en större ljuseffekt, vilket gör att den antagligen drar aningen mer. Men tänk på att själva visningen på skärmen/EVF:en bara är en mindre del av ekvationen, det som antagligen drar mest effekt är sannolikt utläsningen från sensorn och den kontinuerliga bearbetningen av den signalen till något som kan visas på skärmen/EVF:en.
nutte 2014-05-17 19:14
Det verkar som man får typ 240 bilder med EVF och 320 eller vad det var med stora LCD-skärmen som alltså drar mindre ström än den lilla EVF:en - där finns ju transistorer på varje pixel men LCDn har ju strömsnålare kristaller och bakgrundsbelysning (med lysdioder).
.
Bengf 2014-05-18 11:50  
Det dyker upp nya uppgifter också från folk som haft kameran i hand, bland annat 5 axlad stabilisering, och nyheter om objektivet. uppgifterna finns på SAR.

Uppfällbar EVF tycker jag verkar vara en smart lösning, den finns alltid med och nedtryckt blir den väl skyddad.
nutte 2014-05-18 18:19
Den 5-axlade stabiliseringen tror jag de menar är i videoläget (när man fimar) - då har man ju många bilder som man kan jämföra med varandra och sensorn har lite extra marginaler i kanterna som gör att man kan välja ut en aningen mindre delbild som matchar de föregående
FlyerOne 2014-05-18 23:25  
Kul att Sony vågar satsa. Skillnaderna mellan RX100 II och RX100 III är ju betydligt större än mellan RX100 I och RX100 II. Förefaller mig som att Sony avser att köra med alla tre modellerna parallellt - tre olika prislägen och tre olika karakteristiker.

En sak som är borta från RX100 III är (den uråldriga gamla förbaskade...) ISO-bilxtskon. Har fördelen att RX100 III, liksom RX100, lätt kan glida ner i fickan utan att haka i nånstans.
Anders F. Eriksson 2014-05-18 23:37
Det får ju inte plats någon blixtstilla :)

Jag har aldrig stött på att den hakar i något med mix Mk II - har du? Jag skulle dock gärna ha den nya även om den saknar skon.
FlyerOne 2014-05-19 13:18
"Blixtstilla"? Det ordet säger mig inte vad du menar.

Kanske du menar att med uppfällbar EVF, uppfällbar blixt och knapparna på ovansidan så finns det inte plats även för en blixtsko på III:an. Och så är det ju.

Eller att det är svårt att få plats både med en liten kamera och en stor blixt i fickan, eller att det i alla fall blir klumpigt.

Nej, jag har aldrig råkat ut för att RX100 II:ans blixtsko har hakat upp sig i nån ficka - men anledningen är att jag inte har denna kamera...

Men visst har jag råkat ut för att kantiga blixtskor har hakat upp sig i fickor och annat, längre tillbaka i tiden. Efter att Minolta införde sin moderna och mycket väl genomtänkta iISO-blixtsko (den var bl.a. helt försänkt i kamerakroppen) har det aldrig hänt. Sony övertog iISO-skon men har nu (beklagligtvis) övergivit den.

Blixtskon på RX100 II ser dock ut att vara ganska låg och inte så vass och kantig, så det kanske inte är några problem.
.
Anders F. Eriksson 2014-05-19 14:58
Blixt skulle det stå, men autukorrekt "rättade" det. På RX100 II sticker den inte alls upp mycket, och med skyddet i stör den inte alls. På A6000 är skon helt försänkt i linje med ovansidan av kameran, så visst går det att få till.

Det är lite synd att skon saknas för de som vill filma (vilket kameran är mycket bra på).
FlyerOne 2014-05-19 16:16
Auto-korrekt? Något sådant har jag ALDRIG sett...
Men gott om auto-incorrection-system.

Gläder mig att Sony fortfarande har kvar en del "Minolta-tänkande", som att uppstickande vassa blixtskor är ett otyg.

Bl.a. videointresserades önskemål talar för min "teori" tidigare om att Sony kommer fortsätta med att tillhandahålla RX100 II.
.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar