Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
19 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Nu finns det analoga framstycken att sätta på sin digitala kamera :)
Om du tycker den är bättre berätta gärna på vilket/vilka sätt!
Har själv Basic film carrier 35 som inte fungerar ihop med den antistatiska borsten som finns till den dyrare filmhållaren.
har bara hunnit testköra Pro Film Carrier 35 en gång. Frammatningen av filmen gör en stor skillnad, speciellt om du skannar oklippt film. Med Basic-modellen får du ju dra igenom filmen för hand och ofta eller hela tiden finjustera filmens position i hållaren från en exponering till nästa. Med Pro Film carrier skruvar du smidigt igenom hela filmen och kan mycket snabbt digitalisera ruta för ruta. Konstruktionen i aluminium ger hållaren bra stabilitet, med Basic carrier händer det ofta att man stöter till den så det glider iväg. Den utbytbara kassetten för att skanna hela negativens bredd med perforeringshål är också mycket smidig och snabb att montera i motsats till Basic-modellen. Formatmaskerna är välgjorda och lättanvända. Huruvida planhållningen är bättre som det påstås har jag inte undersökt. Skannar på f/8 med ett 100mm makroobjektiv och tycker det blir skarpt ända ner till kornen med bägge hållarna, och ända ut i hörnen av negativen. Om filmen buktar ut i mitten rekommenderas att placera den under tryck några dagar. Hållarna har ju inget glas för planhållning av filmen. Pro Film carrier applicerar trots det en viss spänning som gör ett buktande negativ tillräckligt plant för att bli skarpt överallt vid digitaliseringen - fast det gör Basic-modellen också i viss mån. Det kan dock bli viss distortion om filmen buktar ut för mycket åt något håll. Om jag ska digitalisera ett negativ med största noggrannhet använder jag Akrylglas-ANR-hållare från min gamla profesionella flatbäddsskanner. Summerat kan sägas att Pro-hållaren är ett stort plus om man skannar ofta och mycket och har höga krav på exakthet och att det ska gå snabbt. Basic-hållaren kan ge ett lika fullgott resultat, men det kräverstörre arbetsinsats. Den antistatiska borsten har jag dock inte, utan en Kinetronics, tycker den funkar bra ihop med Negative supplys olika filmhållare. se: https://www.bhphotovideo.com/c/product/26245-REG/Kinetronics_KS70_KineStat_Darkroom_Brush_for.html/specs
En del av de problem jag haft med att få kornskärpa över hela bilden beror på att kamera-armen på mitt reprostativ, Kaiser RS2 XA, inte är helt parallell med bottenplattan. Om man dessutom skaffar Pro Mount MK2 så får man möjlighet att enkelt justera lutningen på filmplanet. Med min nuvarande lösning, Basic film carrier 35 tillsammans med 4x5 Light Source Basic, så vilar filmhållaren direkt på ljuskällan. För att kompenser lutningen på kamera-armen har jag satt en eller flera små möbeltassar i den bakre kanten på ljuskällan. En lösning som varken är smidig eller exakt.
Har man en firma att skriva av den på eller avskyr diy-lösningar så..
Men filmhållare är väl den enkla delen i sammanhanget. Ett bra reprostativ skulle jag hellre lägga pengarna på om jag skulle överge min nikonskanner och behålla dens filmhållare.