Prylnytt
Fujifilm visade som vanligt upp mycket ny teknik. Mest spännande är den nya kompaktkameran X100 med aps-c-sensor.
Vi tog en rundtur i Fujifilms stora monter med Bente Vikenes, Product Manager för digitalkameror i Norden och Björn Israelsson på svenska Fujifilm. Vi fick tillsammans med en hel grupp nordiska journalister en frågestund med utvecklare som arbetat med både nya X100, 3D-teknik och hybrid-autofokus.
Mest uppmärksamhet i Fujifilms monter fick helt klart X100. Det här är en retroinpirerad kompaktkamera med fast objektiv, aps-c-sensor och vad Fujifilm kallar hybridsökare. Det är en kombination av optisk genomsiktssökare och elektronisk sökare. Du växlar mellan de två lägena med en knapp. Iden är riktigt smart, bägge teknikerna har sina fördelar och nu kan du kombinera det bästa av två världar. Snabb och omedelbar optisk sökare, elektronisk där du kan kolla hur bilden blev.
Sensorn är på 12,3 megapixel och har iso-omfånget 200 - 6400 med utökning till 100 - 12800. Serietagningen ligger på 5 bilder/sekund.
Fujifilm X100. Kanske är det bara medelålders nostalgi, men det känns som att det är så här en kamera skall se ut.
Objektivet är ett ljusstarkt Fujinon 23/2,0 vilket ger samma bildutsnitt som 35 mm på fullformat. Enligt utvecklarna vi fick prata med så är en fördel med ett fast monterat objektiv att de kan få maximal optimering av kombinationen objektiv/sensor. Bländaren är niobladig och objektivet har en klassisk bländarring.
Slutartiden ställer du med en ratt på ovansidan, exponeringskompensation med en annan mindre ratt. En traditionell, men också mycket beprövad hantering.
Den stora ratten ställer slutartid, den lilla exponeringskompensation, bländaren regleras med bländarringen runt objektivet. Den lilla vippknappen med en röd markering växlar mellan optisk och elektronisk sökare.
X100 kan filma i 720p och ta upp ljud i stereo. Objektivet har ett inbyggt variabelt gråfilter som kan minska exponeringen upp till tre steg. Närgränsen är 10 centimeter. Bildskärmen baktill är på 2,8 tum och 480000 bildpunkter. Den elektroniska sökaren har hela 1440000 bildpunkter. kameran använder SD-kort.
X100 är 127 mm bred, 75 mm hög och 54 mm tjock - med objektiv. Inga problem att ha i jackfickan.
Pris och tillgänglighet: som kommer att dyka upp i handeln i början av 2011. priset är inte fastställt, men skall vara märkbart lägre än för Leica X1 som i dagsläget kostar 16000 kronor.
Fundering: Utseendet må vara retro, men tekniken internt är modern. X100 känns ärligt talat betydligt intressantare än Leica X1 och det till ett avsevärt lägre pris. En riktigt trevlig kombination. Får Fujifilm bara till snabbheten i kameran så kan den bli en riktigt populär för streetfoto och som fickkamera under resor.
Fujfilm är ofta tidigt ute med ny teknik. Det är till exempel de som ligger bakom det här med ansiktsigenkänning som idag finns i så många kameror. Den tekniken började för övrigt på ett kul sätt: Fujifilm ville för många år sedan få till en bättre och mer träffsäker exponering i framkallningsautomater. En viktig del i det var att identifiera ansikten. När sedan digitalkamerorna tog fart blev det naturligt att försöka flytta in den tekniken i kamerorna.
Ett aktuellt exempel på det här med ny teknik de kameror med hybrid-autofokus som Fujifilm visade upp. Det här är en riktigt spännande idé där de byggt in snabb fasdetekterande autofokus direk i bildsensorn. Detta fungerar i mitten av bilden, runt om använder de traditionell kontrastdetekterande fokusering. Resultatet är kompaktkameror som fokuserar ruskigt snabbt och faktiskt kan följa ett rörligt motiv. Mycket imponerande!
Fujifilm är ett företag som verkar älska teknik och att förklara teknik. Här går de igenom hybrid-autofokus som inte bara ser imponerande ut på papper utan verkar riktigt intressant.
Många förknippar antagligen mest Fujifilm med klassisk kemisk film och små färgglada kompaktkameror. Faktum är att Fujifilm är stora inom alla former av utskrift och bildhantering. På mässan visade Fujifilm upp 3d-utskrift (lentikulärteknik) samt vanliga utskrifter i alla former, format, storlekar och utskriftsmedier.
Har du någon gång skickat in bilder för utskrift hos ett kommersiellt labb är sannolikheten stor att bilderna skrivits med Fujifilms skrivare. De är även mycket stora inom alla former av mycket stora utskrifter på olika typer av material - tyg, glas, eller tjocka plattor.
Här demonstrerar (lätt förstorat) Fujifilm en app för att bygga fotoböcker direkt i iPhone eller Android. Som framgår i bakgrunden så blev Kamera och Bilds chefredaktör eld och lågor över tekniken.
Fujifilm visade redan på förra Photokina för två år sedan upp sin första 3D-kamera. Den tekniken lyfte inte riktigt. Kameran var dyr, och på den tiden fanns inga tv-apparater, grafikkort och bildskärmar med 3D-stöd som vi har idag. Nu har man tagit 3D-tekniken vidare och resultatet är faktiskt riktigt imponerande. I och med att både Sony och Panasonic och flera tillverkare av skrivbordsskärmar nu bygger in stöd för 3D-visning i tv-apparater och bildskärmar finns nu helt andra möjligheter att faktiskt se 3D-bilder och 3D-video. Om några år är det här antagligen en teknik vi inte längre funderar så mycket på.
28 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Kan inte läsa mig till om den kan multiexponera, vilket jjag kräver på mina kompaktkameror..
Varför begränsa bländaren till 16. Jag använder även 22 när jag behöver skärpedjupet..
Fuji verkar ha slarvat med framtagingebn av modellen vilket är synd då jag har köpt den direkt, om den har haft bländare 22 och filtergänga samt multiexponeringa funktion..
Thomas
Chefredaktören eld och lågor? Tycker han ser ut att spana mot Leicas monter längre bort :-)
kombizz
Fujifilm verkar ju nämligen inte sälja några egna blixtar över huvud taget?
Och jag håller med! Filtergänga borde det ha varit på den!
Hur ska de gå till ner kameran har genomsiktssökara?
Thomas skrev : Fuji verkar ha slarvat med framtagingebn av modellen vilket är synd då jag har köpt den direkt, om den har haft bländare 22 och filtergänga samt multiexponeringa funktion..
För de första er kameran inte helt färdigutvecklat, sen hur ofta behöver man bländare 22 eller multiexponering. Håller med att filtergänga är bra att ha.
För att tex stå med raka armar och fota, det upplever jag sällan som särskilt praktiskt....!?
Och vad gäller segmentet, Retro eller nostalgi, eller vad man nu vill kalla det,
så är det ett mycket potent försäljningsknep! :)
Fujufilm va tillräckligt smarta och kunninga för att veta om det här!
Och bara den uppmärksamhet som kameran fått innan den är helt klar,
tycker jag också talar ett tydligt spåk! :)
(Säger inget om Leicas smarthet, kunnande eller marknadsspråk)
/Bengan
För de första er kameran inte helt färdigutvecklat, sen hur ofta behöver man bländare 22 eller multiexponering.
Om de har den för försälning i Aprill nästa år så är den fäedigutvecklad.
Syslar man med landskap, natur och stadslandskap som jag gör så vill man ha bländare 22 för att få ett stort skärpedjup. Sysslar man sedan med personlig naturfoto som jag också gör så är multiexponering en så viktig del av kameran att man inte köper en som saknar detta. Att Cannon inte har insätt detta gör att de förlorar många kunder till andra kamneratillverkare.
/Thomas.
Men jag tycker inte att man per automatik måste koppla ihop bra, beprövad ergonomi med utseende som är 45 år gammalt. Nog kan man väl designa en ny kamera och ändå - vilket man förståss bör - ta tillvara decennier av praktiska erfarenheter kring optimal ergonomi.
Som sagt, utseendet på X100 är nog där i första hand för att öka försäljningen.
/F
Har taget många landskapsbilder och använder oftast bländare 11-16.
Kan hålla med om att Canon och kompani inte har varit så framåt när det gäller design på ESR fronten men "AF-plastklumparna" på 90-talet byggde på "MF-metallklumparna från sextiotalet" så det är väl snarare där designursprunget till dagens DSLR finns. För övrigt tycker jag nog att både Canon och Minolta skall ha lite beröm för att de fötnyade looken på på esr i samband med elektronik och autofokusboomen med T90 resp (Minoltas första AF-kamera som jag inte kom ihåg vad den hette). Kanske inte så snygga idag men det jag är ute efter är modet hos en tillverkare att våga göra något som inte är totalt insmickrande designmässigt.
F
Och det är här jag tycker att Fuji gör ett bättre jobb än esr-byggarna, för 60-talsdesign känns betydligt modernare år 2010 än övervintrad 90-talsformgivning. En digitalkamera har ju ingen filmtransport och har oftast en mindre sensor och därmed mindre spegel, ändå är den formad som en gammal Dynax eller EOS – och gärna lika klumpig i handen. Om man ställer en ny Pentax med APS-C-sensor bredvid en EOS Ix eller Minolta Vectis (APS-systemkameror från 90-talet) är det svårt att tro att det är Pentaxen som är byggd år 2010.
Jag försöker tänka mig en modern formgivning på X100, men kommer bara att tänka på metallicplast, utbytbara framsidor och smältostdesign à la Canons G-serie. Då är det nog bra att Fuji avstod från nytänk.
Jag gillar sextiotalsdesign, bara så att jag är tydlig på den punkten. Delar din passion för de enkla raka linjerna som faktiskt utmärker bra 60-talsdesign. Var väl en reaktion mot den svulstiga 50-talsdesignen (som jag inte gillar). En tidig Spotmatic, Nikon F eller dylikt är toppen och jag tittar gärna på MadMen..
Men - och här är en skillnad mellan oss tror jag - när jag tänker ny design för X100 så tänker jag inte på 90-talskameror utan snarare formspråk a la Iphone, modern möbeldesign eller bildesign etc. Det är i det perspektivet, som en ren kopia på gammal design, utan några som helst nyskapande linjer, som jag tycker X100 är lite fantasilös.
Tack för trevligt engagemang.
F