Prylnytt
Olympus visade upp några nyheter som nog kommer att väcka känslor hos många Olympus-entusiaster, både positiva och negativa.
I Olympus monter började vi med att lyssna på Olympus Europachef för konsumentprodukter, Miquel A Garcia, som bland annat nämnde att spegellösa kameror nått 25 % marknadsandel för systemkameror i Japan. Vilken period det gällde framgick tyvärr inte, men helt klart är att spegellösa kameror gjort ett stort intryck på marknaden.
Olympus Europachef för konsumentprodukter, Miquel A Garcia berättar om Olympus satsning på en kompaktkamera i premiumklass.
Ny premium-kompakt
Miquel A Garcia poängterade att kompaktkameror för den saken skull inte har blivit ointressanta. Snarare tror Olympus att det finns ett behov av vad de kallar kompakter i premiumklass och lanserar därför en ännu så länge namnlös konceptkamera. Objektivet skall vara mycket ljusstarkt, när vi frågade Johan Wredström ville han inte svara exakt, men det verkade vara bättre än maxbländaren på 2,0 som en del konkurrenter har.
Olympus nya avancerade kompaktkamera, som ännu inte fått något officiellt modellnamn, släpps i januari 2011 och låter mycket intressant.
Johan Wredström från Olympus i Sverige ser ljuset, eller i alla fall en väl upplyst modell av Olympus nya premium-kompakt.
Lite senare fick vi också en intervju med Mr. Toshi Terada, Manager, SLR Product Planning på Olympus. Om den nya kompaktkameran sa han att den skall ha en mindre sensor än Four Thirds, men större än andra kompakter och högsta bildkvalitet i segmentet. Det här är den första kompaktkameran som Olympus byggt där objektivet anses fint nog att få beteckningen Zuiko.
Mr. Toshi Terada, Manager, SLR Product Planning på Olympus.
Skärmen är på tre tum och skall vara byggd med "senaste teknik". Med tanke på hur fina skärmar vi sett hos kameror som Sony NEX så låter det trevligt. Vi frågade Johan Wredström om den nya kameran skulle ha råformat, han visste inte säkert, men menade att det vore konstigt om den inte hade det. Riktigt intressant är att den här nya kameran skall dela tillbehörsfot med E-P2 och E-PL1, du skall med andra ord kunna använda samma externa sökare, blixt och mikrofon. Det är smart tänkt, att kunna dela tillbehör mellan flera olika kameror gör system mer attraktiva.
Den skarpa lanseringen av den här kameran blir i januari, och då lär vi få reda på alla detaljer.
Fundering: Olympus har haft mycket fina kompaktkameror, jag kör själv en vid det här laget urgammal Olympus C5050 som trots fem megapixel och snabbheten hos en drogad snigel fortfarande är klart användbar. Detta mycket just eftersom den har väldigt fin optik. Men på senare år har Olympus inte riktigt haft någon prestigekompakt. Nu är inte det här segmentet precis obefolkat numera, här finns redan mycket fina kameror som Canon G12/S95, Ricoh CX4, Panasonic LX5 och Samsung EX1 för att nämna några. Men tanken känns riktig. Det är svårt att konkurrera prismässigt med mobiltelefoner, det gäller att vara påtagligt bättre för att någon skall bära en liten, men ändå extra kamera med sig.
Vad händer med E-systemet?
Olympus har fokuserat mycket på Micro Four Thirds under senaste åren. Läser man forumen här på Fotosidan och på andra håll så uttrycks det oro för att Olympus kan vara på väg att överge E-systemet med Four Thirds-kameror. Vi frågade Mr. Terada hur det var med den här saken. Sådana frågor om framtida planer brukar mest få ganska vaga och undvikande svar. Men till vår förvåning tog Mr. Terada fram en skiss som visade Olympus utbud fram till nu: Dels tre traditionella spegelreflexmodeller: E-3, E-30 och E-620, dels Pen-kamerorna. Nästa skiss visade utbudet framöver: Nya E-5 och så Pen-kamerorna. Punkt. Här såg till och med Johan Wredström lite förvånad ut. Så här direkta svar är det sällan man får.
Som Mr Terada uttryckte det så anser Olympus att marknadssegmentet för E-620 har kommer att tas över av Pen-kamerorna medan E-30 och E-3 ersätts med nya E-5. Olympus anser att deras systemkameramarknad har en konsumentdel och en entusiast- och proffsdel. Den förstnämnda täcks av Pen-kamerorna och den andra med E-5. Så Olympus satsar vidare på E-systemet, men som ett premiumalternativ till Pen. Några nya instegskameror i E-serien lär vi alltså inte se.
Olympus E-5
Nu lanserar Olympus E-5, uppföljaren på deras tre år gamla proffsmodell E-3. Här var det tydligt att Mr Terada tyckte många som bara läst dess specifikationer missförstått hur stor uppgradering den innebär. Visst är sensorn mycket lik den i Pen-kamerorna och E-30, men den är annorlunda optimerad. Bland annat verkar den ha ett svagare antialiasfilter och sköta mer av moiréhanetringen i den nya processorn TruePic V+. Han jämförde med E-30 och menade att E-5 bland annat ger en märkbart bättre detaljteckning trots samma antal megapixel.
Olympus E-5 är till det yttre mycket lik E-3, nyheterna sitter under skalet.
Olympus hade utskrivna bilder i hög kvalitet där de jämförde E-5 med två APS-C-kameror, en 12 megapixels och en 18 megapixels och detaljteckningen hos E-5 var då mycket lik den hos 18-megapixelsensorn. Detta då enligt Mr Terada dels då tack vare den redan nämnda annorlunda balansen mellan sensorfilter och processorns bearbetning och dels tack vare kvaliteten hos Zuiko-objektiven. Nu framgick det inte vilka objektiv de använta på konkurrenternas kameror, så jämförelsen blir trots allt lite intetsägande.
Men Olympus har en poäng i det de försöker förklara: 12 megapixel räcker till mer än många tror, och 12 megapixel idag räcker längre än vad de gjorde för två år sedan. En intressant parallel är vad Nikon lyckades göra med sensorn i D3s jämfört med den på pappret mycket likartade sensorn i D3/D700. Där är skillnaden uppenbar och slående. Det går att uppgradera en bildsenor en hel del utan at det kanske syns så mycket i specifikationerna.
Hur som helst har sensorn i E-5 ett iso-omfång på 100-6400 och stödjer video, 720p i 30 bilder/sekund. Videoklipp sparas som mjpeg och maximala klipplängden är 7 minuter. Kameran har monoljud och ingång för mikrofon. Många kommer säkert att muttra om frånvaron av stereoljud, men skall man verkligen spela in i stereo bör man hur som helst använda en separat ljudenhet.
Exponeringsgaffling kan nu ske med 2, 3, 5 eller 7 exponeringar. E-5 har nu 10 artfilter som även kan användas ihop med videofunktionen. Ett snyggt nytt filter var "Dramatic Tone" som ger ett HDR-liknande intryck, Mr Terada påpekade noga att det inte är HDR, det dynamiska omfånget påverkas inte av filtret, även om det kan se ut så.
Olympus E-5 har kvar den fällbara och vinklingsbara lcd-skärmen.
Bildskärmen är nu på 3 tum, har 920000 bildpunkter och är fortfarande sväng- och vridbar. Där E-3 hade plats för ett CF- och ett xD-kort har E-5 nu CF och SD. En förklaring till detta är att det inte finns några xD-kort snabba nog att lagra video på. Skönt att Olympus verkar backa undan från de lite poänglösa xD-korten. E-5 har exakt samma yttermått som E-3, men är några gram tyngre.
Olympus E-5 har en kortplats för cf-kort, en för sd-kort.
Bufferten skall nu hålla så långe kortet räcker oavsett jpg-kvalitet, däremot saktar kameran in efter ett okänt antal råfiler. Autofokusen har förbättrats och i synnerhet kontinuerlig AF skall vara märkbart exaktare och snabbare tack vare förbättrade algoritmer. Detta hör till en av de saker vi var minst imponerade av med föregångaren E-3, så varje förbättring här vore välkommen.
Pris och tillgänglighet: Olympus E-5 kommer att kosta runt 18000 kronor och finna tillgänglig i handeln under oktober.
Fundering: Den nya E-5 i sig är en intressant Olympus-nyhet. Men det som lär väcka mest uppmärksamhet är att det alltså troligen inte kommer några andra kameror i E-serien förrän det är dags att ersätta E-5. Att Olympus släpper instegskamerorna i E-serien är inte så konstigt - de känns på ett sätt mest som lite klumpigare Pen-kameror. Däremot förvånar det lite att man inte verkar fundera på en mer direkt ersättare till E-30. Alltså, en lättare, mindre vädertätad och lite allmänt nedskalad version av E-5.
Nya objektiv
Olympus visade även upp sina två nya telezoomar, 40-150/4-5,6 och 75-300/4,8-6,7. Den förstnämnda är en uppgradering optimerad för att ge snabb och tyst autofokus under videofilmning och kommer bland annat säljas i dubbelkit tillsammans med 14-42. Det här motsvarar både prismässigt och till omfånget de inte allt för dyra 70-300-objektiv som finns till de flesta andra kamerasystem.
75-300 däremot är ett premiumobjektiv som saknar direkt motsvarighet hos de flesta andra märken med större sensorer. Möjligen kan man säga att Sigmas 150-500 ger något liknande för APC-C- eller fullformatskameror. Objektivet har två linselement av ED-glas och tre element i HR-glas. Även här har fokuseringen anpassats så den skall vara både snabb och tyst under videofilmning.
Olympus gör en poäng av att nya 70-300 ger ett bildvinkelomfång som motsvarar 140-600 hos en fullformatskamera, och att övriga tillverkares motsvarigheter blir rätt mycket klumpigare.
Pris och tillgänglighet: Nya MFT 40-150 kommer att kosta runt 3300 kronor och finnas i handeln under oktober. Nya MFT 70-300 kommer att kosta runt 9000 kronor och finnas i handeln under december.
6 Kommentarer
Logga in för att kommentera
I och med att SLR/DSLR-marknaden skingras, nya aktörer och möjligheter skapas, integration med video, internet etc. så är det förståeligt att Olympus fokuserar på dessa framtida möjligheter.
Bra att de dock behåller sitt know-how inom DSLR med E-5'an, kanske kommer en E-5Ti så småningom? Tillika en fördel för de premium-användare med några Zuiko Digital-objektiv i korgen, så att de kan fortsätta på sitt DSLR-spår. Priset på en E-5 motsvarar väl något av de billigare objektiven i SHG-klassen, så en E-5 är egentligen inte dyr i den meningen.