Prylnytt
Tredje och sista dagen ägnades att gå runt bland de övriga
tillverkarna. Det finns en och annan så nej, jag har inte glömt bort
dessa, utan valde att rapportera utefter ordningen som mötena var
inbokade. Man började, efter två långa dagar att känna sig ganska
sliten. Att kolla, gå runt och skriva hela dagarna började ta ut sin
rätt. Men det fanns naturligtvis några intressanta saker att titta på.
Första våningen i hall 2 var inredd för de digitala mellan- och
storformatarna. Utrustning som de flesta bara kan drömma om. Sinar,
Rodenstock, Seitz, Zeiss och Hasselblad trängdes (nåja, Hasselblad hade
en ljus och riktigt luftig monter på ett antal kvadratmeter). De visade
allt från studiofotografering till arbetsflöde, kameror och skannrar
från imacon.
Klart
hetast på mässan var egentligen Leica M8 och Hasselblad H3D. Med 39
megapixlar, fördelat på två sensorer med dubbla utläsningskanaler så
klarar H3D att skyffla datan från 39 miljoner pixlar på en imponerande
hastighet. Den klarar av att ta 30 bilder per minut, alltså ca 2
sekunder per bild. Naturligtvis bör man använda Sandisk senaste Extreme
IV, för H3D drar nytta av de 40MB/s som kortet kan prestera. Eftersom
39MP-modellen av H3D har just dubbla utläsningskanaler så är den
faktiskt snabbare än 22MP-modellen som "bara" har en enkel.
H3D
kostar faktiskt mindre än vad H2D gjorde vid lanseringen. För de som
redan har en bladare i V-systemet så har Hasselblad tagit fram ett
bakstycke som passar väldigt bra, till och med ytan
(materialvalet) är samma som på 503cw. Digital V- back har en
upplösning på 16MP och kostar 8900€. Vill man köpa ett komplett Digital
V-system bestående av bakstycke, 503cw och wlf så kan man nu under
Photokina-dagarna köpa det för 10700€ jämfört med de 12900€ som det
kostar normal. Haselblad har tagit fram en serie på 500 kit, till
minnet av Victor Hasselblad som skulle fyllit 100 år i år.
10700€ så är den din
Imacon
visade upp sina Flextightskannrar. Imacon har minskat på utbudet och
erbjuder nu X1 (ersätter 646 och 848) och X5 (ersätter 949). X1 skannar
med en upplösning på 6300 PPI och med en hastighet av 60MB/s. Storebror
X5 har en upplösning på hela 8000 PPI, men klarar av att skanna med en
hastighet på 300MB/s. 16700€ får man ge för Flextight X5. Klarar man
sig med Flextight X1, så kommer man undan med 10800€, och det känns ju
överkomligt....ungefär som ett 16MP 503-jubileumskit från Hasselblad.
Jag vet ju bvad jag hade valt :).
Lite
frågor till Hasselblad hade jag fått in och jag fick tag på Ove från
Hasselblad som bara kunde konstatera att någon T/S lösning till
H-systemet inte finns, men att de tittar på det. Det är mest frågan om
vilken väg man skall ta. Men som sagt, man kan ju ansluta bakstycket
till en storformatskamera. En annan efterfrågad sak presenterades också
av Hasselblad. En 28/4 till H-systemet.
Ove med nya H3D och 28/4
Med
de orden så traskade jag vidare mot Zeiss monter, det hängde något
stort vitt och runt i taket.. Det kunde väl ändå inte vara...? Jodå
256kg klumpen från zeiss. Specialbeställt av någon från mellanönstern
(med tanke på de smått kryptiska bokstäverna). Vad ska man säga... Ja,
den lär väl bli moterad på en hummer med gyroupphängning.
Zeiss 1700/4
Att försöka montera denna på ett manfrotto 055 är väl lite dumdristigt...
Ja, det är en HBL 503cw som sitter monterad...
Men
Zeiss hade naturligtvis även helt normala saker, som ZM-objektiven.
Frågan om Zeiss skulle släppa en 24x36 mätsökarkamera till
ZM-objektiven besvarades med en axelryckning och det något luttrade
svaret: - Who knows?
Zeiss ZM-familjen
Hos
Mamiya hade man nu äntligen fått ut nya kameran. Nu väntar bakstycken
(med samma specifikationer som ZD). Kameran sitter som handen i
handsken, som man brukar säga. Helt underbar sökare och den känns inte
alls som en mellanformatskamera...Jo, om man ser till priset, 10900€
kostar det att bli ägare till en mellanformatskamera i handformat med
22 megapixlar (21,7).
Mamiya ZD 21.7 MP
Trängslen
var påtaglig i Leicas monter. Mest av allt lockade naturligtvis nya M8
som med sin underbara finish inte gick att skilja från en annan kamera
i M-serien förens man vände på den. Materialvalet är klockrent och
den enda kompromissen är väl egentligen sensorn med 1.33x FOV Crop. Jag
menar, man kanske skulle kunna förvänta sig en 24x36mm sensor i en
kamera som inte är mycket mer än just en kamera för 4200€.
Leica M8 Digital.
Epson
visade upp sina skrivarnyheter och mest imponerande var
storformatsskrivarna. Men det var inte bara skrivare. Även Epsons RD-1
Fick vara med på ett hörn. Nya Epson 3800 med inte mindre än 9 st
patroner gav riktigt bra resultat och klarar A2-format.
Epson Stylus Pro 3800
Naturligtvis
visade Epson upp en mängd olika papper. Allt från vanligt matt
fotopapper till akvarell och canvas. Det går åt många liter bläck under
mässan. Kvalitén är riktigt bra. Men det krävs naturligtvis bra
färgstyrning i hela processen.
En del av Epsons olika papper
Olympus
då? Hur går det för dem? Jodå, bara bra om man får tro Thomas Bennet
från Olympus. De är tredje största märket och målet är att kunna
konkurrera om andraplatsen om något år. 4/3-systemet har börjat att
röra på sig och konsumenterna har fått upp ögonen för det relativt
lilla och framförallt lätta systemet. I och med lanseringen av E-400,
som verkligen är en liten kamera så hoppas Olympus att kunna ta mer
marknadsandelar framöver.
Olympus E-400
Fördelarna
med 4/3-systemet är att objektiven kan göras mindre och därmed lättare.
Att Olympus skulle ha "målat in sig i ett hörn" med 4/3 formatets
"lilla" sensor håller inte Thomas med om. Allt handlar egentligen bara
om hur bra tekniken kommer att bli, när det gäller brusreducering. Man
ser ju redan idag att kompaktkamerorna har ökat sin känslighet ända upp
till ISO 1600, något som var en omöjlighet för bara några år sedan.
Därför ser inte Olympus några hinder när det gäller upplösning på den
mindre sensorn. Olympus Zuiko 150/2 Digital är en häfig skapelse. Den
ger ett utsnitt motsvarande en 300mm och förvisso är objektivet
ordentligt ljusstarkt. Olympus själva marknadsför den som ett 300/2
vilket naturligtvis är felaktigt i fråga om skärpedjup. Eftersom
sensorn är mindre så ökar skärpedjupet. Men samtidigt så har den en
betydligt kortarte närgräns än ett ordinärt 300mm så i praktiken så går
det att få riktigt kort skärpedjup med objektivet.
Olympus Zuiko 150/2 Digital
Olympus
E-1 som har några år på nacken och där Thomas håller med om att Olympus
har tappat har en efterträdare. Dock är denna fortfarande under
utveckling och bara en grovt tillyxad modell stod i en monter för att
visa att Olympus jobbar på en efterträdare. Ska vi gissa på att den
dyker upp lagom till Photokina 2008.
Olympus E1-Rs Prototyp
För
övrigt på mässan dök det upp ett nästan oändlig mängd nya kompakter
från alla tillverkare. Panasonic hade en gigantisk monter, men den var
mer koncentrerad på bildskärmar men naturligtvis hade deras Lumix fått
en del monteryta.
Panaonic Lumix L1
Som
sagt så visade Panasonic även upp bildskärmar, eller ja...TV-Apparater.
Varför inte denna lilla nätta kreation på 103". Världens största med
HDTV-upplösning
Världens största Plasma med HDTV
Samsung
visade sin första systemkamera, tillsammans med en mängd olika
kompaktmodeller. Bildstabilisering var en av de saker som man pushade
extra hårt för.
Samsungs monter
"Lilla"
företaget Lensbabies var där..och vad hade de med sig om inte en ny
lensbaby. 3G var namnet (nej, det går inte att ringa med den). Men den
fungerar lite som ett tilt-objektiv med fokuseringsmöjlighet. Först,
ställ fokus grovt, lås, finjustera fokus och sedan tilta.
Lensbaby 3G med macrotillsats
Spännande design
Sigma
har ju släppt en del nya gluggar - varav de mest intressanta var deras
18-50/2.8 Macro och 18-200 med bildstabilisering. Båda desa två lös med
sin frånvaro på mässan. Det dröjjer nämligen två månader till innan de
första exemplaren lämnar fabriken. Men det förhindrade ju inte att man
testade lite vad de hade. Jag måste säga att den nya DG-serien känns
riktigt trevlig. På något sätt så känns de mindre än föregångarna.
Världen i 180 grader med Sigma 8mm Circular Fisheye
För
de som vill ha en mer korrekt uppfattning av världen så har sigma även
ett 180 graders fisheye som tecknar ut det kvadratiska formatet.
Sigma 15/2.8 Diagonal Fisheye
Naturligtvis
så presenterade Sigma sin senaste systemkamera SD14, med Foevon X3
sensorn. 14 MP innehåller sensorn (2652x1768x3 lager). Sigma börjar
dessutom att få ordning på designen på sina lkameror. SD14 kändes
riktigt trevlig i handen.
Tokina presenterade sina nya objektiv,
AT-X 10-17/3.5-4.5 Fisheyezoom som har samma materialval som deras
12-24/4 som har blivit så populärt. Priset på detta smått unika
objektiv är 569€. Tokinas nyaste tillskott AT-X 16-50/2.8 fanns
inte heller det med på mässan. Det närmaste man kom var en banderoll
som proklamerade ut nyheten.
Tokina AT-X 16-50/2.8
Det
var vad jag hann med på de tre dagarna som jag var nere. Jag träffade
FOTOs tekniske redaktör, Christian Nilsson på mässan och han med om att
mässan var lite avslagen och "kall". De flesta nyheter var redan
presenterade. Men jag avslutar med ett litet bildspel från mässan. Håll
till godo: se bildspelet (152 bilder/10 minuter)
10 Kommentarer
Logga in för att kommentera
http://www.dpreview.com/articles/photokina2006/Sigma/IMG_0430.jpg
http://www.dpreview.com/articles/photokina2006/Sigma/IMG_0429.jpg
//jesper
Objektiven släpptes ju i samband med Zeiss Ikonen, kanske därav axelryckningen.
Bara ett litet missförstånd, formatet är visserligen kvadratiskt, men CCd-ytan är 37x37 mm inte 6x6(56x56 mm)