Pentax 645D
Prylnytt
För fem år sedan berättade Pentax att de arbetade på en digital mellanformatskamera. Nu, efter åratal av rykten och spekulationer har så äntligen Pentax 645D dykt upp.
Pentax 645D har en CCD-sensor från Kodak på 40 megapixel. Sensorn mäter 44 x 33 millimeter vilket ger 1,7 gånger större yta än en småbildssensor på 24 x 36 millimeter. Precis som hos de flesta andra mellanformatskameror så saknar sensorn lågpassfilter.
Så här långt i specifikationerna är det inga dramatiska skillnader mellan Pentax 645D och de flesta andra digitala mellanformatare. Men Pentax har satt i ett sensorrengöringssystem, DR II, vilket ingen annan mellanformatare har.
Pentax har dessutom satt i vad som verkar vara det första vettiga autofokussystemet på mellanformat. Där konkurrenterna har en enda fokuspunkt mitt i bilden har Pentax 645D elva fokuspunkter varav alla utom de två yttersta är korspunkter. Pentax skriver lite ospecifikt att autofokusen är "wide frame". Exakt hur fokuspunkterna är fördelade över bildbredden framgår dock inte. För till exempel modefotografer som vill kunna arbeta någorlunda snabbt trots att motivet inte är i centrum av bilden så kan det här vara ett starkt argument för Pentax 645D. Med SDM-objektiv bör autofokusen kunna ge både snabb och tyst autofokus.
Exponeringsmätningen verkar också ovanligt avancerad för att vara en mellanformatskamera, den arbetar med 77 mätzoner och tar dessutom hänsyn till avståndet. Du har dessutom en inbyggd HDR-funktion där kameran skapar en bild av flera exponeringar. Kameran kan kompensera för distorsion och lateral kromatisk aberration från objektiv i D FA 645- och FA 645-serierna.
Kamerahuset skall vara solitt. Det är som brukligt i proffskameror byggt i magnesiumlegering, LCD-panelerna är täckta med härdat glas och huset skall vara vädertätat. Slutaren klarar tider ned till 1/4000 och skall klara 50000 slutarcykler. Bakre bildskärmen är på tre tum och 922000 bildpunkter - likadan som de flesta moderna småbildskameror alltså.
Intressant nog har Pentax valt 14-bitars A/D-omvandling, där många av konkurrenterna har 16 bitar. Nu skall man hålla i minnet att konkurrenterna knappast har bilddata som utnyttjar 16-bitar, så den praktiska skillnaden är troligen försumbar.
Ett annat ovanligt val är att Pentax har SD-kort istället för CF. Dessutom två kortfack där du kan välja att lägga råfiler på det ena, jpg på det andra, köra att det ena tar över när det andra är fullt eller att alla bilder kopieras till bägge korten. Dubbla kort är en enorm trygghet för den som fotograferar yrkesmässigt och där en omfotografering kan kosta stora pengar.
Samtidigt med 645D lanserar Pentax också ett nytt 645-objektiv, normalobjektivet Pentax-D 645 55/2,8 AL SDM AW. Objektivet skall vara vädertätat och ha effektiva ytbehandlingar som dämpar slöjor och reflexer i motljus. Den optiska konstruktionen är 9 linselement i 7 grupper. Bildvinkeln blir 53 grader på 645D, närgränsen är en halvmeter och objektivet väger 416 gram.
Sammantaget känns Pentax 645D som en betydligt modernare mellanformatskamera än sina konkurrenter. Till att börja med kommer den enbart att säljas i Japan och det har talats om ett introduktionspris på runt 9000 dollar, alltså lite knappt 80000 kronor inklusive moms. Det här är påtagligt mycket billigare än konkurrenterna, Hasselblads nya budgetmodell H4D 40, går till exempel på runt det dubbla.
Frågan är om Pentax kan lyckas få tillräckliga volymer hos 645D för att den skall bli en bärkraftig produkt. Mellanformatssegmentet har inte precis varit någon vinnarbransch de senaste åren med låga säljsiffror, konkurser och sammanslagningar. Problemet har varit en ond cirkel där säljvolymerna varit så låga att det inte gått att få ekonomi med lägre priser och att de höga priserna har sett till att hålla kvar volymerna på en låg nivå.
Man kan fråga sig om det kanske ändå inte varit bättre investerade pengar för Pentax att istället utveckla en småbildskamera med 24x36-senor, ett format de också redan har ett objektivutbud för. Men, kanske kan Pentax bli de tillverkare som får mellanformat att bli tillgängligt för fler. Diskussionerna kring detta lär bli många och långa.
19 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Personligen vill jag att mamiya tar fram en digitalhus som ersätter Mamiya 7 så slipper jag köpa nya linser
Vad gäller Live view så har flera av konkurrenterna med liknande sensorer det, så det finns knappast några tekniska hinder för det. Just för den typ av eftertänksamma och noggranna fotogarfering man gärna gör med mellanformat så passar live view med huvudsensorn mycket bra. Gärna med koppling till datorn så du verkligen kan finlira med fokus.
Vad gäller SR så kanske behovet är mindre, men det hade samtidigt passat utmärkt för just samma typ av kunder som också uppskattar den mer avancerade autofokusen.
Men allt hänger på hur stora försäljningsvolymer Pentax kan få till, de lär nog vara tvungna att vara ganska aggressiva prismässigt och därmed förlora en hel del pengar på kort sikt.
Långsamma SD-kort spelar tämligen marginell roll i kameror som inte tar mycket mer än 1 bild/sekund. Glöm inte att dagens SD-kort är där (30 MB/sek) CF-kort var för bara några år sedan, och att köra Extreme Pro-kort med 90 MB/sek i en så långsam kamera vore rätt meningslöst.
Däremot uppskattar många proffs verkligen tryggheten med dubbla kort.
Vi får väl se hur bra autofokusen blir, men jag har pratat med flera mellanformatsfotografer idag som svär över att deras kameror bara har en enda centralt placerad fokuspunkt. AF kan vara en underbar hjälp emellanåt, en klar stressminskare, även för noggranna yrkesfotografer.
Sedan får vi se hur bra hanteringen i praktiken blir, hur bra lösning Pentax har för att köra tethered, hur bra de gamla 645-objektiven sköter sig, hur bra autofokusen och annan ny teknik fungerar osv. Men det ser ganska intressant ut på pappret i alla fall - prisskillnaden mot andra mellanformatare är onekligen påtaglig.
Då du blint verkar tro på patetiska Ken Rockwells inskränkta åsikter, hade det väl varit enklare att du länkat dit direkt istället för att försöka få det att framstå som att det vore dina egna?
Precis varit å kollat vad han skrev, den där rockwell.
Där blev du allt tagen med byxorna nere, anders andersson....
Jag trodde aldrig pentax skulle få ändan ur vagnen, men där ser man.
Man får väl anta att de nya objektiven trots allt tecknar ut det klassiska 645-formatet. I sådana fall kan ju pentax, när tiden är mogen, komma ut med en "riktig" 645D.
Men det här låter som ett bra första steg.
fast det finns fortfarande en del att reda ut, främst det man verkligen köper mellanformat för, Bildkvaliten.
(Upplösning, skärpa, kontrast, färger, dynamisk omfång, brus på lågt och höga isotal osv)
****
Teknisk Spec
http://www.pentax.jp/english/news/2010/201008.html
****
En mellanformatare som man kunde byta film i, den var alltså mindre professionell? Eller vänta nu, man kunde ju byta film i alla... Så att välja karaktären på bilderna via "image tone", den digitala motsvarigheten till att byta film, är något som jag inte ser hur man kan klaga på och påstå är amatörmässigt.
Vill man inte använda funktionen så behöver man inte.
Det påstås även att kameran saknar dedikerade rattar för bländare och slutartid. Även detta är felaktigt. Kameran har bländar- och slutartidsratt. Den har alltså två manöverrattar för just detta. De är dock inte markerade som bländare och slutartid, just för att man kan skifta funktion på dem. Vill man ha bländaren bak och slutartiden fram eller tvärtom så är detta alltså fullt möjligt.
Kameran har Pentax klassiska HyperProgram. Det innebär ett Programläge som kopplar över till bländarförval när du vrider bländare och slutarförval när du vrider slutaren.
Kameran har flera knappar för direktåtkomst till många funktioner och det ser jag inget fel i för man slipper ju bläddra i menyer genom det.
Att denna mellanformatare dessutom är den enda på marknaden som är väderskyttad och dessutom extra tålig för kyla, det kan ju knappast kallas för amatörmässigt heller.
Att 11 punkters AF skulle vara en nackdel och att kameran kommer att fokusera fel. Ja alltså man väljer ju vilken punkt som kameran ska använda och har man valt fel punkt för man väl skylla på sig själv och inte på kameran.
Jag föredrar helt klart att komponera bilden och använda 11 punkters AF framför det klassiska fokusera först med mitten och sen komponera om. Går snabbare den vägen.
Visst är jag medveten om att det finns de som tycker att ju färre funktioner en kamera har, desto mer professionell är den. Jag har full förståelse att man då tycker att Pentax K1000 är en klassisk professionell kameran, men dagens proffs har ju visat att de vill ha moderna möjligheter och funktioner.
Trots allt så laddar ju Canon och Nikon sina proffsmodeller med mängder av funktioner.
Och om proffsen var emot funktioner så skulle alla köra med Leicas eller Contax klassiska manuella systemkameror. Eller varför inte klassikern Pentax LX, den ultimata proffskameran?
Men uppenbarligen så gillar moderna proffsfotografer moderna funktioner, annars skulle knappast Canon och Nikon ladda sina kameror med så mycket grejjer. Så att påstå att 645D är en amatörkamera för att den har autofokus, olika programlägen, ett modernt mätsystem och dessutom är vädertätad och skyddad mot kyla, ja då har man en annan uppfattning om amatörkameror än jag har.
Det går inte att jämföra med siffrorna för småbildskameror, de används på ett helt annat sätt.
Tänk om dom kan börja bygga "Pentax-broilern" igen. Med stora 6x7 cm censorn.