Prylnytt
Panasonic introducerar en ny toppmodell som fokuserar mer på stillbildsfotografering än den andra toppmodellen GH5. Lumix G9 har en extra stor sökare, 6,5 stegs bildstabilisering och möjlighet att ta upp till 60 bilder per sekund med full upplösning.
Panasonic Lumix G9 ska kunna konkurrera med kameror som Olympus E-M1 Mark II och Nikon D500 med snabbhet, ergonomi och tålighet.
Med elektronisk slutare går det att ta 20 bilder per sekund med kontinuerlig autofokus (AFC) för att exempelvis fotografera fågel eller sport. Med låst autofokus går det att komma upp i 60 bilder per sekund med full upplösning (20 megapixel). Med mekanisk slutare går det att ta 12 bilder/s med låst fokus och 9 bilder/s med kontinuerlig autofokus. Bufferten rymmer 60 jpeg-bilder eller 50 bilder i råformat.
Autofokusen har 225 punkter som kan väljas enskilt eller i olika stora grupper. Lumix G9 har fått en joystick för att göra det snabbare att byta fokuspunkt. Det finns en funktion för att automatiskt byta fokuspunkter genom att känna igen ögon eller ansikten.
Sökaren har större förstoring än någon annan Lumix-kamera, men det går att ställa om till lägre förstoring om man exempelvis vill fotografera parallellt med en annan Lumix-kamera. Både den elektroniska sökaren om den vridbara skärmen har oled-paneler. Det finns även en svartvit LCD-skärm på ovansidan som visar kamerans inställningar.
Panelen i sökaren har 3,7 miljoner bildpunkter och en uppdateringsfrekvens på 120 fps. Med elektronisk sökare sker ingen blackout när bilden tas. Den bakre bildskärmen är vridbar i två led och 3 tum stor.
Kamerahuset är kraftigare och har bättre grepp jämfört med föregående modeller. Det beror på att Lumix G9 inte är en nedbantad version av GH5 utan en alternativ toppmodell med större fokus på stillbild. Kameran uppges ha rejäl vädertätning och många knappar är utformade för att fungera om man har på sig handskar. Det finns dubbla SD-kortplatser som båda är UHS-II-kompatibla.
Bildstabiliseringen Dual IS har finjusterats upp till 6,5 stegs effekt. Det förutsätter att man använder ett lite nyare Lumix-objektiv med inbyggd bildstabiliering. Dual IS fungerar både för stillbildsfotografering och videotagning.
Kamerhusets bildstabilisering kan användas för att skapa bildfiler (råfomat eller jpeg) på 80 megapixel. Kameran tar 8 exponeringar i tät följd. Mellan varje exponering flyttar bildstabiliseringen sensorn.
4K Video och 6K Photo
Trots att huvudfokus ligger på stillbild är ändå videofunktionen konkurrenskraftig. Lumix G9 kan filma i 4K UHD med upp till 60/50p och 4:2:0-färg och 8 bitars lagring. Datamängden är 150 Mbit/s. Kameran använder hela sensorbredden vid 4K-tagning, vilket innebär en nedsampling från 6K till 4K.
Det finns en funktion kallad 6K Photo som kan lagra 6 000 pixlar breda stillbilder med 30 bilder/s under upp till 10 minuter. Med 4K istället kan frekvensen höjas till 60 bilder/s med oförändrad maxtid.
Lumix G9 har både inbyggd wifi- och blutooth-anslutning. Blutooth-tekniken (version 4.2) är betydligt mer strömsnålt än wifi och därför kan kameran vara ansluten till en mobil enhet under en lång tid med blutooth-tekniken utan att dränera kamerans batteri. Det går att ladda kamerans batteri från en powerbank.
Kamerahuset väger 658 gram med batteri och minneskort.
Panasonic Lumix G9 har ett rekommenderat pris på 18 999 krononor inklusive moms. Med Leica-zoomen 12-60/2,8-4 är paketpriset 24 999 kronor.
17 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Vad jag sett har dom i princip gått ut med all info förutom vilka upplösningar och frekvenser den klarar i videoläget mer än att max ska vara 150mbit ?
Skulle inte bli helt förvånad om dom bara kör 4k30fps för att skilja sig mot GH5 i sådana fall men å andra sidan är det en såpass dyr kamera att dom skulle tappa många potentiella kunder. 60fps är toppen vid allt utom det som just behöver vara filmiskt.
*
Kan besvara den själv såg jag nu. Den klarar 4K i upp till 60/50p i 150 megabit i 8-bitars 4:2:0, eller full-HD i 28 megabit.
PS. Såg för sent att du hittade specarna :)
Det kanske kommer en budgetvariant över instegsmodellerna efter Lumix G80 som får video 4K utan att beskära bilden, och som även får lite andra funktioner som GH5 och G9 har.
Men man kanske borde vänta ett par år på att G9 sjunker i pris ...?
Det kanske hänger samman med att det ständigt kommer ut nya modeller.
Lumix G7 är en fin kamera som kostar knappt ingenting idag.
Ja den här blir nog en tuff konkurrent för det mesta upp till APS-C kameror också.
Ibland kan man spara lite vikt, men det är inte säkert. Om vi jämför Panasonics nya 200/2,8 med Canons 400/5,6 så skiljer det bara 5 gram. Ekvivalenta objektiv blir ofta ganska lika stora och tunga.
Bilderna från sensorn på 20 Mpix utan AA-filter är riktigt krispiga.
Dual IS fungerar förträffligt och bidrar till att jag sällan behöver skruva upp ISO.
Nya högpresterande objektiv från både Olympus och Panasonic gör formatet mer och mer attraktivt.
Beskärningsfaktorn mellan APS-C (för i stort sett alla utom Canon) och m4/3 är 1,3 men om man beskär APS-C-bilden till samma sidoförhållande som m4/3 (dvs 3:4, vilket en del tycker är att behagligare sidoförhållande än 2:3) så blir faktorn istället 1,2.
För att det ska skilja ett helt steg i brus- och skärpedjupsprestanda så ska beskärningsfaktorn vara roten ur 2, dvs ungefär 1,4.
- Recording stops when the continuous recording time exceeds 10 minutes with [MP4] in [4K/60p] [4K/50p] [4K/HighSpeed Video].
- Recording stops when the continuous recording time exceeds 29 minutes and 59 seconds with [AVCHD] in [FHD] and [MP4] in [4K/30p] [4K/25p] [4K/24p] [FHD].
En viss sensoryta kan bara fånga en viss mängd ljus och därmed generera en viss analog signalnivå till A/D-omvandlaren.
De förbättringar som sker handlar om att kunna behålla detaljer med kraftig brusreducering av jpeg-filer. Men detta klarar ju ett bra råkonverteringsprogram också av, och då får man mer kontroll.
Du måste helt enkelt gå ner i ISO om du vill ha lägre brus, Och då finns följande val
- skaffa större sensoryta
- skaffa större max-bländare
- använd längre slutartid (helst med hjälp av stativ eller bildstabilisering)
Skulle säga att det inte är mycket lönt för dig att titta på kameror med mindre sensor än FF. Som Magnus skriver ovan har den utveckling vi tidigare sett mot att allt mindre sensorer allt mer närmar sig de större sensorernas prestanda, planat ut. Man ligger som sagt var nu ganska nära vad som är möjligt med Bayerfiltrering. Trots otaliga försök med andra idéer, har ingenting bättre för normal fotografering materialiserats hittills.
Men trots sina mindre sensorer når Fujifilms APS-C kameror nästan hela vägen fram. Den senaste sensorn är användbar upp till 12 800 ASA och Fuji har en hel del ljusstarka och smidiga gluggar av allra högsta klass i bagaget. Om jag bara jobbade med reportage och dokumentärfoto skulle Fuji vara mitt självklara val!
Det är en myt att A7S skulle vara fantastiska på brus, den är bara normalbra. Vid en jämförelse på skärmen vid 100 procent, men då är det egentligen inte lägre brus i bilden man ser utan skillnaden i förstoringsgrad.
Sen får man ju se på totalen. En Fujifilm X-T2 med 56/1,2 ger i stort sett samma bild som en D850 med 85/1,8.
Men har du råd med en Nikon D5 med Sigma 85/1,4 Art och Nikon 200/2 VR så har du en fantastisk konsert kombo. En Sigma 20/1,4 år inte heller fel i det sammanhanget ;)