Annons
Artiklar > Panasonic GX800 - en kompakt systemkamera

Panasonic GX800 - en kompakt systemkamera

Panasonic Lumix GX800 är en efterföljare till de kompakta systemkamerorna GM1 och GM5. Nytt i GX800 är flera olika 4K-funktioner, bland annat "4K Selfie mode".

GX800 har en 16-megapixelsensor utan lågpassfilter. Genom att skippa filtret blir skärpan lite krispigare, men i gengäld finns en liten risk för att moire-mönster kan uppstå i vissa detaljer i bilden.

Kameran kan filma i 4K UHD-storlek (3840x2160 pixlar) med 30, 25 eller 24 bildrutor per sekund.

Skärmen kan vridas 180 grader för att underlätta självporträtt. Då kan man använda den nya funktionen "4K Selfie mode".

GX800 har inbyggd blixt men saknar elektronisk sökare. För att spara utrymme i kameran används micro-SD-kort. Kameran har även wifi-funktion, men inte med NFC-snabbkoppling.

Priset är cirka 6 500 kronor med normalzoom.



Publicerad 2017-01-05.

13 Kommentarer

martinot 2017-01-05 12:41  
Extremt synd att den inte fick en EVF!

Hade den fått det så hade jag gärna bytt ut mina GM5. Nu blir detta närmast en ersättare för GM1.

Hoppas att det kommer en framtida ersättare till GM5 med inbyggd sökare, men känns ju lite osäkert.
PMD 2017-01-05 14:05
Dessutom är GX800 lite större än GM5.
Kanske mer en GF-efterföljare än en GM-efterföljare?
martinot 2017-01-05 17:15
Tror du har helt rätt där! Även den vikbara selfieskärmen är mycket lik GF4 som syrran har.

GM1 har då fortsatt rekordet som värdens minsta (sensorbaserade) systemkamera för konsumenter.
Jan Olof Härnström 2017-01-05 14:27  
Här kan man tydligen vrida skärmen vilket kompenserar i viss mån en elektronisk sökare.
Att lågpassfiltret är borta gör en märkbar skillnad i briljans.
Jag tycker nog annars att GM5 räcker till, om man vill ha en pyttekamera.
Filma i 4K kan locka förstås men då finns Lumix G80 som har många bra och bättre funktioner än denna.
martinot 2017-01-05 17:21
Håller med. Den här lockar inte mig att ersätta varken min GM5 eller GX80.
fposse 2017-01-05 16:03  
Trevligt. Velat ersätta min GM1 med någon nyare i Lumix serien som erbjuder bra 4K video. Lutar dock mot GX80 med sin stabilisering och evf.
edsjo 2017-01-05 21:01
Köpte en GX80, lite som ersättare till GM1, men den är rätt mycket större, och framförallt tyngre. Inte riktigt en ersättare till GM1. Är i övrigt en riktigt trevlig kamera dock. Hittade i höstas en GM5 till bra pris och det är numera favoriten när man vill ha ett lätt kitt som ändå är kompetent. Synd att GX800 inte har EVF, för min del hade den gärna fått ha det istället för blixt. EVF-en i GM5 är inget att hurra för, men fungerar i alla för att hitta rätt utsnitt när solen skiner.
fotose2004 2017-01-06 02:32  
Panasonic och Fujifilm byter skal/design 2 ggr om året men innehållet är istortsett detsamma som en 7-8 år gammal kamera. Bildkvaliten med kitzoomarna är iallafall inte bättre än vad det var förut med micro 4/3-formatets begränsningar.
martinot 2017-01-06 02:57
En kitzoom är en kitzoom. Oftast inte speciellt bra. Det är helt frivilligt vilka objektiv eller kit man väljer att köpa.

Fujifilm är den enda tillverkare som jag har en kitzoom ifrån (även om jag köpte det separat, och inte i kit). Den är, ironiskt nog med tanke på ditt inlägg, faktiskt suveränt bra. En av mina favoriter gällande normalzoomar (annars kör jag mest fasta objektiv på Fuji).

Gällande Fujifilm så är det även ironiskt nog precis tvärt om gällande skal/design. X-E1 blev uppgraderad till X-E2 med nytt innehåll (bla. ny CPU, ny sensor med PD-AF och ny snabbare EVF), men med exakt samma skal/design som tidigare.

X-E2S är exakt samma kamera som X-E2, men med ny mjukvara (samma skal/design).

X-Pro2 är väldigt lik X-Pro1 i design/skal, men extremt olika kameror internt.

Fujifilm är, om något, väldigt konservativa med sin design och sina kamerahus. De fokuserar just mer på förbättring av teknikinnehållet och av mjukvaran. Vissa nya saker och förbättringar som joystick för fokus, och några rattar, tillkommer. Samma grundläggande skal och formgivning dock.
PMD 2017-01-06 03:49
"En kitzoom är en kitzoom".

Njae, det finns både bra och dåliga "paketzoomobjektiv", så en sån generalisering är inte riktigt med verkligheten överensstämmande. Vilket du ju i ditt inlägg också konstaterar.

F.ö. så är inte 4/3-formatet nödvändigtvis begränsande för bildkvalitet när det gäller upplösning och kontrast (som Pelle tycks hävda). Objektivens upplösningsförmåga spelar stor roll där.
martinot 2017-01-06 12:43
Håller med till viss del (även om jag anser Fujis vara ett av få undantag). Men min poäng är liknande din. Om man dissar en kamera pga. att man köpt en av de många billiga dåliga kitzoomarna, så skall man främst klandra sig själv och sina optikval - inte kamerahuset.
jkm 2017-01-06 20:36  
GM 1 är fortfarande världens minsta systemkamera!! Och bra som fan... Ha det gött!
martinot 2017-01-06 21:46
Håller med. Klarar man sig utan sökare är det en helt fantastisk liten kamera. Gillar den skarpt. Ser faktisk inte heller denna nya GX800 som en naturlig ersättare till GM1. Den är inte alls lika liten, lätt och kompakt (GM1 är lika liten som många av de minsta 1"-kompakterna).

Som Per är inne på tidigare så känns GX800 mer som en ersättare för GF4 och GF-serien än GM-serien.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar