Annons
Mer om Nikons nyheter

Mer om Nikons nyheter

Nikon D300s och D3000
Idag hade vi chansen att se och känna på Nikons nya kameror, D300s och D3000. De två nya objektiven fanns däremot tyvärr inte tillgängliga ännu. Men vi passade vi på att prata med Lasse Pettersson på Nikon och höra hur de själva ser på sina nyheter.

AF-S DX 18-200mm VR IIDet här är den minsta uppgraderingen där den viktigaste ändringen är att Nikon nu skall ha fixat ett stort och ofta diskuterat irritationsmoment: att objektivet självzoomar när det hänger nedåt. Man har dessutom passat på att förbättra ytbeläggningen på en del av linselementen. Tydligen har den första versionen av objektivet en tendens att ge lite flare runt 70 mm, något som nu skall vara bättre.

Det mest intressanta med den här uppgraderingen är vad den säger om 18-200 som produkt. Många minns säkert kaoset som utbröt när första versionen av objektivet dök upp. Leveransproblemen var enorma och vad vi förstod på Lasse Pettersson så hade Nikon grovt underskattat hur populärt ett sådant här objektiv skulle bli. Det har sedan fortsatt att sälja bra och vi misstänker att den är den här uppgraderingen är ett tydligt tecken på att 18-200 nu ses som en viktig produkt för Nikon.

AF-S 70-200mm F/2.8G ED VR IIOm uppgraderingen av 18-200 var en försiktig putsning så är den nya 70-200 faktiskt ett helt nykonstruerat objektiv.

- Det enda det här har gemensamt med den gamla 70-200 är just brännviddsomfånget som Lasse Pettersson uttryckte saken.

Den optiska formeln är ny, objektivet har bland annat 7 linselement i ED-glas, flest av alla Nikon-objektiv. Den äldre versionen hade mycket bra bildegenskaper i bildens mitt, något som gjort det objektivet mycket populärt hos alla med bildsensor i DX-format. Men i bildens utkanter och i synnerhet i hörnen så tappade den äldre versionen kraftigt, även när det var nedbländat. Den nya versionen skall enligt Nikon vara ännu en aning bättre i mitten av bilden och påtagligt bättre utåt kanterna. Utöver den nya optiska konstruktionen så har den nya 70-200 fått nanocoating och den senaste generationen av bildstabilisering, VR.

Den nya versionen av 70-200 är i första hand byggd utifrån krav och önskemål hos yrkesfotografer, en grupp som tenderar att använda just Nikons FX-kameror. Man kan säga att den gamla versionen skötte sig utmärkt på Nikons tidigare yrkeskameror, de i D1- och D2-serierna. Nu siktar Nikon på dem som kör D3-generationen av yrkeskameror. En grupp som växt i betydelse för Nikon.

- Då 2001 när konstruktionen av det gamla varianten gjordes hade Nikon helt enkelt inte den position på yrkessidan som vi har idag var Lasse Petterssons kommentar.

Vi för vår del hoppas att Nikon inte heller glömmer entusiastdelen av marknaden och i en inte allt för avlägsen framtid presenterar ett mindre extremt, men fortfarande bra alternativ. Som en till exempel en 70-200/4.

Nikon D3000När vi igår skrev om de här nyheterna så beskrev vi D3000 som en uppdatering av D60, något som Lasse Pettersson protesterade lite mot. Sensorn är enligt honom en vidareutveckling av den som sitter i D60, men kameran i övrigt är ny. Hela bildbehandlingsdelen är ny, kameran har nu den 11-punkters autofokus som också sitter i D5000 och D90. Den skall dessutom ha mindre avtrycksfördröjning och över huvud taget reagera snabbare, något som faktiskt verkar stämma.

Tanken med D3000 är att bygga en kamera för dem som vill ha möjligheterna hos en systemkamera, men vill ha samma enkla hantering som med en kompaktkamera.

- D3000 skall inte skrämma en nybörjare, men inte heller begränsa dem var Lasse Petterssons beskrivning.

Nu säger i stort sett alla tillverkare ungefär så här om sina instegskameror, men tanken är nog på det stora hela riktig. Det finns mycket som tyder på att de enklaste systemkamerorna verkligen har tagit marknadsandelar från kompaktkamerorna.

På D3000 märks den här ambitionen genom att man försökt hålla nere antalet knappar till ett minimum. Kameran är precis som kompaktkameror mycket menystyrd. Det här syns extra tydligt i det som Nikon kallar guideläget. Här ställer du in kameran i steg utifrån enkla frågor om vad och hur du vill fotografera. För en erfaren fotograf är det förstås irriterande att behöva sex knapptryckningar innan kameran är klar att ta en bild, men så är inte guideläget tänkt för den som redan vet vad de vill. Det här är mer ett inlärningsläge för den som vill komma igång och upptäcka saker som kortare skärpedjup och snabba slutartider utan att veta så mycket om dem.

D3000 har en stor tretums skärm och utnyttjar den för att visa både hur kameran är inställd och vilka val du har när du ställer om något. Precis som i alla systemkameror i den här kategorin och i många kompaktkameror så har du ett stort urval av bildstilar och bildeffekter att välja bland.

Lasse Pettersson pratade en hel del om förbättringar i motivigenkänning och Active D-Lighting. Det här handlar enkelt uttryckt om att få bättre bilder direkt ur kameran och det utan att du behöver veta så mycket om exponering i olika situationer. Allt för att göra kameran enkel att använda för alla utan förkunskaper.

Vårt allmänna intryck är att D3000 faktiskt är rejäl uppgradering jämfört med D60 som började kännas ganska gammal jämfört med motsvarande kameror från andra märken. Inte så att nuvarande ägare av D60 skall byta till D3000, men för den som skall köpa sin första systemkamera så är D3000 ett tydligt bättre alternativ för samma pris. D3000 känns snabbare och piggare än D60 och mycket tyder på att den verkligen kan vara ännu enklare att använda. D3000 beräknas finnas i butik i månadsskiftet augusti/september.

Följande är ungefärliga priser, notera att det här är Nikons priser, i handeln blir i praktiken priserna ofta en aning lägre.

D3000, bara kamerahus: ca 5500 kronor
D3000 + 18-55 (utan VR): ca 6200 kronor
D3000 + 18-55 VR: ca 6600 kronor
D3000 + 18-105: ca 7600 kronor
D3000 + 18-55 och 55-200 (utan VR) 7600 kronor
D3000 + 18-55 VR och 55-200 VR 9000 kronor
Alla priserna inklusive moms.

Nikon D300sD300s är Nikons nya flaggskeppskamera i DX-klassen, där man bland annat lagt in video med stereoljud och en enkel autofokus, gett den ett tyst läge, lagt till en extra minneskortsplats och snabbat upp avtrycksfördröjningen.

Videofunktion i systemkameror är en fråga som tycks dela upp många fotoentusiaster i två läger: de som tycker det är en meningslös distraktion och de som tycker det är mycket spännande ny funktion. Med filmfunktionen i D300s har Nikon haft chansen att åtgärda några av de saker som väckt kritik hos D90. Nu kan du äntligen filma med stereoljud och med extern mikrofon. Faktum är att den inbyggda mikrofonen bara spelar in mono, så vill du få stereo måste du använda en extern. Detta känns i och för sig logiskt: vill du ha stereo vill du antagligen ha bra ljudkvalitet och slippa höra alla kamerans egna ljud som oundvikligen fortplantar sig in i en intern mikrofon.

Sedan har Nikon till skillnad från D90 lagt in en kontrastavkännande autofokus, ungefär som Canon gjort med sin 5D Mk2. Nikon hävdar att den här autofokusen är betydligt snabbare än den Live View-AF vi sett i tidigare Nikon-kameror. Vi skulle nog snarare säga att den är betydligt mindre långsam, snabb är fortfarande fel ord för att beskriva den. Men nu har du i alla fall en hyfsat användbar AF för att sätta fokus i inledningen av en scen, vilket är en förbättring. Men förvänta dig inte att den kan följa några snabbrörliga motiv medan du filmar.

Kameran kan filma i tre bildkvaliteter, 1280x720, 680x424 och 320x216, alla lägena ger 24 bilder/sekund. Med högsta kvalitet kan du spela in fem minuter långa sekvenser, med de två lägre kvaliteterna kan du spela in 20 minuter långa scener. Med den lägsta kvaliteten blir en minuts film ungefär 35 megabyte och kameran kan skicka sådan video via Nikons trådlösa sändare, WT-4.

D300s har fått ärva en finess från sina storasyskon: det Nikon kallar virtuell horisont. Det är i praktiken ett vattenpass som visas på skärmen. Hos D300s kan du ha det här igång medan du filmar vilket gör det enklare att hålla kameran rakt om du till exempel ligger avigt till och filmar.

Nikon hävdar att D300s skall ge synbart bättre filmkvalitet än D90 med bland annat tydligt mindre jello-effekter. Det här beror till stor del på att D300s helt enkelt har så mycket mer processorkapacitet än D90. Det återstår att se hur bra det här stämmer i praktiken, men skall vi döma av skillnaderna mellan filmkvaliteten hos Canons Eos 5D Mk2 och deras Eos 500D så kan det ligga en hel del i vad Nikon säger. Mer processor ger synbart bättre videokvalitet.

Du kan redigera start- och stoppunkter i de filmsekvenser du spelat in direkt i kameran. Kamerans filmformat är vanlig AVI som kan redigeras av de flesta videoredigeringsprogram, inklusive flera gratisvarianter.

D300s har trevligt nog fått en plats för SD-kort bredvid platsen för CF-kort. Precis som hos Nikons D3-kameror kan du välja om kameran skall byta kort när de du använder är fullt, om du skall skriva alla bildfiler till bägge korten eller om du vill köra råfiler på det ena och jpeg på det andra. Dessutom kan D300s lagra stillbilder på det ena och film på det andra. Dubbla minneskort är en mycket efterlängtad finess, har man väl en gång kört med dubbla kort känns det otryggt att bara ha en kortplats.

D300s har en aning snabbare serietagning än D300, 7 bilder/sekund mot 6 bilder/sekund. Med batterigreppet är maxhastigheten fortfarande 8 bilder per sekund. Men en kanske ännu större förbättring för sportfotografer är att slutarfördröjningen nu är snabbare hos D300s än den var i D300.

En efterlängtad funktion som D300s är först med hos Nikon-kameror är ett tyst läge. Du ställer in det med samma vred där du väljer enbildstagning, serietagning, live view med mera. I det tysta läget dämpas spegelrörelsen vilket gör kameran tystare, priset är att den också blir långsammare. Dessutom har funktionen fått en extra liten finess. Om du trycker av och håller kvar avtrycket så släpps inte spegeln upp förrän du släpper avtrycket. Det här gör att du kan släppa upp spegeln senare när det passar bättre, till exempel att du håller kameran innanför jackan. Vi mätte med en ljudmätare och tystläget är grovt sett hälften så högljutt som normalläget. Det låter mycket, men kom ihåg att vår hörsel inte fungerar linjärt och den upplevda skillnaden är inte alls så stor. Men ljudet är mer dämpat, det låter betydligt mjukare, plus att den minskade ljudvolymen innebär att det klingar av på ett kortare avstånd än i normalläget.

Andra smånyheter är att D-lighting nu medger gaffling med fem bilder och att du nu har ännu bättre redigeringsmöjligheter direkt i kameran där du bland annat kan välja kvalitet på de resulterande jpg-filerna efter deras filstorlek.

Följande är ungefärliga priser, tagna från Cyberphoto. Andra handlare kan välja lite högre eller lite lägre priser.

D300s, bara kamerahus: ca 19000 kronor
D300s + 16-85: ca 24000 kronor
D300s + nya 18-200: ca 25000 kronor
Alla priserna inklusive moms

Publicerad 2009-07-31.

D300s med extern stereomikrofon

D300s Quiet mode
D300s har nu ett tyst läge där ljudet av spegeln dämpas.

D300s logotyp
Strax under logotypen kan man se tre små hål - den inbyggda mikrofonen.

D3000 logotyp

Nikon D300s och D3000
Nikons två nya kameror sida vid sida.

Lasse Pettersson, produktspecialist hos Nikon

10 Kommentarer

Lucanus 2009-07-31 20:32  
Tystgående spegel är något man kan ha verkligen nytta av. Det har jag önskat mig för länge sedan.
Grevture 2009-07-31 22:27  
David: andemeningen var att den inte spar videosekvenser i något udda format som bara få redigeringsprogram kan öppna.

Komprimeringen är enligt Nikon motion-JPEG.
pallep 2009-07-31 23:52  
"Hittills har Sony A900 varit ensam bland normalstora kameror att ha plats för två minneskort, en finess som annars bara funnits i de stora kamerorna med inbyggt batterigrepp."

Nja i min, A700 kan jag trycka in ett memory stick duo förutom ett CF kort. Men funktionerna är helt ointelligenta så jag kan lika gärna öppna luckan och byta CF-kort när det är fullt.
Grevture 2009-08-01 00:42  
Patrik: Du har rätt, my bad. Borde jag dessutom kommit ihåg eftersom jag tyckte det var synd att Sony valt sitt eget Memorystick och inte SD när jag kikade på A700 ...

Men jag har mer fel än så: flera Olympus-modeller har faktiskt CF + xD-kort.

Jag korrigerar texten.
Peter Thållen 2009-08-01 01:50  
Är filmfunktionen "strypt" i D300S precis som i D90 eller kan man köra helt i manuellt läge som i Canon 5D MarkII??Alltså väjla dom intsällningarna som man själv önskar/så som man vill ha det.
Grevture 2009-08-01 08:42  
Peter: Jag antar att du syftar på kontroll över exponering och bländare? Lite halvstrypt skulle man kunna säga. Du kan ju påverka exponeringen med exponeringskompensationen (+/-) och har du ett objektiv med bländarring kan du blända upp och ned under filmning (det funkar i alla fall med gamla manuella - jag provade med ett sådant). I övrigt försöker kameran hålla exponeringen med hjälp av auto-iso.
SCHALLING 2009-08-01 09:04  
Vad kommer d300s ligga på i pris?
Grevture 2009-08-01 09:16  
Claes: D300s har redan listats hos flera fotohandlare, bara kamerahuset verkar hamna runt 19000 kronor vilket är lite under Nikons egna priser. Jag lade till lite prisinfo i artikeln.
malundin 2009-08-01 11:01  
Vad säger Nikon om leverans av D300s? Hur länge kan man behöva vänta?
Peter Thållen 2009-08-01 13:37  
Tack för svaret Martin..det va precis som jag misstänkte..trist tycker jag för personligen så tycker jag filmfunktionen i 5D Mark II är betydligt bättre än den i D90...eftersom helmanuellt ger en större möjligheter till mer "kreativ" filmning...hade förväntat mig en bättre/mer avancerad filmfunktion i en såpass dyrkamera som D300s trotts allt är...även lite trist att dom kör med filformatet som endast tillåter 5min filmning åt gången i hd-kvalite
Grevture 2009-08-01 16:37  
Peter: Jag håller i stort med dig. Jag tycker faktiskt de tänker en smula bakvänt. De bygger en filmfunktion som tillför en kreativ möjlighet man saknar i videokameror till åtkomliga priser, att kunna styra skärpedjupet. Men man missar att göra det möjligt för samma kreative fotograf fullt ut kunna styra exponeringen själv. Något som är däremot är fullkomligt självklart att det finns när man tar stillbilder med samma kamera ... :)
dudek53 2009-08-02 01:28  
D300s vilket fiasko.

Jag talar om filmfunktionen. De verkar inte ha kunskapen att tillmötesgå sina kunder.

5d mark 2 är ju överlägsen nu med manuella möjligheter och åtminstone 12 min Hd-filming.

Kom i luckan och bjud på lite revolution nån gång...
Grevture 2009-08-02 09:19  
Daniel: Det var väldigt vilka stora ord det blev fram på nattkröken :)

Fiasko? D300s är om jag räknar rätt den sjätte systemkameran någonsin med filmfunktion (D90, 5D, 500D, K7 och E-P1), och den andra från Nikon. De här funktionerna har knappt hunnit ur barnnstadiet ännu. Film-revolutionen har bara hunnit börja ännu. Sedan verkar D300s trots allt ha flera efterlängtade förbättringar i filmfunktionen jämfört med D90.

Visst är jag också lite besviken, men fiasko tycker jag var ett lite hårt och orättvist ord :)

Vad gäller manuell kontroll så kan man som sagt jobba med exponeringskompensationen. Det är fem steg upp och fem steg ned. fem steg innebär t.ex. lika mycket som att blända ned från 2,8 till 16 ... Så det är ju inte precis så att man helt saknar möjligheter att påverka ljuset. Men varför man inte ger ett helt manuellt läge framstår trots allt som lite underligt.
Lefunk 2010-01-13 09:57  
Kan man komma runt begränsningen på 5min inspelning genom att koppla upp den mot någon mjukvara för inspelning alt extern hårddisk?

Och går det att streama film genom firewire anslutning el dyl som med DV-kameror? För live websändningar?
Grevture 2010-01-31 13:02  
Peter: Problemet Nikon har är att MJPEG-formatet (i alla fall som de implementerat det) bara kan hantera datamängder på max 2 gigabyte i taget. Sedan måste de spara ned data (där resultate pga komprimergingen blir avsevärt mindre än 2 gig) och påbörja en ny datamängd. Nu borde detta kunna lösas utan att det ens blir hack i filmen, bara att du får en sekvens av 5-minuters videofiler som sedan får kopplas ihop i redigeringen.

Men klumpigt blir det hur som helst.

Det finns även ett problem med överhettning av sensorn om man filmar riktigt länge.

Nu tycker jag det här med 5 minuters klipplängd är ett av de minsta problemen - det är så oerhört sällan del är en praktisk begränsning. Det är i praktiken mycket sällan klipp är mycket längre än 15-20 sekunder.

I D3s går det att streama ut videofeeden via hdmi-utgången (osäker hur det är med D300s), men den funktionen är i nuläget lite begränsat användbar eftersom information som AF-punkt m m då finns med i bilden. Men det här att ta ut lite "råare" (mindre kompirmerade och bearbetade videodata) är nog något det jobbas febrilt med både hos Nikon och Canon just nu ...

Att köra livevideo mot webb med HD-kvalitet finns det nästan inga kameror som gör idag - märkligt nog. Delvis på grund av prestandaproblem (hos webben alltså, inte kamerorna), men ändå märkligt att funktionen inte finns.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar