Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Canon makronormal med inbyggd ringbelysning

Canon makronormal med inbyggd ringbelysning

Canon EF-M 28 mm f/3,5 Macro IS STM är ett nytt makroobjektiv med 1,2 gångers förstoring och inbyggd belysning.

Objektivet har EF-M-fattning för Canons Eos M-serie med spegelfria systemkameror. Det väger bara 130 gram och har ett arbetsavstånd på 13 mm från frontlinsen vid skala vid 1,2 gångers förstoring. Vid skala 1:1 blir avståndet 17 mm. För att undvika att objektivet skuggar motivet är fronten koniskt utformad.

Det går att belysa motivet med den inbyggda Macro Lite-belysningen i objektivet. Med ett knapp på objektivet kan man välja olika styrka på belysningen eller om hela, eller ena eller andra halvan av ljusringen ska lysa.

Att göra makroobjektiv med inbyggd belysning är inte en helt ny idé. På 70-talet lanserade Nikon makroobjektiv med inbyggd ringblixt som främst var tänkt för medicinsk användning. Modern LED-belysning kan göras liten och lätt. En annan fördel är att LED-belysning fungerar för både video och stillbilder.

Canon EF-M 28/3,5 Macro IS STM har som namnet antyder inbyggd bildstabilisering (3,5 steg) och en tyst mjukgående STM-autofokusmotor. Bländaren har 7 blad. Konstruktionen består av 11 linselement i 10 grupper. Två linselement är asfäriskt slipade och ett är av UD-glas.

Det rekommenderade priser är 3 580 kronor inklusive moms.



Publicerad 2016-05-11.

19 Kommentarer

FlyerOne 2016-05-11 11:02  
Det står inte explicit någonstans i artikeln vilken typ av belysning som finns inbyggd i makroobjektivet. För säkerhets skull, det lär väl knappast handla om en riktig ringblixt, utan om en LED-belysning förmodar jag. Har Canon inte klart angett detta?
Svar från froderberg 2016-05-11 11:16
Det är led-belysning.
rronnbac 2016-05-11 12:28  
Det är väl inte så omöjligt att det är riktig blixt, det borde väl inte kosta mer att producera än de inbyggda blixtarna i lågpriskamerorna?

Sett till specarna, IS, med både UD-element och asfäriska element så borde det väl kunna bli ett av de mest prisvärda makroobjektiven på marknaden, och säkert leverera ypperlig bildkvalitet.
Svar från froderberg 2016-05-11 13:25
"Det är väl inte så omöjligt att det är riktig blixt, det borde väl inte kosta mer att producera än de inbyggda blixtarna i lågpriskamerorna?"

I princip är det möjligt att bygga in små blixtar, men det sitter fast LED-belysning. Fördelen med fast belysning är att den även gör nytta vid videofilmning och för fokusering. Sen vet jag inte vilka skillnader det är i strömförbrukning, storlek och vikt mellan blixt och LED.
Num Vistbacka 2016-05-11 17:36
Jag är ingen tekniker/elektriker, men jag skulle gissa att en stor anledning till valet av LED istället för riktig blixt är för att en blixt kräver ganska rejäla kondensatorer för att "ladda upp" blixten mellan varje blixt. Det skulle ta upp väldigt mycket utrymme. Och jag är ganska säker på att det skulle förbruka mycket mer ström än LED.

Jag tittade för länge sen på en video där de öppnade en liten 550D (tror jag det var), men blixt kondensatorn där var relativt enorm.
FlyerOne 2016-05-11 17:58
Richard Rönnbäck skrev:
"Det är väl inte så omöjligt att det är riktig blixt, det borde väl inte kosta mer att producera än de inbyggda blixtarna i lågpriskamerorna?"

Jo, jag skulle säga att det är helt omöjligt, med tanke på att det faktiskt ÄR just LED-belysning som råkar sitta i detta objektiv... :-)

Har ju bekräftats av Magnus Fröderberg, och med någon kännedom om honom kan du utgå från att han inte skulle ha bekräftat detta ifall han inte redan fått saken bekräftad av Canon eller tittat efter själv.
.
FlyerOne 2016-05-11 18:19
Jag har använt såväl ringblixt som LED-belysning. Byggde själv en sådan för ganska länge sedan. Den (LED-belysningen) hade två väsentliga nackdelar.
1) Insekter sticker direkt.
2) Ljuseffekten är låg, dvs exponeringstiderrna blir långa. Vilket gjorde det svårt att få skarpa bilder - vid makrofotografering gör minsta lilla skakning att bilden blir oskarp, och rörliga insekter åstadkommer rejäl rörelseoskärpa.

Med ringblixt löses båda dessa problem. Ringblixtar ger typ 1/20.000 sek exponeringstid, och belysningen blir så stark att man snarare behöver använda gråfilter på nära håll...

Nu kan denna betydligt nyare LED-belysning som sitter Canon EF-M 28/3,5 Macro IS STM naturligtvis vara starkare än de ljusdioder jag köpte en gång i tiden, men det gör ju i så fall bara att insekterna sticker desto snabbare. Jag ser inga uppgifter om belysningsstyrkan, bara att den går att variera.

Till sist, den del av blixten man ser vid inbyggda blixtar är den mindre delen av hela blixten, som Num Wistbacka redan varit inne på.
.
Svar från froderberg 2016-05-11 18:44
"Har ju bekräftats av Magnus Fröderberg, och med någon kännedom om honom kan du utgå från att han inte skulle ha bekräftat detta ifall han inte redan fått saken bekräftad av Canon eller tittat efter själv."

Jag har bara ring Canon i Sverige 2 ggr för att prata om objektivet och belysningen samt kollat Canons japanska sida där det uttryckligen står LED. Hoppas två källor räcker ;)
RobinGee 2016-05-18 05:50
Du har absolut rätt, men det finns många både tekniska och ekonomiska anledningar till LED. En LED ”ringblixt” kostar bara tiondelen av ett system med urladdningsrör (strobe). Stroben kan lätt göras kraftfullare men är också ömtåligare, den är gjord av glas, dessutom kräver den mer utrymme i konstruktionen. Stroben är dessutom mycket dyrare. LEDn kan ta ordentliga mekaniska smäller medan en strob lättare krossas. Stroben arbetar med höga spänningar, hundratals volt, och det kräver isolation. EN LED arbetar med några milliampere och typiskt 4.5 volt. Kondensatorn är stor, men även strömförbrukningen, så ett betydligt större batteri behövs. LEDn har betydligt längre livslängd än en strobe. Det tar tid att ladda om kondensatorn för nästa blixt, det måste ofta vara ett tids gap mellan bilderna, medan LED kan arbeta kontinuerligt. Storleken, de tidiga blixtaggregaten hade en separat låda som man bar över axeln, och det är samma sak idag för mer kraftfulla system. Ett LED system kan lätt byggas in i kameran och drivas av kameran batteri. Sedan är det naturligtvis så att kamerorna har blivit betydligt ljuskänsligare lä mindre ljus behövs.
RobinGee 2016-05-18 06:05
Ljusdioderna utvecklas mycket snabbt, so definitivt, dagens tillverkade är betydligt kraftigare än de var bara förra året. Helt klart, vill man ha mycket ljus, då skall man välja en blixt med urladdningsrör, strobe. Rent tekniskt, LED kan faktiskt ge kortare lystid än urladdningsrör. Belysnings styrkan på en LED är proportionell mot strömmen genom den.
quikax 2016-05-11 18:28  
Vad är fördelen med ett 28 mm makroobjektiv i jämförelse med exempelvis 60 eller 105 mm?
Svar från froderberg 2016-05-11 18:42
Dels kompaktare och billigare konstruktion med ett normalobjektiv (28 mm i det här fallet med APS-C-sensor). Dels kortare arbetsavstånd vid exempelvis reproduktion av lite större saker.

Förr var normalobjektiv det vanligaste för makro. Idag är det vanligare med kort tele. Det ger längre arbetsavstånd vilket kan vara bra vid fotografering av insekter och blommor.
FlyerOne 2016-05-11 18:49
Det beror förstås som alltid på vad man ska använda det till. Vanligen är det en nackdel, eftersom arbetsavståndet blir så kort vid stor avbildningsskala. Längre brännvidder ger genomgående längre arbetsavstånd, vilket underlättar avsevärt. 50 mm var vanligt vid reproduktioner, 90-100 mm var universellt användbart för det mesta av allting annat, och 150-200 mm för insektsspecialisterna.

Tidigare har jag därför inte sett någon större idé i att investera i ett makroobjektiv med kort brännvidd för allmänt makrobruk. Min uppfattning ändrades efter att jag fått låna ett Sony DT 30/2,8 Macro 1:1 SAM från en bekant. Det fungerade superbra vid användning i närområdet (där en LED-belysning f.ö. knappast skulle vara särskilt användbar), men när jag kom i närheten av skala 1:1 använde jag hellre mitt gamla trogna Tamron 90/2,8 Macro eftersom jag då fick betydligt bättre arbetsavstånd.
.
torgnycar 2016-05-14 14:59
Nackdelen (det kortare arbetsavståndet) är också en fördel pga. minskad skakningsoskärpa.
Lucanus 2016-05-12 09:09  
Mycket intressant initiativ från Canon. Hur bra den inbyggda led-belysningen är kan man bara spekulera i innan man har testat, i ljusstyrkan kan den inte ersätta blixten men den kan vara ändå tillräcklig i vissa situationer och vissa motiv som när man fotograferar orörliga saker från stativ eller som hjälpbelysning vid fokusering i mörkret (jag har själv konstruerat en hel del anordningar och belysningar för att lösa detta när jag fotograferar insekter på natten). Den ringformade belysningen kan dock göra märkliga och fula ringformade reflexer på blanka insektskroppar eller reflekterande motiv.

Den största fördels med detta objektiv ser jag dock i dess koniska, framåt avsmalnande form. Objektiv med kort arbetsavstånd brukar kasta skugga på motiv och blir dessutom svåra att fotografera med motiv som ligger/sitter på plant underlag. Förminskad diameter på objektivets främre del hjälper att släppa fram ljuset och sätta objektiv i något mer horisontell vinkel mot motivet.

Så detta objektivet med belysningen kommer inte att lösa alla makroproblem men är ett intressant alternativ och det är roligt att se att Canon tänker lite utanför de vanliga ramarna och försöker komma med lösningar.
M4Z 2016-05-12 14:46  
Det står 1:1,2 i avbildningsskala men samtidigt att man skall backa från 13 till 17mm för att få 1:1.
Är det möjligen så att denna glugg har 1,2:1 vid 13mm och 1:1 vid 17mm? Dvs den visas större på bilden än den faktiskt är, 1:1,2 är ju en förminskning menar jag.
Svar från froderberg 2016-05-12 14:53
Du har rätt. Det är 1,2 gångers förstoring och inte skala 1:1,2
nillenn 2016-05-13 09:43  
Objektivet visas för första gången idag och imorgon hos Scandinavian Photo i Mölndal på deras Expo.
FlyerOne 2016-05-14 23:27
Tack för tipset! Fick chans att titta på sagda objektiv idag. Det blev dock tyvärr inte mer än typ 20 sekunder, sedan svartnade skärmen på kameran (EOS M10). Batteriet var tomt. Och det fanns bara detta enda batteri i Canon-montern. De satte det på laddning, men eftersom det var strax före stängningsdags så blev det inget mer.

Det enda jag hann se var att belysningen var förlagd till två kvartscirkelbågar. Man kunde i sekvens tända den vänstra, den högra eller båda lampcirkelbågarna, samt full eller reducerad ljusstyrka. Det jag egentligen var mest intresserad av var ljusstyrkan - på vilka avstånd kunde man köra med typ bländare 1:16 (inom makroområdet får man enligt min erfarenhet kompromissa med lite diffraktion för att skärpedjupsområdet inte ska bli rakbladstunt) och en slutartid på 1/1000 sekund eller helst ännu kortare, för att undvika skakningsoskärpa (åtminstone för min del).

Vill inflika att man inte har dessa problem med en ringblixt. Åtminstone de (tre) jag använt så räcker ljusstyrkan till för att man ska kunna använda hur små bländare man vill, och belysningstiderna blir kortare än 1/10.000-dels sekund.

Jag tittade ut över montern, och det fanns förstås massor av Canon-kameror där (och f.ö. är mitt initiala intryck av nya EOS 1Dx Mark II att Canon har jobbat mycket bra med denna). Tyckte att det borde finnas någon annan kamera där med samma batterityp som man kunde slänga in istället, men icke.

Kan inte motstå frestelsen att avsluta med ett "parting shot": Detta problem hade aldrig kunnat uppstå i Sony-montern. :-)
.
Lulefotografen 2016-05-14 11:18  
Jag är helt klart nyfiken på att inskaffa mig detta, har ingen Canon kamera idag men en EOS M10 är ju inte alls dyr att köpa och detta objektiv ligger inte allt för högt i pris heller, så det skulle helt klart kunna bli ett intressant porträtt paket att lätt kunna ta med sig överallt som heller inte kostar skjortan.
Sten-Åke Sändh 2016-05-14 19:08  
Kul Canon! Alltid kul med nytänk! Sedan när det finns så undrar man alltid varför ingen kommit på detta tidigare. LED öppnar för mycket genom att det är snålt. Det här kommer vi säkert se mer av i makroobjektiven framöver.
RobinGee 2016-05-19 04:44
Sten-Åke, håller helt med om att det är kul med nytänk, men det är nog inte så att ingen har kommit på detta tidigare. Jag byggde själv en ringblixt för över tio år sedan genom att limma en massa LEDs på ett band som passade på ett makro objektiv. Det fungerade, men ganska dåligt, ljusstyrkan var dålig. Alla produkter måste vara tekniskt/ekonomiskt/marknads möjliga, och när den tekniska utvecklingen har nått en viss nivå, då börjar produkterna som bygger på den teknologin komma. Digitalkamerorna är i sig själva ett exempel. Elektroniska sensorer hade funnits länge, sedan 50- talet, men var inte praktiskt/teknisk/ekonomiskt användbara i stillbildskameror. Bara om ett år kommer vi säkert att se detta Canon objektiv som mycket primitivt, Canon är tidigt ute. Det är inte svårt att se in i framtiden. Redan tillverkas LED lampor till bilar som är så starka att myndigheterna förbjuder dom. En högintensiv LED idag kostar kanske 5 öre, Nästa steg blir att integrera flera i en ring som kan lätt byggas in i objektiven, eller skivor med fresnell linser som kan ersätta dagens urladdningsrör i blixtar. Utvecklingen går fort nu.
jonasfx 2016-05-16 08:23  
Lite kul att Canon satsar på sitt spegellösa och med ett sådant här objektiv som jag senast såg för micro four thirds.
Jag tror det var tredjeparts av Yasuhara. Den hade strömföring till belysningen via usb om jag minns rätt så detta är en klar förbättring.

Just det, Nanoha x5 Macro Lens var det.
FlyerOne 2016-05-18 22:09
Det är riktigt att detta Nanoha Macro-objektiv har LED-belysning (avtagbar). Dock en helt annan objektivtyp. Förstoringsgraden kan varieras mellan 5:1 och 4:1, medan Canon makrot går från oändligt och till skala 1,2:1.
Arbetsavståndet med Nanoha-objektivets höga avbildningskalor blir kort, ca 11 mm såväl vid avbildningsskala 5:1 som vid 4:1.

Första gången jag såg det satt det i och för sig på en E-mount NEX-3 kamera. Har inte sett att det finns för andra fattningar än denna och m4/3.
.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar