Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Leica Q2 Monochrome ger svartvita bilder med hög upplösning

Leica Q2 Monochrome ger svartvita bilder med hög upplösning

Leica har utvecklat en svartvit version av premiumkompakten Leica Q2

Leica Q2 Monochrome har samma 47-megapixelsensor som Leica Q2, men Bayer-filtret framför som används för att tolka motivets färger har plockats bort.

Kameran har därför bara en färgkanal. Det ger mindre bildfiler, men innebär också att man inte kan påverka färgblandningen i efterhand utan precis som med svartvit film måste kan använda färgfilter för att exempelvis få ljusare grönska. En större nackdel är att det blir svårare att rädda överexponering. Med en färgfil som har tre färgkanaler kan det ofta finnas viss information i någon av färgkanalerna vid överexponering.

Leica hävdar att det borttagna filtret ger mer ljus till sensorn, vilket ska ge lägre brus och större dynamiskt omfång. Max-ISO har därför höjts med ett steg till ISO 100.000. Leica påstår att det dynamiska omfånget ökar med två steg till 13 EV-steg.

I övrigt är kamerorna identiska. Det innebär att Leica Q2 Monochrome har ett omvittnat skarpt 28 mm f/1,7 objektiv. Det går att beskära bilderna i kameran för att få utsnitt motsvarande 35, 50 och 75 mm. Objektivet har optisk bildstabilisering och hela kameran är vädertätad (IP 52).

Sökaren har en oled-panel med 3,68 miljoner pixlar. På kamerans baksida finns en 3-tums pekskärm. 

Det svenska priset är 61.900 kronor inklusive moms.



Publicerad 2020-11-16.

43 Kommentarer

borisminic 2020-11-16 19:10  
Svarta bilder? :-)
lasalda 2020-11-16 19:54
Lika bra det!
Makten 2020-11-16 19:57  
Alltså, varför kalla den "kompakt"? Den är ju inte kompaktare än en M9 om man väljer ett litet objektiv. Edit: Eller M10 som tydligen är mindre än M9.

https://camerasize.com/compact/#702.270,820,ha,t
Svar från froderberg 2020-11-16 22:18
Det är en extremt okompakt kompaktkamera. Kameror med fast monterat objektiv brukar kallas kompakter. Men det finns väl ingen definition som är skriven i sten.
Makten 2020-11-16 22:32
Jag skulle nog vilja påstå att det är en hittepå-definition som inte är etablerad på något sätt. Och nu har ni möjligheten att avsluta dess existens genom att välja nåt lämpligare ord;-)
Lobbamobba 2020-11-17 10:36
Det är en +50 år gammal och väl etablerad definition. Så det kan bli svårt att ändra :)
joakim d 2020-11-17 11:06
Vi kanske ska återinföra begreppet "pocket camera" (fickkamera?).
Makten 2020-11-17 11:13
Mattias: Va? "Kompakt" har mest använts om just kompakta digitalkameror. Den här kameran är inte det minsta kompakt och det verkar snarare handla om att objektivet inte går att ta av. Vilket inte gör den kompakt.

Joakim: Jag vet inte vad du har för kläder, men inte skulle den gå ner i nån av mina fickor i alla fall:-) Om objektivet vore infällbart, visst. Men det är det ju inte.

Till och med 6x7-kameran Voigtländer Bessa III är betydligt fickvänligare.
joakim d 2020-11-17 12:38
Jag pratade inte om den här kameran utan om att hitta ett nytt begrepp för kameror som är verkligen kompakta som tex Ricoh GR så tagga ner lite.
PMD 2020-11-17 13:26
Termen "kompaktkamera" fanns innan digitala sådana slog igenom, men den har använts ganska generöst så alla kompaktkameror är inte kompakta.
pest 2020-11-17 14:54
Tillvaron är full av begrepp som kommit till av en anledning; APS-C, småbildsformat, full frame mm mm. Inte alltid logiska, inte alltid så lätta att förstå för den oinvigde. Men förstås utan problem av oss som varit med ett tag...:)
Makten 2020-11-17 15:36
Jamen vad bra, då fortsätter "vi" att använda ordet kompaktkamera trots att det är totalt missvisande och inte tillför något i sammanhanget. Suck. En del vill verkligen bara bråka för bråkandets skull.
PMD 2020-11-18 01:58
Småbildsformat används fortfarande trots att det är ett av de större formaten (för konsumentkameror) numera.

Det finns all anledning att fortsätta att använda inarbetade beteckningar. Om vi byter hela tiden kan det bli svårt att beskriva vad man menar.
Hans Österlind 2020-11-18 08:23
Ordet kompakt är inte kopplat till storlek utan hur ett ämne är solitt eller har hög densitet eller liknande därav följer logiken kompaktkamera
Makten 2020-11-18 08:56
Ja, det är jättelogisk att kalla en kamera kompakt för att objektivet inte går att ta loss. Dess densitet blir nämligen automatiskt högre då. Inte.
Lobbamobba 2020-11-18 11:47
En Ford Fiesta är inte mindre än en Smart men faller fortfarande under begreppet "Compact Car" eller "småbil". En Leica Q är pytteliten jämfört med majoriteten av systemkameror med motsvarande optik som släppts genom historien. Så är livet.

Kompaktkameror har funnits ungefär lika länge som det funnits kameror.

Ser ingen anledning att bli upprörd över det. Ungefär som att jag inte bryr mig när folk kallar en SUV för Jeep eller när fotografer här på fotosidan envisas med att skriva "RAW" trots att det inte är en förkortning utan skall skrivas "raw". Jag fattar ju vad de menar så why bother. IMO.
Svar från froderberg 2020-11-18 13:54
@Mattias. Vi på Fotosidan.se redaktion skriver varken RAW eller raw. Det heter ju råformat på svenska ;)
Lobbamobba 2020-11-18 15:12
Då får ni guldstjärna. Frågan är däremot vad ni skriver om ni svarar på en kommentar på engelska? Står ni emot eller gör ni som de jag skrev om? :)

(Återigen, jag bryr mig inte, för mig får även redaktionen skriva på ren slang och svengelska. Gjorde bara en liknelse till varför jag inte ser ett värde i att ändra på begreppet ”kompaktkamera ”. Språkpoliser har jag inte mycket för ;) )
Makten 2020-11-18 16:24
"En Leica Q är pytteliten jämfört med majoriteten av systemkameror med motsvarande optik som släppts genom historien."

Vilket är helt irrelevant eftersom _dagens_ systemkameror ofta inte är större än Leica Q2. Lika bra att börja kalla alla kameror "kompakta" om man ska använda sån fullständig ickelogik.

Kan man stänga av aviseringar så man slipper fler pantade kommentarer?
Lobbamobba 2020-11-20 11:04
Du påstår att Leica Q är större än de flesta moderna systemkameror med motsvarande optik som släpps idag (det är inte sant).. och sen klagar du på pantade kommentarer... ok.

Jag gissar att du högg på ett begrepp som du inte förstod och nu tycker du det känns lite pinigt och försöker "rädda situationen". Trots att ingen bryr sig, det är ok att du inte visste att det hette, man kan inte veta allt.

Trevlig helg :)
Makten 2020-11-20 17:40
Nej, det påstår jag inte. Sluta hitta på saker.
Det är pantat att kalla en kamera som inte är kompakt för kompakt.
Dina "gissningar" borde du nog hålla för dig själv. Hade du läst vad jag skriver så hade du (eventuellt) förstått.

För er som inte vet vad en kompaktkamera är: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kompaktkamera
ztenlund 2020-11-20 20:58
"För er som inte vet vad en kompaktkamera är: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kompaktkamera"

Den enda slutsatsen som kan dras av den länken, givet att du inte har skrivit det som står där själv, är att det förutom du själv finns en till person som tror på dina påståenden om vad en kompaktkamera är för något. Det finns nämligen inte en enda källhänvisning och så har det uppenbarligen varit minst sedan 2013.
Makten 2020-11-21 09:27
Så enligt dig är det som definierar en kompaktkamera inte att den är kompakt, utan nåt helt annat? Ja, det är ju troligt och logiskt.

Kompakt = hög densitet = implicit liten eftersom det syftar på samma funktionalitet i ett mindre paket.

Jag förstår inte hur nån kan ha fått för sig nåt annat. Att objektivet är fast monterat har ingenting med kompakthet att göra. Leica Q2 är inte en kompaktkamera. Punkt slut.
Lobbamobba 2020-11-29 20:47
Du har fel, lev med det.

PS. Jag hittar inte på, det är exakt vad du skrev och alla kan läsa det.
” eftersom _dagens_ systemkameror ofta inte är större än Leica Q2.”

Så skrev du och det är inte sant.
Makten 2020-11-29 23:40
Då har du noll koll helt enkelt. Grattis.
Makten 2020-11-29 23:57
Läs och fundera sen på det du just skrev.

https://www.photoworkout.com/mirrorless-cameras-best-seller/

Jag har rätt och du har fel. Punkt slut.
Lobbamobba 2020-12-10 22:45
Nej jag har jättebra koll, du hade bara lite fel. Inget att bli arg över, det är sånt som händer.
Makten 2020-12-12 01:33
Du har fel och det förändras inte av att du svamlar vidare. Vi kan hålla på i all evighet om du vill, men det vore enklare om du bara erkände istället. Är du inte läskunnig så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Lobbamobba 2020-12-14 14:43
Lägg ner nu.
martinot 2021-01-29 09:58
Vill bara påpeka för de som felaktigt tror att Martin H redigerat https://sv.wikipedia.org/wiki/Kompaktkamera för att passa diskussionen (vilket han anklagades för ovan) att den senast uppdaterades 2018. Så detta är inget som har förändrats med denna debatten.

I övrigt så håller jag med om att namnet "kompakt"-kamera är ganska fånigt uttryck för en kameror som Leica Q, Q2 och Zeiss ZX1. Om vi skall gå på begreppet att ha högst densitet så har min Leica M240 betydligt högre densitet än Q2, och borde därmed med större rätt kallas "kompakt"-kamera.

Tycker att det motsatta begreppet till systemkamera, inte borde vara "kompakt"-kamera. Tycker det är mer logiskt att beskriva det som en kamera med fast objektiv.
ztenlund 2021-01-29 11:04
"Vill bara påpeka för de som felaktigt tror att Martin H redigerat https://sv.wikipedia.org/wiki/Kompaktkamera för att passa diskussionen (vilket han anklagades för ovan) att den senast uppdaterades 2018. Så detta är inget som har förändrats med denna debatten."

Jag skrev inte det du påstår.
martinot 2021-01-31 00:04
Alluderade till.
ztenlund 2021-01-31 00:25
Inse nu att jag rimligtvis vet bättre vad jag har skrivit och avsett än vad du gör. Det gäller fortfarande efter över två månader. Jag har aldrig påstått eller "alluderat till" att artikeln skulle ha ändrats för att passa diskussionen, vilket var ditt påstående.
martinot 2021-01-31 01:31
VAD du skrivet vet alla. Precis lika bra. Vad du däremot tänkt, är givetvis dig förbehållet.
Makten 2021-01-31 12:34
Snälla, kan ni två bråka nån annanstans än under min uråldriga kommentar? Jag vill inte ha aviseringar om irrelevant käbbel.
Anders F. Eriksson 2020-11-17 20:02  
Om vi nu bortser från att det här är en inte så kompakt kompaktkamera så väcker den ett visst habegär; utan bayerfiltret torde den här kameran kunna leverera synnerligen högupplösta bilder och jag gillar designen. Inget jag har råd med, man jag skulle gärna ha en :)
skalman-63 2020-11-18 00:39  
Ip52 är inte ens dammtät, fast det kanske är bra på en Leica för över 60 000kr
PMD 2020-11-18 01:56
5 är näst högsta skyddsklassen för partiklar, så helt uselt är det inte.
En tvåa på vattenskydd gör dock att man nog bör hålla kameran borta från vatten så gott det går.
jkm 2020-11-18 13:23  
Mums! Denna hade jag köpt om jag hade haft råd... Men jag hade föredragit en 35 mm f 2,8. Då hade kameran blivit mer hanterlig. Och jag gillar brännvidden... Ha det gött!
Svar från froderberg 2020-11-18 13:53
Leicas tanke är att objektivets skärpa och sensorns 47 miljoner pixlar ska räcka till för att beskära till 35 mm i efterhand.
jkm 2020-11-18 13:55
Jäpp jag fattar det men jag tycker gluggen är för stor. En 35 a 2,8 hade blivit mycket smidigare./JK
Benganbus 2020-11-18 19:24  
Jag tycker den e stor och klumpig för att vara en Leica!
Men det e nya tider numera, å nya begrepp!
En Leica III typ, med en inskjutbar Elmar, det e en kompaktkamera det! ;)
Tycker faktiskt det e konstigt att en elektronisk kamera inte går att göra kompaktare!
Svar från froderberg 2020-11-18 19:33
Det går utmärkt att göra en elektronkamera kompaktare. Sony visar det med RX1 och Sigma detsamma med DP1.Men Leica har valt att inte göra det. En del vill ha något rejält att hålla i.
elgenper 2020-11-18 19:59
Jo, det har blivit en biff. Vägde o mätte min Monochrom I med gamla Summicron 35 (äger inget 28): den kombon var 80 g tyngre och nästan samma mått, fast tunnare än Q2M (enligt publicerade siffror; har inte sett någon in the flesh...).

Men att jämföra med en III med Elmar haltar lite. Dom digitala har en display och en elektronisk sökare som tar plats, dessutom autofokus. En MD utan display, med mätsökare och med samma Elmar borde komma närmare. Men den är större än den behöver vara eftersom Leica av ekonomiska skäl använder samma stomme som kamerorna med display har. Så det blir lika stort i alla fall...
Benganbus 2020-11-19 08:49
Ok, kan förstå Leicas val. Men om man jämför med tex nya Sony A7c så tycker jag Sonyn är litet mera åt kompaktkamera hållet.
Benganbus 2020-11-19 08:57
Ok, fattar att det e mera grejer i en digitalkamera som tar plats, typ utvändig display osv. Men om man skall fortsätt den här diskussionen ;) :) så kan man ju ha en invändigt displayfunktion för att se den tagna bilden, och skippa den utvändiga. Så med litet microtänk, titta på våra mobiltelefoner, så borde man kunna göra en lika liten digitalkamera som en Leica IIIf. 24 x 36. Men nu e man van med en utvändig display, och en stor AF-optik, och massor av olika funktioner utöver det att bara ta bilder. Svårt att byta spår. Men Olympus OM-1 bytte spår en gång i världen, och de andra kameratillverkarna följde med, så varför kan det inte komma fritänkare även i den digitala eran! :)
När Leica M kom, så tyckte många att den va för stor jämfört med de tidigare gängleicorna! :)
martinot 2021-01-29 10:03
Tycker kameran är snygg, men den är alldeles för "okompakt" för att gå ner i fickan och för mig motivera att ha ett objektiv som inte går att byta ut i den stoleken.

Skulle jag någon gång köpa en kamera med fast monterat objektiv, som är större än en vanlig kompaktkamera, så hade det blivit en ur Fuji X100-serien (som tex. nyaste X100V). Det är en kamera som iaf. har ett plattare fast objektiv, och som kan gå ner i vanliga jackfickor.

Hade Q-serien haft utbytbara objektiv, så hade jag varit betydligt mer lockad.

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar