Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
18 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Varför gör ingen en shift-35:a eller shift-28:a längre? Redan 24 är för vidvinkligt i många fall och särskilt när man förskjuter bildcirkeln kan det se väldigt, väldigt konstigt ut med stor bildvinkel.
Detta kommer säkert sälja jättebra och skapa drivor av ointressanta skitbilder för att det är alldeles för svårt att använda till nåt vettigt.
För oss landskaps fotografer är en extrem vidvinklig PC optik användbar för panorama fotografering då man slipper använda speciella panoramatillsatser utan använder shift funktionen på linsen.
Men visst, ska man nu ha mycket vidvinkel så är förstås shift värt att ha. Jag syftade mer på den generella trenden att göra extremt vidvinkliga objektiv medan nästan ingen gör lite mindre extrema vidvinklar som faktiskt är bra.
Arne: Jag vet. Notera gapet mellan 24 och 45. Vad hände där egentligen?
Att använda extrema vidvinklar är ganska svårt, tycker jag. Mitt vidvinkligaste objektiv är ett 14mm för småbild som jag köpte för att det var någon slags rea och det var ett ganska billigt objektiv från början. Jag har inte använt det speciellt mycket eftersom jag sällan har tålamod att justera kamerans position och riktning så exakt som behövs för att inte bilden ska bli konstig.
Jag har en 45mm också men den är den svagaste hos Nikons PC optik. Den enda jag saknar är 19mm.
Jag tycker mest det är konstigt att man lägger så mycket krut på nästan oanvändbart vidvinkliga objektiv nu för tiden, istället för mer rimliga brännvidder som fler har faktisk nytta av. Lite samma som att "alla" riktigt bra objektiv måste vara f/1,4. Vilket gör dem onödigt stora och tunga.
Jag tror att man ska shifta med måtta. Förr (stativkameratiden) valde arkitekturfotograferna att luta kameran LITE uppåt och sen shifta för att få med det man ville. Nu har bildkonsumenterna vant sig vid bilder med störtande linjer och en del av Laowabilderna ser påfallande krystade ut.
Om inte det räcker till för att räta upp lutande väggar så går det att rätta till i Camera RAW.
Men ja, att välja en större bildvinkel redan vid fototillfället är förstås en lösning som många inte ens tänker på.
The Canon RF, Nikon Z and Sony FE mount will be shipped from Feb,2021.
Om brännvidden inte räcker till så är det betydligt bättra att skära bort lite efteråt, så det är nog rätt logiskt att 28mm inte efterfrågas eftersom många behöver lite mer vidvinkel. Går inte alltid att backa.
Däremot så tycker jag att 15mm är inte sådär super ofta man behöver. Jag hamnar på 20mm ibland.
Jag tror att 28 har försvunnit för att trenden är att "få med så mycket som möjligt" och inte ens 24 räcker till det. Som om bilderna skulle bli bättre ju vidvinkligare de är. Gillar man just 28 så suger det att behöva beskära varenda bild. Tar bort mycket av fotoglädjen, åtminstone för mig.
Nåja, off topic:-))