Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Innovativ byxa för aktiva fotografer

Innovativ byxa för aktiva fotografer

Det svenska bolaget åäö Sweden fokuserar på att skapa en snygg ”dressad” byxa som samtidigt är bekväm och slitstark. Vi har provat byxan under ett par veckor och kan konstatera att den är starkt beroendeframkallande och håller vad den lovar plus att de sitter snyggt.

Storlekarna känns som normala. Den är perfekt för dig som arbetar som fotograf där jeans och andra byxor tar emot, kasar ner så glipan syns eller snabbt blir skitiga. Här är ett par byxor där du kommer se representabel ut i de flesta sammanhang samtidigt som det kommer funka perfekt att cykla till jobbet i eller ta plåtning i skogen.

Byxan är sydd i ett stretchigt material från Schoeller som ger bra passform och följsamhet samtidigt som det är slitstarkt, svårt att skita ner och står i mot väta.

Prislappen är rejäl, 3 200 kronor, men kvalitet och passform är motvikten.

Byxan säljs via hemsidan och skulle du ha vägarna förbi eller bo i Stockholm så kan du prova storlekar på Bianchi Cafe, Norrlandsgatan 16 i Stockholm.



Publicerad 2017-11-10.

49 Kommentarer

luminousoctaves 2017-11-10 10:12  
Fan vad vältränade ni är på Fotosidan, impad!
Ventures 2017-11-10 10:20  
Måste ha! Vilka bilder jag kommer att ta. :)
ErlandH 2017-11-10 10:47  
På vilket sätt är byxan "innovativ" och på vilket sätt är den speciellt lämplig för "aktiva fotografer"? Något alldeles extra måste det ju vara för att motivera prislappen.
Svar från David Elmfeldt 2017-11-10 11:22
Extremt bra passform och följsamhet samtidigt som tyget är väldigt tåligt. https://www.instagram.com/p/BYN5NDkheAf/?taken-by=aaosweden En arbetsbyxa som ser ut som ett par svarta snyggare byxor.
ErlandH 2017-11-10 12:22
Okej. Känns ändå inte riktigt tillräckligt revolutionerande för att vara värda 3200 kr ...
tormig 2017-11-10 15:04
Prislappen är väl innovativ?
Cambo 2017-11-10 11:47  
Inte såg jag att ni smygfotograferade mig vid morgongympan!
dyk_pedda 2017-11-10 13:55  
Vill man ha liknande byxor till halva priset kan man kolla på byxor från Houdini eller tex Haglöfs Mid II Flex
Svar från David Elmfeldt 2017-11-10 14:02
Bara för att förklara produkten så kan det vara samma material i de produkterna, skillnaden är här att man kan gå på en fotografering där det är klädkod eller på kontor (där man inte kan komma i friluftskläder). Riktigt fina tekniska friluftskläder finns det gott (jag har mkt Houdini) men denna byxa har jag inte sett hos någon friluftstillverkare.
Jörgen Wahlund 2017-11-10 14:27
Det finns en hel uppsjö av kläder som är mer eller mindre "kontors"-vänliga. Marmot
Highland ser iaf på bilder ut som att vara bra likt för under halva priset.
https://www.addnature.com/marmot-ms-highland-pant-black-461494.html

Marmot Limatour ytterligare en, med benficka som är dold för just nu under 700kr.
https://www.addnature.com/marmot-ms-limantour-pant-black-458188.html?eqrecqid=f8ff9171-c619-11e7-8e21-10bf487fe6f2

Fotosidan borde vara lite mer jämförande (min reflektion) och visa på alternativa produkter. Visst är åäö:s byxor snygga men är de värda mer än dubbel prislapp?
Svar från David Elmfeldt 2017-11-10 15:15
Som jag skriver så är vi nördar när det gäller friluftsprodukter och är väl insatta i utbudet. Och ja jag tycker att detta är en innovativ produkt pga av passform/material/snitt. Den är i en helt annan liga när det gäller hur den sitter. Denna byxan kan användas på fotografering där klädkoden är kostym, det har jag sällan sett på kläder inom friluftssegmentet, om än någongång. De enda liknande produkt jag stött på är https://www.rapha.cc/se/en/shop/shorts-%26-trousers/category/shorts-and-trousers.

Angående priset så är det riktigt dyrt men det får väl ställas mot att produktion sker i Borås i liten skala jämfört med Marmot/Rapha (och andra) som syr upp sina kläder i Kina.
isismp 2017-11-10 14:28  
Finns den både i dam- och i herrmodell?
kontrastfoto 2017-11-10 14:29  
Dom brinner säkert jättebra. 10% Elastane, 10% Polyester, 80% Nylon.
Ingår en brandfilt i priset ?
divander 2017-11-10 14:31  
Precis vad jag letat efter men inte hittat. Har ofta behov av praktiska byxor men det är inte alltid det passar med "friluftskläder". Houdini Action Twill Pants är ett annat alternativ som (ser ut som typ ett par jeans) men tyvärr gör Houdini rätt korta byxor och passar inte mig som är några centimeter längre än snittet. Hade däremot gärna haft utanpåliggande bakfickor, men allt kan man inte få.
PMD 2017-11-10 14:40  
Jag föreslår en titt på Columbia Passo Alto (eller någon variant av den). Den kostar en fjärdedel så mycket som byxan i artikeln, har blixtlås för fickorna, är gjord i ett softshellmaterial, fungerar bra i skogen, och är utmärkt presentabel som kontorsbyxa.
jag&bilden 2017-11-10 15:32  
En enda mening om att ni testat den...

Resten framstår som copy direkt från företagets hemsidan.

Ställ artikeln! Bättre än att publicera sådana här pinsamma rewrites av företagets egen copy.

https://aaosweden.com

"Have you ever been on a flight with tight jeans cutting into the back of your knees? Or arrived at a meeting on bike, in the rain, looking like a drowned rat? That’s exactly where and why åäö started. With the need and longing for a pair of pants that were great-looking, comfortable and durable. Pants that would accompany me to meetings as well as to parties, looking as swell with a T-shirt as with a button-down.
Pants that don’t dig water and dirt.
Those are the pants I’ve been looking for, the pants I wanted to buy. I just hadn’t been able to find them."
Dubbelolle 2017-11-10 15:36  
Härligt med såna där plastbyxor för 3200.- hoppas detta är ett skämt, annars skäms! LO
MikaelSB 2017-11-10 16:02  
Bland det töntigaste jag sett på länge. Ungefär som rekorddyra mjukbrallor sydda i mer traditionellt jeansliknande mönster. Inga lårfickor.

Ska man ut och flänga så kan man ju köpa svarta kopior på försvaret M90-brallor för 550:- och de både tål att användas och kan användas som kläder hellre än glorifierade underbyxor.
divander 2017-11-10 16:49
M90-brallor är säkert väldans bra. Men de verkar vara en annan typ av byxa med benfickor, m.m. Passar kanske inte så bra ihop med skjorta och kavaj. Vitsen med de här var ju just att de var funktionella men såg ut som vanliga byxor. Sen håller jag med om att de känns rätt dyra.
Mikke Sandberg 2017-11-10 16:07  
Du kan köpa tre par 5:11 Stryke Pants på Terräng för det priset! Stretch, flexibel midja, alla storlekar, nötningssäkra och håller sig rena. Dessutom diskreta benfickor och praktisk ficka för mobiltelefon. Det här alternativet i ”annonsen” blir mest fånigt.
divander 2017-11-10 16:58
Håller med om att de var lite väld dyra men det där är en helt annan typ av byxa. Det här var ju något som knappt finns på marknaden.
Oquist 2017-11-10 18:21
Fast marknaden är ju full av softshell-byxor som kan användas i vardagen sedan flera år tillbaka.
info4 2017-11-10 17:02  
Fotografer som är MÄN, alltså.
luminousoctaves 2017-11-11 06:48
Good point.
tormig 2017-11-13 13:20
Vilken "point" är det som är "good"?
pysse 2017-11-10 17:06  
man undrar om man får bättre bilder när man fotar med den byxan på sig ?
larjo 2017-11-10 19:57
Självklart! :)
pellevin 2017-11-10 17:14  
Uppenbarligen ett köpt inlägg och borde märkas som sådant. Det är ju inte ens ett seriöst test och har egentligen ingenting med foto att göra. Ren reklam med en köpt länk. Fine om ni vill köra det men var öppna med det i sådana fall, och gör ett riktigt test i sådana fall.
TBone 2017-11-10 18:00  
Det här sätter en helt ny ribba för usel reklamartikel att krypa under. Jag tror aldrig att jag någonsin tidigare på en seriös site sett något så lojt och misslyckat försök att maskera en annons som redaktionellt material.
Anders F. Eriksson 2017-11-10 19:43  
Jag tycker det ser ut att vara finfina byxor, men inget för oss med storlek större än 34 uppenbarligen ;)

Eftersom en stor del av FS redaktion nästan är mer friluftsnördar än fotodito är det inte så konstigt att de gillar brallorna, och de får förstås skriva om vad de vill här.
Karin Wennerhult 2017-11-10 20:32  
Det är väl upp till var och en om man vill skaffa dessa byxorna eller inte. Det finns ju alla typer av människor. Det är väl inget att hänga upp sig på. Visst "nördpryl" och svindyra men mig stör det inte att få veta om att sånt finns. Jag vet inte men jag tycker många är så lättretade här på Fotosidan och det sprider ingen vidare stämning. Ta det med ett skratt istället!
Trevlig helg!
MedinFoto 2017-11-10 20:40  
Är det första april redan?
Anders F. Eriksson 2017-11-10 22:42  
3200:- extra för ett objektiv eller en lite större sökare är helt ok, men inte att betala lika mycker för bekväma kläder?
PMD 2017-11-11 00:07
Ja, när det finns billigare och lika bra (eller åtminstone nästan lika bra) alternativ så är det så.
Det finns billigare alternativ till artikelns byxor. Jag föreslog ett i ett inlägg tidigare. Man kan köpa fyra sådana för samma summa pengar som ett par åöä-byxor.

Objektiv brukar dessutom hålla rätt mycket längre än ett par byxor (såvida inte byxorna är gjord i ett material likt det som används i filmen "The Man in the White Suit", men det kan ju hända att långtidseffekterna inte är ordentligt utforskade ...).

Det är väl lite som Leica, antar jag. En del gillar att betala jättemycket pengar för märket eller känslan av hålla i en sån, medan andra tycker att det går alldeles utmärkt att fotografera med billigare kameror (som har fler finesser). Det finns tydligen byxnördar också, med gott om pengar. Jag har förstås inget emot att det går bra för åäö men känner inget direkt behov av att prioritera ett köp av ett par sådana byxor, lika lite som jag tänker prioritera ett köp av en Leica.

Om jag vore onödigt rik, så skulle jag förstås köpa ett par åöä-byxor bara för att se vad de duger till.

To each their own.
MikaelSB 2017-11-12 07:11
Självklart är det så att 3200:- till kamerautrustning upplevs en enklare utgift i ett fotoforum än att lägga samma pengar på ett par mjukbrallor.

Följer man andra fotoforum, bland annat DPReview, så blir man påmind om vilka svindlare och klåpare det finns inom fotobranschen. Mängder med gräsrotsfinansierat skräp vars största uppgift, utöver att locka till finansiering, är att fylla deponierna med än mer skräp att fylla ut landskapen med. Dessa byxor är inget undantag.
x-country 2017-11-11 08:58  
Inte konstigt att det gnälls på Fotosidan. Det är ett Zoo för negodiler. Förstår inte gnället om själva byxan däremot förstår jag de som ifrågasätter artikeln.
fog 2017-11-11 23:51
Hehe ja, det finns allt ett antal kandidater för VM i surgubbe :)
yamahafj 2017-11-11 23:38  
Håller med. Märk ut köpta artiklar framöver. Det är ärligast för alla inblandade.

Om det är ett eget test bör man ha egna bilder och ha både plus och minus för det man testar, samt kunna fördjupa texten utöver vad som står i pressmaterialet.
präntare 2017-11-12 22:27  
Hmhrrhrr, snygga brax!
Per Bengtsson 2017-11-13 04:21  
Snygg byxa och tillsynes extremt smidig.
Och extremt dyr.
Som "kritiskt granskande" nyhetswebtidning är denna "annons" mer än ganska pinsam. Jag antar att ni förstår det själva, när ni tittar i backspegeln om några år.
Visst, produktnyheter har sin plats, men inte till vilket pris som helst.
Om ni ska testa en produkt kan ni väl åtminstone försöka göra det seriöst, så att det inte blir tydligt att ni har fått ett par (eller tre) byxor och skriver en snäll text med länkar som tack.
Jag blev ganska sugen på byxorna, men kommer inte köpa några bara för att jag inte gillar köpta journalister.
Jonas Nyhav 2017-11-13 07:44  
Oj, vad gnälligt. Jag skulle nog uppskatta dessa byxor, har spräckt ett antal kostymbyxor för samma peng på olika bröllops och eventfotograferingar där det är tvunget att ha passande kläder för att smälta in. Ibland har jag fått lappa byxan med gaffa-tejp Har faktiskt ett par friluftsbyxor från Arcteryx i likande material och bara intyga att de är otroligt slitstarka. Har haft dem i 10 år utan nämnvärt slitage.

Jag ta ofta hänsyn till hur bra kläderna är för fotografering när jag köper dem. Fickor i jackor skall vara rymliga så man kan ha ett objektiv i dem. Kragar skall vara mjuka men inte sladdriga så de inte skaver eller viker sig för kameraremmen. Axlarna skall inte vara för glatta så kameraremmen halkar av.
Per Bengtsson 2017-11-14 10:24
@Jonas Nyhav.
Har du kostymbyxor för 3200:- bara för att du ska fota ett bröllop?
Det var det märkligaste jag har hört på väldigt länge.
Jag har nog aldrig sett kostymbyxor som kostar så mycket.
Lärde du dig inget när du spräckte första byxan? ("har spräckt ett antal kostymbyxor", "Ibland har jag fått lappa byxan med gaffa-tejp")
Lärde du dig inget när du spräckte andra byxan? ("har spräckt ett antal kostymbyxor")
På bröllop föredrar jag snygga jeans eller liknande, för att det ska se bra ut men ändå vara tydligt att jag är fotograf (inte en av gästerna).
Jonas Nyhav 2017-11-14 21:39
Nä nu är det väl inte så att jag har ett par kostymbyxor just för 3200 utan en vanlig kostym för 4000 kr och jag har ingen speciell kostym för just bröllop utan jag använder samma kostym som jag använder till alla tillfällen när jag vill ha kostym. Jag vet inte vad jag skulle lärt mig av att spräcka baken på ett par byxor, mer än att jag måste hitta ett par mer slitstarka till nästa gång.

Jag är inte betraktande, jag är deltagande i min fotografering. Att använda kostym, och smälta in bland deltagarna är mitt sätta att jobba och funkar utmärkt för mig. Vill att de skall kunna missta mig för en gäst, jag har möjligheten att vara hitta en varmare to och lite mer närhet. Samma strategi använder jag för alla olika typer av dokumentär fotografering. Har aldrig fallit för det där med beige fotoväst med praktiska fickor.
tormig 2017-11-13 13:23  
Från deras hemsida:"Or arrived at a meeting on bike, in the rain, looking like a drowned rat? " Då kanske man valt fel transportmedel till detta möte. Särskilt om man förväntas se ut på ett visst sätt.
jfax 2017-11-14 10:17
Va? Nu är jag inte alls med på vad du syftar på...
Carina Norlén 2017-11-17 14:07  
Verkar vettigt! Alltid bra med tips på snygga och praktiska plagg. Om man dissar så är det upp till var och en.
Ha en bra helg 😄😄😄
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar