Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Inbyggd bildstabilisering och EVF i Panasonic GX7

Inbyggd bildstabilisering och EVF i Panasonic GX7

Panasonic har hittills nöjt sig med bildstabilisering i sina objektiv. GX7 är inriktad mot avancerade hobbyfotografer. Många av dem kan tänkas vilja använda objektiv från andra tillverkare. Därför har GX7 fått inbyggd bildstabilisering.

Likt konkurrenterna Fujifilm X-E1 och Sony Nex-6 har Panasonic Lumix GX7 också inbyggd elektronisk sökare (EVF). Den har 2.764.800 bildpunkter. GX7 har också inbyggd wifi-funktion med NFC-teknik som kan förenkla kopplingen till en mobil enhet.

Kameran efterträder GX1, men är en helt ny kamera med lite annat koncept. GX7 har till exempel fått vinklingsbar skärm och sökare. 7:an i namnet markerar att det är en mer avancerad modell än G6 och GF6, men syftar också att det är den sjunde platta kameramodellen.

En del av Panasonics objektiv saknar inbyggd bildstabilisering. Nu kan de användas handhållet med längre slutartider än tidigare utan att riskera skakningsoskärpa. Detta gäller även om man använder objektiv från andra tillverkare. Olympus delar objektivfattning med Panasonic, men har inte bildstabilisering i sina objektiv. För filmning rekommenderar Panasonic att man använder objektivens inbyggda bildstabilisering.

Vid manuell fokusering finns en hjälpfunktion, focus peaking, som markerar de områden som är skarpa.

Med tanke på den tilltänkta kundgruppen av avancerade hobbyfotografer har kameran fått dubbla inmatningsrattar. Det går alltså att ställa in tid och bländare samtidigt.

Liksom G6 har GX7 en möjlighet att använda en elektronisk slutare som är helt tyst. Den mekaniska slutaren har 1/8000s som snabbaste tid.

Sensorn på 16 megapixel ska ge omkring 2/3 exponeringssteg lägre brus jämfört med Lumix G6. Färgomfånget är också större än G6 och täcker nästan färgrymden Adobe RGB. Panasonic uppger att färgmättnaden därför kan vara upp till 10 procent kraftigare än hos G6. Max-ISO är 25.600.

Sensorn saknar lågpass-filter vilket ger lite krispigare detaljåtergivning, men en liten risk för att moaré uppstår.

Panasonic har arbetat med autofokushastigheten som kan vara 0,06s som bäst och 0,11s enligt Cipa-standarden. GX7 kan ta 4,3 bilder per sekund med motivföljande autofokus. Detta har åstadkommits genom en snabbare utläsning av sensorn – 240 utläsningar per sekund.

Kamerahuset är byggt i magnesium och väger 420 gram med batteri och minneskort. Det säljs i två färger, silver eller svart, för omkring 1000 euro eller 1200 euro med 20mm/1,7. I september startar leveranserna.

Med GX7 introduceras en ny blixt kallad FL360L.



Publicerad 2013-08-01.

29 Kommentarer

MrKarisma 2013-08-01 09:49  
Underbart! MEN, såg en hands-on video nyss och den är groteskt stor. Så NEJ, blir inget köp för mig.
SD40T-2 2013-08-01 11:26
Har du kontrollerat måtten?
122,6 x 70,7 x 54,6 mm mot GX1 116 x 68 x 39 mm kan jag inte förstå hur du får till groteskt stor?
unoengborg 2013-08-01 12:24  
Trevligt med fler kameror med riktig sökare! Visserligen kan man sätt på lös EVF på många spegellösa modeller men det brukar bli alldeles för klummpigt, klart bättre när den som här finns på plats från början. Gillar även fjärrstyrning via WIFI
PMD 2013-08-01 12:25  
Nu blev nog Olympus lite svettiga. Formen på GX7, med sökaren i ena hörnet, tycker jag är bättre än formen på OM-D E-M5. Vridbar sökare är också mycket trevligt. Och den har inbyggd blixt, vilket Olympus Pen- och OM-D-modeller saknar.
jnd 2013-08-01 15:11
Precis. Genast när jag såg själva formgivningen och funktionerna tänkte jag "Det är ju så här det ska se ut."
fiolmattias 2013-08-01 15:57
Olympus Pen-modeller har inbyggd blixt...
PMD 2013-08-01 19:30
Bara ett par gamla Pen Lite som är utgångna och rejält förbisprungna vad gäller bildsensorprestanda.
(Och någon av E-P2 eller E-P3, men de är ju knappast heller aktuella.)
jnd 2013-08-01 15:05  
Ser ut som den perfekta m4/3-kameran! Jag har inte ens läst recensioner än, men specifikationerna och formatet skapar genast ett otäckt ha-begär hos mig... ;)

Det finns ju inte sådär jättemånga m4/3-kameror med vinklingsbar skärm, inbyggd stabilisering, och rejäl EVF, allt i ett sådant här icke-systemkamera-format. Konstigt nog.

Särskilt kul med den inbyggda stabiliseringen. Det öppnar ju upp för en massa Olympus-möjligheter bland objektiven. :)

Blev lite fnittrig av att höra att den också tar 40 bilder i sekunden. Ja, just det. Behöver inget ens nära det, men ändå.
koxa 2013-08-01 16:05  
162 gram tyngre än Fujifilm X-E1, mycket guld i kameran eller ;)
Med en prislapp på runt 10000:- så börjar man ju undra...Föregångaren GX1 säljs ju för under 3000 kr med objektiv.
http://camerasize.com/compare/#472,371
Lesenrot 2013-08-02 14:58
GX7 väger 402g inkl. batteri och Fujifilm X-E1 väger 350g inkl. batteri
52g skillnad, Camerasize hade kanske några tunga bilder i GX7:an.
PMD 2013-08-02 20:07
Att GX1 säljs billigt nu beror förstås på att en efterföljare har introducerats.

F.ö. så är kamerahusstorleken inte jättekritisk när det gäller m4/3. Den stora fördelen är att objektiven blir riktigt små och behändiga, så ett helt system blir mycket lätt och litet att ha med sig.
Atropine 2013-08-02 22:26
"F.ö. så är kamerahusstorleken inte jättekritisk när det gäller m4/3."
Det var märkligt för den har betydelse för APS-C-kameror. Med en Contax 50mm f/1.4 monterad går en NEX-5N ner i vilken jackficka som helst. Samma glugg på en NEX-7 klarar inte av samma trick med alla jackor. Och då är ändå båda dessa NEX-kameror mindre än både X-E1 och GX7. Ju mindre huset är, desto större frihet har man med gluggarna innan hela paketet blir klumpigt.
PMD 2013-08-02 23:09
Huset är en mindre del av hela systemet. Det är objektiven som utgör den större delen av de kamerasystem jag brukar (och brukade) släpa med mig.
koxa 2013-08-05 07:48
Huset är knappast en mindre del av systemet när det gäller MFT systemet. Varför väljer man MFT över APS-C eller Fullformat? Jo därför att kameran och objektiven är mindre. Eftersom de flesta objektiv inom normal och vidvinkelsegmentet är små och lätta så faller ju hela konceptet om de placeras på ett klumpigt kamerahus. Jag skulle nog påstå att GX7 närmar sig gränsen för vad som är försvarbart vad gäller storlek och vikt för ett MFT kamerahus.

GX7 verkar ju vara en mycket kompetent kamera som säkert kommer bli en storsäljare, men jag menar ändå att gränsen passeras på sätt och vis för MFT när det finns APS-C alternativ på marknaden i samma storleksklass eller som tom är mindre i storlek.

http://camerasize.com/compare/#472,33
PMD 2013-08-05 19:02
Jo, kamerahuset är en av kanske 7-8 grejer i mitt m4/3-system som jag har i min kameraväska. Den sammanlagda storleken och vikten av objektiven är större än kamerahuset, även om kamerahuset vore en GX7. Då är det bra om objektiven är små och lätta, vilket m4/3-objektiv är.

De små objektiven tycker jag är m4/3-systemets raison d'être.

Jag håller med om att GX7 kanske är i största laget för en m4/3-kamera, men den är inte mycket större än den Olympus E-M5 som jag använder nu, och som jag tycker är väldigt liten och praktisk. (På höjden är E-M5 förstås större eftersom sökaren sitter ovanpå den kameran).

Jag gissar att en anledning till att NEX-7 är aningen mindre än GX7 är att det inte finns plats för en bildstabiliseringsmekanism i NEX-7.
janne_145 2013-08-01 16:38  
jäkligt likt Sony Nex 6. Ska bli skoj å se isoprestandan
Atropine 2013-08-01 19:48
Ptja, lite lik kanske, men större på alla håll. Verkar vara en trevlig kamera annars och något jag själv hade kikat närmare på om jag hade varit inne på M4/3. Nu kör jag ju APS-C (NEX) och är mest sugen på något med småformatssensor. Hoppas Sonys omryktade FF NEX blir något i hästväg, annars kommer jag nog att börja botanisera lite i Fujis sortiment istället.
Calle S 2013-08-01 16:57  
Har sålt hela mitt 4/3-system, men den här verkar trevlig. En sak jag dock inte gillade på min GX1 var att den externa EVF:en var vinklingsbar, jag upplever det som ganska känsligt. Men visst finns det fördelar med det också.
Annars verkar det vara en fullträff från Panasonic.
x-country 2013-08-01 17:44  
Hej MFT! Nu kommer jag.
Cygni 2013-08-01 22:52  
Järnvägars vad jag vill ha! :)

Här är mer info http://thenewcamera.com/tag/panasonic-gx7/
Peter Eskilsson 2013-08-04 10:07  
Det råder en stor hype kring denna. Tydligen så är det en formfaktor som skapar habegär. Jag kan inte riktigt anamma konceptet, och troligtvis är bildkvaliteten bara marginellt bättre än andra modeller i Panas maskinpark. Föredrar en kamera med bra grepp som man kan köra med enhandsfattning då det behövs, Tror inte GX7 riktigt fixar det, speciellt inte med telezoom på. Men som sagt: Verkar som utseendet tilltalar många.
PMD 2013-08-04 11:24
Det är inte främst utseendet som tilltalar mig, även om jag gillar placeringen av sökaren.

Det är finesserna som är kamerans starka kort. Inbyggd bildstabilisering och Focus Peaking gör att den är bättre än alla andra m4/3-kameror för användning med gamla manuella objektiv.
wirja 2013-08-04 23:46
Focus Peaking går att fixa även med Olympus OM-D. Bob Bovin har beskrivit det i sin blogg.
PMD 2013-08-05 00:02
Jo, jag använder Keyline-mode som Focus Peaking-substitut på E-M5, men det är inte riktigt samma sak som riktig Focus Peaking.
TH-56 2013-08-04 20:08  
Väldigt lik Fuji X-E1 vilket inte är någon skam.
Bengf 2013-08-05 08:23  
På tal om storlek, när Nexarna kom så debatterades problemet om liten kamerakropp och stort objektivt mycket livligt. Debatten blev rätt så ensidig under lång tid, tills flera kloka kom underfund med att en Nexare aldrig kan bli tyngre än en vanlig dslr om man skruvar på samma objektiv.

Nu finns möjligheten då att välja vikten som någon skrev, men GX7-kamerahus blir aldrig tyngre oavsett vilket objektiv man skruvar på. Man väljer själv sin egen totalvikt. När så en så stor firma som Canon sedan hakar på med världens minsta dslr D100 så ökar acceptansen mot lättare kameror bara över en dag.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar