Prylnytt
Den internationellt erkände filmfotografen Hoyte van Hoytema har valt ut 199 bilder ur Hasselbladsstiftelsens samling som visas Sven-Harrys konstmuseum.
Here’s looking at you är en utställning curerad av Hoyte van Hoytema, en av världens främsta filmfotografer. På Sven-Harrys konstmuseum i Stockholm visas 199 fotografier ur Hasselbladstiftelsens unika samling.
Utgångspunkten för utställningen är blicken och det intima och dynamiska förhållande som uppstår mellan betraktaren och de avbildade subjekten. Fotografierna är ordnade utifrån det sättet blicken får kontakt eller ej och skapar därmed ett slags experimentellt växelspel; ögon som ömsom konfronterar, ömsom undviker betraktaren. Hoyte van Hoytema utforskar blicken med en fotoutställning på Sven-Harrys konstmuseum som ska upplevas och inte bara ses.
– För mig finns det något skamlöst i att stirra på människor i fotografier. Som betraktare tvingar jag mig själv in i deras liv utan samtycke. Jag tittar, reflekterar och projicerar. Personen i bilden kan aldrig känna mitt påträngande och långvariga betraktande, där jag tar det jag behöver för att sedan gå vidare i livet. Kvar lämnar jag personen i fotografiet som fortsätter att stirra ut i lokalen långt efter att folk gått hem, säger Hoyte van Hoytema.
Med sitt unika öga som filmfotograf har Hoyte van Hoytema tagit emot ett flertal svenska och internationella utmärkelser, bland annat tre Guldbaggar, The Kodak Nordic Award för bästa foto samt Oscars- nomineringar Bafta Awards. Hoyte van Hoytema har studerat vid Polish National Film School i Łódź och är verksam i Europa, Sverige och USA.
– När vi på museet fick tillgång till Hasselbladstiftelsens unika samling av fotografier ställde vi oss frågan hur vi skulle skapa en unik upplevelse och ett nytt sätt att uppleva fotografi. Vi ville ha en curator som skulle göra en ny och spännande tolkning av samlingen. Valet av Hoyte van Hoytema, en av filmfotografins mästare, var därför enkelt och vi är otroligt glada för hans medverkan. Det har varit spännande att se vad som händer när en filmskapare curerar en utställning av stillbilder. Att Hoyte van Hoytema fick botanisera fritt i en fantastisk skatt kändes som både ett oväntat och självklart val för Sven-Harrys konstmuseum, berättar Dragana Kusoffsky Maksimović, VD på Sven-Harrys konstmuseum.
I utställningen visas verk av 97 fotografer, varav 22 Hasselbladpristagare, från tidigare vinnare som Cindy Sherman, Irving Penn, Lennart Nilsson och Richard Avedon till de senaste, däribland Rineke Dijkstra, Wolfgang Tillmans, Nan Goldin och Graciela Iturbide.Verk av Sveriges mest framstående fotokonstnärer som Lars Tunbjörk, JH Engström, Tuija Lindström, Lotta Antonsson, Anders Petersen, Christer Strömholm och Denise Grünstein visas intill fotografier av yngre utövare som Tova Mozard, Johannes Samuelsson och Agnes Thor. Tidsmässigt spänner verken i utställningen från slutet av 1800-talet till idag och speglar en stor del av den svenska och internationella fotohistorien.
Utställningen pågår 24 februari till 19 maj 2019.
Om Hasselbadstiftelsens samling:
Hasselbladkameran har sedan 1948 fångat några av världens mest ikoniska bilder och format hur vi ser på världen genom genuint fotografiskt konstnärskap. År 1979 bildades Hasselbladstiftelsen för att främja vetenskaplig undervisning och forskning inom det naturvetenskapliga området och inom fotografi. I stiftelsens samling finns ca 3000 fotografier av såväl Hasselbladspristagare som av framstående svenska och nordiska fotografer.
3 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Hoyte är kanske inte skyldig till lapsusen ovan. Hur blev hans utställning? Jag tyckte bäst om hallen där de fotograferades ögon var riktade mot kameran. Utställningen fick liv och jag tycker att Hoytes urval av foton och presentationen av dem var lyckad.
Den första utställningshallen med bortvända blickar lämnade inte den magi som materialet i sig borde kunnat leverera. Bilderna var för många och hängde i flera våningar på väggarna, de övre bilderna försvann ur sikte. Som exempel är det i mitt tycke ett helgerån att låta Edouard Boubats stämningsfulla kvällsbild vid havet på pappan och barnet i Nazaré sitta skyhögt över betraktaren. Den vill man se nära.
Utställningens idé med blickar från och in i kameran är intressant men bara genomförd till 50 % tyckte jag.
Stockholm den 28 februari 2019
Erik Engström