Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
25 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Galet att satsa i en kameramodul som man har ingen aning om i hur många år den finns kvar (till Lenovos marknadsavdelning tröttnar om 2-3 och hoppar på nästa nya fluga, eller säljer av Motorola till någon annan investerare, men helt andra marknadsplaner).
Hade varit smartare om Hasselblad gjort en helt egen kvalitetskompakt, och sedan istället kopplat ihop den med WiFI/BT till en telefon (kan ju gärna samarbeta med en tillverkare som Motorola genom att de förinstallerar appen i deras telefoner). Hade varit klart mycket smartare och mer riskfri investering.
Kameror blir snabbare omodernare än objektiv, men något som ännu snabbare ändras och snabbt blir omodernt är ju just telefoner (finns nog inga prylar som blir gamla så snabbt, och som byts så ofta).
Helt klart ogenomtänkt strategi av Hasselblad (och ännu mer ogenomtänkt av de stackars kunder som tanklöst köper ett sådant här mobiltillbehör).
Vad tycker ni att Hasselblad borde gjort i stället? Hasselbladpennor och T-shirtar med texten Hasselblad 75 år lär inte ha något nyhetsvärde i fototidningar?
Du undrar över förslag på vad Hasselblad skulle gjort istället... det har både jag och andra redan givit konkreta förslag på ovan om du läser vad som sagts.
Du önskar positiv PR och nyhetsvärde för Hasselblad, och det gör jag (och de flesta andra) också.
Problemet med denna nyhet är att den ger mig (och många andra som jag vet) negativa vibbar av "Sony-Gate". De har redan varit farligt inne på denna vägen tidigare. Vart ingen bra "PR" den gången heller.
Skulle hellre se att Hasselblad var lite försiktigare med sitt varumärke än att sälja ut det för lite växelpengar (tror inte de kommer att få några jätteinkomster då jag inte tror på någon volymförsäljning av Lenovo-mobilen).
http://www.androidcentral.com/moto-mod-hasselblad
Det är helt klart dyrt att utveckla kameror. Så jag kan förstå att det är något som man normalt inte önskar att göra, och något som ekonomerna säkert gärna ser att man undviker att syssla med så långt som det är möjligt.
Köper det argumentet 100%.
Speciellt om det är en jubileumsmodell som verkligen skall fira en kameratillverkares långa historia, och vissa upp dess gedigna kunnande inom området.
Precis som Zeiss och Leica.
Fast även det är att ta en risk om produkten inte ligger i linje med ens egna höga image.
Hasselblad är nog själva på rätt väg men behöver intäkter för att gå vidare.
Så alla intäktskällor är välkomna.
Att de sätter sitt namn på en Alpa produkt må vara hänt. Fast på en kameramodul är tveksamt.
Att bygga image tar enormt lång tid. Att rasera den går på ett ögonblick
True Zoom tycks ha ett mycket bättre grepp, har manuella inställningar samt RAW. Klart bättre.
Att man inte behöver ha kameramodulen monterad jämt gör också hela grejen mer flexibel.
De båda kamerorna har antagligen olika parametrar för "uppskärpning" och brusreducering, vilket är en god anledning till att ta en råfil från kameramodulen och efterbehandla den till ett så bra som möjligt resultat. Att inte använda RAW när det finns är nästan brottsligt. ;-)
Som sagt så är det helt möjligt att Hasselblad True Zoom är bara skit, men det går inte att veta utan att någon gör ett riktigt test.
Testaren har dock helt rätt i att det inte är en massmarknadsprodukt. Rätt få behöver eller vill ha en mobiltelefonkamera med 10x optisk zoom.
Ser ingen större poäng med detta modultänket (samma sak för Sony och DXO);
Antingen så har man bara med mobilen och då är det enbart den som bara finns att tillgå att ta foton med (precis som vanligt).
Eller så släpar man med denna extramodulen påmonterad på kameran, men då är den smidiga mobilen inte heller längre fullt lika tunn och smidig att ha med (tappar en stor del av konceptet med mobilitet).
Har man modulen med, men inte påmonterad, så behöver du dels kanske två fickor, och sedan när du snabbt skall ta den där ögonblicksbilden; så missar du den för att du först måste montera ihop delarna.
Fanns ett extragrepp att köpa till min Nokia 1020, men jag själv gjorde aldrig det då jag tyckte att vitsen med det hela (en smidigt telefon) föll då av ovan anledningar. Då var det ändå ett stort plus att Nokias variant hade extrabatteri i kameragreppet (vilket denna ifrån Lenovo saknar).
Precis så gör jag. Ändå skulle en True Zoom-modul vara ett litet lyft för mig eftersom min telefon har 10x optisk zoom som inte går att modularisera bort, samt saknar det lilla gummerade greppet som True Zoom-modulen har. Att kunna ta bort modulen från telefonen ökar flexibiliteten. Återstår dock att se om bildkvaliteten blir bättre än min nuvarande telefon.
Som sagt så är det helt klart inte en massmarknadsprodukt och du tillhör uppenbarligen inte målgruppen.
Äventyret med Motorola lär vara ganska riskfritt för Hasselblad. TrueZoom är inte utvecklad av Hasselblad och de varken säljer eller ger support. Den är inte relaterad till deras mellanformatprodukter. De kanske får in lite pengar, men i första hand uppmärksammas varumärket.
Vi får se om det är en produkt för tillräckligt många andra (hoppas det verkligen för Hasselblads skull, men är ganska så tveksam till det).
Själv så hade jag däremot absolut kunnat tänka mig att köpa en kvalitetskompakt till rätt prestanda och pris. Hade gärna sett Hasselblad komma med det (men då får de inte göra en "Leica"-Panasonic och bara klistra sina varumärken på andra tillverkares kameror).
Hade varit kul med en äkta Hasselblad som var inom räckhåll för oss fotoentusiaster (inte så dyr som deras MF, men något bättre än kinesiska plast-tillbehör till mobiler).
Visst kan dessa billiga mobiltillbehör säkert ge PR och lite skriverier om Hasselblad. Det kan det absolut göra.
Frågan återstår dock att se om denna "PR" på lång sikt är positiv eller negativ.