Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Hasselblad firar 75 år med andras kameror

Hasselblad firar 75 år med andras kameror

När Hasselblad firar 75 år så görs det genom att bidra till Motorolas och Alpas kameror. Hasselblad True Zoom är en kameramodul till Motorolas Moto Z-mobiler. För den som vill ha mer kvalitet går det nu att få Alpa-kameror som kan använda Hasselblad-objektiv och -bakstycken.

Hasselblad har döpt de här jubileumsmodellerna för "4116 Collection". Namnet är en lek med siffrorna företagets födelseår 1941. I serien ingår förutom de båda kamera-samarbetena även väskor från det svenska märket Sandqvist.

Tidigare i år har Hasselblad lanserat de egenkonstruerade modellerna H6D med 100 megapixel-sensor och spegelfria X1D.

Hasselblad True Zoom monteras ihop med en Motorola-telefon som står för skärmen. Kameradelen har en 10-gångers zoom med 1/2,3-sensor, precis som den trådlösa kameramodulen Sony QX10.

Hasselblad har sedan tidigare ett samarbete med Sony, men Hasselblad True Zoom är inte en fortsättning på de italienskt designade flopparna Lunar och Stellar. Hasselblad True Zoom är mer designad som en modern Hasselblad-kamera och har en 12 megapixel bsi-sensor till skillnad mot Sony Q10 som har 18 megapixel.

En annan skillnad är att bilderna kan lagras i råformat och inte bara jpg. Bilderna och videofilmerna lagras på ett micro-SD-kort.

Objektivet har inbyggd bildstabilisering för stillbilder och bildvinkeln motsvarar 25-250 mm med en småbildskamera.

Samarbetet med Alpa innebär att HC- och HCD-objektiv kan användas med en Alpa-kamera. Det går också att använda Hasselblads H- och CFV-bakstycken.



Publicerad 2016-08-31.

25 Kommentarer

Anders F. Eriksson 2016-08-31 23:16  
Hehe, ja den där motorolamodulen säljer de säkert minst ett par tre stycken av.
MonkeyShaman 2016-09-03 18:29
Vet inte jag kommer nog köpa dom lådvis och ha som visitkort i min foto murse för att visa min virilitet gentemot andra fotonördar.
jandson 2016-09-01 06:18  
Med tanke på hur kort livslängd mobiler har för de flesta idag undrar man om det är så smart att köpa en Hasselblad True Zoom. Kommer Motorolas mobiler ha samma utseende och mått om några år? Om inte så står man där med en kameramodul som inte kan användas (verkar inte ha något eget batteri t ex) och har kostat en rätt bra slant (299 $/€).
Anders Melén 2016-09-01 12:52
Enligt Motorola/Lenovo så ska modulerna passa även kommande modeller i Z-serien. Gillar konceptet men hade varit fint om tillverkarna kunde komma överens om en gemensam standard, Motorolas lösning verkar dock mycket bättre än LGs, som kräver en omstart då man måste ta ut batteriet för att byta modul. Dock måste kameramodulen prestera riktigt bra om det ska vara värt inlåsningen.
unoengborg 2016-09-01 14:05
Hade nog varit smartare av Hasselblad att satsa på en premiumkompakt, med liknande stuk som den nya spegellösa mellanformataren fast mindre. Kanske med APS-C sensor.
martinot 2016-09-03 01:40
Håller med er alla. Tror detta är en klar flopp och känns tråkigt att Hasselblad går ner sig genom att igen göra en "japansk-italienare".

Galet att satsa i en kameramodul som man har ingen aning om i hur många år den finns kvar (till Lenovos marknadsavdelning tröttnar om 2-3 och hoppar på nästa nya fluga, eller säljer av Motorola till någon annan investerare, men helt andra marknadsplaner).

Hade varit smartare om Hasselblad gjort en helt egen kvalitetskompakt, och sedan istället kopplat ihop den med WiFI/BT till en telefon (kan ju gärna samarbeta med en tillverkare som Motorola genom att de förinstallerar appen i deras telefoner). Hade varit klart mycket smartare och mer riskfri investering.

Kameror blir snabbare omodernare än objektiv, men något som ännu snabbare ändras och snabbt blir omodernt är ju just telefoner (finns nog inga prylar som blir gamla så snabbt, och som byts så ofta).

Helt klart ogenomtänkt strategi av Hasselblad (och ännu mer ogenomtänkt av de stackars kunder som tanklöst köper ett sådant här mobiltillbehör).
EJM68 2016-09-05 07:57
Tanken var väl att uppmärksamma att Hasselblad funnits 75 år, inte att lansera någon ny superprodukt. 300 euro är väl inte så mycket att grymta om i sammanhanget, finns många tillverkare som säljer motsljusskydd och stativfästen för mer. En kompaktkamera för 300 euro är inte heller speciellt modern efter 2 år.
Vad tycker ni att Hasselblad borde gjort i stället? Hasselbladpennor och T-shirtar med texten Hasselblad 75 år lär inte ha något nyhetsvärde i fototidningar?
martinot 2016-09-05 12:19
Jag har kvar min Canon-kompakt (S90) som köptes ca 2009 för ca 3000 SEK (ungf 300 Euro), och använder den än idag. Visst är den lite mindre sensor än dagens bästa 1", men inte mycket mindre än denna ovan. Fortfarande kanon som bla UV-kamera i UV-hus. Haft mycket glädje av den kamera i nu ca 7 års tid, och används fortfarande av familjen när mobilerna inte räcker till (eller vid snorkling/dykning).

Du undrar över förslag på vad Hasselblad skulle gjort istället... det har både jag och andra redan givit konkreta förslag på ovan om du läser vad som sagts.

Du önskar positiv PR och nyhetsvärde för Hasselblad, och det gör jag (och de flesta andra) också.

Problemet med denna nyhet är att den ger mig (och många andra som jag vet) negativa vibbar av "Sony-Gate". De har redan varit farligt inne på denna vägen tidigare. Vart ingen bra "PR" den gången heller.

Skulle hellre se att Hasselblad var lite försiktigare med sitt varumärke än att sälja ut det för lite växelpengar (tror inte de kommer att få några jätteinkomster då jag inte tror på någon volymförsäljning av Lenovo-mobilen).
EJM68 2016-09-05 13:42
Jubeleumsprylarna har inte kostat Hasselblad något mer än tid hos marknadsavdelningen, medan de förslag som nämns nedan är nya kameror och annat resurskrävande.
http://www.androidcentral.com/moto-mod-hasselblad
martinot 2016-09-05 13:50
Jo, håller med om att det är billig PR så sett.

Det är helt klart dyrt att utveckla kameror. Så jag kan förstå att det är något som man normalt inte önskar att göra, och något som ekonomerna säkert gärna ser att man undviker att syssla med så långt som det är möjligt.

Köper det argumentet 100%.

Speciellt om det är en jubileumsmodell som verkligen skall fira en kameratillverkares långa historia, och vissa upp dess gedigna kunnande inom området.
Kemal Sahacic 2016-09-02 12:45  
Hasselblad borde göra det som de är bäst på - att göra toppklassiga mellanformatskameror. De har gjort bort sig flera gånger genom att okritiskt hålla på med någonting annat.
Flash Gordon 2016-09-03 19:57
De håller inte på med så mycket annat. De hjälper till lite med design och konstruktion. Sedan lånar de ut sitt namn till produkten. Så kallad branding.
Precis som Zeiss och Leica.
Fast även det är att ta en risk om produkten inte ligger i linje med ens egna höga image.
Hasselblad är nog själva på rätt väg men behöver intäkter för att gå vidare.
Så alla intäktskällor är välkomna.
Att de sätter sitt namn på en Alpa produkt må vara hänt. Fast på en kameramodul är tveksamt.
Att bygga image tar enormt lång tid. Att rasera den går på ett ögonblick
Kemal Sahacic 2016-09-03 22:48
Året 2013 blev Hasselblads "Lunar" och "Stellar" samt Leicas "Leica X Vario" utsedda till årets sämsta kameror. Och nu, den här grejen med Motorolas och Alpas kameror... Man kan tjäna lite extra pengar och göra reklam för sina produkter genom att sälja pennor, kaffekoppar, tröjor och keps med sin logo men det här känns bara löjligt.
PMD 2016-09-05 13:22
Det är skillnad på att göra bling-bling och att göra produkter som ger ett funktionellt mervärde. Hasselblad True Zoom tycker jag ser ut att vara en alldeles utmärkt bra produkt (åtminstone om man läser specen; som vanligt får vi vänta tills någon har provat den för att veta hur bra den fungerar).
PMD 2016-09-04 15:55  
True Zoom ser riktigt trevlig ut. Jag har en mobiltelefon med fast monterat 10x zoomobjektiv, och det är verkligen ett lyft från en traditionell mobilkamera med enbart vidvinkel. Nackdelen med min telefon är att kameraergonomin är usel. Telefonen är hal och rundad som en tvålkopp och är rätt simpel när det gäller vad man kan ställa in på kameran.

True Zoom tycks ha ett mycket bättre grepp, har manuella inställningar samt RAW. Klart bättre.

Att man inte behöver ha kameramodulen monterad jämt gör också hela grejen mer flexibel.
Sebastian Palm 2016-09-06 11:04  
Enligt flera recensioner, bland annat MKBHD på youtube som recenserar mobiler, tar modden till Motorola bilder av sämre kvalité än den inbyggda kameran i mobilen. Dessutom är det inget inbyggt batteri i modden vilket innebär att telefonens egna batteri får lida ordentligt när modden används. Varför väljer en så pass renommerad kameratillverkare att göra såhär? Samma sak var det med deras Lunar koncept. Det var ju i grund och botten en Sony nex 7 i svindyra "lyxkläder".
Svar från froderberg 2016-09-06 11:22
Hasselblad verkar vara i en svår ekonomisk knipa och att då hyra ut sitt varumärke kan vara ett sätt att få in extra kulor som behövs för att utveckla de egna produkterna (H6D, X1D och objektiv till X1D).
PMD 2016-09-06 14:37
Jag väntar nog tills Dpreview, eller någon liknande, testar kameran. Jag tittade på MKBHDs video och det framgick inte om han använda RAW eller JPEG (förmodligen JPEG eftersom han inte nämnde RAW).
Sebastian Palm 2016-09-06 15:06
Oavsett raw eller inte så handlade det om bilder som inte var skarpa. Varken i mitten eller kanter. Det tycker jag är märkligt med tanke på att det ändå är Hasselblad.
Sebastian Palm 2016-09-06 15:08
Nu har jag ingen större kunskap om företagsekonomi, men att då istället lansera en egen produkt till entusiaster eller privatpersoner låter mer rimligt i min mening. Alltså sådant de kan sälja mycket av för att buffra utvecklingen av deras professionella arsenal!
PMD 2016-09-06 15:27
Jag tycker inte att man kan kunde bilda sig en egen uppfattning om skärpan i bilderna genom att bara få se dem i en video. Dessutom är det svårt att bedöma skärpa. Är det upplösningen man bedömer eller är det kantkontraster? MTF-mätningar är det bästa som finns för att få objektiva mått som är jämförbara mellan olika objektiv.

De båda kamerorna har antagligen olika parametrar för "uppskärpning" och brusreducering, vilket är en god anledning till att ta en råfil från kameramodulen och efterbehandla den till ett så bra som möjligt resultat. Att inte använda RAW när det finns är nästan brottsligt. ;-)

Som sagt så är det helt möjligt att Hasselblad True Zoom är bara skit, men det går inte att veta utan att någon gör ett riktigt test.

Testaren har dock helt rätt i att det inte är en massmarknadsprodukt. Rätt få behöver eller vill ha en mobiltelefonkamera med 10x optisk zoom.
martinot 2016-09-06 16:38
Dessutom så slutar telefonen att vara en smidig telefon. - Vilket ju är orsaken till att den är så bra kamera genom att man alltid har den med sig.

Ser ingen större poäng med detta modultänket (samma sak för Sony och DXO);

Antingen så har man bara med mobilen och då är det enbart den som bara finns att tillgå att ta foton med (precis som vanligt).

Eller så släpar man med denna extramodulen påmonterad på kameran, men då är den smidiga mobilen inte heller längre fullt lika tunn och smidig att ha med (tappar en stor del av konceptet med mobilitet).

Har man modulen med, men inte påmonterad, så behöver du dels kanske två fickor, och sedan när du snabbt skall ta den där ögonblicksbilden; så missar du den för att du först måste montera ihop delarna.

Fanns ett extragrepp att köpa till min Nokia 1020, men jag själv gjorde aldrig det då jag tyckte att vitsen med det hela (en smidigt telefon) föll då av ovan anledningar. Då var det ändå ett stort plus att Nokias variant hade extrabatteri i kameragreppet (vilket denna ifrån Lenovo saknar).
PMD 2016-09-06 21:34
»Antingen så har man bara med mobilen och då är det enbart den som bara finns att tillgå att ta foton med (precis som vanligt).«

Precis så gör jag. Ändå skulle en True Zoom-modul vara ett litet lyft för mig eftersom min telefon har 10x optisk zoom som inte går att modularisera bort, samt saknar det lilla gummerade greppet som True Zoom-modulen har. Att kunna ta bort modulen från telefonen ökar flexibiliteten. Återstår dock att se om bildkvaliteten blir bättre än min nuvarande telefon.

Som sagt så är det helt klart inte en massmarknadsprodukt och du tillhör uppenbarligen inte målgruppen.
EJM68 2016-09-06 22:17
Konkurrensen om kunder i entusiastkompaktersegmentet lär vara riktigt tuff. Leica, Canon, Fuji, Panasonic, Sony etc har vassa produkter hårt prispressade. Att lilla Hasselblad skulle in där med egendesignade produkter vore vågat.

Äventyret med Motorola lär vara ganska riskfritt för Hasselblad. TrueZoom är inte utvecklad av Hasselblad och de varken säljer eller ger support. Den är inte relaterad till deras mellanformatprodukter. De kanske får in lite pengar, men i första hand uppmärksammas varumärket.
martinot 2016-09-06 23:58
Visst är det helt klart inte en produkt för mig!

Vi får se om det är en produkt för tillräckligt många andra (hoppas det verkligen för Hasselblads skull, men är ganska så tveksam till det).

Själv så hade jag däremot absolut kunnat tänka mig att köpa en kvalitetskompakt till rätt prestanda och pris. Hade gärna sett Hasselblad komma med det (men då får de inte göra en "Leica"-Panasonic och bara klistra sina varumärken på andra tillverkares kameror).

Hade varit kul med en äkta Hasselblad som var inom räckhåll för oss fotoentusiaster (inte så dyr som deras MF, men något bättre än kinesiska plast-tillbehör till mobiler).

Visst kan dessa billiga mobiltillbehör säkert ge PR och lite skriverier om Hasselblad. Det kan det absolut göra.

Frågan återstår dock att se om denna "PR" på lång sikt är positiv eller negativ.
Kemal Sahacic 2016-09-06 22:36  
Det var tider när den amerikanska rymd -och forskningsorganisationen "NASA" gjorde reklam för "Hasselblad"...
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar