Ny laddare när batterierna är tomma och du har ont om tid.
GP Batteries nya batteriladdare Recyko Charge 10 ska enligt företaget vara riktigt snabb. Fyra Reckyo Charge 10 AA ska kunna laddas på tio minuter. GP uppger att det är genomsnittlig tid som krävs vid fem laddningar av fyra nya batterier samtidigt av typen Charge 10 1700mAh AA. Uppladdningen är då till minst 90% kapacitet.
Den levererar upp till tio ampere, vilket enligt GP är tre gånger snabbare än andra varumärkens snabbaste laddare. Den kan hantera alla typer av laddningsbara NiMH AA- och AAA-batterier.
Laddaren har trefärgad LED-lampa för laddningsstatus, läge och den varnar om engångsbatterier eller fel batterier används och har korsflödesfläkt som fördelar kall luft och förhindrar överhettning.
Den kan ladda i två olika lägen; Ultra fast-läget används för kortast möjligast laddningstid medan Eco-läget är till för att maximera livslängden på batteriet.
Priset för laddare och fyra Recyko Charge 10-batterier är 699 kronor.
För den som har plats och kan vänta en timme på laddning i stället för 10 minuter är Powerex MH-C980 mer för pengarna. 8 laddkanaler, ladda ur batterierna samt mätning av deras kapacitet.
Hur många laddningar klarar GP:s på turbo vs eco med de inkluderade batterierna?
"700 battery charging cycles based on internal test by GP according to IEC61951-2, which corresponds to charging in Eco mode for the Charge 10 Ultra-Fast Charger. Cycle life varies according to conditions of use. If exclusively charged in Ultra-Fast mode at 10A, up to 250 cycles can be achieved."
Att ladda ur batterierna först var väl något som gällde de gamla Ni-Cd batterierna. Jag har läst att moderna batterier mår bäst av att man varierar både hur fullt man laddar batterier och hur tomt det är när man laddar det. Vet dock inte om detta är sant?!
Om man håller sig till minimum 20% och maximum 80% laddningskapacitet så håller batterierna en längre livslängd. Givet att man helst laddar ECO då batterierna inte blir lika varma (förkortar livslängden rejält).
Går väl ha nån liten fläkt blåsandes på laddenheten som förmodligen gör skillnad.
NiCd behöver laddas ur. NiMH är absolut inte lika känsliga men mår också bra av att laddas ur då och då vilket exempelvis rekommenderas för min eltandborste som har NiMH. Use it or lose it är min erfarenhet med NiMH som inte är tillverkade av Panasonic.
Litiumjon mår bäst av att förvaras vid 40-50%, stressas av att att förvaras 100% och att man, som Johan Berg skriver, håller sig inom 20-80% vid laddning och användning. Många små laddningar är bättre än fullständiga tömningar och uppladdningar. Mina batterier till Canon laddar jag till 80%.
Det beror på kameramodell, men när laddaren LC-E6 blinkar tre ggr är man uppe i 75%. Det ska även nämnas att det är förvaring fullt uppladdat som stressar litiumjon. Vet man med sig att man ska fota en hel dag laddar jag 100%.
Verkar vara surt och få tag i Powerex i Sverige numera. Har själv 2st. Powerex Mh-9000, köpt dom av Charge It.se men dom har slutsålt på nästan alla laddare. Mailat dom och frågat men dom svarar inte. Guldladdare i övrigt med bra program för batterier.
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.
11 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Hur många laddningar klarar GP:s på turbo vs eco med de inkluderade batterierna?
Går väl ha nån liten fläkt blåsandes på laddenheten som förmodligen gör skillnad.
Litiumjon mår bäst av att förvaras vid 40-50%, stressas av att att förvaras 100% och att man, som Johan Berg skriver, håller sig inom 20-80% vid laddning och användning. Många små laddningar är bättre än fullständiga tömningar och uppladdningar. Mina batterier till Canon laddar jag till 80%.
Sidan https://batteryuniversity.com/ har mycket bra artiklar.