Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Femte generationens X-T-kamera är i grunden en X-H2, men med färre videofunktioner.
Fujifilm X-T5 delar sensor och processor med storebror X-H2. Det innebär att de är i det närmaste identiska som stillbildskameror. I stället är det på videosidan som Fujifilm bantat för att få ner priset. Sökaren är inte heller lika högupplöst.
X-T5 är faktiskt något mindre videoorienterad än X-T4. Det märks bland annat på att skärmen bara kan lutas upp och ner, men inte vridas åt sidan. En annan skillnad är att X-T4 har lite snabbare datautläsning, vilket ger mindre rörelseförskjutning (rolling shutter). X-T5 har fått en aningen större ratt för exponeringskompensation än tidigare modeller i serien.
Sensorn på 40 megapixel kan med hjälp av den inbyggda bildstabiliseringen ta multiskott-bilder på 160 megapixel. Den vibrationsdämpande effekten har höjts från 6,5 till 7 steg.
De hårdvarumässiga likheterna med X-H2 gör att de har lika avancerad autofokus och samma lägen för filmsimulering. De delar också slutare som klarar 500 000 exponeringar. En skillnad är dock att X-T5 har dubbla SD-kortplatser och inte någon plats för CFExpress.
Videosidan skiljer en del och X-T5 kan sägas ge de videofunktioner man kan förvänta sig. Fujifilm X-H2 är mer avancerad med 8K-video och fullstor HDMI-kontakt. Det går inte heller att sätta på en kylfläkt på X-T5.
X-T5 kan filma i 6,2K, men det sker med rejäl beskärning. Det går även att filma med 6,2K nedsamplat till 4K för att få skarpare 4K, men det sker med beskuren bildyta.
Fujifilm X-T5 säljs i svart och silver från och med slutet av november. Det rekommenderade priset är 21 999 kronor för kamerahuset, 25 999 i paket med 18-55-zoomen och 26 999 i paket med 18-80-zoomen.
När ska dom ge upp megapixel racet ;) Annars verkar iof just denna x-t5 mer vinklad mot just fotografer istället för video vilket känns som en av de bättre modellerna på ett tag, sedan x-t2 skulle jag vilja säga. Lite mindre också bra drag.
Dock trots att jag haft både x-t2 och x-t3 är jag nöjd med en x-t1 som jag fortfarande tycker om mest av de modellerna jag haft från Fuji X.
Jag printar oftast 70x50cm och är väldigt nöjd med XT2an men på mina 140x100cm prints hade det varit bättre med 40mpx. Inväntar dock Xpro4. Så får vara ett tag till.
Magnus: Om man inte har nån nytta av upplösningen så kan den dock skapa onödiga problem genom stora filer. Du kanske måste uppgradera datorn också, för att inte tala om att man snabbt fyller hårddiskarna med bilder.
Jag tänkte kamera marknaden överlag( inte bara APS-C), jag och säkert många med mig förstod ganska tidigt att man inte behöver alla de där extra pixlarna och speciellt inte om man inte vill uppgradera datorer eller annan utrustning för att hantera de där stora filerna.
Jag har aldrig "behövt" mer än 24 pixlar och är för det mesta helt ok med min DFs 16 mpx. Jag croppar något också ibland men har heller aldrig där känt något större behov att kunna croppa ännu mer utan ser till att försöka få till det i kameran när jag tar bilden precis som man gjorde innan de möjligheterna fanns ;)
Kan absolut förstå och se att det finns fotografer som i speciella fall behöver de möjligheterna för extremt stora prints och kanske i fågelfoto sport etc?
Men helt ärligt, med tiderna vi är i nu där folk printar mindre och mindre både till album och posters och deras telefoner snart har lika många pixlar och folk för det mesta lägger upp bilder på insta eller facebook där det räcker med digitalkamerorna från 2007, hur många pixlar behövs det för den stora massan ? Det är så totalt motsägelsefullt.
Och alla de andra kryckorna som nu plötsligt "måste" finnas som IBIS eller ögon AF etc för att man ens ska tänka sig att köpa kameran för att kunna ta "bra bilder".
Är så glad att jag insåg det där för min egen del( jag vet, alla har olika behov ! ) då det finns en drös av otroligt fina kameror på begagnat marknaden med lång livslängd kvar pga av så snabba uppgraderigar till fina priser :)
MEN, är ändå lite kul att den här X-T5an känns mer som en X-T1 än de modellerna som kom i mellan, så i det avseendet känns det som att det är ett steg i rätt riktning då det var det man fastnade för när man fick vantarna på sin första Fuji X där i början, de manuella reglagen och storleken.
/Rant off ;)
Den flesta byter dator med viss regelbundenhet och det brukar innebära snabbare processorer och större lagringsutrymmen. Dessa faktorer ökar snabbare än antalet pixlar. Dessutom kommer allt fler märken med förlustfritt komprimerat råformat som spar lagringsutrymme.
Jag har haft samma Mac datorer sedan runt 2013 och hoppas de tuffar på ett tag till, det har hänt en hel del när det gäller megapixlar i kameror och en hel del annat onödigt i teknisk väg sedan dess. Och även om jag uppgraderar dator skulle jag inte känna mer behov av några nyare kameror eller något de erbjuder eftersom jag helt enkelt inte har något behov av det :) Om jag inte plötsligt blir fågelfotograf eller fotar extremsport vill säga....fast å andra sidan fungerade en D4a med bra objektiv att fota sådant med också så det kanske inte behövs då heller.
Förstår vad du menar Magnus och det finns säkert de som tycker de behöver alla de nya finesserna , det är bara inte för mig :)
Däremot den där nya M6an som också kom här i dagarna ...kanske kanske kan det finnas "behov " av en sådan ;)
Det roliga är att jag i sak på det stora hela håller med om mycket av vad du säger. Själv fotograferar jag fortfarande en hel del med en kamera på 12 megapixel (men har och använder också kameror med 24, 36 och 46 megapixel). Jag använder ofta både kameror och objektiv som saknar stabilisering, flera av mina kamerahus har dubbla kortplatser, men av lathet använder jag ofta bara den ena. Och så vidare. Det är inte alltid man behöver ny teknik.
Men likafullt tycker jag du resonerar lite underligt. Det är svårt att komma ifrån en känsla att du (medvetet eller inte) störs av och vill argumentera mot teknikutvecklingen :-) Visst får kameror sakta men säkert fler pixlar men ärligt talat är ordet "megapixelrace" rätt märkligt - jämfört med andra prestanda utvecklas antalet pixlar i snigelfart).
Vill man ha mindre filer har de flesta moderna kameror allt från nedskalade lägen, till olika komprimeringslägen och inte minst kan man faktiskt fotografera i Jpeg och faktiskt få väldigt bra och väldigt bearbetningsbara filer. Och jodå, en Jpeg sparad i vettigt kvalitetsläge från en modern högupplöst kamera ger inte sällan lika bra och ibland rent av bättre möjligheter att efterbearbeta bilder än en lika stor (mätt i megabyte) råfil med färre pixlar från en äldre kamera. Så argumentet att stora filer är ett sådant jätteproblem har jag faktiskt svårt att köpa.
För här har vi kärnan i frågan om antalet pixlar och ärligt talat i många av diskussionerna om ny teknik - IBIS, smart AF, snabb serietagning, videofunktioner, multiskorttslägen osv. Det är möjligheter som finns där men som faktiskt inte är obligatoriska att använda.
Det här inlägget är ett svar på det du skrev här, men lika mycket svar på många andra liknande artikelkommentarer och foruminlägg jag läst genom åren kring nya kameramodeller. Jag skulle kunna ställa en enkel motfråga: skall vi sluta utveckla kameror och nöja oss med det vi har? Jag har svårt att tänka mig att något faktiskt vill det :-)
Däremot kan jag helt förstå om någon inte känner speciellt starkt behov av att hänga på varje ny tekniktrend, varje ny prestandaökning. Jag tycker fortfarande om min gamla 12-megapixlare (med ärligt talat rätt måttligt dynamiskt omfång) från 2009. Men jag tycker en hel del av kritiken som dyker upp efter var och varannan ny kamera känns lite krystad. Jag för min del tycker det är kul att kameror fortsätter utvecklas. De blir lättare, snabbare, mer pålitliga, har bättre omfång, är bättre på att fokusera, kan ta fler bilder på ett batteri, de blir bättre på att exponera ... De blir totalt sett allt mer mångsidiga och kul att använda. Och ja, de får sakta, sakta lite fler pixlar. Vad är problemet? :-)
Kan man välja bort den höga upplösningen så är det såklart inget problem, men det kan man knappast alltid. Min kamera är tämligen ny och har femtio miljoner pixlar, varav ungefär hälften är onödiga för min del. Det finns inga mindre storlekar för råformat, vilket tyvärr är nödvändigt eftersom kamerans auto-vitbalans är helt oanvändbar. Det går heller inte att få vettigt dynamiskt omfång med JPG om man exempelvis fotar i motljus. Och så vidare.
Därför fylls min hårddisk av megafiler till ingen egentlig nytta. Och då fotar jag verkligen sparsamt. Det hade varit ett gravt problem om jag fotat riktigt mycket.
@ Martin. Jag låter lite gnällig jag vet hehe. Det är lite med glimten i ögat och jag skriver det jag gör nu även om jag verkligen har landat i en mycket sundare fas i mitt fotograferande nu och verkligen insett hur onödigt mycket av det som kom i varje ny model var för mig, och jag tror faktiskt för väldigt många andra också .
Jag var själv verkligen inne i den karusellen och uppgraderade mitt Fuji system och mina Nikon kameror i den mån jag hade råd.
Men jag hade de här tankarna redan innan när jag gick från analogt till digitalt där jag också var ganska sen att släppa min sista F100 innan jag gick över till en D700. Ända sedan dess saknade jag processen med film och också en del annat som jag till slut insåg att man helt enkelt missar när man plåtar digitalt. Och med den inställningen blir ju heller inte mer och mer upplösning eller de andra finesserna heller speciellt viktiga, utan snarare att objektiven och karaktären i dom plus att kamerahuset känns bra och inspirerar en. Det gör verkligen inget av de nyare Nikon husen ( Z kamerorna ) eller några Sony kameror eller andra nyare modeller och märken längre.
Så det "botade" mig och jag landade i de jag tyckte om mest, en D4a och en Df. Och annars fotar jag analogt och med en Leica M240 som inte heller är något prestanda monster.
Dock suktar jag ständigt efter massa analoga prylar och olika objektiv, så jag är rätt skyldig fortfarande när det gäller lusten att köpa foto prylar, det kommer nog alltid vara kul :) Men just nyare processorer eller bättre AF och mer pixlar är aldrig något jag kommer känna att jag behöver personligen faktiskt.
Precis som du säger kan man ju välja att inte använda de nya finesserna , och det är klart hade jag inget annat skulle jag hellre fota med en Z kamera än en mobil, men speciellt inspirerar blir jag inte av de kamerorna heller tyvärr :( Spelar ingen roll hur vass den är.
Som svar på frågan om jag tycker de ska sluta utvecklingen av kameror, nej dels vore det ganska ego av mig att vilja det för andras skull. Det finns de som älskar alla nyare finesser det vet jag ;)
Dock ser man nu verkligen att det finns andra som suktar efter andra typer av kameror, och det ser man inte minst på renässansen av analog fotografi.
Och hur just retro kameror från just Fuji eller olympus etc har ett stort följe pga av de manuella reglagen och en mer inspirerande retro look.
Och nu när tex mobiler börjar bli så pass vassa tekniskt att du snart inte behöver en annan kamera, då måste det finnas något annat som gör att man hellre väljer en riktig kamera framför en mobil, och då tror jag många just väljer något som ger en annan känsla, typ en äldre kamera med taktila reglage som ger en helt annan fotoglädje än att hålla en platt mobil som sprutar ur sig tekniskt perfekta bilder i alla lägen.
Back to basics :)
Så jag tycker det finns ett sug efter båda typer av kameror kanske , och där ser man ju nu att Leica släppte en M6a, så kanske hänger andra på där i framtiden, om inte en analog kamera så kanske något liknande med analog känsla fast digitalt. Men skulle inte förvåna mig om något annat märke också släpper något analogt också framöver.
Jag hoppas naturligtvis att Nikon och canon och de andra ska få vara kvar. Men de har nog också skjutit sig lite i foten med att göra så vassa kameror att folk just börjat inse att deras gamla modell inte behöver uppgraderas på bra länge, så man håller kvar i dom och skaffar inte nytt.
Vet helt ärligt inte om jag tror att deras spegelfria kameror kommer vara lösningen eller räcka heller, men man får hoppas.
Så jag ser inte något problem i att de utvecklar och gör kamerona ännu bättre, jag tycker bara de utvecklar "fel" saker som egentligen inte behövs. Absolut, ergonomi, storlek bättre omfång och brus egenskaper, mer batteri liv, dubbla kortplatser etc är alla välkomna förbättringar för mig.
Men jag vill fortfarande kunna vara en del av processen och lära mig fotografera och inte låta kameran göra allt tänkande åt mig,
Men kan förstå om man jobbar proffesionellt och slutresultatet är allt som räknas och att det ska gå snabbt, då ser jag varför allt det andra är viktigt att ständigt göra så smidigt som det bara går.
Hursomhaver, jag är glad så länge vi har kameror att fotografera med, och trots att jag inte blir så upphetsad som jag brukade bli när en ny Fuji modell kommer ut, sneglade jag ändå på den här och blev glad över att de gjort den mindre och mer intressant för stillbild.
Så jag fortsätter att hålla ett öga på utvecklingen på digitala kameror, även om jag oftare nu drar med mig en Nikon FM eller spotmatic än några av mina digitala kameror...:)
Martin: "verkligen insett hur onödigt mycket av det som kom i varje ny model var för mig, och jag tror faktiskt för väldigt många andra också"
Om du "verkligen insett" hur utveckling fungerar så hade du insett att de egenskaper som din nuvarande kamera har som du nöjer dig med, en gång har varit egenskaper som bara fanns hos de senaste nyaste modellerna, som finslipades och slutligen kom till den kameran du med glädje använder dig av idag. Din nuvarande kamera som du nöjer dig med idag hade alltså inte ens funnits om det inte vore för saker som kommer i varje generations senaste bästa modeller. Att du själv inte behöver det senaste är ingen konstighet, men att ställa sig emot utvecklingen i sin helhet bara för att just man själv inte behöver vissa funktioner just nu tyder på stor kortsiktighet.
Ironiskt med allt folk som "inser" saker utan att 𝘱å 𝘳𝘪𝘬𝘵𝘪𝘨𝘵 förstå hur saker funkar i det långa loppet.
@Alexander oj vilken insikt du gav mig, det hade jag inte förstått att de kamerorna jag har valt att behålla nu har varit nya och i framkant en annan fas, tack ;)
Jag har inga som helst problem att förstå att det har funnits en utveckling som lett fram till de kameror jag just har valt att behålla. Vet inte riktigt hur DU kom till den insikten. Och som jag nämnde fotograferar jag även en hel del analogt, de är alla från olika faser av den utvecklingen och vissa utan några som helst finesser alls, eller det är klart jämför man med en runristning så är de ju rätt avancerad, så med den logiken kan jag ju aldrig inse något ;)
Om du också hade läst vad jag skrev så har jag inget emot utvecklingen, jag sa bara att den är onödig för mig i det här läget, jag känner mig nöjd, inte bara med min DF/D4 utan med alla de kameror jag valt att behålla av olika skäl.
Och som jag OCKSÅ skrev ser jag gärna en utveckling fast kanske med andra vägar att utforska när det gäller kameror.
Varför fortsätta utveckla delar som inte riktigt "behövs"? det är min egen åsikt du kanske just tycker det ÄR viktigt att göra kilometerstora förstoringar och printar, den åsikten är du isåfall godkänd att ha också. Kan jag få ha min ;)?
Andy Mumford är en ganska känd Fuji fotograf. Fotar oftast landskap. Hans review av X-T5 och X-H2 visar på att hans äldre objektiv som 10-24/4 samt 55-200 klarar den högre upplösningen och ger tydlig skillnad. Upplösningen för äldre objektiv kommer vara flytande.De som var mindre bra vid 26 MP kommer ge minst skillnad. De bättre objektiven kommer ge en tydlig skillnad med en 40 MP sensor. Vad jag sett verkar X-T5 vara bättre på det mesta.
@alexander Är det ok om folk får ha åsikter, eller måste de ifrågasättas och hånas för att de har en under en artikel? :)
Tycker det är kul att folk har åsikter, bara för att du inte håller med och gillar artiklarna så strunta i att läsa dom bara.
Vi behöver mer folk som skriver och diskuterar här så det blir lite liv i sidan.
Då behöver man ju nya optik som kan tollerera pixeltäheten. Hur är den i svagt ljus? Kanske uppdaterar min Pro 1 till Pro 4 om den har 40 Mpix men jag hatar T serien och behåller T1. GFX verkar vara mer intressant efter jag är klar med uppdaterinen av min nikon F utrustning.
Magnus kan ni snälla återpublicera artikeln som slår hål på myten om att man måste ha nya objektiv för att man får högre upplösning? Verkar vara på sin plats igen i dessa tider.
Fler pixlar ställer högre krav på optiken om du vill få samma skärpa per pixel, eftersom varje pixel är mindre. Men den totala detaljrikedomen i bilden blir minst lika bra med samma optik.
Har en X-T2 och har inte brytt mig om att uppdatera till X-T3 & X-T4 då jag tyckt att förbättringarna varit små. Där ibland att få ett ökat antal pixlar utan att förlora dynamic range eller ett ökat brus vid höga ISO tal.
Med X-T5 får jag alla dessa fördelar samt IBIS och en avsevärt bättre möjlighet till högupplöst video ( jämfört X-T2 ).
Varför vill jag då ha fler pixlar, fotograferar ofta djur på långt håll eller macro och vill cropa riktigt hårt för att visa detaljer och det här blir mycket bättre med en 40MP sensor än 24MP sensor.
Storleken på filerna är helt ointressant för mig, utrymme på en HDD kostar inget idag jämfört med när jag köpte min X-T2:a.
Så ser jag på det och har redan beställt en X-T5:a.
Har en gammal T20:a som förmodligen kommer att kompletteras med en T5:a lite längre fram. Har ingen brådska att uppgradera, men kommer att göra det när jag känner att tiden är inne.
Körde med Nikons prylar tidigare, helt klart bra grejer, men får nog säga att jag trivs mycket bättre med Fujis prylar. Passar mig bättre. Gillar retrostuket.
Har länge tänkt vänta på Fuji X-H2. Fast där lurade Fuji skjortan av mig. Kameran som passar mig heter X-5. Det finns mycket förbättringar iden modellen som jag önskar. Snabbare följande AF. En bra vinklingsbar skärm som jag redan har och trivs med på min X_H1. SD_kort som jag redan har många av. Att ha tillgång till bra men enkel video när jag ytterst sällan gör någon videosnutt. Att sedan få mer MP säger jag inte nej till. Har sedan många år oftast föredragit att fota med Fuji. X-5 som blivit lättare och mindre. Fått större batteri. Fuji X-5 kommer passa mig utmärkt. Sitter med en stor samling bra objektiv och de kommer samtliga leverera lite mer. Min gamla Canon 5DMKIV och alla tillhörande objektiv får också finnas kvar. En Canon-modell jag ägt under sedan 5D kom ut för länge sedan.
Jag ser kameraindustrin har ett jätteproblem. Jag får till det resultat jag önskar också med 5DMKIV och antalet pixlar räcker. Att uppgradera hela min Canon utrustning skulle kosta en förmögenhet. Det kommer inte ske. Mycket mer sannolikt att de få nya grejor jag behöver snarare kommer levereras av Fuji.
Undrar lite över vädertätningen. På X-T4 finns ett problem med att avtryckaren kan bli "sticky" som det kallas i olika forum, med andra ord känns det som om det sitter skräp i den ibland. Detta är ju en sak, men jag misstänker att även vädertätningen går förlorad till viss del om man råkar ut för detta. Min la av efter ett regn och jag misstänker att det var just genom avtrycket som vattnet tog sig in, två månader var den på reparation och när den kom tillbaks hade de bytt hela "huvudkretskortet" som de skrev i rapporten, men de hade inte gjort något åt avtryckaren som jag misstänker låg bakom att vädertätningen inte funkade, till Fujis fördel skall jag säga att de gjorde allt gratis trots att garantitiden gått ut ganska långt tidigare. Så det skulle vara bra att veta om de gjort något åt själva bygget? Då det skiljer förhållandevis lite i pris mot X-H2 så kan detta vara avgörande när jag skall byta kamera, X-H2 är ju den som de själva ser som sin topprodukt och den är ju (antar jag) robustare byggd.
Den enda Fuji kamera som krånglat för mig är X-PRO2. Den fick utstå ett hällregn när jag var ute med hunden på en längre promenad. Såg efter någon dag att jag hade imma i den optiska sökaren. Det torkade med tiden. Fast senare upptäckte jag att den mekaniska slutaren vägrade att prestera tiden högre än 1/250. Snabbare tider ger överexponering även om allt ser korrekt ut föreman tar bilden. Även blixtbilder krånglar. Förmodligen kom fukten in genom blixtskon. Bilder man tar med elektronisk slutare blir korrekta. Jag har också vid något tillfälle fått ner fina sandkorn i avtrycket på en X-T2. Det var också irriterande och kärvade en hel del först. Efter ett tag maldes kornen nog ner och avtrycket slutade kärva. Min X-H1 har nu gått väldigt många utan att klaga. Redan när X-H1 släpptes så beskrev de hur X-H1 byggts kraftigare än X-T2. Själv kommer jag trots allt välja X-T5. Jag är fotograf och inte Vloggare. Video kommer jag aldrig bli bra på och en enkel videovariant duger gott för mig. NU är en X-T5 beställd hos Götaplatsens foto. Får supporta den snart enda riktiga fotoaffär som finns kvar i Göteborg. Får se om det blir leverans före jul.
Hämtade glad i hågen ut en Fuji X-T5 svart hos Götaplatsens foto på torsdagen. Otroligt att Fuji lyckats släppa den nya kameran samma dag i både New York och lilla Göteborg. Troligen skedde samma sak i flera andra länder. Tydligen var det på många ställen fler kameror tillgängliga än det var förköpsbeställningar. Händer inte ofta. Fuji har tydligen storsatsat och planerat lanseringen väldigt väl.
Jag åkte hem och började konfigurera nykomlingen så den skall fungera så jag vill ha det. Min numera något slitna X-H1 har fått hålla ställningarna nu under flera år. Jag var en av idioterna som betalade cirka 21 000 för X-H1 när den släpptes. Senare reades ju de ut till under 10 000 till sist. Fuji hade inte gjort sin hemläxa ordentligt. Sedan kom X-PRO3 där man satte en selfie skärm på den kameramodell som kanske är mest riktad till fotografer som håller sig på baksidan av kameran. Många fotojournalister tyckte det var så smart. Skall vi slå vad om att X-PRO4 får en en skärm lik X-T5?
X-T4 var lite mer video men samma sensor som syskonen, IBIS något bättre AF. IBIS var väl grejen. Skönt därför att jag och många med mig nu får en liten nätt kamera med mycket goda videoegenskaper om jag skulle få för mig att göra någon videosnutt någon gång. Härligt få tillbaka en stadig utfällbar skärm som passar till fotografering. AF är mycket snabbare och då framförallt följande fokus är nu betydligt bättre. Nu kommer det nog gå att fota mina galna springande hundar som kräver 1/2000 för att inte bli suddvovvar och med hög träffsäkerhet även i dåligt svenskt vinterljus en mulen dag.
Min första Fuji kamera blev X-PRO1. Köpt i December 2013 ser det ut som. Det var en kamera jag gillade och hatade samtidigt. Jag gillade hur kameran var att ergonomiskt och hela grundkonceptet. Fast jämfört med mina dåvarande Canon 5D kameror var den en trög sak. Det man skulle fota skulle helst hålla sig still. All elektronik verkade vara underdimensionerad. AF var ursegt. Att starta kameran tog lång tid. Allt gick segt. Först med X-PRO2 började det vara en kamera som inte uppförde sig som en trött tonåring som skall släpa sig ur sängen. Early days yet men det lilla jag använt X-T5 så här långt är jag verkligen förtjust. 40 MP sensorn. Den högre upplösningen märks direkt på skärmen. Dessutom får jag lite samma känsla som när jag gick från Canon 20D till 5D när den var ny. Samma aha-känsla nu som när jag såg 5D filerna första gången. Filerna ser harmoniska ut och är lättredigerade. Har ännu så länge bara tagit ett par bilder i svagt gatuljus på ISO 6400. Faktum är att bruset är ungefär på samma nivå eller lite lägre nivå än vad jag har med min X-H1 vid 6400.
Än så länge har jag mest testat mina äldsta Fuji objektiv. Som 18/2, 35/1,4 och makron 60/2,4 . Nu stabiliserade och visar att de kan utnyttja en mycket stor del av den högre upplösningen. Det är de första objektiven som kom till X-PRO1 för snart 10 år sedan. Nu har de ihop med X-T5 snabbare AF än någonsin. De är inga fartmonster men snabba nog för vanlig fotografering. Ser framemot att packa ner dessa lätta små fasta objektiv som nästan inte väger någonting och ta med hundarna på en långpromenad längs kajerna på Hisingssidan. De tynger fotoväskan 100 gram mindre än min normalzoom 16-55/2,8 gör. Enda smolket i bägaren är att man inte släpper ett batterigrepp. Fotar man mycket med 50-140/2,8 OIS och 100-400/4-5,5 OIS så är ett det en fördel med ett batterigrepp för att få mer att hålla i och bättre balans på ekipaget. Nu är jag ganska van att fota även med dessa tyngre objektiv utan batterigrepp och i porträttläge. Skall jag vara ärlig är det ofta batterigreppet får stanna hemma för det är en klump till att släpa på.
Känns som vi har fått en bra start X-T5 och jag.
Jag har gjort en likadan resa, utom det sista huset. Jag är helnöjd med XT4.
Jag började året tidigare och köpte hos Scandinavian Photo första veckan XPRO-1 gick att köpa i Sverige.
Låter toppen! Jag sparar mig till X pro 4an. Älskar dock fortfarande XE1 med analoga objektiv. Behöver inte tänka på AF och då fotar den lika snabbt som min XS10. Bilderna blir lika bra.
Förmodligen får X-PRO4 IBIS. IBIS är verkligen en stor hjälp för många objektiv. Jag har ett antal objektiv som inte har stabilisering. När nu kameran har det så blir dessa objektiv mycket mer användbara även när ljuset är dåligt.
Ja, jag köpte xs10 pga IBIS. Underbart med analoga objektiv och mitt 55-200mm. Bilderna blir märkbart skarpare.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.
35 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Dock trots att jag haft både x-t2 och x-t3 är jag nöjd med en x-t1 som jag fortfarande tycker om mest av de modellerna jag haft från Fuji X.
Jag har aldrig "behövt" mer än 24 pixlar och är för det mesta helt ok med min DFs 16 mpx. Jag croppar något också ibland men har heller aldrig där känt något större behov att kunna croppa ännu mer utan ser till att försöka få till det i kameran när jag tar bilden precis som man gjorde innan de möjligheterna fanns ;)
Kan absolut förstå och se att det finns fotografer som i speciella fall behöver de möjligheterna för extremt stora prints och kanske i fågelfoto sport etc?
Men helt ärligt, med tiderna vi är i nu där folk printar mindre och mindre både till album och posters och deras telefoner snart har lika många pixlar och folk för det mesta lägger upp bilder på insta eller facebook där det räcker med digitalkamerorna från 2007, hur många pixlar behövs det för den stora massan ? Det är så totalt motsägelsefullt.
Och alla de andra kryckorna som nu plötsligt "måste" finnas som IBIS eller ögon AF etc för att man ens ska tänka sig att köpa kameran för att kunna ta "bra bilder".
Är så glad att jag insåg det där för min egen del( jag vet, alla har olika behov ! ) då det finns en drös av otroligt fina kameror på begagnat marknaden med lång livslängd kvar pga av så snabba uppgraderigar till fina priser :)
MEN, är ändå lite kul att den här X-T5an känns mer som en X-T1 än de modellerna som kom i mellan, så i det avseendet känns det som att det är ett steg i rätt riktning då det var det man fastnade för när man fick vantarna på sin första Fuji X där i början, de manuella reglagen och storleken.
/Rant off ;)
Förstår vad du menar Magnus och det finns säkert de som tycker de behöver alla de nya finesserna , det är bara inte för mig :)
Däremot den där nya M6an som också kom här i dagarna ...kanske kanske kan det finnas "behov " av en sådan ;)
Det roliga är att jag i sak på det stora hela håller med om mycket av vad du säger. Själv fotograferar jag fortfarande en hel del med en kamera på 12 megapixel (men har och använder också kameror med 24, 36 och 46 megapixel). Jag använder ofta både kameror och objektiv som saknar stabilisering, flera av mina kamerahus har dubbla kortplatser, men av lathet använder jag ofta bara den ena. Och så vidare. Det är inte alltid man behöver ny teknik.
Men likafullt tycker jag du resonerar lite underligt. Det är svårt att komma ifrån en känsla att du (medvetet eller inte) störs av och vill argumentera mot teknikutvecklingen :-) Visst får kameror sakta men säkert fler pixlar men ärligt talat är ordet "megapixelrace" rätt märkligt - jämfört med andra prestanda utvecklas antalet pixlar i snigelfart).
Vill man ha mindre filer har de flesta moderna kameror allt från nedskalade lägen, till olika komprimeringslägen och inte minst kan man faktiskt fotografera i Jpeg och faktiskt få väldigt bra och väldigt bearbetningsbara filer. Och jodå, en Jpeg sparad i vettigt kvalitetsläge från en modern högupplöst kamera ger inte sällan lika bra och ibland rent av bättre möjligheter att efterbearbeta bilder än en lika stor (mätt i megabyte) råfil med färre pixlar från en äldre kamera. Så argumentet att stora filer är ett sådant jätteproblem har jag faktiskt svårt att köpa.
För här har vi kärnan i frågan om antalet pixlar och ärligt talat i många av diskussionerna om ny teknik - IBIS, smart AF, snabb serietagning, videofunktioner, multiskorttslägen osv. Det är möjligheter som finns där men som faktiskt inte är obligatoriska att använda.
Det här inlägget är ett svar på det du skrev här, men lika mycket svar på många andra liknande artikelkommentarer och foruminlägg jag läst genom åren kring nya kameramodeller. Jag skulle kunna ställa en enkel motfråga: skall vi sluta utveckla kameror och nöja oss med det vi har? Jag har svårt att tänka mig att något faktiskt vill det :-)
Däremot kan jag helt förstå om någon inte känner speciellt starkt behov av att hänga på varje ny tekniktrend, varje ny prestandaökning. Jag tycker fortfarande om min gamla 12-megapixlare (med ärligt talat rätt måttligt dynamiskt omfång) från 2009. Men jag tycker en hel del av kritiken som dyker upp efter var och varannan ny kamera känns lite krystad. Jag för min del tycker det är kul att kameror fortsätter utvecklas. De blir lättare, snabbare, mer pålitliga, har bättre omfång, är bättre på att fokusera, kan ta fler bilder på ett batteri, de blir bättre på att exponera ... De blir totalt sett allt mer mångsidiga och kul att använda. Och ja, de får sakta, sakta lite fler pixlar. Vad är problemet? :-)
Därför fylls min hårddisk av megafiler till ingen egentlig nytta. Och då fotar jag verkligen sparsamt. Det hade varit ett gravt problem om jag fotat riktigt mycket.
Jag var själv verkligen inne i den karusellen och uppgraderade mitt Fuji system och mina Nikon kameror i den mån jag hade råd.
Men jag hade de här tankarna redan innan när jag gick från analogt till digitalt där jag också var ganska sen att släppa min sista F100 innan jag gick över till en D700. Ända sedan dess saknade jag processen med film och också en del annat som jag till slut insåg att man helt enkelt missar när man plåtar digitalt. Och med den inställningen blir ju heller inte mer och mer upplösning eller de andra finesserna heller speciellt viktiga, utan snarare att objektiven och karaktären i dom plus att kamerahuset känns bra och inspirerar en. Det gör verkligen inget av de nyare Nikon husen ( Z kamerorna ) eller några Sony kameror eller andra nyare modeller och märken längre.
Så det "botade" mig och jag landade i de jag tyckte om mest, en D4a och en Df. Och annars fotar jag analogt och med en Leica M240 som inte heller är något prestanda monster.
Dock suktar jag ständigt efter massa analoga prylar och olika objektiv, så jag är rätt skyldig fortfarande när det gäller lusten att köpa foto prylar, det kommer nog alltid vara kul :) Men just nyare processorer eller bättre AF och mer pixlar är aldrig något jag kommer känna att jag behöver personligen faktiskt.
Precis som du säger kan man ju välja att inte använda de nya finesserna , och det är klart hade jag inget annat skulle jag hellre fota med en Z kamera än en mobil, men speciellt inspirerar blir jag inte av de kamerorna heller tyvärr :( Spelar ingen roll hur vass den är.
Som svar på frågan om jag tycker de ska sluta utvecklingen av kameror, nej dels vore det ganska ego av mig att vilja det för andras skull. Det finns de som älskar alla nyare finesser det vet jag ;)
Dock ser man nu verkligen att det finns andra som suktar efter andra typer av kameror, och det ser man inte minst på renässansen av analog fotografi.
Och hur just retro kameror från just Fuji eller olympus etc har ett stort följe pga av de manuella reglagen och en mer inspirerande retro look.
Och nu när tex mobiler börjar bli så pass vassa tekniskt att du snart inte behöver en annan kamera, då måste det finnas något annat som gör att man hellre väljer en riktig kamera framför en mobil, och då tror jag många just väljer något som ger en annan känsla, typ en äldre kamera med taktila reglage som ger en helt annan fotoglädje än att hålla en platt mobil som sprutar ur sig tekniskt perfekta bilder i alla lägen.
Back to basics :)
Så jag tycker det finns ett sug efter båda typer av kameror kanske , och där ser man ju nu att Leica släppte en M6a, så kanske hänger andra på där i framtiden, om inte en analog kamera så kanske något liknande med analog känsla fast digitalt. Men skulle inte förvåna mig om något annat märke också släpper något analogt också framöver.
Jag hoppas naturligtvis att Nikon och canon och de andra ska få vara kvar. Men de har nog också skjutit sig lite i foten med att göra så vassa kameror att folk just börjat inse att deras gamla modell inte behöver uppgraderas på bra länge, så man håller kvar i dom och skaffar inte nytt.
Vet helt ärligt inte om jag tror att deras spegelfria kameror kommer vara lösningen eller räcka heller, men man får hoppas.
Så jag ser inte något problem i att de utvecklar och gör kamerona ännu bättre, jag tycker bara de utvecklar "fel" saker som egentligen inte behövs. Absolut, ergonomi, storlek bättre omfång och brus egenskaper, mer batteri liv, dubbla kortplatser etc är alla välkomna förbättringar för mig.
Men jag vill fortfarande kunna vara en del av processen och lära mig fotografera och inte låta kameran göra allt tänkande åt mig,
Men kan förstå om man jobbar proffesionellt och slutresultatet är allt som räknas och att det ska gå snabbt, då ser jag varför allt det andra är viktigt att ständigt göra så smidigt som det bara går.
Hursomhaver, jag är glad så länge vi har kameror att fotografera med, och trots att jag inte blir så upphetsad som jag brukade bli när en ny Fuji modell kommer ut, sneglade jag ändå på den här och blev glad över att de gjort den mindre och mer intressant för stillbild.
Så jag fortsätter att hålla ett öga på utvecklingen på digitala kameror, även om jag oftare nu drar med mig en Nikon FM eller spotmatic än några av mina digitala kameror...:)
Om du "verkligen insett" hur utveckling fungerar så hade du insett att de egenskaper som din nuvarande kamera har som du nöjer dig med, en gång har varit egenskaper som bara fanns hos de senaste nyaste modellerna, som finslipades och slutligen kom till den kameran du med glädje använder dig av idag. Din nuvarande kamera som du nöjer dig med idag hade alltså inte ens funnits om det inte vore för saker som kommer i varje generations senaste bästa modeller. Att du själv inte behöver det senaste är ingen konstighet, men att ställa sig emot utvecklingen i sin helhet bara för att just man själv inte behöver vissa funktioner just nu tyder på stor kortsiktighet.
Ironiskt med allt folk som "inser" saker utan att 𝘱å 𝘳𝘪𝘬𝘵𝘪𝘨𝘵 förstå hur saker funkar i det långa loppet.
Jag har inga som helst problem att förstå att det har funnits en utveckling som lett fram till de kameror jag just har valt att behålla. Vet inte riktigt hur DU kom till den insikten. Och som jag nämnde fotograferar jag även en hel del analogt, de är alla från olika faser av den utvecklingen och vissa utan några som helst finesser alls, eller det är klart jämför man med en runristning så är de ju rätt avancerad, så med den logiken kan jag ju aldrig inse något ;)
Om du också hade läst vad jag skrev så har jag inget emot utvecklingen, jag sa bara att den är onödig för mig i det här läget, jag känner mig nöjd, inte bara med min DF/D4 utan med alla de kameror jag valt att behålla av olika skäl.
Och som jag OCKSÅ skrev ser jag gärna en utveckling fast kanske med andra vägar att utforska när det gäller kameror.
Varför fortsätta utveckla delar som inte riktigt "behövs"? det är min egen åsikt du kanske just tycker det ÄR viktigt att göra kilometerstora förstoringar och printar, den åsikten är du isåfall godkänd att ha också. Kan jag få ha min ;)?
Tycker det är kul att folk har åsikter, bara för att du inte håller med och gillar artiklarna så strunta i att läsa dom bara.
Vi behöver mer folk som skriver och diskuterar här så det blir lite liv i sidan.
2. Du drar nytta av fler pixlar med alla objektiv, men de skarpaste ger naturligtvis bäst detaljåtergivning.
Med X-T5 får jag alla dessa fördelar samt IBIS och en avsevärt bättre möjlighet till högupplöst video ( jämfört X-T2 ).
Varför vill jag då ha fler pixlar, fotograferar ofta djur på långt håll eller macro och vill cropa riktigt hårt för att visa detaljer och det här blir mycket bättre med en 40MP sensor än 24MP sensor.
Storleken på filerna är helt ointressant för mig, utrymme på en HDD kostar inget idag jämfört med när jag köpte min X-T2:a.
Så ser jag på det och har redan beställt en X-T5:a.
Körde med Nikons prylar tidigare, helt klart bra grejer, men får nog säga att jag trivs mycket bättre med Fujis prylar. Passar mig bättre. Gillar retrostuket.
Jag ser kameraindustrin har ett jätteproblem. Jag får till det resultat jag önskar också med 5DMKIV och antalet pixlar räcker. Att uppgradera hela min Canon utrustning skulle kosta en förmögenhet. Det kommer inte ske. Mycket mer sannolikt att de få nya grejor jag behöver snarare kommer levereras av Fuji.
Jag åkte hem och började konfigurera nykomlingen så den skall fungera så jag vill ha det. Min numera något slitna X-H1 har fått hålla ställningarna nu under flera år. Jag var en av idioterna som betalade cirka 21 000 för X-H1 när den släpptes. Senare reades ju de ut till under 10 000 till sist. Fuji hade inte gjort sin hemläxa ordentligt. Sedan kom X-PRO3 där man satte en selfie skärm på den kameramodell som kanske är mest riktad till fotografer som håller sig på baksidan av kameran. Många fotojournalister tyckte det var så smart. Skall vi slå vad om att X-PRO4 får en en skärm lik X-T5?
X-T4 var lite mer video men samma sensor som syskonen, IBIS något bättre AF. IBIS var väl grejen. Skönt därför att jag och många med mig nu får en liten nätt kamera med mycket goda videoegenskaper om jag skulle få för mig att göra någon videosnutt någon gång. Härligt få tillbaka en stadig utfällbar skärm som passar till fotografering. AF är mycket snabbare och då framförallt följande fokus är nu betydligt bättre. Nu kommer det nog gå att fota mina galna springande hundar som kräver 1/2000 för att inte bli suddvovvar och med hög träffsäkerhet även i dåligt svenskt vinterljus en mulen dag.
Min första Fuji kamera blev X-PRO1. Köpt i December 2013 ser det ut som. Det var en kamera jag gillade och hatade samtidigt. Jag gillade hur kameran var att ergonomiskt och hela grundkonceptet. Fast jämfört med mina dåvarande Canon 5D kameror var den en trög sak. Det man skulle fota skulle helst hålla sig still. All elektronik verkade vara underdimensionerad. AF var ursegt. Att starta kameran tog lång tid. Allt gick segt. Först med X-PRO2 började det vara en kamera som inte uppförde sig som en trött tonåring som skall släpa sig ur sängen. Early days yet men det lilla jag använt X-T5 så här långt är jag verkligen förtjust. 40 MP sensorn. Den högre upplösningen märks direkt på skärmen. Dessutom får jag lite samma känsla som när jag gick från Canon 20D till 5D när den var ny. Samma aha-känsla nu som när jag såg 5D filerna första gången. Filerna ser harmoniska ut och är lättredigerade. Har ännu så länge bara tagit ett par bilder i svagt gatuljus på ISO 6400. Faktum är att bruset är ungefär på samma nivå eller lite lägre nivå än vad jag har med min X-H1 vid 6400.
Än så länge har jag mest testat mina äldsta Fuji objektiv. Som 18/2, 35/1,4 och makron 60/2,4 . Nu stabiliserade och visar att de kan utnyttja en mycket stor del av den högre upplösningen. Det är de första objektiven som kom till X-PRO1 för snart 10 år sedan. Nu har de ihop med X-T5 snabbare AF än någonsin. De är inga fartmonster men snabba nog för vanlig fotografering. Ser framemot att packa ner dessa lätta små fasta objektiv som nästan inte väger någonting och ta med hundarna på en långpromenad längs kajerna på Hisingssidan. De tynger fotoväskan 100 gram mindre än min normalzoom 16-55/2,8 gör. Enda smolket i bägaren är att man inte släpper ett batterigrepp. Fotar man mycket med 50-140/2,8 OIS och 100-400/4-5,5 OIS så är ett det en fördel med ett batterigrepp för att få mer att hålla i och bättre balans på ekipaget. Nu är jag ganska van att fota även med dessa tyngre objektiv utan batterigrepp och i porträttläge. Skall jag vara ärlig är det ofta batterigreppet får stanna hemma för det är en klump till att släpa på.
Känns som vi har fått en bra start X-T5 och jag.
Jag började året tidigare och köpte hos Scandinavian Photo första veckan XPRO-1 gick att köpa i Sverige.
Jag älskar Fujifilm! 😁