Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Fujifilm X-T2 - snabbare och skarpare

Fujifilm X-T2 - snabbare och skarpare

Högre upplösning, 14 bilder per sekund, 4K video och kvickare autofokus. Fujifilm X-T2 är en vässad version av populära X-T1. Fujifilm X-T2 ska fungera bättre för sport- och fågelfoto.

Fujifilm X-T2 bygger liksom X-Pro2 på tredje generationen teknikplattform. Det innebär att X-T2 har en 24 megapixelsensor i APS-C-storlek med snabb datautläsning. X-T2 utnyttjar plattformens möjligheter mer än X-Pro2 genom att kunna ta 14 bilder per sekund (med elektronisk slutare och batterigrepp) och spela in video i 4K UHD-storlek.

Autofokusen är i grunden samma som för X-Pro2, men med fler inställningsmöjligheter. Fujifilm har kopierat Canons pedagogiska upplägg från 1D X/5D Mark III med färdiga inställningskombinationer som passar olika typer av motiv. Och för dem som vill går det även att ställa alla värden manuellt.

Jämfört med föregångaren X-T1 har inte bara möjligheten att ta många bilder per sekund förbättrats (från 8 till 14). Området med fas-detekterande AF-punkter har blivit större och rymmer 49 punkter. Totalt har kameran 325 AF-punkter.

Till det yttre är X-T2 mycket lik X-T1, men Fujifilm har gjort de två huvudrattarna något större för att förhindra att de underliggande vreden ska ändras oavsiktligt. Skärmen kan vinklas i ytterligare ett led för fotografering i höjdformat ur låg vinkel.

Fujifilm X-T2 är tänkt att fungera bra för sport- och fågelfoto. För att följa snabbrörliga motiv har går det att snabb upp bildvisningen i den elektroniska sökaren till 100 bildrutor per sekund i ett så kallat boost-läge. Även blackout-tiden har kortats.

X-T2 är den första kameran från Fujifilm med 4K-video. För att klara värmeutvecklingen som 4K-inspelning medför så har Fujifilm gjort ett nytt batteri till X-T2. Även äldre batterier kan användas, men inte för 4K-inspelning. Datamängden blir cirka 100 Mbit per sekund.

Fujifilm rekommenderar även att snabba SD-kort av typen UHS-II används. Till skillnad mot X-Pro2 så är båda kortplatserna UHS-II-kompatibla.

Fujifilm X-T2 kostar cirka 17 000 kronor inklusive moms vid introduktionen. I paket med XF 18-55/2,8-4 R OIS blir priset 20 000 kronor. Det nya batterigreppet VPB-XT2 kostar 3 300 kronor.

Vårt första intryck

Fotosidan har redan haft möjlighet att prova kameran. Fujifilm har rättat till några detaljer i hanteringen som vi anmärkte på hos föregångaren X-T1.

Fujifilm X-T2 upplevs verkligen snabb. Vi har tagit långa serier med bilder på framrusande motorcyklar där kameran hunnit med att ta bilder i en rasande takt. Det känns som Fujifilm satsat hårt på att eliminera de brister som spegelfria systemkameror som dragits med. Vi tänker främst på långsam autofokus och sökarfördröjning.

X-T2 kan ta 14 bilder/s med kontinuerlig autofokus för att följa rörliga motiv.

Läs test av Fujifilm X-T2 i nr 5/2016 av Fotosidan Magasin som är ute i butik den 28 juli.



Publicerad 2016-07-07.

48 Kommentarer

4b501u73 2016-07-07 07:21  
Intressant! Ersätter redan mitt tunga Nikon-system mer och mer med en nyligen införskaffad X100T och den här kameran kan få mig att gå all in hos Fuji. Det enda jag saknat är ju vädertätning och högre upplösning för större utskrifter och nu finns det här.

Av alla digitala system jag använt är dessutom Fujis färger de mest tilltalande i min mening och även om man fotar raw så är det mycket trevligt att komma åt deras filmsimuleringar i Lightroom med ett knapptryck.
Carina Hedlund 2016-07-07 08:02  
När kommer den? Kanske stod, men jag läste lite snabbt....
Alf-Magnus 2016-07-07 08:34  
Jag ger nya Fujifilm X-T2 en gäspning med tanke på att The Eye of Photography för fjärde dagen är fullmatad med artiklar om årets fotofestivalen Arles 2016. http://www.loeildelaphotographie.com/en/category/photo-daily-news/
esbtse 2016-07-07 09:49  
Kan vara ett alternative till resekamra när jag byter ut Panasonic LX3 om de klarar av multiexponering.
Svar från froderberg 2016-07-08 15:50
Nästan alla kameror klarar av multipla exponeringar, så även X-T2. Vet dock inte om det går att slå samman exponeringarna i kameran eller om man måste göra det i datorn.
esbtse 2016-07-08 16:05
att göra det I datorn kallar jag inte multipelexponering.
Anders F. Eriksson 2016-07-09 17:31
Rent tekniskt går det ju till på exakt samma sätt, förutom att när du gör det i kameran är det den inbyggda datorn som gör det ...
Lars Nordström 2016-07-09 22:44
Hej Thomas!
Fujifilm xt1 har multipelexponering inbyggt. Jag har svårt att tro att xt2 inte skulle ha det, men man vet aldrig.
Jag är lite sugen på nya kameran men tycker att den är aningen dyr, även batterigreppet har gått upp rejält i pris gentemot föregångaren. Över 3000 kr för den. Tycker Xt1 känns för liten att hålla i utan grepp. Den extra batterikapiciteten struntar jag i, går ju att ha med sig reservbatteri i väskan.
Har sett att vissa av Sonys spegellösa fullformatare är billigare, till exempel A7 mark 2, också 24 Mp. Dessutom inbyggd bildstabilisering. Det gör det hela svårare. Till Fujifilms fördel talar väldigt bra och generellt lätta objektiv samt fina och klara färger.
martinot 2016-07-09 23:11
Detta är ju ett påkostat mer gediget och vädertätat hus. Den något enklare och icke vädertätade X-T10 kommer inom något år säkert få en uppföljare med med ny sensor och AF (X-T20?). Den kommer säkert att bli konkurrenskraftigt prissatt i nivå med Sony A6300.

Sedan om du väntar något halvår så kommer X-T2 säkert både krypa ner i pris, och även diverse kampanjer och cash back.

Sedan får man som sista tredje punkt även räkna på helheten med kostnaden för objektiv. Det är ju ingen poäng att ha ett jättefint och påkostat kamerahus med dålig optik på som gör att man inte får någon nytta av fin sensor och AF.
esbtse 2016-07-10 12:17
Jo, jag misstänker det, skall prova hur den är med glasögon.
Sony har ej multiexponering I kameran och känns som en leksak, så det är inget alterntiv för mig. Jag vill ha en kamera inte en i-phon liknade leksak utan mauella rattar

Funderar på denna kamera med en normalzoom för att ersätta min Panasonic LX3, dock är priset en nackdel då jag närmaste tiden sattsar på att upgradera min Nikon systemkamera.

X1-T2 är lite störe än föregångaren så den kan vara bättre att hålla.

Jag har föredragit att Nikon kommer ut en spegelös kamera så att mina optik passar till den. Känns inte bra att ha två olika optik system dvs om den ena inte är mellan eller storformat.
snakebunk 2016-07-07 10:48  
Det låter intressant att den nya kameran ska fungera bättre för fågelfoto, men det finns väl inga långa objektiv? Jag tänker på 500 mm eller längre.
Ken1.a 2016-07-07 11:00
Nya zoomen och två nya konverterar fixar det!
Jag har helt gått över till Fujifilm och köpet den
på stubben när det går :)

Kenneth
Astacus 2016-07-07 11:35
Samma tanke slog mig också. 100-400 zoomen är säkert jättebra men den har maxbländare 5.6 i 400-läget. Och även om teleconverter ofta fungerar bra så har jag svårt att se att någon större andel av fågelfotograferna skulle se detta som ett alternativ. Kameran verkar mycket intressant så man kan ju hoppas att det kommer fler telen.
Svar från froderberg 2016-07-07 23:36
Canon EF 400/5,6 och EF 100-400/4,5-5,6 IS är vanlig objektiv för fågelfotografer på hobbynivå.

Men för att tillfredsställa de fågelfotografer med större budget och högre krav vore en 600/5,6 inte fel.
Sam DSOTM 2016-07-08 07:47
Men borde inte 400mm motsvara 600 på småbildsformatet? Eller tänker jag fel nu?
Svar från froderberg 2016-07-08 14:52
@Sam. Du har rätt ur på sätt och vis.

400 mm är alltid 400 mm, men bildvinkeln blir olika om sensorstorleken skiljer. Jämför vi 400 mm med Canon 7D Mark II eller Nikon D500 med 400 mm på X-T2 blir bildvinkeln samma eftersom de har ungefär samma sensorstorlek.

Jämför vi med Canon 5D Mark II eller Nikon D750 som har större sensorer så fångar de också mer av motivet, alltså en vidare bildvinkeln. Skillnaden mot Fujifilm är 50 procent. Med småbild behöver du 400 x 1,5 = 600 mm för att få samma bildvinkel som med en APS-C-sensor som sitter i Fujifilms systemkameror.
theronsan 2016-07-07 10:48  
"Vi har tagit långa serier med bilder på framrusande motorcyklar där kameran hunnit med att ta bilder i en rasande takt."

Det hade varit kul att få se lite fler bilder :)
unoengborg 2016-07-07 11:26  
Låter ju lovande, om det fungerar. Om de ska locka sport och fågelfotografer behöver de dock längre och ljusstarkare telen än 100-400/4.5-5.6 till rimliga priser eller i vart fall inte dyrare än för Canon och Nikon.
Photocon 2016-07-07 12:00  
Verkar som X-T2 blivit ersättare för den tyvärr avsomnade Samsung NX1. Kanske aningen mer förfinad vad gäller AF. Objektivkvaliteten hos NX1 var ju vad gäller snabb AF begränsad till 3 dyra gluggar. Fuji har mer godbitar att erbjuda på objektivfronten och fler är på väg.

Jag tror att denna kamera kommer att bli mycket uppskattad. Likt NX1 är den inte så fnuttigt liten som en del spegellösa aps-c, men inte heller så stor som dslr med liknande prestanda(på papperet). En gyllene medelväg om man vill hänga på lite tyngre gluggar.

Jag tror på den här kameran.
Sabud 2016-07-07 14:18  
17000:-, priserna drar i väg på de senaste APS-C kamerorna. Har kvar min `gamla´ X-T1 men skulle nog utan att tveka välja en Nikon D750 för 17490:- på Net on net eller Fotokungen;)

/Stephan
marten_p 2016-07-07 14:35  
Blir alltid sugen på ett köp när jag ser kamerahusen från Fujifilm. En fundering till er som redan är bitna. Vad finns det för prisvärd optik motsvarande en ljusstark 35mm? Tycker verkligen inte jag hittar något sådant, och då drar jag mig för att byta system.
Photocon 2016-07-07 15:35
Tror det beror på dels kvalitetskänslan i kamerahusen, mycket prisvärd 35/1.4 och 18/2.0 och ett antal ljusstarka gluggar kring 50mm-området samt att man från början inte tänkt sig systemet som användbart för direkt action. Nu finns ljusstarka 40-150. Egentligen har jag inte hittat någon riktigt svag glugg i Fujis lineup.

Men visst. Det finns luckor i sortimentet som inte existerar hos exempelvis Nikon. Det hela beror ju på vad man vill fotografera för det mesta.

Jag blir fortfarande förvånad när jag ser bildresultaten från gamla X-Pro 1. Förvånad på ett positivt sätt, alltså. Jag använder annars Nikon som huvudsystem så jag förstår dina tankar, men det finns en speciell odefinierbar känsla i handhavande och reglage på Fujis kameror som andas "det här är en riktig kamera". Kan inte uttrycka det på annat sätt.

För övrigt använder jag en del av mina Nikongluggar på mina Fuji-hus via adapter. MF fungerar utmärkt via EVF och förstorad sökarbild samt focus-peaking..
theronsan 2016-07-07 15:55
Det finns en ljusstark 23mm f/1.4 också, vilket motsvarar 35mm i fullformat. Sen släpps ju en 23mm f/2 inom kort. Gissar att den kommer att hamna i samma prisklass som 35mm f/2.
marten_p 2016-07-09 10:24
Prisvärd (8500:-) är ju alltid en defintionsfråga... :)

Jag tänker mer en pannkaka motsvarande t ex Canon EF-M 22/2 STM som är riktigt skarp.
A I Nikolis 2016-07-13 15:48
Mårten, Fujifilm berättade precis att de kommer med en 23mm f/2,0, som då motsvarar 35mm. Visserligen har de redan en extremt bra 23mm 1,4, som dock är aningen större.
marten_p 2016-07-13 19:00
Alexander: Tack för info! Har det sagts något om pris?
peppetheone 2016-07-07 17:16  
Nu kanske jag gör bort mig helt med denna fråga :-)

Hur kan autofokus sitta i kamerahuset, allt som har med fokus att göra måste väl ändå sitta i objektivet?
Flash Gordon 2016-07-07 17:27
Själva mätpukterna för autofokusen sitter i Fujis fall i sensorn men beräknas av processorn. Den i sin tur talar om för objektivet vad det skall göra.
Flash Gordon 2016-07-07 17:38  
Redan efter en månad med X-PRO2 har jag bestämt att gå över helt till Fuji.
X-PRO1 var något som bäst passade till att fota saker som var still.
Försöken att fota djur eller barn som ständigt är i rörelse misslyckades i mer än 50% av fallen.
Med X-PRO2 sitter bilderna till 80-90% av försöken.
X-T2 lär inte vara sämre,

Jag har redan 50-140/2,8 OIS zoomen. Den håller verkligen Hasselblad skärpa. Även med 1,4 extendern är det riktigt skarpt.
Deras 100-400 lär vara av samma klass.
Så det enda som återstår som svagt område i mitt fall är blixtfotografering. Där är ju en ordentlig blixt på gång. Synd bara att den verkar vara IR-styrd. Några blixttriggers med full TTL finns ännu inte på marknaden.
cango 2016-07-07 20:28
Flash Gordon 2016-07-07 21:25
Perfekt. Tackar för den länken.
Det låter som lösningen när jag sålt av mina Canon-prylar och måste börja köra Fuji också för det.
Nikonblixtar gör det hela ändå mer intressant. Det blir mer att välja på.
martinot 2016-07-07 23:37  
Ser ut att bli en väldigt trevlig kamera! Gillar att de fokuserat på att bli lite mer konkurrenskraftiga med Canons och Nikons DSLR:er. Snabb AF och EVF är kritiskt, och väldigt bra med dubbla minneskortplatser. Känns som om de på pappret iaf försökt att kraftigt förbättra de svagheter som typiskt de flesta spegellösa hus har idag.

Trevligt att den även fått nytt blixtsystem. Har varit en klar svaghet i Fujis system innan. Lite synd att kameran inte fick en inbyggd blixt för både enklare porträttupplättning i dagsljus på nära håll, men även som kontrollblixt till externa blixtar i det nya systemet.

Bortsett ifrån denna miss så ser kameran verkligen komplett ut (enligt spec.). Ser fram emot både kamerahuset och erat praktiska test och fullständiga genomgång av det.
samadhi 2016-07-08 08:44  
Den är till utseendet väldigt lik den analoga Minolta X-700 med batterigreppet på. - en av de snyggaste SLR som gjorts och som jag fortfarande gärna använder..
Svar från froderberg 2016-07-08 15:48
Tycker att X-T2 med batterigrepp är mer lik Konica Autoreflex T4 med winder. ;)

http://farm5.static.flickr.com/4014/4657187374_9b7e5367f1_m.jpg
samadhi 2016-07-11 00:04
Haha, ja den var ännu mer lik. Riktigt snygg iallafall.
Lars-Gunnar Nyqvist 2016-07-08 09:31  
Riktigt bra och intressant. Det känns som om det spegellösa utvecklas snabbt nu, kommer ikapp och även går förbi "gammelkameran" på alla områden. De spegellösa har redan varit förbi för mig avseende de viktigaste aspekterna och jag väntar med spänning bara om och när just mitt kamera- och framförallt investeringsspår också kommer med spegellöst. Vill också slippa kalibrera objektiven för spegelfokusering som man ändå aldrig blir riktigt nöjd med, slippa sätta upp spegeln vid långa exponeringar samt slippa höra "kladunket" när jag fotar.

Photokina är ju bara om någon månad. Ett jätte stort kamera event där alla visar upp sina bästa produkter. Nyheter hemlighålls fram till mässan startar och det bästa och nyaste får mycket publicitet. Varför väljer Fujifilm och även Hasselblad att lansera sina egentligen stora nyheter strax innan? Har en egen fundering... hoppas att den visar sig riktig
Flash Gordon 2016-07-08 10:23
Skälet man släpper nyheterna nu stavas säkert Cash Flow. Man har inte råd att låta nya produkter som kan generera stora intäkter vänta i flera månader.

Fuji kommer förmodligen visa sin mellanformatskamera på Photokina. Det blir säkert deras stora nyhet.
En kamera som lär börja säljas 2017.
martinot 2016-07-08 13:11
Photokina är en bienal tillställning, och man kan ju inte förvänta sig att alla kameratillverkare skall hålla på sina samtliga nya produkter och endast släppa de en gång om året vartannat år.

Bortsett ifrån att Photokina inte stämmer med alla produktlivsscykler och produktplaneringar, så är det dessutom inte marknadsföringsmässigt oftast optimalt att släppa massor av nyheter samtidigt. De riskerar att dränkas i varandra och ta fokus internt ifrån varandra inom samma tillverkare.

Sedan som Mats är inne på; tror att de dessutom sparar de största nyheterna till Photokina om de har möjlighet till det (dvs om det stämmer någorlunda med deras produktplaneringskalender och marknadsföringsmässigt att släppa informationen).
Sam DSOTM 2016-07-08 13:15
Cash flow och hype. Fujifilm behöver ge media lite tid att testa de nya produkterna så det finns gott om recensioner (förhoppningsvis fördelaktiga) när de släpps i september. Och om de kan få in beställningar från återförsäljare under sommaren så skadar det såklart inte ekonomin.
Lars-Gunnar Nyqvist 2016-07-08 13:34
Min "fråga" var nog ingen fråga egentligen. Har heller inget med någon form av besvikelse att göra. Det är naturligtvis ingen slump med en "för tidig" presentation. Photokina om två månader... oj tänkte inte på det. Den har naturligtvis ett eller flera syften. Men en så intressant och tidig lansering från ett omtyckt och bra kameramärke skapar bara mer förväntningar på september.
Grevture 2016-07-08 14:11
Mycket få nyheter släpps under själva Photokina, de flesta släpps nu månaderna före.

Alla vill ha sin stund i rampljuset. Det sämsta för en tillverkare är strängt taget om man råkar släppa sin nyhet samma dag som någon annan och då hamnar i skymundan.
Svar från froderberg 2016-07-08 15:56
Photokina blir antagligen det första tillfället för en bredare massa att känna och klämma på Hasselblad X1D. Hasselblad kommer även att lansera fler objektiv där. De har nämnt en 30 mm vidvinkel, men det ryktas även om en zoom. Vi kan ju också tänka oss nyheter kring X1D som är kopplade till samarbetet med drönartillverkaren DJI.

För Fujifilm så är frågan om X-T2 är den stora nyheten. X-T2 är trots allt väldigt väntad med tanke på all info som Fujifilm gav i januari kring den tredje generationens X-kameror. Ryktena på nätet snackar om en mellanformatskamera från Fujifilm.
fotose2004 2016-07-09 00:06  
Synd att Fujifilm inte kunde satsa mer på analoga kameror och några nya färg-,diafilmer.
Flash Gordon 2016-07-09 00:11
Deras mellaformatskameror har varit analoga fram till idag. Nu kommer deras första digital mellaformatare till Photokina.
Så Fuji och världen går åt motsatt håll mot vad du önskar.
martinot 2016-07-09 00:17
Kanske något för Leica att satsa på?

De gillar ju att vara genuint retro och satsa på riktigt små nischer.

(Skulle faktiskt själv kunna vara en spekulant - om det blev bra produkter till rimliga priser)
Svar från froderberg 2016-07-09 03:26
Den analoga verksamheten, närmare bestämt Instax, är Fujifilms mest lönsamma verksamhet. Så några nya Instax-filmer och -kameror kanske kommer ;)
fotose2004 2016-07-09 17:05
De tillverkar några exklusiva 35mm kompakter som bara säljs i Japan. De hade inte kostat dem många kronor och testa och se om det finns något intresse i Europa. Sälja dem i en häftig förpackning med några filmer och framkallning-checkar.
Digitalbrus 2016-07-09 00:45  
Sabud 2016-07-09 15:48
Jo, den där videosnutten visar vad det är frågan om. X-T2 har förhoppningsvis fått en AF som gör den till ett bra verktyg för allmänfotografering men för dedikerad användning till sport / fågelfoto finns det fortfarande mycket bättre saker. Tror inte heller att Fujifilm någonsin kommer utveckla optik (långa telen) i översta klassen där vi har Canon och Nikon.

/Stephan
alfin 2016-07-09 16:16
De borde gjort jämförelsen med batterigreppet och boost mode, vilket också sägs i kommentarerna till videon. Kameran är konstruerad för den kombinationen i sådana fotosituationer.
unoengborg 2016-07-09 16:54
Lite underlig jämförelse. De flesta hade väl tagit med sig en D4 eller D5 inte en D810 i en sådan situation.
Vad jag kan förstå av denna video så är inte den lag de klagade på så besvärande om man håller sig till 5 bilder/sekund, men det är ju å andra sidan inte så fort.

https://www.youtube.com/watch?v=jSzTnFNpYxg

Hur som helst lär den ju vara tillräckligt snabb för allmänfoto men ska man behöva ha betterigrepp, för att få upp hastigheten blir ju vinsten i storlek och vikt mot en DSLR ganska liten. Ska man dessutom behöva ha tre batterier behöver man ju nästan ha flera laddare med sig när man är ute och reser.

För närvarande tror jag dock att Northrop har rätt i att en Nikon D500 är ett bättre val om man ska plåta sport eller natur med låg budget.
alfin 2016-07-09 17:54
Batterigreppet fungerar som laddare också.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar