Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Proffsfoto > Nya artiklar > Fujifilm GFX 50S II – billig mellanformatare med bildstabilisering

Fujifilm GFX 50S II – billig mellanformatare med bildstabilisering

Fujifilm GFX 50S II har samma kamerahus med bildstabilisering som GFX 100S, men lägre upplösning och pris.

Fujifilms första digitala mellanformatskamera GFX 50S introducerades på Photokina 2016. Nu fem år senare är det dags för en ny version. 

Nya Fujifilm GFX 50S II har samma 50-megapixelsensor som föregångaren. En ny och kraftfullare processor ger något snabbare autofokus. Kamerahuset är samma som för GFX 100S. Det innebär rejäl vädertätning och inbyggd bildstabilisering (IBIS) med 6,5 EV-stegs skakkompensering.

Sökaren har 3,69 miljoner bildpunkter och 0,77 gångers förstoring. Bilderna kan lagras på dubbla SD UHS-II-kort. Det går att ta 3 bilder per sekund.

Fujifilm GFX 50S II börjar levereras i oktober. Det rekommenderade priset för kamerahuset är 44.999 kronor inklusive moms. GFX 50S II säljs också i paket med den nya normalzoomen Fujinon GF 33–70 mm f/4,5-5,6 WR för 49.999 kronor.

Läs mer här.



Publicerad 2021-09-02.

31 Kommentarer

PMD 2021-09-03 02:49  
Jag tror att Fujifilm satsar rätt här. 50 tusen kronor är konkurrenskraftigt mot småbildskameror med ungefär samma mängd pixlar och i GFX 50S II sitter pixlarna på en större sensor med allt vad det innebär.
ztenlund 2021-09-03 10:45
Det tror jag i och för sig också, men det är ändå en betydligt mer nischad kamera, för kamerorna i den här prisklassen erbjuder mycket mer än bara en hyfsad hög pixlar. Bara en sådan sak som serietagningen som är i storleksordningen instegskameraklass från för femton år sedan. Det har inte betydelse för alla, men det påverkar ju rätt mycket hur "bred" kameran är. Sedan ska man inte glömma att det tillkommer en hel del om man ska sy ihop ett fullödigt system utöver kamerahuset.
Makten 2021-09-03 08:23  
Exakt vad jag väntat på. Enda anledningen för mig att uppgradera från 50R är bildstabiliseringen; resten är inte så intressant. Det roligaste av allt är att Fuji hade kunnat pungslå mig på tjugo papp till om de bara fixat ett mindre råformat för GFX 100S, för då hade jag köpt en sån istället för länge sen. Vill inte ha hundra jäkla miljoner pixlar till ingen nytta. :-))

Edit: Lite synd att den lutbara sökaren inte fick vara kvar, men å andra sidan hade det gjort kameran klumpigare och antagligen rätt knölig att få ner i mindre väskor. Vettig kompromiss ändå.
ztenlund 2021-09-03 10:50
Nämen, vad oväntat att se dig här! Jag hade nog nästan "pingat" dig igår kväll när jag såg att artikeln kom upp, om det hade gått. ;)

Den lutbara sökaren var ju löstagbar, så det slog väl lite åt båda håll när det gäller storleken, fast hela det äldre huset är dock ganska svullet med sin ryggsäck på baksidan.
Makten 2021-09-03 12:20
Grejen är att den lutbara sökaren är låååång, så den skulle sticka ut ordentligt på baksidan när kameran nu saknar "kamelpuckeln". Eller egentligen är det adaptern som gör den lång, så man hade förstås kunnat göra en kortare dylik.
Anders F. Eriksson 2021-09-03 21:17
Hehe, jag anade att den här skulle passa dig perfekt när jag läste nyheten (och jag måste erkänna att jag hemskt gärna skulle ha en också) :)
saraarnald 2021-09-03 12:22  
Trogen Phase One-användare sedan 12 år, blev väldigt sugen på att byta system nu! :)
Calle S 2021-09-03 12:39
Snart en del billiga GFX 50S i köp&sälj- me like!
Svar från froderberg 2021-09-03 19:16
I ditt fall Sara skulle jag säga GFX 100S. Tror du kan uppskatta den modernare sensorn som bland annat ger snabbare autofokus.
saraarnald 2021-09-06 10:57
Jag hade gärna tagit den också, Magnus :-) Dock plåtar jag nästan uteslutande stilleben med mellanformat och autofokus är ingen grej riktigt
jurgur 2021-09-03 15:11  
Jag blir alltid lika fascinerad av vad folk anser vara billigt. Den här kameran må vara helt fantastisk, men hur man än vrider och vänder på det så är 50 tusen kronor inte billigt. Känns som att den riktar sig mot en mycket begränsad marknad, och uppenbarligen är jag inte en del av den marknaden.
Calle S 2021-09-03 15:33
Ja, det är mycket pengar. Jag ligger medvetetet alltid ganska långt efter rent tekniskt på min egen utrustning, eftersom jag köper allt utom datorer begagnat.
Andolo 2021-09-03 16:28
Håller med! Sedan är det ju en fråga om prioriteringar. Att köpa begagnat kan vara smart, om man inte nödvändigtvis behöver de allra senaste finesserna förstås. Och det gör man i ärlighetens namn ganska sällan.
Just nu använder jag mest en 4/3-kamera trots att min Sony A7Riii är bättre. Ändå blir de flesta bilderna minst lika bra, och vissa macrofoton (stackningar) t o m bättre genom att fotoserierna går snabbare och minskar risken för blåst och skiftande ljus.
Kameran är trots allt bara ett verktyg.
Cygni 2021-09-03 17:42
De flesta menar nog "billig" i förhållande till andra kameror i segmentet Mellanformat.
Andolo 2021-09-03 18:17
Håller med! Sedan är det ju en fråga om prioriteringar. Att köpa begagnat kan vara smart, om man inte nödvändigtvis behöver de allra senaste finesserna förstås. Och det gör man i ärlighetens namn ganska sällan.
Just nu använder jag mest en 4/3-kamera trots att min Sony A7Riii är bättre. Ändå blir de flesta bilderna minst lika bra, och vissa macrofoton (stackningar) t o m bättre genom att fotoserierna går snabbare och minskar risken för blåst och skiftande ljus.
Kameran är trots allt bara ett verktyg.
Svar från froderberg 2021-09-03 19:29
@Jörgen. Det handlar utan tvekan om mycket pengar, men det kan ändå vara förhållandevis billigt.
snap01 2021-09-04 08:05
Min första digital kamera som jag köpte 2004, kostade 78000 kr en canon 1ds med 12 milj pixlar. Så priserna på många kameror är betydligt lägre idag en vad dom kostade förut. Räknar du in pengavärdet så är det betydligt billigare idag.
martinot 2021-09-04 19:36
Jörgen: En sak för 100 spänn kan vara dyrt. En bil för 200 000, eller ett hus för 2 mille, kan vara billigt. Det beror på helt vad man pratar om.

Man kan inte jämföra krona mot krona, utan att se till produkten i sitt sammanhang.
plenty1 2021-09-03 20:04  
Jag köpte gfx 50s för några år sedan och är fortfarande nöjd. Så bra blir väll ännu bättre nu till bättre pris.
alfin 2021-09-03 21:51  
När 50R kom blev jag riktigt sugen, men den här skapar inget som helst ha-begär. Då låter det mycket bättre med ny X-trans 43 MP APS-C och nya 33mm/1.4 till en rimligare penning.
Brix 2021-09-04 11:18  
Det må vara den billigaste mellanformataren hittills, men tycker tyvärr ändå den känns sjukt oprisvärd. T.ex Nikon Z7II eller Sony A7RIV kostar betydligt mindre än en GFX50SII och då är de kamerorna ändå bättre på de flesta punkter. Båda de systemen har dessutom större objektiv-utbud samt att objektiven även är billigare, mindre och lättare.
Cygni 2021-09-04 18:43
Frågan är om Nikon'en eller Sony'n har samma känsla att fota med. Mellanformat är ju ändå mellanformat och man fotar på ett annat sätt med en sån. Mer eftertänksamt på något vis. :-)
martinot 2021-09-04 19:33
Jo Henrik, men om man skall resonera så, så är ju APS-C ännu bättre. Billigare, mindre och lättare än FF.
Brix 2021-09-04 21:16
Klart du kan få ner pris, vikt och storlek ännu mer med APS-C, men det var ju inte min poäng.
Det jag menade var varför ska man köpa ett kamerahus som på de flesta sätt är underlägset men samtidigt dyrare och har ett sämre objektiv-utbud när man istället kan köpa ett billigare FF-kamerahus och få ett betydligt bättre objektiv-utbud och då även samtidigt ett system som blir billigare, mindre och lättare. Sensorn i GFX50SII är ju rätt gammal och ger inte mycket över dagens bästa FF-sensorer.
Ska man gå upp till mellanformat så känns ju GFX100S i så fall mer värd det då den ger ett lite större hopp i brus och dynamiskt omfång samt såklart också har mycket högre upplösning. Den har ju även bättre AF, lite högre fps osv. jämfört med GFX50SII.
Lars-Gunnar Nyqvist 2021-09-05 10:01
Vi har kvar Nikon Z7:an i familjen med fantastiska 20 mm och makro 105 för Z fattningen. Min fru använder det idag. Har tagit klivet upp till Fujifilm 100S. Nikon kameran blev inte sämre för det men bildmässigt är det faktiskt ett kliv upp. Renheten, klarheten i bilden eller vad det nu är märks. Orden och begreppen vet vi ju om men totalt sett finns det något extra. Något med nyanserna. Bilderna med höga ISO tal blir också mycket bra. Gillar nog Nikon Z7 som kameraverktyg mer. Lite omständligt och snudd på krångligt med 100S. Troligen en vanesak. Har lagt märke till en aspekt. Har börjat fota lite mer på samma sätt som på den analog tiden. Kanske något mer eftertänksamt och noggrant. Behövs inga skurar utan de sitter där ändå
martinot 2021-09-05 22:30
Intressant. Jo, absolut att både APS-C och FF är mer normala och vettiga kameror för massorna (om man kan tala om det, då massorna ofta klarar sig fint med mobiltelefon för foto). Men för att vara MF-system så blir man ju klart intresserad (även om jag just nu fotar mest med mitt Leica M-system).
Brix 2021-09-05 23:56
"Massorna" fotar ju knappast med nån dedikerad kamerautrustning.. :P
GFX-systemet tilltalar inte mig mycket iaf. Främst pga. pris och vikt.
martinot 2021-10-09 15:49
Kanske mobilen tilltalar mer; där har du liten vikt och storlek (och ingen extra kostnad för separat kamera och objektiv). :)

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar