Prylnytt
Fujifilm skulle ha gjort ett 33 mm normalobjektiv med ljusstyrka f/1, men det blev för stort, tungt och dyrt. Istället gjorde Fujifilm ett extremt ljusstarkt tele.
Många som sett prototypen för 33 mm f/1 har tyckt att var för stort. Och när objektivkonstuktörerna skulle utveckla objektivet till en färdig produkt fick det 15 linselement och blev så tungt (1,3 kilo) att de behövde montera på ett stativfäste.
Prototyper för Fujinon XF 50 mm f/1 R WR och XF 3 mm f/1 R WR.
Fujinon XF 50 mm f/1 R WR väger 845 gram och har 12 linselement i 9 grupper. Två av linselementen är i ED-glas och ett är asfäriskt slipat.
Närgränsen är 0,7 meter och bländaren har 9 blad. Storleken är 104 x 87 mm. Filterdiametern är 77 mm.
Fujinon XF 50 mm f/1 R WR har åtta gånger mer exakt manuell fokusering än någon annat objektiv i XF-serien. Rotationen är 120 grader, vilket uppskattas av videofotografer.
Tack vare den höga ljusstyrkan är det möjligt att fokusera ner till EV -7 med Fujifilm X-T4 och X-Pro3.
Det rekommenderade priset är 17.999 kronor inklusive moms.
20 Kommentarer
Logga in för att kommentera
De största anledningarna att hålla sig till APS-C är ju pris och storlek, vilket man frångår här.
Längden är 104 mm. Har ändrat.
Sen kan vikt och pris såklart vara ett par anledningar till att man kör APS-C, men det finns ju redan flertalet andra tunga objektiv till Fuji X-systemet. Lägre vikt eller pris är ju inte enda anledningarna att köra Fuji dock. För min del är det just de fantastiska objektiven samt ergonomin/rattarna huvudanledningarna.
Att Fuji valde 50 mm i slutändan tycker jag var ett gott val. Det ger cirka 75 mm i FF-termer. Passar väldigt bra för porträtt. Nu får vi väl vänta på tester där man kan se hur bra objektivet presterar. Bara specen säger som vanligt inte mycket om hur ett objektiv verkligen levererar.
Jag kommer inte köpa detta objektiv själv. Har redan Canon EF 85/1.4 IS att ta till när jag vill ha det där korta skärpedjupet och sudda ut bakgrunden. Det väger drygt ett kilo.
Canon 85/1,4 är på många sätt ett väldigt högpresterande objektiv och ger inga överraskningar rent optiskt. Det gjorde däremot 85/1,2 som jag ägde under många år. Fast när det inte ibland sparkade bakut gav det väldigt speciella bilder som hade något visst som man inte riktigt kan sätta fingret på. Något jag saknar hos EF 85/1,4.
Låt oss se vad detta nya objektiv levererar och om det är ett optiskt fint objektiv som ger oss just vad vi förväntar eller ett 85/1,2 som också ger bilderna en speciell karaktär.
Under tiden använder jag mina gamla 35/1,4 och 60/2,4 makro till Fuji. De är små, lätta och har ett pris som är 1/4 del av detta nya monster.
Jag är som flera andra tveksam till att köpa ännu en tung klump till objektiv för Fuji. Har redan 80/2,8 OIS makro för porträtt och annat. Det väger in på ungefär detsamma. Av den anledningen lämnas den ofta hemma. Så låt oss döma detta objektiv när vi börjar se tester och kan se resultaten.
B)
För om det är bokeh och snygg okärpa vi talar om så beror det mycekt på brännvidden.
Så låt oss hålla oss till de korta teleobjektiv som vi av trdition använder för just porträtt. Runt 70-90 mm för FF.
Där finns det många objektiv som är anses vara ge bilder med en speciell karaktär. Dit hör definitivt Canons EF 85/1,2. DEt går som jag sagt inte riktigt sätta fingret på varför det ger bilder med en speciell karaktär.
Den modernare EF 85/ 1,4 med IS gör det inte. Den är optiskt mer klinisk trots den har det korta skärpedjupet och en fin bokeh. Det blir ett tekniskt perfekt resultat men som saknar det där lilla extra som ger karaktär.
Så det hela ligger inte i bara stor bländare och snygg bokeh.
Så länge håller jag mig till 35/1,4 och 60/2,4 makro som också har just det där lilla extra när det kommer till Fuji.
Jag har också 80/2,8 makro som kanske är det skarpaste objektiv Fuji gjort så här långt. Det ger fantastiska resultat men saknar det där lite extra som ger bilderna en speciell och tilltalande karaktär.
Du har ju själv ofta beskrivit många objektiv som just ger det där magiska som andra objektiv saknar. Vad denna nya klump klarar och resultat den ger har vi ännu inte sett. Hoppas den är mer en 85/1,2 än en 85/1,4 IS.
Canon EF 85/1,2 har de nu gjort i 3 versioner minst. De vet nog varför det ger magiska bilder. Samtidigt kan det objektivet ibland i min version ge fruktansvärda effekter av kromatisk abberation och konstiga effekter.
Det är lite som det gamla tricket att smeta vaselin på frontfiltret man hade förr. Det blir en speciell look som ofta ger bilden en speciell karaktär. Jag kan nog inte beskriva det bättre. Man ser det direkt när man får upp det på en stor skärm med god upplösning
Magnus kan kanske ge mer teknisk förklaring.
- I procent - nej.
- Räknat som exponeringssteg - två tredjedels.
- I vikt - vad det verkar, rätt stor...
- Som intresseskapare på en objektivmarknad där det sannolikt kommer dyka upp rätt många f/1,2-objektiv de närmsta åren - förmodligen i alla fall en märkbar skillnad :)
Vilken skillnad det ger fotografiskt är ju svårt att isolera från andra faktorer. Jag kan tänka mig att det här objektivet ger en annan typ av oskärpa än XF 56/1,2 R gör vid sin maxbländare, men hur mycket det påverkas just av skillnaden i maxbländare är ju svårt att säga.
En F1.0 50 mm är om vi pratar om ekvivalens lika med en ungefär 75/1,4 i FF.
Jag äger sådana objektiv både för 24/1,4, 35/1/1.4 och 85/1,4 till Canon.
Brännviden gör en enorm skillnad.
Skillnaden med hur man kan sudda ut bakgrunden är stor mellan en 85 mm och en 35 mm.
Går man till 24/1,4 så måste motivet vara någon meter från kameran för att kunna ge en suddig och fin bokeh.
Om det här objektivet är en motsvarighet till 85/1.2 as kommer jag köpa det. Är det en en optiskt perfekt kopia av 85/1,4 så kommer jag aldrig investera i något så tungt och stort.
När man fotar med fokus som är några mm djupt måste det gå snabbt.
Jag kör alltid med tumfokus och AF-C , Det minsta jag eller modellen rör sig så sitter inte fokus på ögat.
Vi får hoppas att det nya objektivet är snabbare och sätter öget mer exakt. Sony och Canon har visat på vägen framåt. Jag hoppas nu på att Fuji kommer med någpt som är lika bra- Även om jag är tränad för både Canon och Fuji för att sätta fokus på just ögat så händer det ofta att jag missar den där perfekta skärpan. Har man bara några millimeter i skärpedjup är det lätt att missa
Möjligen är f/1.0-objektivet lite skarpare på f/1.2 än vad f/1.2-objektivet är ("allt" annat lika, förstås). Det brukar vara hyfsat vanligt att ett ljusstarkare objektiv är lite skarpare nedbländat till det ljussvagare objektivets ljusstyrka än vad det ljussvagare objektivet är fullt öppet.
Annars är det väl helt enkelt så att ju ljusstarkare objektivet är desto koolare är det.
Nikon skall ha nästan 1000 000kr för sitt 58/0,95.
Det är väl bara Nikons 120 graders fisheye som kostar det.
Men även 100 000 är betydligt mer än detta.