Prylnytt
EISA, sammanslutningen för europeiska journalister inom bild- och ljudområdet, har utsett årets bästa fotoprodukter.
Fotosidan är sedan 2015 svensk representant i EISA:s expertgrupp för foto. Det innebär att vi är med och utser de bästa produkterna som introducerats och testats under det gångna året 2016-2017. Dessa produkter rekommenderas för det kommande året 2017-2018.
Följande fotoprodukter rekommenderas av EISA för 2017-2018
BÄSTA KAMERA 2017-2018
Sony α9
Sony α9 är en epokgörande spegelfri kamera som på många sätt överträffar konkurrerande traditionella DSLR-kameror. Tack vare en innovativ design av småbildssensorn (fullformat) på 24,2 megapixel kan den fånga upp till 20 bilder per sekund i full upplösning. Detta helt utan avbrott i sökarbilden. Det nya autofokussystemet med 639 punkter som täcker 93 procent av bildytan hjälper att hålla även de snabbrörligaste motiven i fokus. Översamplingen och utläsningen av hela sensorbredden ger 4K-video med utmärkt kvalitet.
+ Upp till 20 bilder/sekund
+ Inga avbrott i sökarbilden
+ Högpresterande autofokussystem
BÄSTA DSLR, KONSUMENT 2017-2018
Canon EOS 77D
Canon EOS 77D har många av de kraftfulla funktionerna hos den semiprofessionella EOS 80D. Dess CMOS-sensor med 24 megapixel har större dynamiskt omfång än föregångaren. En annan stor fördel är tekniken med Dual Pixel CMOS AF som ger snabb och mjuk autofokus i live view och video. I kombination med STM- eller Nano USM-objektiv blir fokus mycket tyst. Autofokusen i sökarläge är också starkt förbättrad med 45 korsformiga punkter. Prestandan i den nya DIGIC 7-processorn innebär att kameran klarar både snabb sekvenstagning (6 bilder per sekund) och videoinspelning i Full HD med hög framerate (1080/60p). Hanteringen är snabb med hjälp av topp-LCD och smidiga reglage. Kameran har också ledad skärm och Wifi som kombineras med Bluetooth så kameran är enkel att koppla upp till.
+ Förbättrat dynamiskt omfång
+ Snabb och mjuk autofokus i video
+ Autofokus i sökarläge i semiproffsklass
BÄSTA DSLR, PROSUMER 2017-2018
Nikon D7500
D7500 är en avancerad DSLR-kamera som erbjuder mycket av funktionerna från den uppskattade D500 i ett lätt, robust och prisvärt kamerahus. Med samma 20,9 megapixelssensor, snabba processor och stora ISO-omfång som D500 blir nya D7500 ett kraftfullt och mångsidigt verktyg för passionerade fotografer. Med en serietagning på 8 bilder per sekund och Nikons beprövade 51-punkters autofokussystem passar den utmärkt för sport och action. Tack vare Nikons SnapBridge-teknik är överföring av bilder till smarta enheter både enkel och snabb.
+ Lätt och ändå robust byggd
+ Utmärkt bildkvalitet
+ Inbyggd SnapBridge-teknik
BÄSTA DSLR, PROFESSIONELL 2017-2018
Canon EOS 5D Mark IV
Canon EOS 5D Mark IV är favoritverktyget för många proffsfotografer över hela världen. Jämfört med föregångaren har Canon ökat bildkvaliteten rejält med högre upplösning och större dynamiskt omfång. Autofokusen har blivit ljuskänsligare och videofunktionerna är mycket mer avancerade med 4K-inspelning av hög kvalitet och snabb autofokus. Canon EOS 5D Mark IV har dessutom den nya och innovativa tekniken med Dual Pixel Raw där skärpa och bakgrundsoskärpa kan finjusteras i efterhand. Allt sammantaget kommer Canon EOS 5D Mark IV vara en mycket kompetent kamera i flera år framåt.
+ 4K-video
+ Dual Pixel Raw
+ Dual Pixel CMOS AF
BÄSTA SPEGELFRIA KAMERA, KONSUMENT 2017-2018
Fujifilm X-T20
Fujifilm X-T20 är en kompakt spegelfri konsumentkamera som både ger skarpa och rena bilder och video med 4k-kvalitet, och det till ett attraktivt pris. Hjärtat i kameran och källan till den fina bildkvaliteten är X-Trans CMOS III-sensorn på 24 megapixel och bildbearbetningen i X-Processor Pro. Trots det konkurrenskraftiga priset använder X-T20 samma högkvalitativa sensor som i de mycket uppskattade modellerna X-T2 och X-Pro2. Andra plus är pekskärmen och de anpassningsbara AF-C-inställningarna. Sist men inte minst ger X-T20 skarp och detaljrik 4K-video vilket gör den till en utmärkt allroundkamera.
+ Mycket bra sensor och bildbearbetning
+ Högkvalitativ 4K-video
+ Smidig pekskärm
BÄSTA SPEGELFRIA KAMERA, PROSUMER 2017-2018
Sony α6500
α6500 är en mycket kompakt systemkamera med proffsprestanda. Oavsett om du filmar 4K-video eller tar stillbilder ger α6500 utmärkt bildkvalitet. Den gör det med hjälp av sin Exmor CMOS-sensor på 24 megapixel, snabbheten och ett växande utbud av objektiv med E-fattning. Den femaxliga stabiliseringen fungerar både ihop med Sonys egna E-objektiv som andra objektiv via adaptrar. Med 425 fasdetekterande fokuspunkter täcker autofokusen nästan hela bildytan. Du kan välja fokuspunkter med ett finger via den vinklingsbara tretums pekskärmen. Kameran kan ta upp till 8 bilder/sekund med följande fokus och exponeringsautomatik, och det med en buffert på över 300 bilder.
+ Bra bild och videokvalitet
+ Mångsidig femaxlig inbyggd stabilisering
+ Snabb och exakt 425-punkters autofokus
BÄSTA KOMPAKTKAMERA 2017-2018
Sony RX100 V
Sony RX100 V är ett tekniskt mästerverk i ett kompakt kamerahus. Precis som sin föregångare har den en entumssensor och en utmärkt utdragbar OLED-sökare. Den nya Exmor RS CMOS-sensorn på 20,1 megapixel möjliggör tillsammans med den snabba BIONZ X-processorn en effektivare bildbearbetning. Det här gör att Sony kan få ned autofokusens svarstid till 0,05 sekunder och öka serietagningen till 24 bilder per sekund. Och detta med kontinuerlig fokus och exponeringsmätning så att även rörliga motiv kan fångas med korrekt fokus och exponering. Utöver förmågan att spela in detaljrik 4K-video kan RX100 V också ge slowmotion med upp till 960 fps, tyst elektronisk slutare och en smidig anpassningsbar inställningsratt.
+ AF-respons på bara 0,05 sekunder
+ Mycket snabb serietagning med följande fokus och exponering
+ Mycket kompakt med utdragbar OLED-sökare
BÄSTA SUPERZOOMKAMERA 2017-2018
Sony RX10 III
Med bara 1050 gram är Sony RX10 III en perfekt kamera för sport-, natur- och djurfotografer som vill ha en lätt allt-i-allo-lösning. Objektivet, Zeiss Vario-Sonnar T* med motsvarande 24-600 mm, kombinerar ett zoomomfång på 25 gånger med imponerade maxbländare på f/2,4-4. Den snabba autofokusen och effektiva stabiliseringen hjälper objektivet skapa skarpa bilder. Makroläget låter dig ta bilder bara 3 centimeter från frontlinsen och den tysta slutaren innebär att du inte stör skygga djur. RX10 III är inte bara bra på stillbilder, den kan filma i 4K och även fånga dramatisk slowmotion med 960 fps.
+ Ljusstark Zeiss Vario-Sonnar T* 24-600 mm f/2,4-4
+ Stackad entums CMOS-sensor och BIONZ XTM-processor
+ 4K-video och slowmotion med 960 fps
BÄSTA STILLBILDS- & VIDEOKAMERA 2017-2018
Panasonic Lumix DC-GH5
DC-GH5 är en uppvisning av Panasonics kunskaper inom både stillbild och video. Kamerahuset är ergonomiskt utformat, vädertåligt och har en mycket bra sökare. Med en Four Thirds-sensor på 20 megapixel levererar kameran bra bildkvalitet upp till ISO 3200 ISO, autofokusen är utmärkt och den inbyggda stabiliseringen effektiv. Under videofilmning visar kameran upp en utmärkt kompromiss mellan bildkvalitet, funktioner och pris. Den kan utan tidsbegränsning spela in 4K med 60 fps, 4:2:2 och 10-bitars färgdjup till minneskort. Den har avancerade funktioner som slowmotion, automatiska fokusövergångar, Vlog och en XLR-modul för ljudinspelning. GH5 erbjuder närmast obegränsade möjligheter för kreativ videoproduktion.
+ Utmärkt för både stillbild och video
+ Härlig videokvalitet
+ Utbyggbar, men kompakt
BÄSTA DIREKTBILDSKAMERA 2017-2018
Fujifilm Instax SQUARE SQ10
Instax SQUARE SQ10 är den första hybrid-direkbildskameran där du kan ta och skriva ut kvadratiska bilder (62 x 62 mm). Du kan justera bildens ljushet och vinjettering eller välja bland 10 kreativa filter innan du printar ut bilden. Den ljusa LCD-sökaren gör det enkelt att fånga och sedan redigera dina bilder. Bilderna lagras i kamerans inbyggda minne, eller på ett mikro-SD-kort så du kan dela dem med familj och vänner.
+ Lättanvänd kamera som tar direktbilder och spar bildfiler
+ Skriv ut direkt och spar på minneskort
+ Justera bilder och lägg på kreativa filter
BÄSTA FOTOBILDSKÄRM 2017-2018
EIZO ColorEdge CG2730
EIZO ColorEdge CG2730 uppfyller högt ställda krav från professionella fotografer. Med en storlek på 27 tum och hög pixeltäthet kan skärmen visa en bild i A3-storlek och ändå ha plats runt bilden för justeringspaletter och annat i programvaran. Bildkvaliteten är utmärkt med hög kontrast (1500:1) som gör det möjligt att återge svärta. Färgerna är fantastiska och skärmens färgrymd täcker 99 procent av Adobe RGB. Den mest innovativa funktionen är den inbyggda kalibratorn som fälls ut ur ramen, med den kan du skapa olika profiler utan att behöva skaffa någon extern kalibrator. ColorEdge CG2730 har dessutom en reflexskärm.
+ Inbyggd kalibrator
+ Utmärkt bildkvalitet
+ Reflexskärm
BÄSTA OBJEKTIV MED FAST BRÄNNVIDD FÖR DSLR 2017-2018
SIGMA 135mm F1.8 DG HSM | Art
SIGMA 135mm F1.8 DG HSM | Art har extremt bra prestanda. Skärpan vid maxbländaren f/1,8 är bättre än konkurrenterna, även när de är nedbländade några steg. Det finns inga prestandaskäl att inte använda det här objektivet med max bländaröppning. Sigma har dessutom lyckats göra autofokusen både snabb och exakt vilket är imponerande i ett så ljusstarkt objektiv. Den stora maxbländaren ihop med den optiska konstruktionen ger också en ovanligt snygg oskärpeteckning
+ Snygg oskärpeteckning
+ Utmärkt skärpa även vid f/1,8
+ Snabb fokus
BÄSTA ZOOMOBJEKTIV FÖR DSLR 2017-2018
Tamron SP 150-600mm F5-6.3 Di VC USD G2
Andra generationen (därav ‘G2’ i namnet) av Tamrons SP 150-600mm F5-6.3 Di VC USD G2 lyckas göra ett redan attraktivt objektiv ännu bättre. Fokuseringen har blivit både snabbare och exaktare, och det har också stabiliseringen, VC (Vibration Compensation). Ett flexibelt zoomlås kan låsa zoomringen vid valfri brännvidd. Fluorbeläggningen på frontlinsen håller smuts borta och vädertätningen håller både fukt och smuts ute. Med Tamrons TAP-in Console kan du enkelt uppdatera den inbyggda programvaran och anpassa eller justera objektivets fokus eller stabilisering.
+ Snabbare och exaktare fokusering
+ Effektivare stabilisering
+ Vädertätad
BÄSTA PROFESSIONELLA OBJEKTIV FÖR DSLR 2017-2018
Canon EF 16-35mm F2.8L III USM
Canon EF 16-35mm F2.8L III USM har länge varit efterlängtad bland många professionella fotografer och lyckas ändå överträffa förväntningarna. Det är stadigare byggt än föregångaren och ger en häpnadsväckande bra skärpa över hela bilden, redan vid maxbländaren f/2,8. Vid 16 mm överträffar det många fasta vidvinkelobjektiv. Distorsionen är svag och antireflexbehandlingen effektivt håller tillbaka spökbilder och reflexer. Canon EF 16-35mm F2.8L III USM är byggt för daglig professionell användning och levererar en bildkvalitet som tillfredsställer de mest krävande användare.
+ Mycket påkostad byggkvalitet
+ Utmärkt skärpa över hela bilden
+ Effektiv antireflexbehandling
BÄSTA FASTA OBJEKTIV FÖR SPEGELFRI KAMERA 2017-2018
Sony FE 100mm F2.8 STF GM OSS
Det här objektivet ger den utmärkta detaljteckning som förknippas med G Master-serien och kombinerar det med STF-teknik (Smooth Trans Focus) som ger en härlig oskärpeteckning. Objektivet är designat för att ge extra mjuk oskärpa utan vinjettering. Det har också en snabb, exakt och tyst fokusering av DDSSM-typ (Direct Drive SSM) och kan tack vare den imponerande närgränsen ge en förstoringsgrad på 1:4. Den inbyggda stabiliseringen minimerar skakningsoskärpa vid längre slutartider. Sony FE 100 mm f/2,8 STF GM OSS är en bra representant för Sonys påkostade G Master-serie.
+ Snygg oskärpa med hjälp av optisk apodisering
+ Snabb, exakt och tyst fokusering med DDSSM
+ Effektiv inbyggd optisk stabilisering
BÄSTA ZOOMOBJEKTIV FÖR SPEGELFRI KAMERA 2017-2018
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 12-100mm F4.0 IS PRO
M.ZUIKO DIGITAL ED 12-100mm F4.0 IS PRO är både ett mycket smidigt reseobjektiv och en ovanligt praktisk universalzoom. Det har ett 8,3 gångers zoomomfång, en fast maxbländare på f/4 och optisk stabilisering. Objektivet är stabilt och vädertätat, det skall klara damm, fukt och tuff användning. M.ZUIKO DIGITAL ED 12-100mm F4.0 IS PRO är lika skarpt som de flesta fasta objektiv med motsvarande brännvidder, och dess tysta och snabba fokusering innebär att det är lika bra för video som stillbilder. Den optiska stabiliseringen kan tillsammans med sensorstabiliseringen i de senaste Olympus-kamerorna dämpa skakningsoskärpa motsvarande 6,5 steg. Allt detta ryms i ett kompakt format och en vikt på bara 562 gram.
+ 8,3 gångers zoomomfång från vidvinkel till tele
+ Kan uppnå 6,5 stegs stabilisering
+ Idealt reseobjektiv tack vare kraftig men lätt konstruktion
BÄSTA PROFESSIONELLA OBJEKTIV FÖR SPEGELFRI KAMERA 2017-2018
Sony FE 70-200mm F2.8 GM OSS
Sony FE 70-200mm F2.8 GM OSS är ett imponerande objektiv som täcker de mest populära bildvinklarna för sport och actionfoto. Skärpan är utmärkt och det över hela bildytan med knappt något tapp ens längs kanterna. Skärpan är dessutom konsekvent genom zoomomfånget och även med telekonverter. Vinjettering och distorsion är försumbar. Den 11-bladiga bländaren ger mjuka, runda oskärpecirklar i den snygga oskärpeteckningen. Fokuseringen är blixtsnabb, i synnerhet med Sony α9. Sist men inte minst är FE 70-200mm F2.8 GM OSS byggd för att klara tuff användning i alla väder.
+ Utmärkt skärpa i hela zoomomfånget
+ Snygg oskärpeteckning
+ Snabb fokusering, i synnerhet med Sony α9
BÄSTA FOTOINNOVATION 2017-2018
Tamron 18-400mm F3.5-6.3 Di II VC HLD
Tamron 18-400mm F3.5-6.3 Di II VC HLD utmanar förutfattade meningar om vad man kan förvänta sig från ett superzoomobjektiv. Utöver det största zoomomfånget i något systemkameraobjektiv, hela 22,2 gånger, har det också en effektiv stabilisering som förbättrar skärpan vid längre slutartider och en vädertätad konstruktion som skall klara även svårt väder. Det är förstås riktat till fotografer som reser, fotograferar sport eller djur, men Tamron 18-400mm F3.5-6.3 Di II VC HLD har mycket att erbjuda till alla som letar efter ett enda objektiv som klarar nästan alla sorters fotografering.
+ Stort zoomomfång
+ Stabilisering som ger tre steg
+ Vädertätad
Utsedd tillsammans med expertgruppen Mobil
BÄSTA MOBILKAMERA 2017-2018
Huawei P10
Huaweis senaste flaggskepp är en förbättring på nästan alla plan. Stilren design med ett diamantskuret metallchassi i flera färger. I centrum hittar du ett snabbare och säkrare åttakärnigt chipset, Kirin 960. Men huvudnumret är kamerorna, utvecklade i samarbete med Leica. De dubbla kamerorna på baksidan har blivit bättre, monokromkameran har 20 megapixel, färgkameran 12 megapixel, vilket bland annat möjliggör ett nytt imponerande porträttläge. På framsidan har P10 en åttamegapixels kamera med ett f/1,9-objektiv för selfiebilder, även den med ett porträttläge. Den kameran har en teknik Huawei utvecklat tillsammans med Leica som själv avgör om det finns flera personer i bilden och anpassar bildvinkeln. Den som vill uppleva en mer proffsig mobilfotoupplevelse bör prova Huawei P10 Plus.
+ Åttakärnigt Kirin-chipset
+ Dubbla kameror
+ Välbyggt skal
Alla vinnare
Här finns en komplett lista över alla vinnare inom alla produktområden.
24 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Jag tror att de flesta håller med om att vi utsett de bra produkter i varje kategori. Det utkommer ett 50-tal objektiv varje år så det är hård konkurrens om de sex objektivutmärkelserna.
Vilka kategorier som finns väcker alltid diskussion. En del vill ha färre kategorier, vissa tycker att det saknas kategorier.
Jag är ganska övertygad om att ifall EISA haft färre kategorier (t.ex. inte skilt på spegelfritt och DSLR, eller inte delat upp i konsument/prosumer/professionell) så hade ungefär lika många varit missnöjda över det och istället klagat över orättvisan att deras kategori av kamera/objektiv inte fått något pris :-)
Sedan undrar jag om inte många dessutom ofta blandar ihop EISA Awards (de som redovisas här) och TIPA Awards som delar ut ännu fler utmärkelser till ännu fler kategorier av fotoprodukter. Ser man till summan av de två kan det nog lätt verka som om det delas ut priser till allt och alla.
Jag förstår att det är svårt att bedriva en sådan här diskussion på ett vettigt sätt, alltid är det någon som är missnöjd med att det är för ånga eller för få kategorier eller att det inte går rätt till etc.
Vad jag dock var ute efter med min förra kommentar var att det blir svårt att känna någon entusiasm för utmärkelserna när de är så många men det kan ju också bero på hur det hela presenteras, jag ser till exempel att Sony A9 är utsedd till årets kamera (eller är ettiketten fel?) och det borde ju lyftas fram mer än vad som är gjorts här och det finns en kategori för bästa innovation som inte heller är framlyft.
Så snarare än att det är en fråga om för många eller för få kategorier så tycker jag det vore intressantare att prioritera vissa kategorier och presentera dem mer ingående, årets kamera, årets objektiv, årets innovation.
Sedan får säkert många läsare spel om inte just deras märke är årets kamera men det är deras problem.
På ett mycket kort och kärnfullt sätt sammanfattar du OMÖJLIGHETEN i att tillfredsställa alla: För många kategorier - för få kategorier - rätt antal kategorier men fel urval - borde finnas guld/silver/brons i varje kategori - fel kamera vann - rätt kamera vann inte - borde finnas guldstjärnor för extra förtjänta kategorivinnare osv. osv.
Jag vet faktiskt inte exakt vad det står om datum i reglerna. Praxis är i alla fall att man ska ha testet innan vårt möte för att få rösta på produkten.
Om jag vänder på frågan: på vilket sätt hade de blivit bättre om man brutit vid årsskiftet?
Det jag menar är att ska man skriva att något är bästa produkt 2017 så måste man ju invänta alla produkter det året, blir knepigt annars. Därför bör det ske vid årsskiftet. Du tycker det är ologiskt, jag tycker det är logiskt. I detta fall missar ni ju även ett av årets, tja de senaste 3 årens stora höjdpunkt, det visar ju att det inte blir rätt tycker jag. Ni delar ut priser innan tävlingen är avgjort.
Alltså, vad som dykt upp under ett år tillbaka (sedan förra gången utmärkelser delades ut) vilket ju blir under första halvan av 2017 och andra halvan av 2016.
Det här att priserna gäller 2017 är din egen tolkning och inte vad EISA eller någon annan påstår :)
Den har kameratypen är stekhet och Instax är Fujifilms mest lönsamma produktområde. Instax Square SQ10 är den första digitala direktbildskameran.
De vanligaste modellerna är ifrån dessa fem:
Fujifilm
Impossible
Leica
Lomography
Polaroid
Sedan finns det fler märken och tillverkare än så av direktbildskameror (men de är kanske inte riktigt lika vanliga här i Sverige).
Fujis Instaxfilm är den vanligaste filmen och tekniken i de flesta direkbildskameror, precis som du är inne på, men även Impossible (f.d. Polaroidfilm) och Zink är också vanligt förekommande.
Själv så har jag en Fuji, en Leica och två Lomography, och är jättenöjd med de.
Direktbildskameror är riktigt stort idag, och har fått ett rejält uppsving de senaste åren. Så inget alls som är på "dekis" (om det finns fler än du du som felaktigt tror det) - tvärt om! :)
Årets bil har nog varit i betydligt större blåsväder rena orkanen vissa år, denna EISA AVARD är knappt en vindpust i jämförelse.