Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Efterlängtat långt tele till Sony

Efterlängtat långt tele till Sony

Ett 300/2,8 räcker inte alltid till. Sedan fyra år tillbaka har Sony lovat att ett ännu längre tele ska vara på gång. Nu är det äntligen klart och Sony passar på att ge ett nytt löfte.

SAL500F40G är beteckningen på Sonys nya 500mm f/4 G SSM. Objektivet har en snabb och tyst SSM-fokusmotor. Det är damm- och väderskyddat och ska enligt Sony passa bra till A77 för exempelvis fågelfotografering.

Naturligvis går objektivet att använda alla kameror med A-bajonett. En ny sådan kamera är ersättaren till småbildskameran A900 som är under utveckling. Sony lovar inget om när den nya toppmodellen ska vara klar.

Största bländare: f/4
Minsta bländare: f/32
Bländarlameller: 9 st
Närgräns: 4,0 meter
Filterdiameter: 42 mm
Storlek: 140 x 367.5 mm
Vikt: 3.460 gram
Bildstabilisering: I vissa kamerahus
Fattning: A-bajonett (Minolta, KonicaMinolta, Sony)
Passar sensorer: Småbild och APS-C
Telekonvertrar: 1,4x med autofokus. 2x med manuell fokus

Vi har inte fått något svenskt pris. Objektivet handbyggs på beställning med start i mars.



Publicerad 2012-02-13.

30 Kommentarer

Nichlas Strandberg 2012-02-13 06:50  
Har den inte inbyggd telekonverter med?
Och rekomenderat pris samt en länk till produkten skulle vara proffsigt. Tack.
Peter Thållen 2012-02-13 07:42
Nej den har ingen inbyggd telekonverter.
Priset är 13000Euro o byggs(handbyggs) endast på beställning.
Nichlas Strandberg 2012-02-13 08:12
Tackar tackar, då fanns uppgifterna i alla fall. Spännande pjäs det där.
P.Edberg 2012-02-13 08:43  
42mm på filter ?!! det kan väl inte stämma ?
Janne H 2012-02-13 08:52
Drop-in filter numera på flertalet långa gluggar av denna typ.
Betydligt billigare än att frontmontera ;-)
Fredrik Backman 2012-02-13 10:51  
13 000 EUR för ett 500/4 utan inbyggd stabilisering? Jösses, stackars Sony-ägare.
MrDip 2012-02-13 11:10
Sony har väl IS i huset?
Almaqvist 2012-02-13 11:12
Varför skulle den ha stabilisering när Sony har det i alla sina kameror? Låter väldigt onödigt. Sen är priset definitivt i överkant, men det måste vara det för att täcka utvecklingskostnaderna, eftersom Sony inte räknar med att sälja lika många enheter som Canon eller Nikon gör av sina gluggar.
Fredrik Backman 2012-02-13 11:36
Ja, jag vet. Alltså är det märkligt att objektivet är så absurt mycket dyrare än Canons/Nikons version av 500/4 som har stabiliseringen inbyggd i objektivet.
Fredrik Backman 2012-02-13 11:38
Som konsument bryr man sig väl inte om att den är dyrare för att de tillverkar så få? Man är väl bara intresserad av vad man själv får för pengarna?
Svar från froderberg 2012-02-13 11:52
Priset kanske förklaras av att Sony säljer en bråkdel i den här klassen jämfört med Canon och Nikon. Har för mig att Canon gör fem om dagen löpande. Sony bygger på beställning. Att sälja med förlust är ingen hit.
Bofoto2 2012-02-13 13:26
Visst, men om Sony vill konkurrera med Canon/Nikon
är inte dom långa Sonygluggarna ett argument
för att byta märke. Möjligen att Sony väntar till dom
har ett bättre utbud och sen sänker priserna.
Fredrik Backman 2012-02-13 13:50
Exakt så jag menar. De har ju uppenbarligen bestämt sig för att en sån här glugg behövs för att locka kunder, men samtidigt har de prissatt den så att den riskerar att inte alls locka till sig några nya kunder i den kategorin.

Och då kommer de fortsätta producera en i månaden istället för fem om dan...
Michael f8 2012-02-15 19:09
Det alternativet, 500/4, från Sony fanns i inte alls i går och i dag finns det för de som vill pynta en stor slant, blev det sämre förutsättningar då?

Michael - Som blir fascinerad av andra logik ibland -
Fredrik Backman 2012-02-15 20:23
Sämre förutsättningar för vad? Vad menar du?

Sony har lovat detta i fyra år och rimligen finns det folk som har väntat. När de nu ser prislappen så blir de troligen besvikna.
Michael f8 2012-02-16 10:21
Jag tror inte du ska behöva vara ledsen för andras skull, de som måste ha ett bra 500/4 hittar/har hittat säkert andra alternativ.

Butikspriset är inte klart!
Vad den presterar är inte klart! Är det den nu kommande bästa optiska, snabbaste AF och exaktaste, bästa f och T-värde på ett AF 500/4 som finns på marknaden, då kanske den är rätt prissatt, om inte de kriterierna är den inte prisvärd eller konkurrenskraftig i mitt tycke. Selling point blir "bara" en bild på ett originalobjektiv Sony i katalogen.

Det ser alltid lite konstigt med att någon går in och problematiserar något, långt i förväg, något man ändå inte skulle köpa själv, ännu roligare blir det när det, oavsett prissättning, fattningen inte passar till kritikerna kamerahus.

Vad är problemet? "Och då kommer de fortsätta producera en i månaden istället för fem om dan..."

Med sämre förutsättningar menar jag, blev det nu sämre för de som hitintills använder Sony att fortsätta fotografera med det de har? Blir dina eller andras bilder sämre nu?

Internkritik är den bästa kritiken.
Fredrik Backman 2012-02-16 12:08
Jag förstår inte anledningen till den raljanta tonen i dina inlägg.

Jag är intresserad av foto och teknik, och därtill intresserade av företags taktiska val. Jag tyckte här att Sonys val gentemot marknaden var lite märkligt och därför skrev jag om det. Att jag inte skulle köpa det själv till rätt pris har du absolut ingen aning om. Kamerahus går att byta ut på ett ögonblick.

Jag känner mig även tvungen att förklara för dig att mitt ordval "stackars Sony-ägare" inte betyder att jag går runt och är ledsen för deras skull till vardags på grund av detta.

Till sist - blir mina bilder sämre av detta? Nej. Hade min situation blivit bättre av att de lanserat ett vettigt alternativ till Canon. Absolut. På medellång sikt hade det kunnat öka konkurrensen och drivit ned priserna, eller så hade jag helt enkelt själv bytt över till Sony om alternativet varit attraktivt.Det kommer däremot aldrig hända om de bara producerar ett objektiv i månaden, så där har du även förklaringen till att jag tyckte att det var ett "problem".
Dzenis 2012-02-13 11:46  
En riktigt vacker pryl till sportfotografer och papparazzi, där de kan tjäna in pengarna de betalade för gluggen. För en fotoentusiast som vill fota fåglar är priset på denna glugg, verkligen högt.Vem kan tjäna in 13000 Euro på att fota fåglar. Jag skulle nöja mig med gamla Minolta 500mm F8 för 4000-5000 kronor.
harman 2012-02-13 13:49
Man får ett högklassigt objektiv och ett välmatchat hus för vad bara Sony-objektivet kostar och då har man fortfarande 24000kr att sätta sprätt på om man vill ha något annat godis!

Till exempel alla tre Nikons telekonvertrar från x1,4 till x2,0 för drygt 13000:-

(Priser från Cyberphoto)

Nikon AF-S 500/4,0 ED VR 69 990 kr
Nikon D800 kamerahus 24 990 kr
Totalt: 94 980 kr

Sony SAL500F40G=~119000:-

119000 - 95000 = 24000:-

Fast Nikon AF-S 500/4,0 ED VR kanske inte är handbyggd? ;)
Mesch 2012-02-13 14:06
De extra pengarna kan man ju köpa en D300s för så har man ett crop hus oxo :-)
Helmetrock 2012-02-13 16:38
Japp, fast ett crop-hus med sämre upplösning än D800 har i crop-läge ;-)
Mesch 2012-02-13 19:22
Känns onödigt att inte göra av med pengarna bara ;-)
Dzenis 2012-02-13 23:08
Det handlar väl om vad man prioriterar. Visst finns det alltid amatörer och fotoentusiaster som kan och vill kasta bort 12000 kronor på objektivJag tycker att Sony bör sänka priser på sin fotutrustning, speciellt objektiv om den tänker konkurera mot Canon och Nikon.Sony är större och starkare företag än Canon och Nikon och har mer omsättning.Sony har väl råd att sänka priser på sin utrustning, speciellt objektiv. Denna objektiv är säkerligen välgjord och i proffsklass utan tvekan, men dyrare mot konkurenternas objektiv i samma klass. Jag är själv Sony/Minoltas fotograf och älskar dessa kameror, men i dagens läge har inte jag mycket till val när jag skall köpa typ objektiv i stan. Det finns nästan alldrig Sonys objektiv till salu . Allting måste beställas via internet och det är alltid dyrare än konkurenternas utrustning.
Shompis 2012-02-14 16:15
SONY har definitivt inte råd att sänka priser bara sådär då företaget håller på att krympa på alla möjliga sätt. Omsättning är intressant i relation till vinst. SONY går med storförlust varför de håller på att banta ned företaget.
Knight Palm 2012-02-13 18:28  
Efterlängtat?
Fullkomligt obegripligt att ta fram ett supertele idag som saknar inbyggd bildstabilisering. Ett Sigma EX 500/4.5 DG kan man förmodligen hitta för nästan hundratusen kronor billigare, ifall stabilisering inte är nödvändigt?

Visserligen har Sony IBIS i sina systemkameror, men uppriktigt sagt hur bra duger deras sensorstabilisering till dessa långa brännvidder? Dessutom, de små NEX-kamerorna kan på sin höjd utgöra bakre objektivlock till denna pjäs, via nödig adapter förstås.

Prestandamässigt torde dock ett supertele utan en stabiliseringsgrupp kunna påvisa bättre optiska egenskaper än en med sådan. Mindre risk för centreringsfel o. dyl.

Fast Sony kanske kommer med en bauta-verson av IBIS till sina 35mm systemkameror, liknande den 5-axliga IBIS Olympus nyligen introducerat i OM-D. EM-5 klarar dessutom stabilisering vid video, något dess tidigare implementering inte klarat.

I så fall kan ju även IBIS hitta till NEX-systemet, men som alla OIS/IBIS så drar ju den funktionen mer ström, med vad det innebär i omkonstruktionsbehov utöver de fysiska måtten.
Svar från froderberg 2012-02-13 18:41
Jag misstänker att syftet inte bara är att tillfredsställa en liten målgrupp utan även att ge intycket av ett komplett objektivprogram.

Att sätta in bildstabilisering skulle bli som att underkänna sitt eget system, fast om de hänvisade till Nex-kompabilitet så....
Knight Palm 2012-02-14 06:40
Jo, det är förstås sant, därför vill inte heller Olympus släppa taget om sitt klassiska Four Thirds objektivprogram. Deras 300mm/2.8 som ju inte heller har inbyggd optisk bildstabilisering, är ju med på alla bilder över objektivprogrammet även till de nya spegellösa systemkamerorna.

IBIS funkar visserligen bra på 300'an, men det objektivet skulle ändå vinna på att ha OIS inbyggd, om inte så för video fram tills nu, men framför allt eftersom Panasonic ju saknar IBIS i sina MFT-kamerahus.

Sonys 500mm/F4.0 är ändå en imponerande pjäs, som skulle bli ändå fetare om OIS nödgats vara inkluderat. Supertelet motsvarar från den antika tiden ett Zuiko AUTO-T 250mm f/2.0 ED-IF i frontlinsyta, som Sonys prissättning nog är en vägledning för vad en sådan nykonstruktion skulle hamna på idag. Ruggiga pengar för sådana här handgjorda objektiv, förhoppningsvis har de bättre andrahandsvärde än en bil?

Borde finnas en marknad för olika elektroniska adaptrar, som anpassar Nikons och Canons mer vanliga supertelen med OIS till de kamerafabrikatsfattningar som saknar sådana, såsom t.ex. Canons och Nikons supertelen med OIS till MFT, NEX, NX, XF bajonetter. Interimslösningar finns visserligen från Birger Engineering, MTF Services och Red Rock Micro, men en marknad för kinesiska entreprenörer torde även kunna uppkomma inom en snar framtid.
Avslutat Medlemskap 2012-02-15 09:15
SS funkar alldeles utmärkt även på långa brännvidder (och 500 är inte så speciellt långt). Bättre att lägga krutet på maximal bildkvalitet. Det är en myt att OIS skulle vara bättre idag. Tvärtom har ett sådant här objektiv avsevärt längre livslängd än kamera och tekniken utvecklas hela tiden så man får alltid den senaste uppdaterade versionen av stabilisering när kameran uppdateras och man slipper stå där med ett dyrt objektiv som rasar i värde när det kommer en ny variant med förbättrad stabilisering.

Vid filmning får man stabiliserad sökare även med SS.
Peter Thållen 2012-02-15 10:48
Visst gör den det men objektivbaserad bildstabilisering är effektivare på långa brännvidder(vilket har visats i ganska många tester).
Ska man sedan handhålla dessa objektiv så ger den objektivbaserade bildstabilseringen en stabiliserad sökarbild vilket är ett stort plus vid handhållet och långa telen...detta är något man inte erhåller med Sonys sss då den endast är aktiv under själva exponeringen.

Sen tvivlar jag på att avsaknade av optisk bildstabilisering gör att Sonys 500mm/f4 är vassare i bildkvalitén än vad Nikons o Canons varianter är.

AF:en verkar dock vara riktigt snabb i Sonys 500/f4.

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar