Prylnytt
Ett 300/2,8 räcker inte alltid till. Sedan fyra år tillbaka har Sony lovat att ett ännu längre tele ska vara på gång. Nu är det äntligen klart och Sony passar på att ge ett nytt löfte.
SAL500F40G är beteckningen på Sonys nya 500mm f/4 G SSM. Objektivet har en snabb och tyst SSM-fokusmotor. Det är damm- och väderskyddat och ska enligt Sony passa bra till A77 för exempelvis fågelfotografering.
Naturligvis går objektivet att använda alla kameror med A-bajonett. En ny sådan kamera är ersättaren till småbildskameran A900 som är under utveckling. Sony lovar inget om när den nya toppmodellen ska vara klar.
Största bländare: f/4
Minsta bländare: f/32
Bländarlameller: 9 st
Närgräns: 4,0 meter
Filterdiameter: 42 mm
Storlek: 140 x 367.5 mm
Vikt: 3.460 gram
Bildstabilisering: I vissa kamerahus
Fattning: A-bajonett (Minolta, KonicaMinolta, Sony)
Passar sensorer: Småbild och APS-C
Telekonvertrar: 1,4x med autofokus. 2x med manuell fokus
Vi har inte fått något svenskt pris. Objektivet handbyggs på beställning med start i mars.
30 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Och rekomenderat pris samt en länk till produkten skulle vara proffsigt. Tack.
Priset är 13000Euro o byggs(handbyggs) endast på beställning.
Betydligt billigare än att frontmontera ;-)
är inte dom långa Sonygluggarna ett argument
för att byta märke. Möjligen att Sony väntar till dom
har ett bättre utbud och sen sänker priserna.
Och då kommer de fortsätta producera en i månaden istället för fem om dan...
Michael - Som blir fascinerad av andra logik ibland -
Sony har lovat detta i fyra år och rimligen finns det folk som har väntat. När de nu ser prislappen så blir de troligen besvikna.
Butikspriset är inte klart!
Vad den presterar är inte klart! Är det den nu kommande bästa optiska, snabbaste AF och exaktaste, bästa f och T-värde på ett AF 500/4 som finns på marknaden, då kanske den är rätt prissatt, om inte de kriterierna är den inte prisvärd eller konkurrenskraftig i mitt tycke. Selling point blir "bara" en bild på ett originalobjektiv Sony i katalogen.
Det ser alltid lite konstigt med att någon går in och problematiserar något, långt i förväg, något man ändå inte skulle köpa själv, ännu roligare blir det när det, oavsett prissättning, fattningen inte passar till kritikerna kamerahus.
Vad är problemet? "Och då kommer de fortsätta producera en i månaden istället för fem om dan..."
Med sämre förutsättningar menar jag, blev det nu sämre för de som hitintills använder Sony att fortsätta fotografera med det de har? Blir dina eller andras bilder sämre nu?
Internkritik är den bästa kritiken.
Jag är intresserad av foto och teknik, och därtill intresserade av företags taktiska val. Jag tyckte här att Sonys val gentemot marknaden var lite märkligt och därför skrev jag om det. Att jag inte skulle köpa det själv till rätt pris har du absolut ingen aning om. Kamerahus går att byta ut på ett ögonblick.
Jag känner mig även tvungen att förklara för dig att mitt ordval "stackars Sony-ägare" inte betyder att jag går runt och är ledsen för deras skull till vardags på grund av detta.
Till sist - blir mina bilder sämre av detta? Nej. Hade min situation blivit bättre av att de lanserat ett vettigt alternativ till Canon. Absolut. På medellång sikt hade det kunnat öka konkurrensen och drivit ned priserna, eller så hade jag helt enkelt själv bytt över till Sony om alternativet varit attraktivt.Det kommer däremot aldrig hända om de bara producerar ett objektiv i månaden, så där har du även förklaringen till att jag tyckte att det var ett "problem".
Till exempel alla tre Nikons telekonvertrar från x1,4 till x2,0 för drygt 13000:-
(Priser från Cyberphoto)
Nikon AF-S 500/4,0 ED VR 69 990 kr
Nikon D800 kamerahus 24 990 kr
Totalt: 94 980 kr
Sony SAL500F40G=~119000:-
119000 - 95000 = 24000:-
Fast Nikon AF-S 500/4,0 ED VR kanske inte är handbyggd? ;)
Fullkomligt obegripligt att ta fram ett supertele idag som saknar inbyggd bildstabilisering. Ett Sigma EX 500/4.5 DG kan man förmodligen hitta för nästan hundratusen kronor billigare, ifall stabilisering inte är nödvändigt?
Visserligen har Sony IBIS i sina systemkameror, men uppriktigt sagt hur bra duger deras sensorstabilisering till dessa långa brännvidder? Dessutom, de små NEX-kamerorna kan på sin höjd utgöra bakre objektivlock till denna pjäs, via nödig adapter förstås.
Prestandamässigt torde dock ett supertele utan en stabiliseringsgrupp kunna påvisa bättre optiska egenskaper än en med sådan. Mindre risk för centreringsfel o. dyl.
Fast Sony kanske kommer med en bauta-verson av IBIS till sina 35mm systemkameror, liknande den 5-axliga IBIS Olympus nyligen introducerat i OM-D. EM-5 klarar dessutom stabilisering vid video, något dess tidigare implementering inte klarat.
I så fall kan ju även IBIS hitta till NEX-systemet, men som alla OIS/IBIS så drar ju den funktionen mer ström, med vad det innebär i omkonstruktionsbehov utöver de fysiska måtten.
Att sätta in bildstabilisering skulle bli som att underkänna sitt eget system, fast om de hänvisade till Nex-kompabilitet så....
IBIS funkar visserligen bra på 300'an, men det objektivet skulle ändå vinna på att ha OIS inbyggd, om inte så för video fram tills nu, men framför allt eftersom Panasonic ju saknar IBIS i sina MFT-kamerahus.
Sonys 500mm/F4.0 är ändå en imponerande pjäs, som skulle bli ändå fetare om OIS nödgats vara inkluderat. Supertelet motsvarar från den antika tiden ett Zuiko AUTO-T 250mm f/2.0 ED-IF i frontlinsyta, som Sonys prissättning nog är en vägledning för vad en sådan nykonstruktion skulle hamna på idag. Ruggiga pengar för sådana här handgjorda objektiv, förhoppningsvis har de bättre andrahandsvärde än en bil?
Borde finnas en marknad för olika elektroniska adaptrar, som anpassar Nikons och Canons mer vanliga supertelen med OIS till de kamerafabrikatsfattningar som saknar sådana, såsom t.ex. Canons och Nikons supertelen med OIS till MFT, NEX, NX, XF bajonetter. Interimslösningar finns visserligen från Birger Engineering, MTF Services och Red Rock Micro, men en marknad för kinesiska entreprenörer torde även kunna uppkomma inom en snar framtid.
Vid filmning får man stabiliserad sökare även med SS.
Ska man sedan handhålla dessa objektiv så ger den objektivbaserade bildstabilseringen en stabiliserad sökarbild vilket är ett stort plus vid handhållet och långa telen...detta är något man inte erhåller med Sonys sss då den endast är aktiv under själva exponeringen.
Sen tvivlar jag på att avsaknade av optisk bildstabilisering gör att Sonys 500mm/f4 är vassare i bildkvalitén än vad Nikons o Canons varianter är.
AF:en verkar dock vara riktigt snabb i Sonys 500/f4.