Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > DXO One ger bättre bilder med Iphone

DXO One ger bättre bilder med Iphone

DXO One har en 1 tum-sensor på 20 megapixel, påkostat objektiv och kan lagra bilder i råformat. DXO One ansluts direkt till lightning-kontakten.

Poängen med att använda Apples lightningkontakt för anslutning är att kommunikationen mellan Iphone/Ipad och kameran blir väldigt snabb. DXO säger att hanteringen blir lika snabb som om kameran var inbyggd.

Kameran styrs från den mobila enheten och den snabba kommunikationen gör det möjligt att lagra bilder i råformat. DXO har även skapat ett "superråformat" där fyra tagningar slås samman för att skapa en bildfil med lägre brus. Denna process är dock för krävande för en mobilprocessor, så kameran måste anslutas till en mac eller pc för att skapa den färdiga superråfilen.

Lightningkontaken är vridbar 120 grader så att objektivet kan riktas dit man önskar utan att manövreringen från skärmen påverkas. Det går också att koppla loss kameran, vrida den 180 grader och sedan ansluta igen. Det finns också en egen avtryckare på DXO och fack för micro-SD-kort för den som vill använda kameran frikopplad.

Objektivet har fast brännvidd på 11,9 mm vilket ger samma bildvinkel som ett 32 mm objektiv med en småbildssensor (full frame). Eftersom objektivet inte har zoom finns det en funktion som ger 3 gångers digital zoom.

1 tum-sensorn på 20 megapixel använder bsi-teknik och kan vara besläktade med de sensorer som sitter i kameror som Canon G7 X eller Sony RX100 III. Iso-spannet är 100 - 51.200. Videofilmning sker med 1080/30p eller 720/120p.

DXO One väger 108 gram och har följande dimensioner: 68 x 49 x 26 mm. EU-priset är 649 euro inklusive moms.



Publicerad 2015-06-19.

27 Kommentarer

Antonjb 2015-06-19 13:44  
Det känns som en ganska bra idé! Halvera priset bara så kanske någon köper den också...
Bussmicke 2015-06-19 13:55
Och inte glömma bort oss som har Android..
martinot 2015-06-20 17:23
@Michael Eftersom det inte finns några telefoner med lightning-kontakt som kör Android, eller Windows Phone för den delen, så hjälper det knappast om enbart appen skulle släppas för andra OS.
jonas18z 2015-06-21 14:53
Att få hårdvaran att fungerar till Android måste vara rena jungeln. Det finns så många olika hårdvaror och mjukvaror att det knappt skulle gå att göra men finns redan kameror som fungerar med microusb men då till ett mycket fåtal Androidenheter.
Anders F. Eriksson 2015-06-21 17:18
Mmm, på min Androidtelefon (Xperia Z3) sitter kontakten halvägsupp på vänstra sidan under ett vattentätt lock - jag gissar att det är svårt att göra en kamera som passar just där ...
Johansson1956 2015-06-19 14:26  
Hmm. Känns rätt bökigt att gå omkring med två prylar som skall mekas ihop. När man är i det läget att iPhone inte duger utan man vill ha en entums sensor och skall bränna av 649 euro vill i alla fall jag ha ut mer typ en bra zoom på minst tre gånger mmm. Men jag har haft fel förr, påstår dom.
Johan Pihl 2015-06-19 14:41  
Om det inte är ett försenat aprilskämt, så låter det rätt så coolt ;) Men undra om det är som med belkin-greppet som också kopplas till kontakten, att det endast går att fota med företagets egen app, eller om man kan använda andra fotoappar. Och om det kommer nåt liknande till modeller äldre än femman, som inte har lightning kontakt.
Svar från froderberg 2015-06-19 15:36
Jag misstänker att kameran är tänkt att använda med deras egen app. Har svårt att tänka mig att de bryr sig om äldre modeller än Iphone 5. Femman är ju rätt gammal och äldre modeller har kanske inte överföring och processor som är tillräckligt snabb.
gunnarhagg 2015-06-22 17:27
Jo,Johan, det tror jag med. Vilket ine förhindrar att det är en dyr kamera utan dislay el sökare.
Bladegunnar 2015-06-19 15:44  
Känns otroligt krångligt, går inte stoppa i fickan osv. Då kan man väl likaväl ha en liten kompakt med wifi och raw? Apple borde fixa så det går att använda raw direkt i luren, det finns ju till många Androids redan.
Svar från froderberg 2015-06-19 16:24
Panasonic CM är en ännu mer integrerad lösning. Leica-objektiv och 1-tumsensor inbyggt direkt i luren. http://www.panasonic.com/se/consumer/foto-och-videokamera/cm1/dmc-cm1.html
martinot 2015-06-20 17:29
Håller med om att Apple borde ordna RAW som möjlighet i deras fotoapp.

Har funnits ännu längre i Windows Phone och i Nokia-telefoner. Använder det själv.

I vänta på att Apple ordnar detta, så finns det faktiskt en rad fotoappar för iOS som stödjer RAW. Dock så är det självklart smidigare om det finns en standard för det inbyggt i OS:et ifrån början.
joyn 2015-06-19 15:52  
Finns det någon info om när den är tillgänglig? På DxO-hemsidan går det endast att anmäla sig till att få email när den finns:-(
Jag tycker att det verkar vara precis så mycket kamera man alltid kan ta med sig.
Kesianen 2015-06-19 17:10
Kameran kommer att vara tillgänglig från September i USA. När den kommer till Europa har DXO inte uttalat sig om.
Kesianen 2015-06-19 17:27  
I deras introduktionserbjudande 649€ ingår också elite-vertioerna av Dxo optics pro och Dxo filmpack, som de säljer för 199€ resp 129€.
Peter Eskilsson 2015-06-19 22:38  
Fjärrstyrd från tfn hade varit mer intressant med mer möjligheter.
Svar från froderberg 2015-06-19 22:47
Det konceptet finns redan i Sonys QX-serie.
Peter Eskilsson 2015-06-20 00:57
Jo, men denna är smidigare...
Mesch 2015-06-20 23:24  
Den verkar ju liten.
Kan vara en bra kompromiss för den som inte vill ha en kompaktkamera och telefon i fickan. Man får ju en bra kamera med stor skärm lixom.
Annars känns det ju som en rätt nördig pryl som få kommer ha någon nytta av :-D
gunnarhagg 2015-06-21 12:27  
Bra ide'? Inte till det priset. Drygt 5000 spänn för en kamera som inte har nån lcd-display utan måste kopplas till en av de dyraste mobilerna på marknaden!
Svar från froderberg 2015-06-21 12:32
Jag misstänker att den tilltänkta målgruppen är dem som redan har en Iphone, vilket är en hyfsat stor del av befolkningen.
Anders F. Eriksson 2015-06-21 17:21
Jämför med Sony QX, som inte heller är jättebilliga. De har både för- och nackdelar jämfört med DxO One.

Det här blir nog ingen volymprodukt, utan mer bara för att visa att "vi kan".
horvendile 2015-06-22 08:11  
Envar blir förstås lycklig på sin fason och så vidare, men det här kan vara en av de första grejerna som får mig att tycka det är lite synd att jag inte kör iPhone. Jag funderar på att skaffa mig en fickvänlig kamera som ändå håller god kvalitet och som kan få iväg bilder på direkten utan omväg via dator, och hittills ligger nog Sonys RX100-serie bäst till, men den här skulle kunna göra jobbet ännu mer fick- och arbetsflödesvänligt.
bentelkalb 2015-06-22 09:15  
Hmm, är det bara jag som inte riktigt fattar grejen? En kamera för 649 Euro.... som du ska koppla på din telefon... varför då? Man får en rätt bra kompakt för samma pris. Vad vinner man på detta?
horvendile 2015-06-22 11:07
Man vinner (åtminstone) två saker.
1: Storlek. Denna är mindre än även små kompetenta kompakter. Det ökar sannolikheten för att den får följa med.
2: Arbetsflöde. För den som snabbt och utan krångel vill få iväg tagna bilder utan omvägar. Till exempel den som snabbt vill lägga upp bilder på nätet, men vill ha bättre bilder än man får med kameratelefonen.
Kesianen 2015-06-22 15:17  
Det nya SuperRaw formatet är väl ändå intressant. 2 EV-stegs bättre brus, 1 EV-steg bättre dynamiskt omfång, 2 EV-stegs bättre tonalt omfång och 1,5 EV-stegs bättre färg sensitivitet enligt Dxo's EGNA mätningar. Bildkvalitén är bättre på alla Iso-tal (jag har jämfört Dxo One med Dxo One SuperRaw). Dxo hävdar att bildkvalitén är nästan i samma klass som Nikon D7200 och bättre än alla Canon kameror som de någonsin testat.

Är det någon som vet om Temporal Noise Reduktion för stillbilder finns i någon programvara för bilbehandling idag?

Algoritmen borde också gå att använda i kombination med exponerings-bracketing då man vet hur stor skillnad det är mellan exponeringarna.
bentelkalb 2015-06-22 16:59
Superraw?,,,,,,,,,,,
Kesianen 2015-06-22 20:54
Om det är så bra som Dxo säger, så tror jag att många kameror i framtiden kommer att ha möjlighet att fota med SuperRaw. Alternativt att tekniken implimenteras i olika bildbehandlingsprogram.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar