ANNONS
Annons
Artiklar > Årets bästa fotoprodukter utsedda av EISA

Årets bästa fotoprodukter utsedda av EISA

EISA, sammanslutningen för europeiska journalister inom bild och ljud, har utsett årets bästa fotoprodukter.

Fotosidan är sedan juni svensk representant i Eisas fotogrupp. Det innebär att vi först nästa år kommer att delta i diskussionerna och omröstningarna om årets bästa fotoprodukter.

Europeisk spegelreflexkamera för amatörer 2015-2016
Nikon D5500

Nikon D5500 är en kompakt, lätt, men ändå mycket funktionell digital systemkamera med ett lätthanterligt kamerahus. Sensorn med 24 megapixlar erbjuder klassledande bildkvalitet med utmärkt upplösning tack vare avsaknaden av optiskt lågpassfilter och ett mycket stort dynamiskt omfång, speciellt vid låga ISO-tal. Kamerans autofokussystem med 39 punkter överträffar konkurrenternas motsvarigheter, i synnerhet när det gäller att följa rörliga motiv. Kamerahusets ergonomiska design ger ett ovanligt bekvämt grepp för en så liten kamera och den helt ledade pekskärmen kan vridas och är perfekt för att ta självporträtt. Med omfattande manuella kontroller och inbyggt Wi‐Fi har Nikon D5500 allt som fotoentusiaster behöver för att ta och dela fantastiska bilder.

Europeisk spegelreflexkamera för entusiaster 2015-2016
Canon EOS 7D Mark II

Canon EOS 7D Mark II är en av de bästa digitala systemkamerorna med APS-C-sensorer som någonsin tillverkats. Här finns funktioner som normalt bara är tillgängliga i professionella fullformatsmodeller. AF-systemet med 65 punkter ger snabb och svarsvillig fokusering i många olika förhållanden, även när objekt som rör sig snabbt ska spåras. Kameran tar 10 bilder per sekund och har en enorm buffert även vid RAW-tagning. Konstruktionen är utmärkt, med en väderbeständighet som klarar nästan alla förhållanden. Totalt sett är 7D Mark II perfekt för sport-, action- och naturfotografer som vill fånga riktigt hastiga förlopp.

Europeisk spegelreflexkamera för yrkesfotografer 2015-2016
Canon EOS 5Ds/5Ds R

Canon EOS 5DS och 5DS R är digitala systemkameror med marknadens högsta upplösning. Fotograferna kan välja bland två modeller: EOS 5DS har ett optiskt lågpassfilter för att dämpa digitala bildartefakter, medan EOS 5DS R upphäver dess effekt för att få skarpast möjliga bilder. Sensorn med 50,6 miljoner pixlar, Dual DIGIC 6‑processorer, minskad spegelvibration och pålitlig mätning levererar överlägsen bildkvalitet. 61-punkters AF med 41 korssensorer säkerställer ett pålitligt och snabbt autofokussystem. De här två kamerorna är det perfekta valet för professionella fotografer som är ute efter den ultimata bildkvaliteten.

Europeisk spegelfri systemkamera för amatörer 2015-2016
Fujifilm X-T10

X‐T10 innehåller de bästa funktionerna från förra årets vinnare X-T1 i ett mindre kamerahus till ett lägre pris. Kamerans inställningar görs med klassiska rattar och vred på kamerans ovansida, och kameran har en klassisk blädarring. Sensorn på 16 megapixel ger utmärkt bildkvalitet med ovanligt bra färgåtergivning med jpeg-format. Ett nyutvecklat autofokussystem gör det möjligt att följa rörliga motiv. Detta är en lätt spegelreflex-liknande kamera med en utmärkt elektronisk sökare med 2,36 miljoner bildpunkter, inbyggd blixt ooch wifi. Ett bra och lätt alternativ till klassiska spegelreflexkameror.

Europeisk spegelfri systemkamera för entusiaster 2015-2016
Olympus OM-D E-M5 II

OM-D E-M5 Mark II med dess innovativa 40 miljoner pixlar (HR), uppnår näst intill bildkvalitet som en högupplöst fullsensor DSLR vid stillastående motiv. Kombinationen av en superb elektronisk sökare, pekskärm och extremt effektiv 5–axlig bildstabilisering är resultatet av vad som EISA beskriver som en "exceptionellt kompatibel kamera". Filmfunktionen är också förbättrad och gör E-M5 Mark II till en mycket attraktiv kamera även för videofilmare.

Europeisk spegelfri systemkamera för yrkesfotografer 2015-2016
Sony α7 II

Sony Alpha 7 II är en fullformatskamera i proffskvalitet som är en stark konkurrent till digitala systemkameror och ger en fantastisk bildkvalitet i ett lätt kamerahus. Fullformatssensor på 24 pixlar ger utmärkt dynamiskt omfång kombinerat med lite brus på höga ISO-tal, och hybridautofokus ger snabb och exakt fokus. Kamerahuset i magnesium och ett nytt, rejält handgrepp överglänser sin föregångare medan det inbyggda 5-axliga bildstabiliseringssystemet gör det enkelt att ta stillbilder vid långa slutartider. Det här gör Alpha 7 II till ett seriöst alternativ som en digital systemkamera.

Europeisk avancerad kompaktkamera 2015-2016
Leica Q

Leica Q är en ovanligt imponerande kamera som kombinerar state-of-the-art teknik med traditionell design. 28 mm-objektivet är otroligt skarpt och har en snabb elektronisk slutare, vilket gör att du kan användare bländare f/1,7 i solsken. Fullformatssensorn på 24-megapixel ger utmärkt bildkvalitet, även med höga iso-värden. Traditionella inställningar för tid och bländare gör kamera intuitiv att använda. Den elektroniska sökaren med 3,7 miljoner bildpunkter fungerar bra tillsammans med den mjukt dämpade fokusringen vid manuell fokusering. Alla dessa egenskaper gör Leica Q till den bästa digitalkameran som Leica hittills gjort, oavsett pris.

Europeisk rese-kompaktkamera 2015-2016
Sony Cyber-shot DSC-HX90/V

Sony Cyber-shot DSC-HX90V är världens minsta digitalkamera med superzoom och inbyggd elektronisk sökare. Zeiss Vario- Sonnar T*-objektivet erbjuder en kraftfull räckvidd på 24-720 mm som klarar de flesta motiv under resan. Den elektroniska sökaren underlättar fotografering i skarpt ljus, och återsluts i kamerahuset när den inte behövs. Den högupplösta LCD-skärmen kan vridas upp till 180 grader och gör det möjligt att komponera kreativa bilder i olika vinklar. Video spelas in i hög kvalitet (1080/60 p). HX90V har även inbyggd GP2 och wifi med NFC. Det här är helt enkelt en utmärkt liten kamera som du kan ta med dig överallt.

Europeiskt spegelreflexobjektiv 2015-2016
Sigma 24mm f/1,4 DG HSM | Art

Sigma 24mm f/1,4 DG HSM | Art är ett utmärkt objektiv som kombinerar hög upplösning med låg distorsion och låg kromatisk aberration. Det är inte bara otroligt skarpt vid maxbländare f/1,4 utan ger en högklassig återgivning i alla lägen, med bland annat en behaglig bakgrundsoskärpa. Konstruktionen har en ergonomisk design med mjuk manuell fokusering och snabb och tyst autofokus. Objektivet finns för de mest populära spegelreflexsystemen. Det här Sigma-objektivet är extremt prisvärt och ger bra bilder i alla lägen.

Europeiskt professionellt spegelreflexobjektiv 2015-2016
Canon EF 11-24 mm F/4L USM

I och med 11-24mm f/4L USM har Canons ingenjörer konstruerat en av de bästa vidvinkelzoomarna någonsin. Världens bredaste vidvinkel för raktecknande zoomobjektiv levererar klassledande bildkvalitet, med exceptionell skärpa i alla inställningar, även med högupplösta sensorer. Distorsion, kromatisk aberration och vinjettering hålls på rimligt låg nivå. Konstruktionen är storartad, med vädertåliga skyddstätningar för användning utomhus och autofokusen är snabb och tyst. Nu behöver fotografer med fullformatskameror som specialiserar sig på landskap, arkitektur eller interiörer, och som kräver exceptionell optisk prestanda, inte leta längre. Objektivet är skrymmande och dyrt, men för de som har råd är det ett helt enastående stycke glas.

Europeiskt spegelreflexobjektiv med zoom 2015-2016
Tamron SP 15-30mm f/2,8 Di VC USD

Tamron SP 15-30mm f/2,8 Di VC USD har en nyskapande konstruktion och är det första supervidvinkel-objektivet som kombinerar hög ljusstyrka (f/2,8) med bildstabilisering. Brännviddsområdet i kombination med låg distorsion gör att objektivet passar för landskap, interiörer och arkitektur. Men det är också lämpligt för gatufoto och porträtt i miljö. Den optiska prestandan är utmärkt och ger hög kontrast och detaljåtergivning. Autofokus och bildstabilisering fungerar effektivt. Objektivet är välbyggt och vädertätat. Det är stort och tungt, men ger mycket för pengarna.

Europeisk spegelreflex-telezoom 2015-2016
SIGMA 150-600 mm f/5-6,3 DG OS HSM | Sports

Objektivet, som är konstruerat för natur- och sportfoto, sätter en ny standard för långa telefotozoomar. Byggkvaliteten är exemplarisk med bland annat vädertätning. Zoomringen kan låsas på valfri brännvidd. Bilderna blir väldigt skapa, bland annat med hjälp av inbyggd bildstabiliering. Autofokusen är är snabb och tyst, och tillsammans med SIGMA USB DOCK går det att finjustera autofokusen och uppdatera mjukvaran i efterhand. För sport- och naturfotografer är detta ett objektiv i en klass för sig själv.

Europeiskt objektiv för spegelfri systemkamera 2015-2016
Sony FE 90 mm f/2,8 Macro G OSS

Sony FE 90mm F2.8 Macro G OSS är troligtvis det bästa objektivet i sin klass, enligt EISA-experter har bilderna en kvalitet som de nästan aldrig sett tidigare. Objektivet ger otroligt skarpa bilder, även vid mycket låga bländartal och har minimal distorsion eller kromatisk aberration. Kontrastnivån innebär fantastiska bilder och med bländare 2,8 får du vackert återgivna färger med mjuka nyansgraderingar tack vare de rundade bländarbladen. Kraftig och stabil konstruktion, tyst fokusering och effektiv optisk stabilisering gör det här till ett objektiv i världsklass.

Europeiskt zoomobjektiv för spegelfri systemkamera 2015-2016
Fujifilm Fujinon XF 16-55 mm f/2,8 R LM WR

XF 16-55 mm f/2,8 är nästan perfekt som allround-objektiv med en bildkvalitet som normalt bara ges med objektiv med fast brännvidd. Objektivet är ovanligt skarpt vid alla brännvidder och bländaröppningar. Det ger låg distorsion, låg kromatisk aberration och liten vinjettering. Autofokusen är väldigt snabb, pålitlig och nästan helt tyst. XF 16-55 mm f/2,8 är något stort och tungt, men är vädertätat och matchar den tåliga kameran XT-1. Vi saknar bildstabilisering, men med tanke på bildkvaliteten är det är fullt acceptabel kompromiss.

Europeiskt professionellt objektiv för spegelfri systemkamera 2015-2016
Olympus M.Zuiko Digital ED 40‑150mm f/2,8 PRO

M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm f/2,8 PRO är objektivet som motsvarar 80-300 mm på en fullformatskamera, men i ett mycket mindre och lättare format. Med fast bländare f/2,8 över hela brännviddsområdet ersätter objektivet nästan alla fasta brännvidder inom området. Skärpan är utmärkt även vid full bländaröppning.Byggkvaliteten är också utmärkt och svarar mot professionella krav. Lägg därtill snabb autofokus och bildstabilisering. Olympus M.Zuiko Digital ED 40‑150mm f/2,8 PRO är ett måste för sport-, äventyrs- och pressfotografer.

Europeisk Fotoinnovation 2015-2016
DxO ONE

DxO One är i sanning en innovativ produkt med spjutspetsteknik för att förbättra fotografering med Apple Iphone. Med en 20-megapixels entumssensor och ett objektiv med ljusstyrka f/1,8 kan DxO One ge betydligt högre bildkvalitet än en mobiltelefon, vilket kan vara vara till nytta för deltagande i sociala medier. Genom sammanslagning av fyra exponeringar till en råfil kan ännu högre bildkvalitet åstadkommas. DxO One tar fotografering med mobiltelefon till en ny höjd.

Europeisk foto- och videokamera 2015-2016
Panasonic Lumix G7
Utsedd tillsammans med expertgruppen för hemmabio

Lumix G7 är bra hybrid av video- och stillbildskamera med 4k-video till ett attraktivt pris. Kameran innehåller en lång rad videofunktioner som mikrofoningång och focus peaking. Även som stillbildskamera är G7 mycket kapabel tack vare en bra four thirds-sensor på 16 megapixel, elektronisk sökare med 2,36 miljoner bildpunkter, iso 100-25.600, 8 bilder per sekund samt tyst elektronisk slutare upp till 1/16.000 sekund. Det relativt stora greppet, dubbla inmatningsrattar och en helt vridbar pekskärm ger utmärkt hantering. G7 är i synnerhet intressant för hobbyfilmare.

Europeisk smartfon för foto 2015-2016
LG G4
Utsedd tillsammans med expertgruppen för mobila enheter

En smartfon för den som har höga ambitioner med sitt fotograferande. LG G4 har en 1/2,6-tums 16-megapixelsensor med 3-axlig bildstabilisering som reducerar antalet skakiga bilder. Ljusstyrka f/1,8 underlättar i svagt ljus samtidigt som den snabba autofokusen snabbt sätter skärpan. En effektiv vitbalansering ger rena färger, även i inomhusbelysning. Slutligen, G4 har en vacker form och en utmärkt 5,5-tums ips-skärm med QHD-upplösning, vilket gör G4 till ett behagligt arbetsredskap.


Alla vinnare

Här finns en komplett lista över alla vinnare inom alla produktområden.



Publicerad 2015-08-15.

30 Kommentarer

phool 2015-08-15 19:27  
Personligen är jag benägen om att hålla med om samtliga vinnare i sina klasser.
Damm på sensorn 2015-08-15 20:26  
Ungefär lika meningslös tillställning som Årets bil.
JensEkberg 2015-08-16 00:55  
Vore väldigt intressant med Jonas Danielssons motiveringar till att likt ett troll gå i polemik med alla inlägg eller nyheter som har med Canon att göra.
Vad har Canon gjort dig för ont Jonas?

Jonas Danielsson blir inte trovärdig om ALLA hans inlägg går ut på att dissa Canon.

Den där Jonas Danielsson får allt ta och förklara sig.
Krille 2015-08-16 01:25
Tycker Jonas har en bra poäng. Tamron 15-30/2,8 är väl minst lika mycket ett professionellt objektiv som Canon 11-24/4. För att inte tala om Sigma 24/1,4 Art. Logiken i EISAs urvalsprocess är ibland rätt svår att begripa sig på för den genomsnittlge konsumenten. Och det är ju inte bra med tanke på att organisationen påstår sig företräda de främsta tidningarna inom konsumentjournalistik.
martinot 2015-08-16 02:02
Håller med både Jonas och Jens här. Riktigt skum indelning i vad som är pro eller inte gällande objektiven. Vidare; varför räknar man tex Sony Alpha 7II som Pro, men inte Canon 7DII? Tycker bägge borde vara i ungefär samma kategori (dvs "pro sumer" som de satt 7D II till).

Eftersom Alpha 7II saknar dubbla minnesplatser (finns väl inga pro som inte fotar till två kort för bra backup i kameran?) så borde den ju direkt diskvalificeras att vara "pro" enbart pga det.

Är vidare även lite osäker på hur det är med vädertätningen där (om den är upp till riktig "pro nivå" a la Nikon D4S och Canon 1DS).
jonas18z 2015-08-16 13:17
Jens Ekberg din stolfilgubbe jag klagar inte på Canon utan EISA och deras resultat.
Svar från froderberg 2015-08-16 15:41
Det står inte att Tamron 15-30 och Sigma 24/1,4 inte klassas som pro. Det är bara de klasser som heter "prosumer" eller "consument" som utesluter proffsprodukter.
JensEkberg 2015-08-17 01:34
Tja Jonas... Det är bara att snabbt skrolla genom dina inlägg i t ex Canon EOS 5Ds/5Ds R så får man uppfattningen av att du är ett troll som bedriver en personlig vendetta mo Canon.

Ett citat:

"Att köpa en Canon idag är som att köpa en iphone 4s....."

och jag har för mig att du vid något tillfälle förutspådde Canons snara konkurs...

Det blir bara så tröttsamt....
Bengf 2015-08-16 07:56  
A7II går väl in i kategorin spegellösa kameror, 7DMKII vinner i DSLR, blev som sagt en sen ersättare till 7D, ja kan hålla med om att två minneskortplatser borde vara med i dom lite dyrare kamerorna.

Å andra sidan så har väl den flitige fotografen en liten förvaringsask i fickan med flera minneskort, det går ganska smidigt att snabbt byta, Fotonördarna använder väl aldrig Jpeg, utan kör Raw med 32gb kort, där i mot borde det vara bra för filmaren med ett eget kort.

//Bengt.
Anders F. Eriksson 2015-08-16 18:17
Poängen med två kortplatser är att man kan få en automatisk backup av bilderna till kort nummer två. Däremot är det långt från alla yrkesfotografer som använder den funktionen (åtminstone av de jag känner).
bentelkalb 2015-08-17 06:34  
Hur kan HX90/V få pris men inte Sony RX100 IV? Den är helt klart bäst i sin klass... Då är premisserna inte "bästa fotoprodukten"...

Vad är kriterierna för att få pris?
Känns som lite märkligt resultat.....Rätt meningslöst om det sker på detta sätt, känns som fel kriterier väger över. Möjligen skulle man sätta dessa stjärnor i flera kategorier, prestanda, prisvärdhet etc.... så blir det mer rättvisande.
FotografMB 2015-08-17 07:48
Den fick nog inget pris p.g.a. att den tävlar mot te x Leica Q vilket känns absurt.
Svar från froderberg 2015-08-17 08:02
En del tycker att det redan finns för många kategorier, så att dela upp kvalitetskompakter i två kategorier är kanske inte rätt väg att gå.
bentelkalb 2015-08-17 08:15
ok, och på vilken punkt är HX90/V bättre än RX 100 IV? Eftersom förstnämnda anses vara bästa produkten 2015/2016? Priset?

Jag menar nödvändigtvis inte att man ska ha fler kategorier av kameror, men klassningen måste bli tydligare om vad den får pris för, eftersom bäst är det ju inte på någon punkt förutom priset, klassningen blir därför ganska missvisande och meningslös.

Men ni kanske kan förklara hur HX90/V är bättre än RX 100 IV? För jag kan det inte :)
bentelkalb 2015-08-17 08:20
Va? mot Leica Q? Men det är väl en fullformat? + system? Går loss på 40 000 papp? Man kan ju inte pitcha dem mot varandra, helt oseriöst och felaktigt i så fall.
Svar från froderberg 2015-08-17 08:44
"och på vilken punkt är HX90/V bättre än RX 100 IV"

Sony RX100 IV anses antagligen inte platsa i kategorin resekompakter. De har ofta 10x zoom eller mer.
bentelkalb 2015-08-17 09:07
Ok.. kanske det, men rx 100 mark 1 var en resekompakt enligt EISA när den kom, men förvisso något större brännvidd. :) Och bättre resekompakt än rx 100 IV hittar man ju inte, det är just därför jag köpte den. Det primära med en resekompakt är ju storleken, inte brännvidden.

Man kan alltid diskutera vilken kategori den ska hamna, men det blir ju ändå rätt konstigt när EISA pitchar den mot fullformat- kompakta systemkameror?
Anders F. Eriksson 2015-08-17 16:16
Leica Q är inte en systemkamera.
bentelkalb 2015-08-18 06:59
ok :) Har ingen koll på Leica. Men blir ändå fel att picha fullformat mot 1 inch...... Fullformat borde vara en egen klass.

Sedan är Rx full med funktioner som är unika, super slowmo, 4k, dual recording, mm, och funktioner och innovationer verkar vara något man har värderat högre än bildkvalitet när man te x jämfört Nikon D7200 och Canon, till Canons fördel. Men rx pinkar på Leican när det gäller funktioner.

Men här verkar bildkvalitet värderas högre.... på en fullformat, för 40 000 papp, vilket är orättvist. Man verkar inte alls vara konsekvent i sina värderingar av olika parameter.
bentelkalb 2015-08-17 08:39  
Hmm, mycket man kan ifrågasätta med denna märkning...

Tex att Canon EOS 7D Mark II är bättre än Nikon D7200.... Beror väl på hur man ska vikta priset, och hur viktar man olika punkter? D7200 är bättre på fler punkter, men avser man Canons "vinnarpunkter" som viktigare?... eller kan man misstänka som vanligt? Fler fotografer kör Canon.....

samma sak med Canon EOS 5Ds... bättre än Nikon D810? Fler megapixlar, jepp, är det det man viktar?

Nä, för att ha någon nytta av en sån här märkning måste man se kriterierna och hur man viktar varje aspekt. Släpper de någonsin de uppgifterna? Vad och hur de sätter sina poäng?
Svar från froderberg 2015-08-17 08:51
Ja, i sådana fall blir det säkert diskussioner i juryn. 7D Mark II är mer späckad med funktioner medan Nikon D7200 har bättre bildkvalitet. Flimmerreducering är en innovativ och nyttig funktion i 7D Mark II som kan komma i alla mer avancerade kameror framöver. D7200 är en finputsning av D7100 och inte så innovativ.
Num Vistbacka 2015-08-17 10:37  
Trots att jag är en Canon fanboy (till viss del iaf) så tycker jag det känns konstigt att endast EN Nikon kom med på listan.
Svar från froderberg 2015-08-17 12:48
Jag förstår hur du tänker, men om man utser den bästa produkten inom varje kategori kan det bli så. Att utse andravalet för att jämna ut totalen känns inte rätt.
bentelkalb 2015-08-18 07:05
Det är möjligt att de har valt "rätt", men märkningen säger inte så mycket när man inte får veta vilka parametrar och hur de har poängsatt dem.

Kanske de borde sätta fler aspekter på varje kamera, typ antal stjärnor på prisvärdhet, bildkvalitet och handhavande, eller något sådant och redovisa det ihop med den totala poängen. (för det måste de väl ändå ha gjort i processen)

Det blir också fel när man pitchar fullformatare mot 1 inch kameror, det upplägget kommer jag aldrig att köpa :)

Tja, jag vet inte :) Men jag tycker hela märkningen blir tämligen meningslös och konstig som det är nu. Man verkar också vara väldigt inkonsekvent vid värdering av olika parametrar.
ANNONS

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar