Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Digital bild > Canons nya filmläge tillgängligt

Canons nya filmläge tillgängligt

Technicolor har tagit fram en bildstil kallad Cinestyle som är anpassad för krävande filmning där bilderna ska efterbehandlas. Nu finns bildstilen tillgänglig.

Technicolor har enkelt uttryckt sänkt kontrasten och färgmättnaden för att filmfilerna ska ge teckning i så många detaljer i bilden som möjligt även om motiovet är kontrast- och färgrikt. Filmen kan då upplevas grådassig och kontrastlös, men detta justeras sedan med full kontroll i efterbehandlingen.

Bildstilen laddas ner på Technicolors webbplats och installeras i kameran genom programmet Canon EOS Utility. Bildstilen kan användas med alla filmande Eos-kameror, men Technicolor rekommenderar i första hand att man använder Canon Eos 5D Mark II.

Filmaren Vincent Laforet har testat bildstilen och kommer med en del rekommendationer, bland annat att man ska annvända ISO 160, 320, 640, 1250 osv eftersom det är naturliga steg utifrån sensorns egentliga bas-ISO på 160.



Publicerad 2011-05-03.

17 Kommentarer

Jan Olof Härnström 2011-05-03 11:13  
Kan någon förklara varför just bas-ISO och naturliga steg är att föredra framför andra värden?
(länktips?)

MVH J O
Jan Olof Härnström 2011-05-03 11:47
OK. Tack.
"Bevisen" ser lite tunna ut i mitt tycke.
dudek53 2011-05-03 14:02  
TIll skillnad från att bara sänka kontrast och färgmättnad vilket redan gjorts i bl aannat en bildprofil som kallas super flat från marvelcine skiljer sig Technicolor cinestyle från hur den jobbar med den h.264 kodek som används i kameran. Det innebär att den öppnar upp för lågdagrar på ett annat sätt än tidigare. Skuggor och svärtor sotar inte igen som det gör i dem tidigare bildstilarna. Man bör tänka på att det fortfarande är samma kodek som tidigare, alltså ingen rawfil. Cinestyle gör så att kodeken jobbar annorlunda. Detta är den stora skillnaden. Tror nog om man lär sig att jobba med den och testar sig fram så kan det gå att få riktigt bra resultat men det är mycket efterarbete med i bilden. Läs mer om det på cinema5d.com
Där finns massr med info för den intresserade.
/-D
Eric Rådstam 2011-05-04 07:18  
Det är bara filmklippen som påverkas? Inte de vanliga rawbilderna?/Eric
Abacrombie 2011-05-04 09:17
Om du menar ISO så ja, det är bara video som behöver ställas in på 160, 320....osv.

Profilen påverkar dock båda om du ställer in den för det. Jag har profilen inlagd enbart på C1,C2 och C3 och kör normalt på de andra lägena.
Eric Rådstam 2011-05-04 10:36
Okej så du filmar med c-läget om man säger? Och fotar med de andra lägena?
Abacrombie 2011-05-04 12:12
Precis. Alla mina C-knappar är inställda på manuellt läge, med rätt profil och slutartid för filmning för olika förhållanden.
Xenom 2011-05-04 18:01
Jag upplever det i bilderna! Även att Lightroom har lättare att "trolla bort" brus i bilder tagna med iso160. iso100 blir aldrig perfekt såvida jag inte lägger masker i cs5. Bara min personliga erfarenhet.
Xenom 2011-05-04 18:02
hehe har inte ALLA (c1)Film (c2)HDR (c3)Sport ..?
Jimmy Nordström 2011-05-05 11:35
Det är en som postat info här Oliver.
Läs båda postsen

http://vimeo.com/groups/magiclantern/forumthread:237731
Xenom 2011-05-05 12:37
Det är säkert så, men jag fick den upplevelsen innan jag läste ovanstående artikel eller något annat om detta.

i länken du skrev står: "ISO 160 is the same as ISO 200 overexposed 1/3 stop. It uses the same analog gain as ISO 200 but after that the exposure is brought down in the camera software to make the image. ISO 160 does better in terms of shadow noise but loses 1/3 stop of highlight headroom. ISO 200 trades off slightly higher shadow noise for 1/3 stop of increased highlight headroom.

If shooting RAW, ISO 200 +1/3 overexposure is always better than ISO 160. If shooting jpeg or video (both 8-bit formats), it may be better to use ISO 160. It all depends on the tradeoff of highlight headroom versus shadow noise.

Now 1/3 stop ISO's derived from lower ISO's (like ISO 125, derived from ISO 100), should always be avoided, because they have increased shadow noise and decreased highlight headroom. In fact those should probably be eliminated from the ML firmware because they provide no benefit in any situation."
Xenom 2011-05-05 12:40
Det konkreta översatt via google:

"När du fotograferar jpeg eller video (både 8-bitars format) kan det vara bättre att använda ISO 160. Det beror helt på den avvägning av markera utrymme kontra skugga buller"

hehe "skugga buller" brus i skuggpartier är kanske bättre översatt?
Xenom 2011-05-05 12:48
Jag fotar alltid RAW ur AV läget och över-/underexponerar oftast beroende på ljuset (typen och mängden) i dagsljus är det iso 160-200 som gäller. Ibland iso400 för att motverka skakningar i extrema närbilder osv. f/1:1.8-2.8 .. alt f4, 7.1 ,11 och f/22.. f/13 för HDR .. Canon är dålig på bracketing btw!
ANNONS

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar