Annons

Proffsfoto

Artiklar > Canon har utvecklat ljuskänslig 35mm-sensor

Canon har utvecklat ljuskänslig 35mm-sensor

Canon har utvecklat en 35 mm-sensor (full frame) för video som ska vara väldigt ljusskänslig.

Eftersom sensorn endast ska användas för video i full-HD-storlek (1920x1080 pixlar) behöver inte sensorn ha mer än två miljoner pixlar. Det gör att pixlarna blir 9 kvadratmikrometer stora, cirka 7,5 gånger större än i EOS-1D X.

Det ger hög pixelkvalitet, men också att Canon slipper hoppa över en del rader med pixlar när videobilden ska genereras. Inga problem med jaggies med andra ord.

Att hela sensorytan kan utnyttjas för att fånga ljus innebär hög ljuskänslighet, ovanligt hög för att vara video. Canon säger att det ska gå att få bra videobilder vid 0,02 lux där ögat har svårt att se.

Sensorn demonstreras vid utställningen Security show 2013 i Japan. Tanken är att sensorn ska kunna användas i övervakningskameror, för astronomiska och andra naturvetenskapliga tillämpningar, medicinska ändamål med mera.



Publicerad 2013-03-04.

9 Kommentarer

jelu1661 2013-03-04 15:39  
Det finns en del videoexempel i pressreleasen:
http://www.canon.com/news/2013/mar04e.html
Svar från froderberg 2013-03-04 15:42
Tack. Videon var inte med i Canon Svenskas utskick.
jensmarklund 2013-03-04 18:32  
Har alltid undrat varför ingen gjort detta? Vissa videokameror är ju 1080p t.ex. men sen kan du ta 8-12MP stillbilder som extra feature, alltså downscalas ju videon.

Borde inte C300 och dess syskon redan använda sig av detta? Finns ju ingen anledning till att sätta in en sensor med fler pixlar än 2k, om allt ändå kommer skalas ner till 1080p.
Svar från froderberg 2013-03-04 20:46
Några få kameror samplar ner upplösningen till full-HD (ex Panasonic GH3), de flesta hoppar över rader på sensorn och interpolerar sedan upp till full-HD.

Hur det är med C300 vet jag inte.
preciousillusion 2013-03-04 18:36  
Här hamnar ju ert (direkt felaktiga) påstående "Det är sensorns yta som avgör hur mycket ljus som kan fångas och därmed hur bra bildkvaliteten kan bli" från
http://www.fotosidan.se/cldoc/htc-one-med-ultrapixlar.htm lite i skamvrån..
Linmajon 2013-03-04 19:46
Mjaa det är en liten glipa mellan varje pixel. Med färre pixlar blir det färre glipor = mer effektiv yta. Om jag förstått saken rätt.
Svar från froderberg 2013-03-04 20:42
Det är sensorns yta som avgör hur mycket ljus den kan fånga. Det skriver vi i båda artiklarna.
preciousillusion 2013-03-04 21:54
Enligt den principen bör ju alltså alla kameror med samma sensorstorlek vara exakt lika bra på att fånga ljus..
RobbanKallesson 2013-03-05 09:51
Ja, de är lika bra på att fånga ljuset. Att omvandla fotonerna till digitala signaler är en annan sak, där handler det om teknisk implementation.
preciousillusion 2013-03-05 10:18
ja, alltså handlar det om hur man använder ytan..
RobbanKallesson 2013-03-05 10:27
Visst är det så, men tittar man på teknologier från olika tillverkare så har ytan större betydelse än val av teknologi. Gäller om man jämför teknologier från en viss/samma tidsperiod förstås.

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar