Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Canon Eos 600D liknar Eos 60D

Canon Eos 600D liknar Eos 60D

Canon suddar ut gränserna mellan Eos 550D och 60D med nya 600D som får vridbar skärm och trådlös blixtstyrning.

Canon har plockat funktioner och detaljer från Eos 60D och stoppat in i Eos 550D och på så sätt fått fram nya Eos 600D. Några skillnader mellan 550D och 600D är:

– Vridbar skärm (samma som på 60D)
– Trådlös blixtstyrning (som på 60D)
– Digital zoom vid filmning
– Automatiskt val av motivprogram
– Mer gummiklädsel
– Programratt i metall
– Basic+ som ger snyggare jpeg-filer rakt ur kameran
– Funktionsguide på skärmen
– Filtereffekter (ex fisheye- och miniatyreffekt)

Troligen är det den vridbara skärmen och blixtstyrningen som kommer att få folk att välja Eos 600D framför 550D. Sensor, autofokus, ljusmätning och antalet bilder per sekund är lika (3,7 b/s). Det är också samma batterigrepp som passar (BG-E8).

Den trådlösa blixtstyrningen fungerar med alla aktuella blixtar i EX-systemet, inklusive de nya blixtarna 270EX II och 320EX. Dessa blixtar kan även fjärrutlösa kameran.

Canon har byggt ut filmfunktionen med digital zoom med bibehållen upplösning. Det går inte att smidigt zooma från vidvinkel till förstorat teleläge eftersom kameran bara använder pixlar i mitten av sensorn när den digitala zoomen används. I utgångsläget ges tre gångers förstoring och sedan steglöst upp till tio gånger.

En annan ny filmfunktion är Video-snapshot som sparar 2, 4 eller 8 sekunders filmsnutt från varje tagning och sätter samman dessa snuttar till en film. Sedan kan man välja vilken musik man vill ha till. Tanken är att man enkelt ska få ihop en film från semestern som är uthärdlig för släkt och vänner att titta på.

I och med introduktionen av 600D åker 550D ner ett pinhåll i modellstegen och ersätter 500D som utgår. Under 550D kommer den nya instegsmodellen 1100D.

Rekpriset är 9.000 kronor tillsammans med nya EF-S 18-55/3,4-5,6 IS. Säljstart i mars.



Publicerad 2011-02-07.




14 Kommentarer

Johank82 2011-02-07 08:25  
"Canon har byggt ut filmfunktionen med digital zoom med bibehållen upplösning ... I utgångsläget ges tre gångers förstoring och sedan steglöst upp till tio gånger."

Betyder det att exempelvis ett 90mm-objektiv blir 900mm med bibehållen bländaröppning? I Full-HD?

Låter lite väl osannolikt att det skulle vara så enkelt...

EDIT: DPreview svarade åtminstone på den andra frågan:

"The 600D offers full HD movie recording at up to 30fps, and now adds in digital zoom ranging from 3-10x. This uses the central region of the sensor only, while maintaining full HD output."
bengt-re 2011-02-07 08:45  
En brännvidd "blir" och kommer aldrig någonsin BLI något annat än vad den är bara för att man väljer att titta på en mindre del av bildcirkeln. Ett 90mm objkektiv ÄR ett 90mm objektiv om du så har en storformatsbladfilm eller mobilkamerasensor där bakom - sen att det är skillnad om det är en vidvinkel eller en extrem supertele är en annan sak - men en brännvidd blir aldrig aldrig något annat än vad den är.

Men jodå, visst kan du digitalzooma - varför man skulle vilja det är en annan sak eftersom man då kastar bort finessen med att ha en stor sensor och då lika gärna kunde använt en kompaktkamera istället är en annan sak...

Och bibehållen bländaröppning är ungefär lika smart som de som väljer att multiplicera brännvidden med cropfaktorn, men behålla bländarvärdet och glatt säger att de har har ett 600 f/4 (m4/3 uttalande). Självklart så måste du ändra bländaren i motsvarande grad om du skalar ett optiskt system och det är där man börjar inse att idén med små sensorer inte är så där superfantastisk - det är tekniskt svårare att tillverka ett 25mm f/1.0 objektiv än ett 50mm f/2.0 objketiv speciellt eftersom man måste prestera mycket högre upplösning på 25mm objektivet för att kunna skapa samma bild.

Canon EF 50/1,8 II (EF) kostar under 1000 pix
Voigtlander 25mm f/0.95 (M4/3)kostar gott och väl 6000 pix....
Gerrie Warner 2011-02-07 11:21  
Undrar om den har Mauellt ljudinställningar? Hade nämligen ett rätt obehaglig upplevelse med 550D. Med RODE Video mic funkar varken videomicen eller 550D's autoljudinställninar!!! Denna firmware miss finns INTE på dyrare modeller och Support på Canon är medveten om problemmen med kompatabiliteten mellen de här två produkterna men tror inte att de uppdaterat firmware till 550D ännu. Eftelyser ochså Hurlurar Utgång på kamerorna OCH Ljudnivåvisare i skärmen!! :-) Vilket skulle möjliggör ett mer noggrann Mauellt Ljudinställning!
jimmy_a 2011-02-07 11:39  
Att crop eller digital zoom inte är något att eftersträva vid foto håller jag med om, men för videoinspelning är det ju klockrent. Eftersom du ändå aldrig spelar in i mer än 1080p så förstör du ju ändå upplöningen i normalfallet, då du skalar ner bilden till 1080p innan du kodar den.

10x digital zoom här har ju faktiskt möjlighet att verkligen ge kvalite som är lika bra som utan zoom. Även om man kan dra nytta av att slå samman pixlar (när man skalar) för att eliminera brus etc som kan finnas om du går så långt som en 1:1 view av bilden.
the_Rose 2011-02-07 13:25  
Håller med Jimmy!
Detta är ju hur grymt som helst, Purister kommer alltid förespråka dyrare system men nedsamplingen till 1080P är ändå väldigt "ful" så man förlorar nog inte så mycket i kvalitet. Tänk alla som vill filma fåglar etc. En 24-105 ger ju motsvarande 35-1500 mm zoom i 1080P med inbyggd stabilisering på en sådan här crop-kamera. Kräver nog ett stadigt stativ dock.
Johank82 2011-02-07 15:57  
Men hur är det om vi skulle jämföra med en superzoom-kamera?
Jag läser om SX30 IS (35mm) som har 840mm i yttersta läget, och 5.8 i bländare.

Har du ett 90mm 2.8 objektiv och använder digital zoom 10x, så får du 900mm och 28 i bländare? (rätta mig om jag har fel).
Inte så imponerande med andra ord?
the_Rose 2011-02-07 18:53  
@ Johan
Du påverkar inte bländaren, är det ett f2.8 objektiv så är det det. Du ändrar ju inte heller brännvidden (bländaren beror ju av brännvidden också), men det är bekvämt att använda "brännvidden" för att förklara den praktiska innebörden av en förändrad bildvinkel.

Det kameran gör åt dig är att spara endast utsnittet i mitten av bilden till filmen som du tar. Att jämföra med att ta en stillbild med 20 MP och använda crop-verktyget i PS för att skära ut en 2 MP stor bild från centrum av bilden, bilderna i 1080P är nämligen ca 2MP stora. Att göra så påverkar inte pixel-kvaliteten och inte heller objektivets egenskaper.

Det man generellt förlorar mot att använda ett "riktigt" 900 mm objektiv är eventuellt kort skärpedjup, men det får man väl leva med om man inte har råd.
Johank82 2011-02-07 18:56  
Ok då hänger jag med lite bättre :)
Inte lätt med alla tekniska nymodigheter...
StefanK 2011-02-07 22:22  
Japp, 600D har manuella ljudinställningar. Det kan man även få på 550D om man använder sig av MagicLantern-firmwaren.
bengt-re 2011-02-08 07:43  
"Du påverkar inte bländaren, är det ett f2.8 objektiv så är det det.", Jo, men då ändrar du inte heller brännvidden - man KAN skala optiska system, men då måste man givetvis ändra BÅDE sensorstorlek (vilket du gör om du minskar den använda arean av sensorn när du digitalzoomar), brännvidd och bländare. Först då får du oförändrad avbildningsskala och oförändrat skärpedjup och även oförändrade diffraktions problem. Det är att luras att påstår att man bara vinner brännvidd - vore det så enkelt så hade alla tillverkare genast satt i pyttesmå sensorer i dina hus och fixat fotot till sommar OS med ett EF 100 f/2 - ja menar det blir ju ett 400mm f/2 och det vet alla de är fina saker.... Märkligt nog så fungerar det inte, har inte fungerat och kommer aldrig att fungera så.
Gerrie Warner 2011-02-08 11:18  
Tack för handvisningen till MagicLantern-firmware! Flera varningar på sidan ... men det kanske bara för att slipper ev. klantigheter från användare?

Antar att det firmwaren är beprovat?
Magnus Lindberg 2011-02-12 12:14  
Har inte läst specifikationen ännu men slänger ut en fråga.
Går ljudet att ställa in manuellt vid filmning?

Förutom att chassit är lite plastigare än 60D är denna kamera, 600D snarlik 60D i filmfunktionsläget, eller vad är det som skiljer i det avseendet?
Svar från froderberg 2011-02-12 13:04
Ja det går att ställa ljudet manuellt. Se denna sida: http://www.dpreview.com/previews/canoneos600d/page6.asp

Utöver filmfunktionen i 60D kan 600D filma med digital zoom mellkan 3-10x. Eftersom sensorn har 18 megapixel och full-HD bara är 2 megapixel innebär det att kan kameran välja att bara använda pixlarna i mitten. Med ett rejält tele får man sjukt kraftig teleeffekt.

Sen kan kameran också själv klippa ihop en film genom att ta några sekunder från varje tagning och sätta samman dem.
Gerrie Warner 2011-02-13 10:18
Finns det Hörlurarutgång? Det core ett stort PLUS!!
Gerrie Warner 2011-02-15 09:25
Jag har laddat MagicLantern Firmware i min 550D men ser inget skiljdnad i funktionerna eller Displayen. :-(
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar