Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > 24 megapixel i Fujifilm X-Pro2

24 megapixel i Fujifilm X-Pro2

Fujifilm X-Pro2 liknar föregångaren X-Pro1, men under skalet är allt nytt. Ny sensor, ny processor, snabbare datahantering med mera. Det ger snabbare autofokus och högre bildkvalitet.

Fujifilm X-Pro2 är först ut med tredje generationens CMOS-sensor med 24 megapixel. Precis som i tidigare generationer använder Fujifilm sitt unika färgfilter X-Trans vilket ger mindre färgbrus. Det sitter inte något lågpassfilter framför sensorn vilket ger krispigare skärpa.

Sensorns utläsningshastighet har ökat från 190 gånger per sekund till 400, trots fler pixelrader. Snabbheten beror bland annat på att koppar används för signalöverföringen, precis som i sensorn i Samsung NX1. Tillsammans med en processor som är fyra gånger snabbare än tidigare generation blir autofokusen omkring dubbelt så snabb. Den fasdetekterande autofokusen täcker en större del av bildytan än tidigare generation, cirka 40 procent.

Den mest framträdande funktionen hos X-Pro1 och X100-serien är hybridsökaren som kan växla mellan optisk och elektronisk visning. Fujifilm har naturligtvis behållit hybrid-konceptet. En nyttig funktion i det optiska läget är att förstoringsgraden anpassas efter objektivets bildvinkel. Jämfört med tidigare generation så är den elektroniska sökaren snabbare och visar 85 bildrutor per sekund istället för 54.

En ny slutare gör kameran ännu tystare. Dessutom blir det möjlighet med 1/8000 sekunds mekanisk slutartid istället för 1/4000 och snabbare synktid för blixt: 1/250 sekund mot tidigare 1/180. Slutaren är konstruerad för minst 150 000 exponeringar.

Likt X-T1 är X-Pro2 vädertätad. Totalt har kameran 61 tätningar mot damm och väta och ska ha opåverkad prestanda ner till minus 10 grader.

X-Pro2 har även plats för dubba SD-kort. Det går att använda snabba UHS-II-kort. Trots att antalet pixlar ökat från 16 till 24 megapixel så har filstorleken minskat från 32 MB till 24 MB genom att använda förlustfri komprimering av råfilerna.

Max-iso är 12 800, med både jpg- och råformat. Det går att ta 8 bilder per sekund, även om kameran är inställt på kontinuerlig fasdetekterande autofokus.

Som sig bör i en modern toppmodell har X-Pro2 en inbyggd wifi-funktion för trådlös överföring av bilder till dator, smartfon eller surfplatta.

För den som har stora händer finns ett extra handgrepp som tillbehör. Det heter MHG-XPRO2.

Fujifilm X-Pro2 börjar levereras i februari och har fått ett svenskt riktpris på 17 999 kronor.

Kamerahuset är byggt i magnesium.


Vädertätad blixt

Tillsammans med X-Pro2 offentliggörs även en ny kommande blixt kallad EF-X500. Blixten  är vädertätad kommer ut på marknaden i maj 2016 och har ledtal 50 vid den snävare utlysningsvinkeln, motsvarande 105 mm i småbildsformatet.

Blixten har en HSS-funktion (High Speed Sync) och kan användas med slutartiden upp till 1/8000s.

EF-X500 har ett blixthuvud som är vridbart i två led. Blixten rymmer 4 stycken AA-batterier och kan fjärrstyras med ljusimpulser från en annan blixt.



Publicerad 2016-01-15.

Fotosidan produktdatabas


Omdömen från medlemmar, testbilder och produktinformation

Ingen butik som bevakas av Prisjakt har produkten i lager.

69 Kommentarer

Der Steppenwolf 2016-01-15 06:42  
Äntligen ny sensor !
Priset är dock i saftigaste läget för en APS-C kamera.
martinot 2016-01-15 07:51  
Grymt!

+

* Likt X-T1 är X-Pro2 vädertätad. Totalt har kameran 61 tätningar mot damm och väta och ska ha opåverkad prestanda ner till minus 10 grader.

Yes (1)!

* X-Pro2 har även plats för dubba SD-kort. Det går att använda snabba UHS-II-kort.

Yes (2)!

* Trots att antalet pixlar ökat från 16 till 24 megapixel så har filstorleken minskat från 32 MB till 24 MB genom att använda förlustfri komprimering av råfilerna.

Yes (3)!


-

* Ingen inbyggd blixt.

* Ny separat blixt har inte fjärrstyrning via radio (som Canons, och Nikons senaste).
Flash Gordon 2016-01-15 11:23  
Här en liten presentation av nya X-PRO2 från Camera store.

https://www.youtube.com/watch?v=tQmKcmC8Kmg
Erikhaglund 2016-01-15 11:24  
Ser intressant ut. Har sneglat åt Fuji-hållet länge men inte fallit dit med anledning av problemet med raw-konverteringen i Lightroom. Någon som vet hur detta fungerar nu för tiden eller ifall den nya sensorn skapar nya möjligheter för raw-konvertering?
Flash Gordon 2016-01-15 11:34
HUr raw-konverteringen i LR blir för den nya kameran är ännu helt okänt. De som kört pre-produktionsexemplar har inte kunnat använda raw.
Annars har LR blivit bättre efter de rättat en bugg för något halvår sedan.
Fast jämför man resultatet från LR med det man kan få från Iridient eller Capture One så är LR fortfarande klart sämre.

NU gäller detsamma ärven min 5Ds R där standardprofilerna är usla och brusreduceringen snabbt förstör detaljerna i bilderna. Så även där är Capture One mycket bättre.
De usla profilerna kan man lösa genom att skapa egna med X-rite Passport eller QP-card.
Så det är inte Fuji som är problemet utan LR.
Erikhaglund 2016-01-15 11:49
Tack för svaret Mats. Synd, gillar Lightroom i övrigt och har svårt att tänka mig att byta program.
alf109 2016-01-15 12:37
Jag kör Lightroom med min X100T och anser inte att jag har några som helst problem, jag tycker att bildfilerna blir både renare och har minst lika bra färger som de från min D7100 eller tidigare min 5D Mk2. Tror inte att man skall göra en höna av en fjäder av dessa "sanningar", säkert finns rawkonverterare i dagsläget som är ännu bättre, men det finns det nog för de flesta kameror. Dessutom ligger knappast adobe still med Lightroom eftersom det är så dominerande och att företaget har stora resurser.
Der Steppenwolf 2016-01-15 21:08
"Dessutom ligger knappast adobe still med Lightroom eftersom det är så dominerande och att företaget har stora resurser."
Adobe har haft stora resurser och varit marknadsledande i många år nu. Man har inte gjort mycket för att fixa problemet med Fujis filer så varför tror du att man ska vänta på dem ?
Och hur många år tycker att det är OK att vänta ?
Anders F. Eriksson 2016-01-15 21:26
Många av oss tycker inte det är något problem med Lightroom och Fujis sensorer. De som gör det har hittat andra vägar.
Joakim K E Johansson 2016-01-15 12:00  
Denna får nog bli efterträdaren till min X100s. Dags att börja spara.
ronny vervaart 2016-01-15 12:25  
undrar om bilderna blir bättre ;)
Alf-Magnus 2016-01-15 15:36
Tror inte det :-)
Anders F. Eriksson 2016-01-15 19:05
Det beror förstås främst på fotografen, men för vissa motiv kan nog snabbare AF och bättre hantering överlag göra skillnad.
bentelkalb 2016-01-15 14:09  
Flopp!

APS-C Kompakt för 17 000 och klarar inte 4k...... Det kan man kräva som standard på en bra mycket billigare kamera idag. En riktig skämskudde :)
Calle S 2016-01-15 14:39
Vi är många som struntar fullständigt i video. För mig kan de gärna ta bort det helt.
Jottas 2016-01-15 15:06
Dra på trissor, en stillbildskamera att ta stillbilder med! Klimatet i uppror och nu det här... Undergången är nära.
Svar från froderberg 2016-01-15 15:29
Just den här modellen har inte 4K just nu, men Fujifilms ingenjörer berättade idag att sensorn och processorn klarar 4K och 14 bilder per sekund, bland annat ...
Anders F. Eriksson 2016-01-15 18:05
Kameran har inte ens en knapp för videoinspelning, så det var nog inte direkt prioriterat. En kamera med genomsiktssökare lockar nog inte så många videofilmare ...
bentelkalb 2016-01-16 09:09
Många vill ha både foto och film, de flesta har inte budgetar att ha ett gäng olika kameror, eller för den delen, krångla med två olika kameror...... inklusive jag själv.

Genomsiktsökare? Menar du att den inte har liveview eller vad?
Calle S 2016-01-16 13:38
Du kommer med expertutlåtandet att det är en flopp men vet inte vad en genomsiktssökare är:-)
Svar från froderberg 2016-01-16 14:39
Räkna med att det kommer en kamera med 4k-video relativt snart. Den nya sensorgenerationen är konstruerad för det. X-Pro2 har högre videokvalitet än ex. X-T1 (nedskakad till full-HD istället för uppskakad till full-HD), men X-PRO2 är inte tänkt som deras högprestanda-modell.
Anders F. Eriksson 2016-01-16 19:43
X-Pro2 har liksom sin föregångare en hybridsökare, som antingen kan fungera som en optisk genomsiktssökare, eller som elektronisk sökare.

Visst finns det många som inte vill ha olika kameror för filmning och stillbildsfotografering, men den här kameran är klart främst inriktad mot stillbildsfotografer. Det finns rätt många dylika som inte är ett dugg intresserade av att filma.
Thomas Åkerberg 2016-01-16 21:18
Jag är en av dom som är inte ett dugg intresserad av att filma med min stillbildskamera. Om jag mot förmodan vill det använder jag mobilen eller skaffar en riktig video/film -kamera. Vad mig anbelangar kan de helt skippa videofunktionen i en kamera framtagen utpräglat för gatu/dokumentär/reportage.
MattiasL 2016-01-18 00:15
Andra tycker att avsaknad av just den här typen av sökare gör alla andra kameror till "en flopp". Smaken är olika, och det här är inte en kamera jag skulle välja för att filma, av flera skäl. Som stillbildskamera skulle den däremot vara högintressant för en hel del fotografer, jag själv inkluderad.
martinot 2016-01-18 01:52
Håller med. Är inte heller det minsta intresserad av att filma. Är 100% ute efter ett bra verktyg att fotografera med.

Som det är nu så tilltalar och passar Fujis kameror, och inte minst deras fina objektivserie, mig väldigt väl för att fotografera med på resor och annat när jag inte vill släpa på mina FF-DSLR:er (som jag inte heller filmar med).

Hade jag varit ute efter att främst filma så hade jag nog valt någon A7-modell ifrån Sony som spegellöst alternativ (de är fantastiskt bra på det).
bentelkalb 2016-01-18 09:24
Grejen är ju den att även om man bara vill fota så är det knappast någon som väljer bort en kamera för den har 4k... eller hur, knappast en nackdel. Och lanserar man en kamera som tekniskt klarar det så är det ju rätt dumt att inte göra det när det är standard på mycket billigare kameror...

Kameran har ju en filmfunktion så tanken måste ju ändå vara att den ska g¨att filma med... tyvärr är det obsolet redan vid lansering, det är ju dumt.

Så frågan är ju varför man gör så? Det kan väl inte vara mycket svårare eller dyrare att greja 4k när utrustningen de facto skulle palla det?

Även om vissa här inne har ett agg mot filmning så gäller det långt ifrån alla, det är rätt dumt att utesluta en stor kundgrupp på en krympande kameramarknad. Väldigt många väljer inte en kamera endast för att fota eller endast för att filma.

Jag är fortförande inte med på vad ni menar att sökaren inte skulle passa för video....?
bentelkalb 2016-01-18 09:25
Thomas, om du filmar med mobilen kan du lika gärna fota med den också.... same same. :)
Thomas Åkerberg 2016-01-18 10:57
Leif, förvisso kan jag fota med mobilen men jag har väsentligt större kontroll över slutresultatet med min Fuji-kamera. X-PRO2, X-E2 och X100T är alla gatu/dokumentär/reportage -kameror som är mindre lämpade för ex. sport- och naturfoto, så redan på ritbordet uteslöt Fuji en stor marknad. Jag tror inte att gatufotografer (som jag själv) kommer sakna att kameran inte har 4K. :)
martinot 2016-01-18 23:24
@Leif

Förtydligande:

Jag har inget som helst "agg" emot filmning. Känner personligen flera som älskar att filma (är bla god vän med en av Sveriges nuvarande mest framgångsrika filmregissörer), och jag älskar att se på film på bio och hemma.

Det är bara att det är inget som jag personligen normalt ägnar mig något speciellt åt.

Precis som Thomas har jag vid de ytterst få tillfällen som varit aktuella, tex kort film ifrån semester för vänner eller Facebook, använt min iPhone eller Lumia för det syftet. Har fungerat helt perfekt för mitt lilla och högst modesta behov av filming.

Det i sig är inte heller någon nedlåtande handling eller "statement" emot filming. Tar ibland även många foton med mina mobiler när de fyller det syftet väl. Har ingen som helst prestige eller känner mig inte heller nedlåtande emot att använda mobil när det passar tillfället (oavsett om för foto eller film).

Ser det absolut inte som en nackdel om det finns en god filmfunktion på en kamera.

Har visserligen aldrig ens startat filmfunktionen på några av mina kameror (två Canon kompakt/spegellösa, två Nikon FF DLSR, och två Fuji X-series), men ser det som sagt inte heller som någon nackdel att filmfunktionen finns där på de modellerna (dvs jag ser det absolut inte som någon fördel att Nikon plockat bort det ifrån tex Df, och tycker det kan vara lite fånigt av tillverkarna att göra så).

Å andra sidan, så är det för mitt personliga användande, inte något problem om det inte finns någon filmfunktion (eller någon som inte är bra som tex med Fujis X-trans CFA, eller avsaknad av 4K).

Men skulle absolut inte ha något "agg" emot Fuji om de la till 4K i ny firmware heller (kanske kommer med tiden, de brukar börja enkelt och lägga till mycket funktioner under kamerornas livstid) - bara att jag personligen inte fäster någon som helst vikt vid det åt ena eller andra hållet.

Alltså absolut inget ont emot er som vill ha en funktion i kameran för filmning, grym kvalitet på filmningen, eller möjlighet till filming i 4K.

I de fallen skulle jag nog dock främst sneglat på en filmvänlig FF DSLR, något ifrån Sonys A7-modellserie (har sett filmer ifrån A7-serien som jag varit riktigt imponerad av kvaliteten på) eller kanske en lämplig Panasonic µ4/3.
MattiasL 2016-01-22 03:38
Inte heller jag hyser något som helst agg mot filmning. Tvärtom är det något jag arbetar aktivt på att bli bättre på. Fuji verkar inte direkt satsa så mycket på film, men jag håller inte med om att det är en flopp pga det. Den har helt andra kvaliteter.
bentelkalb 2016-01-22 18:35
Flopp är väl att ta i :) Men en så pass dyr kamera utesluter i alla fall jag pga av det, det borde kunna ha ingått. Jag har inte råd att byta kameror varje år :) Så det är lite synd på en i övrigt fantastisk kamera.
Flash Gordon 2016-01-22 20:09
Detta är ju inte en kamera för alla. Utan en väldigt nischad kamera.
Främst är den väl tänkt som en modern Leica M.
Den passar bäst med fasta objektiv mellan 14 mm och 60 mm. Vilket motsvarar 21 til 90 mm på fullformat.
Åtminstone den gamla var bra till mycket men inte till allt.
Det är nog inte heller den nya tänkt att vara.
Så vill man ha den där allroundkameran som fixar allt så är det här helt fel.
Är man ute efter en sådan bör man leta vidare.
bentelkalb 2016-01-23 07:28
Så är det säkert, men det är inte riktigt vad min fråga handlar om.

Att om du ändå har filmfunktion, vilket den har, grejerna skulle klara av 4k, men ändå har man valt att inte lägga in det. Eftersom filmfunktionen ändå finns så är det ju dumt att den ligger efter redan vid släpp....

Det kan väl inte vara en kostnadsfråga? Eller är det att det är en sådan lång utvecklingstid på en "nischkamera" att det inte fanns med i planerna från början, och sen inte går att implementera lätt? Eller vad är problemet som föranleder ett sådant val?

För något problem måste det väl vara? Annars skulle det ju ligga med. Frågan är mer intressant ur den aspekten.
MattiasL 2016-01-23 22:05
Frågan är väl om 4K är ett självändamål. Det blir ju en himla bitrate om det ska vara bra, så det kanske kan vara så att full HD i för formatet hög bitrate är bättre än högre upplösning med kraftigare kompression? Om man nu väljer att inte satsa på en sjujäkla processorkraft och så. Men nu gissar jag mest.
Anders F. Eriksson 2016-01-23 22:16
"Problemet" kan ju helt enkelt vara att Fuji bedömt att målgruppen för den här kameran inte är intresserade av 4k (och de som är intresserade av det kommer med automatik inte att tillhöra målgruppen), och därför inte lagt någon energi på att implementera det. Risken OM de skulle ha 4K är ju att en del i stället klagar på att de inte gjort det tillräckligt bra.

Det här är en tämligen nishad kamera. Den är större än många andra spegellösa kameror, den har förmodligen inte jättefantastisk AF och den har mindre sensor än Sonys A7-serie och kostar dessutom mycket (nu). Ändå är jag övertygad om att den kommer att köpas av många framför allt tack vare hybridsökaren. Dessa köpare bryr sig troligen inte ett skvatt om huruvida kameran kan filma i 4k eller bara 1080p, och om de är intresserade av seriös filmning köper de sig säkerligen en separat kamera för just detta.

Fuji har hittills inte visat sig lägga någon större energi på filmning över huvud taget, men om de får för sig att göra det är det nog snarare i de kameror som enbart har elektronisk sökare. Det här är helt enkelt inte en kamera för dig, på samma sätt som en Sony A7S II eller Panasonic GH4 är fel för någon som främst fotograferar stillbilder.
bentelkalb 2016-01-24 08:43
Mattias, helt klart en relevant fråga, jag har funderat själv på vad som är bäst, köra 4k i 40 mbps eller 1080 i 40 mbps, eller 4k i 100mps konverterat till 1080, det sistnämnda ger bättre bild, precis som en högpixlad nedskalad bild är bättre än en bild som är fotat i lägre pixel.

Jag har själv inget definitivt svar på frågan :) Om man vill hålla samma bitrate vill säga....
Anders F. Eriksson 2016-01-15 15:58  
"Den fasdetekterande autofokusen täcker en större del av bildytan än tidigare generation, cirka 40 procent."

Hade X-Pro1 verkligen fastdetekterande AF?
Svar från froderberg 2016-01-15 16:09
Jag syftar på den föregående generationen sensorer och processorer. X-Pro1 är först i den generationen, men hade inte fasdetekterande af. X100s, X-E2 och X-T1 fick fasdetekterande af och tillhör samma generation.
Anders F. Eriksson 2016-01-15 16:48
Då är jag med :)

Detta är för övrigt en mycket intressant kamera tycker jag. Det ska bli intressant att höra hur den upplevs i praktiken.
Lars Nordström 2016-01-15 18:37  
Undrar om sökaren är lika stor som på Xt1? Pro 1 hade jag svårt att se hela bilden (med glasögon). Eller blir det Xt2 som mer lätthanterlig kamera? I övrigt ser den trevlig ut.
mc bruno 2016-01-15 19:12  
Nått riktpris på blixten?
snap01 2016-01-15 19:48  
Ang priset nikon tar 23000 för sin D500 som är samma storlek på sensor men med lägre upplösning så 17000 är rätt väntat men den kommer nog hamna under 15000 rätt fort. Oavsett Fuji gör jäkligt bra kameror med snyggaste filerna rakt ut från kameran sedan kamera är snygg att se på gör inte saken sämre o optiken är riktigt vass. Jag kommer köpa den en perfekt resekamera mina ff nikon får stanna hemma.
Der Steppenwolf 2016-01-15 21:14
D500 är en sport och vilt kamera med en AF som ytterst få kommer ens i närheten av. Du kan inte på fullt allvar jämföra dessa två ???
Fuji gör fantastiska kameror och objektiv men AF och batteritid är ett skämt i jämförelse.
Sedan ska vi inte ens prata om att Fuji fuskar med sin ISO. Ta en bild på din Nikon på M inställning och ISO 1600 och gör sedan EXAKT samma sak med samma ISO, bländare och slutare med Fuji under exakt samma ljuskälla. Du kommer se att Fujis bilder är mörkare eftersom Fujis ISO 1600 är snarare ISO 1100.
Flash Gordon 2016-01-15 19:59  
DPR har en förhandsrecension av X-PRO2. De har alltså haft tillgång till ett pre-produktions exemplar.
Det gör att de förbundit sig att inte kommentera vissa saker.
Hit hör raw-bildens kvalitet, Autofokusen och det mesta andra saker som har med firmware att göra.

Efter att nu kört X-PRO1 under ett par år så är det på de här områdena jag hoppas på förbättringar.
Det den lider av att det går trögt jämfört med en dSLR. Det gäller både AF och ibland också avtrycket.
Den gamla är helt enkelt för seg för vissa typer av motiv. Har man som jag 2 kameror så väljet man vilken av dem som får följa med beroende på vad tor man kommer fota.

Har man en X-PRO som enda kamera är det en stark begränsning. Sport,Hundar som rör sig, barn som far runt, glöm det.
Af bommar för ofta och ibland tar det 1 sekund från man trycker på avtryckaren till den tar bilden.
Jag gillar skarpt att använda min X-PRO1 och bildkvalitén är utmärkt. Fast den passar som sagt inte till allt.

Det är här jag hoppas att kameran blir mer responsiv för att använda ett svengelskt ord. Eller kanske agil är bättre.

Som DPR antyder kan det också hänga på objektiven. Vissa kan kanske inte presterar bättre än de gör nu oavsett om kamerans AF blir bättre.

Här artikeln från DPR:
http://www.dpreview.com/reviews/retro-through-and-through-fujifilm-x-pro2-first-impressions-review
Photocon 2016-01-15 21:25  
Ser en liten knapp intill sökaren. Måste vara ett vred för att ställa in okularet. Säkert efterlängtat. Jag har X-Pro 1 och saknade det på den. I övrigt använder jag den som promenadkamera för stillsammare motiv. Kommer inte att skaffa denna då jag har andra kameror för snabbare motiv.

Men helt klart hade den varit frestande om jag inte haft version 1. Priset är inte mycket att säga om. Byggkvalitén är ju säkert inte sämre än ettans.

Om AF blir i klass med Samsung NX1 förutom överföringshastigheten så ökar ju användbarheten. Tror även att 4K kommer med senare firmware. Fuji har varit generösa med FW-uppdateringar. Om jag inte minns fel gjordes 5 st FW till X-Pro 1
Thomas Åkerberg 2016-01-15 22:43  
Här är en bra "recension" av en testare i väntan på några "riktiga" dito!

http://jonasraskphotography.com/2016/01/15/the-fujifilm-x-pro2-review/

Kameran ser mycket lovande ut! :)
gdip 2016-01-16 00:03  
Vad är i verkligheten Fotosidans ofta använda klyscha "krispigare skärpa"? I mina öron är det endast ett nonsensargument för att hålla annonsörerna glada.

Jargongen känns igen från 80- och 90-talets intetsägande HiFi-klyschor med "ett transparentare mellanregister och en distinktare bas". Går Fotosidans "krispigare skärpa" inte att falsifiera bör ni avhålla er från att använda sådana uttryck för kvalité.

Ögonen är precis som öronen allt annat än objektiva och generella mätinstrument för att uttrycka kvalitéer.
Svar från froderberg 2016-01-16 04:50
Det är absolut ingen klyscha. Lågpassfiltet är ett filter som suddar ut bilden något för att minska uppkomsten av moire. Ju fler pixlar du har desto mindre blir risken för moire och då kan man ta bort filtret och få den krispiga skärpa som sensorn kan ge. Tittar du på äldre kameor med 6-8 megapixel så har de kraftigare lågpassfilter än dagens kameror. Det innebär att bilder från de kamerorna kräver kraftigare uppskärning i efterhand.

Canon Eos 5Ds och 5DsR är två versioner av samma kamera med och utan lågpassfilter. Den senare ger krispigare skärpa och något högre verklig upplösning, men uppvisar moire i vissa situationer.
Grevture 2016-01-18 07:03
Günther: Det vimlar onekligen av klyschor i fotovärlden, även om HiFi-välden är "ett strå vassare" där (på tal om klyschor). Men just begreppet "krispig skärpa" hör faktiskt till de mer konkreta och väl verklighetsförankrade begreppen, så det är lite lustigt att du hänger upp dig på just det :-)

Och ja, det är ganska lätt att se när krispig skärpa finns eller inte finns i en bild (antar att det är det du far efter med att det skall kunna "falsifieras").
Jottas 2016-01-19 09:39
Räcker det inte med skärpa då? Bättre skärpa, klarare bild. Krispigt hör ju liksom inte till foto eller bild, sallad möjligtvis. Kaske bättre att beskriva det som det är, skarpare, för jag förstår faktiskt inte heller vad i en bild som är krispigt. Enligt NE så är krispig- som är luftig. Luftig bild vet jag inte om jag skulle sätta i sammanhanget skärpa..
Grevture 2016-01-19 10:23
Jonnie: Tja, det är lite som att säga att det väl räcker med "snö", varför skall man trassla till det med pudersnö, yrsnö, kramsnö, blötsnö, skarsnö ... :-)

Krispig skärpa är en benämning på ett skärpeintryck som man till exempel ofta får när man tar bort (eller redan från början saknar) antialiasfilter. Begreppet har länge varit vanligt bland fotografer som använt mellanformat (där man ju hela tiden saknat lågpassfilter) och har sedan spritt sig till övriga kameramarknaden i takt med att lågpassfiltren utelämnas i allt fler kameror.
Jottas 2016-01-19 20:08
Men det var väl en ganska klumpig jämförelse med beskaffenhet på snö som ju har en mycket lång historia och en funktion för hur man ska anpassa sig till snön. Det du pratar om är en mycket sentida företeelse, mycket specifik och utan egentlig funktion. Jag har aldrig hört någon benämna det så i verkliga livet, bara läst det på webbaserade forum och i annonser. Jag verkar inte vara ensam om att inte ha hört "begreppet" i någon större utsträckning. Det är möjligt att det bland ett fåtal är flitigt använt men det är en liten klubb isf.
Måste ju också säga att det är lite lustigt att en ganska oskyldig kommentar om skribenternas språk får ganska bitska svar och lite överlägsen ton. Och det är inte första gången. Svårt med kritik?
"Vårt språk möglar när vi inte kallar en spade för en spade", tycker det ligger något i det.
Grevture 2016-01-19 21:16
Jonnie, om jag låter bitsk och arrogant får jag be om ursäkt, det var verkligen inte min avsikt.

Jag antar att min reaktion bottnar i alldeles tvättäkta förvåning - för mig är krispig skärpa ett vardagligt och väletablerat uttryck som jag hört användas i snart tio år (dvs ungefär så länge jag skrivit om fototeknik). Och för mig är den typ av skärpa det beskriver något högst påtagligt och konkret. Så jag blev helt enkelt förvånad att någon verkar se det som en diffus klyscha. För mig är det verkligen som att någon skulle hävda att kramsnö eller yrsnö bara är tomma klyschor. Därav min liknelse.

Angående mögel på språket så håller jag med: Om man inte accepterar att språket hela tiden gradvis ändras och nya uttryck dyker upp, eller gamla faller ur bruk, ja då börjar det snart växa mögel på det :)
Haris 2016-01-24 18:11
Jag har inte heller hört någon använda uttrycket "krispigare skärpa". Bilden kan vara mer eller mindre skarp. Maten kan vara krispig. Det är väl att ta i att påstå att "krispig skärpa" är någon vedertagen benämning bara för att man själv känner till den och använder den. Av ren nyfikenhet frågade jag några fotografer med lång erfarenhet om de visste vad uttrycket betyder i fotosammanhang. Ingen hade hört uttrycket. Kan vara så att dem inte hänger med i "utvecklingen". 😊
Chasid 2016-01-16 10:17  
X-Pro2 kommer att få tuff konkurrens av gamla X-Pro1 med tanke på att den senare kameran med ett par objektiv kostar betydligt mindre än de drygt 18 000 kronorna som X-Pro2s riktpris är satt till. Efter de senaste firmeware-uppdateringarna har X-Pro1 äntligen blivit så bra som den borde varit från början och den har förvandlats till ett av de bättre begagnatköpen: http://www.fotosidan.se/blogs/chasid/fujifim-x-pro1-nar-du-vill.htm
Flash Gordon 2016-01-16 11:02
Nu kanske jag minns fel. Fast vad jag kan erinra mig så låg även X-PRO1 uppe på den nivån när den släpptes.
Tyckte då att den var väldigt dyr.
Sedan föll den ju ner till runt 10 000 kr för huset.
Det senaste jag såg kunde man nu plocka upp den för 500 USD i USA.

Det har också varit så med andra modeller från Fuji. De verkar skumma marknaden. De som köper tidigt får betala ett högt pris. Sedan faller priserna ganska snabbt.
Det blir säkert detsamma här.

Själv har jag ingen brådska. Sliter på min gamla X-PRO1 så länge. Den har ju inte blivit sämre bara för det kommit en ny modell.
Svar från froderberg 2016-01-16 12:42
Tillverkarna har koll på varandra och utvecklingen går mot att hålla uppe priserna och inte sänka supermycket. Så därför är det inte säkert att det blir samma tapp i pris för X-PRO2. Men alldeles säkert en viss sänkning med tiden.
Flash Gordon 2016-01-16 13:53
Det tror jag du har helt rätt i.
esbtse 2016-01-16 13:41  
Har väntat på denna som ihop med en normal Zoom kan fungera som en kompakt kamera, mitt krav var 24 Mpix.
Priset är dock för högt för en APS-C. Så jag får leta vidare.
Thomas E.
Svar från froderberg 2016-01-16 15:29
Detta är en toppmodell, så det är inte så konstigt att det kostar lite. Med tiden kommer denna sensorn och processor i billigare modeller utan lika dyr optisk sökare och vädertätning. Fujifilms nya normal 35/2 är mycket trevlig och presterar bra. Men naturligtvis finns det även andra aps-c-alternativ.
esbtse 2016-01-16 17:58
Skall prova den. Eventuellt backup för NIKON 810 som står först på min inköpslista.
Är beroende av en bra Zoom. Tror det finns en Fuji 18-55/2.8 som har fått bra testresultat.
easyrider 2016-01-16 18:27
18-55/2.8-4 är inte så dum heller och kan fås för 2500kr begagnad. Den är inte lika klumpig heller.
Lars Nordström 2016-01-16 20:27
Fujis 18-55 2.8-4 kör jag och den funkar alldeles utmärkt. Känns gedignare än vad kitzoomar brukar göra och bildkvaliteten är bra.
Jag tror inte optik är största problemet med Fuji, snarare tvärtom.
Ludvig_svensk 2016-01-16 22:51
Jag har xe1 med 18-55 2,8-4 och 35 1,4. Zoomen är underbar att jobba med, kompakt, lätt och av hög kvalite. Men 35 1,4 är helt fantastisk, det är en ren fröjd att ta kort med den!
esbtse 2016-01-17 16:04
Tack för tippsen om passande optik. Det gav mig lite att tänka på.
Jag skall ersätta en Panasionic LX3 mot en bättre kamera. Idag verkar en 24 Mpixel spegellös med Zoom vara ett passande alternativ. Fuji har även dubelexponering och är lätt att arbeta manuellt. Tyvärr har Nikon inte en bra spegellös kamera så jag kan inte yttja de fasta optic som jag redan har..
Lars Nordström 2016-01-18 23:56  
Fujifilm är världsledande på marknadsföring. Deras videosnuttar med olika Fuji X-fotografer gör att det börjar klia i fingrarna trots att jag bestämt mig för att nöja mig med den Xt1 jag redan har. Kameraporr!!!
esbtse 2016-01-19 11:56
Det är inte kameran som gör dig till en bra konstnär. Använd det du har.
Lars Nordström 2016-01-19 12:23
Det är precis det jag gör.
Jag kände bara för att ge en eloge till Fujifilms marknadsavdelning samt tacka för deras fina kameror!
esbtse 2016-01-19 13:40
Låter förnuftigt. Du har en mycket bra utrustning.
Det är inte så stor skillnad på 16 gämfört med 24 Mpixel.

Jag har ett större gap 9,5 Mpix för LX3 som är lite för klent för landskap och 24Mpxel blir då bättre.
MrKarisma 2016-01-19 14:05  
Wow.. Likadant sug som när Nikon D3 släpptes :D Den här vill jag ha! Fast lite förundrad över priset dock.. min D600 kostade 15000 när jag köpte den, och den hade både slutartid, bländarinställning, och sökare.. samt en större sensor.. Visst är Xpro2 lite nishad med sökaren på ena sidan.. men hallå..? Ett nypris på 14990 kunde jag accepterat då det hade sjunkit till 13000 ganska snart.. Men 18000 för en kamera med liten sensor??

Well well.. av det jag läst och hittat på nätet har Fuji verkligen släppt en mogen kamera här.. Ser fram emot fler riktiga recensioner!

Den är ju så snygg så det vattnas i munnen! :D
Flash Gordon 2016-01-19 14:40
Glöm inte att det troligen kommer en X-T2 i sommar. Specen kommer vara mycket lik X-PRO2 förutom sökaren.
En mer allroundkamera för många.
Svar från froderberg 2016-01-19 21:37
Det är snarare så att X-Pro2 har fått liknande prestanda som X-T1 (8 b/s och full-HD), men X-T2 kommer att utnyttja kapaciteten hos den nya generationens sensor och processor ännu mer (ex 4K). Trots liknande prestanda på pappret har videokvaliteten och af-hastigheten förbättrats när vi jämför X-T1 och X-Pro2.
Ludix 2016-01-21 17:34  
Jag får väl lov o anta att det kostar en slant extra att implementera 4K, vilket såklart är ganska dumt att lägga energi och pengar på när ingen kommer bry sig om funktionen utan är ute efter allt det andra som X-Pro2 är. När det är billigt nog att bara slänga med 4K för sakens skull kanske man gör det, men nu är det ju bara en dålig affär för Fujifilm.

De som gillar X-Pro för vad den är kommer köpa den ändå just för att det är en någolunda unik produkt. Jag ser inte X-Pro2 som det mångsidiga arbetsredskap som konkurrerande företag har i den prisklass X-Pro ligger i. Själv köpte jag X-Pro1 för kombinationen av bildkvalitet/storlek/byggkvalitet/formgivning och hybridsökaren som är förträffligt rolig att använda. Den fungerar som en fantastisk hobbykamera för resor och evenemang vid sidan om min Nikonutrustning som står för tuffare uppgifter som kräver bättre AF och snabbare handhavande.

Att det är en "liten" sensor känns ju rätt irrelevant när den presterar som den gör, eller? Det tycker jag iaf.
plenty1 2016-02-01 12:05  
Gillar Fujis kameror, jag har en X-E1 som jag är supernöjd med. Kanske ett byte om ngt år....
Flash Gordon 2016-02-01 12:52
Det börjar nu komma in recensioner av X-PRO2. Det ser mycket intressant ut. Fuji verkar ha lyckats riktigt bra att förbättre den gamla.
Här en tydligen Google översatt text från franska.
Full X-Pro2 test at the French site focus-numerique (translation): [someexcerpts, google translated]
“AUTOFOCUS: Studio, reinforced X-Pro2 of 16-55 mm f / 2.8 is very reactive and beyond the X-T1 . The focus is always less than 0.3 s and the wide-angle, latency is 0.2 s. Excellent performance that hoist the new housing at the best hybrids.

On the ground, we confronted the X-Pro2 equipped with 16-55 mm Panasonic GX8 with the 12-40 mm f / 2.8 Olympus . In bright light, the Panasonic Hybrid dominates: the focus is almost instantaneous, but the X-Pro2 is not far. Night photo (without AF), the Fujifilm takes clear advantage. The X-Pro2 will be perfectly comfortable in all light conditions. We noted that the development time greatly depends on the optics used. Thus, the 23 mm f / 1.4 was less reactive, with a much more sensitive pumping effect.

In the darkness, he holds a candle to the best Micro 4/3 and outperforms some reflex. In bright light, the contrast detection Olympus or Panasonic is a bit more responsive. In all cases, the progress made by Fujifilm in the field are impressive.

On the subject tracking burst mode, progress is notable and in our tests, we managed to capture moving subjects with an excellent success rate.“

HIGH ISO & IQ: Even at ISO 12 800, the X-Pro2 images are impressive. While the grain is visible, dynamic drop, borders are increasingly blurred, but overall, the picture is easily readable and keeps the material. The texture is fine and light-colored and therefore quite pleasant.

It is interesting to compare the performance of the X-Trans III APS-C sensor of Fujifilm those of Sony A7II 24×36 sensor. Both imagers have the same resolution (24 megapixels), but the sensitive surface of the photosites is very different, the side measuring 3.9 microns at Fujifilm and Sony almost 6 microns. Yet the images are quite similar and it is not easy to separate the two housings to ISO 6400: a good performance for an APS-C case.

Faced with the X-T1 and 16MP, the X-Pro2 also fits easily comparison despite a much higher definition. Again, the performance is outstanding. Canon’s CMOS sensor in the 7D Mark II pales in comparison and it sports the Canon case is far behind in the management of electronic noise.

The magic of imaging X-Trans always work and this 3rd iteration reveals splendid, with excellent noise control up to ISO 6400 and usable images up to 12,800 ISO”
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar