Merläsning
Test: Fujifilm X-T50 - Kul och kompakt - men överflödig?
Fotosidan testar
Plus
Fujifilm X-T50 bygger på samma 40 megapixels X-Trans-sensor och processor som används i X-T5, X-H2 och X100VI. Det är helt rimligt att tillverkarna med tiden låter flaggskeppstekniken följa med till billigare eller nyare modeller inom samma system – men frågan är om Fujifilm verkligen behöver så många kameror i samma storleks- och prisklass?
Läs mer...
1
45 Kommentarer
Logga in för att kommentera
"100 megapixels fullformatare från Phase One
Phase One XF 100MP Camera System har en 100 megapixels cmos-sensor från Sony som är lika stor som mellanformatet 6x4,5"
Jaha, välj det ena eller det andra tack. Och "fullformat" anses vara en kamera vars sensor är 36x24mm. Det må vara tekniskt inkorrekt men det så folk (fotografer) talar och skriver och har gjort det läääänge nu. Denna kamera har en MELLANFORMAT sensor. Man tycker att sådant här borde vara rätt klart år 2016 eller hur Magnus ?
Det fullformat du pratar om heter egentligen småbild. Ordet fullformat betyder egentligen att sensorn har samma storlek som negativen i motsvarande analogt system skulle ha. Att fullformat kommit att associerars med 24x36 är väl för att det var den första negativstorleken som fick sin digitala motsvarighet, i så kallat fullformat.
Det kanske vore en bra idé att läsa på lite innan du skriver spydiga men okunniga kommentarer :-)
I det här fallet så tycker jag det är sunt att reagera mot att denna förvirring ännu är möjlig. Det borde den inte vara.
Kolla även texten nedan som Per Sundberg postat från Pentax-forums om Pentax mellanformatare som tydligen hann före Phase One med att toppa DxO före Sony A7r II som ju är en mindre 24x36mm kamera. 1.7 times the area of a full frame sensor". Så jag tar gärna en klargörande kommentar från herr journalisten om hur detta bör benas ut för framtiden. Detär uppenbarligen fler som är förvirrade och en del finns tydligen i mellanformatslådan också.
"Given the size of the 645Z's medium format sensor, which has 1.7 times the area of a full-frame sensor, these results were almost to be expected."
Read more at: http://www.pentaxforums.com/articles/photo-industry-news/pentax-645z-ranked-highest-by-dxomark.html#ixzz3wHUnn8AY
Hur tycker du att man ska ta sig ur den här förvirringen som nu uppstått? Ska vi återgå till att tala om 24x36 istället då? Skälet till att det ändå tidigare fungerat har ju enbart berott på att fotografer som använt kameror med sensorer 24x36 eller mindre har levt i en värld som inte varit särskilt kommunicerande med mellanformatsvärlden. Nu blev den tydligen tillfälligtvis det och då blir det hönsgård.
Du är ju journalist och har en egen tidning att bruka för att påverka. Varför inte nu ta tillfället i akt och göra det. Jag och andra lyssnar.
Under flera år var det för många en dröm att återfå småbildsprestanda med sina gamla objektiv så att benämna 24x36 formatet som full frame i datablad mm var smart.
I och med att crop och full frame/sensor erbjuds i många olika system får vi acceptera mångfalden och vara mindre trångsynta.
Jag tycker inte detta är något större fråga eftersom det ofta framgår av sammanhanget vad som gäller. Och är man seriöst intresserad av en produkt så snappar man nog snabbt upp vad som gäller för den aktuella kameran.
Jag har under många år envisats med att skriva småbildssensor till mångas protester. Det kan inte uppstå några tvivel om vad som åsyftas med småbildsensor, men alla känner naturligtvis inte till begreppet och namnet kan verka lite ologiskt idag när de flesta format är mindre. Jag har aldrig gillat ordet fullformat eftersom det, i mitt tycke, är en dålig översättning av det tydligare begreppet full frame. Jag tycker mig vara mer korrekt när jag istället använder begreppen aps-c, småbilds- och mellanformat.
I det här fallet har jag medvetet använt "fullformat" i rubriken för att väcka uppmärksamhet. Begreppet är ju trots allt korrekt och första meningen i ingressen och bilden sätter rubriken i rätt sammanhang.
När det gäller användandet av begreppet "full frame" bland mellanformatstillverkare så kan det vara så enkelt att de som har sådana sensorer att erbjuder använder det begreppet. Men för Pentax är det mer positivt att jämföra hur mycket större sensorerna är jämfört med småbild än hur mycket mindre de är jämfört med 645. Jag har för mig att åtminstone Hasselblad och Phase One brukar specificera beskärningsfaktor jämfört med 645-formatet.
Varför inte skriva småbildsformat eller 24 x 36 mm
Mellanformat åtföljt av vilket mellanformat man snackar om och storformat på samma sätt.
För oss som plåtar med mellan och storformat känns benämningen fullformat för småbild både irrelevant och ganska lustig. ;)
Just den här meningen är ju rätt illustrativ. En mediumformat sensor som är 1,7 ggr större än en full frame. Visste man inte vad det handlade om så vore nog risken stor att man trott att full frame istället borde varit störst eftersom det ju ändå "är fullt" till skillnad från något som är "medium" och där det kanske t.o.m. finns något annat som rent av är "large".
"Given the size of the 645Z's medium format sensor, which has 1.7 times the area of a full-frame sensor, these results were almost to be expected."
Nog om det.
Är det bara jag som tycker att det är en knepig begreppsvärld när ett format som är sisådär mittimellan ("medium format") är 1.7 gånger större än ett format som är fullstort ("full frame")? Det här är ju som gjort för att förvirra rätt många.
Å andra sidan kanske man inte ska vara jättepigg på att använda det från utrikiskan importerade "fullformat" när det sen länge finns en etablerad, från en mer närliggande utrikiska importerad, term "småbild" för just 24x36mm.
Det är intressantare med kameran än begrepp, tycker jag.
Men roligt för alla med bar objektiv för det här formatet, nu kan de äntligen utnyttja dem mer till fullo. Finns ju goda chanser till snygg oskärpa i bilderna.
http://www.int-arch-photogramm-remote-sens-spatial-inf-sci.net/XXXIX-B1/15/2012/isprsarchives-XXXIX-B1-15-2012.pdf
Det borde dock vara en bit kvar till storformatskvalitet som man kan se i gamla avskannade glasplåtar eller stora plastneg av liknande storlek. En del av dessa håller ju galet mycket detalj. Det finns ju glasneg i storlek 8" x 10" åtminstone och det är ju nästan som en A4!
Jag tycker reklamvideon lovar spektakulära resultat och de sitter ju på en av de bästa råkonverterarna också så de har ett väldigt starkt system.
http://www.sonyalpharumors.com/phase-one-xf-100mp-uses-similar-a7rii-sensor-tech-first-short-image-test-impressions/
Jag har ännu inte glömt den storbildsfotoutställning Moderna Museet hade för många år sedan. Hoppas det kommer något liknande snart för en kamera som denna är ju som gjord för att göra stoora bilder. De som har råd med utrustningen kommer säkert kunna tjäna hyfsat med pengar i sin lite mer exklusiva nische om de förstår att vara bra affärsmän också.
"Är inte detta häftigt så säg och det är väl BSI också för det ska ju vara samma teknik som i A7r II-sensorn. ... och vem har sagt att pixelracet är över. Nu borde det väl snart vara slut med småbildskameror i topp hos DxO också. De har ju länge klarat sig bra i jämförelser med mellanformatskamerorna men nu är det nog slut på det ett tag åtminstone."
Det har redan hänt:
http://www.pentaxforums.com/articles/photo-industry-news/pentax-645z-ranked-highest-by-dxomark.html
http://static.timparkin.co.uk/static/tmp/cameratest-2/large.html
Bästa hälsn.
Janne
www.fjh.se
Är inte objektiven konstruerade för 6×6.
Satsar på en begagnat bakstycke till HB 503 CW, 22 Mpix? Många i min bekantskaps krets har gått över till storformat på grund av den skarpa övergången i högdagar som digitala kameror har..
Själv bytte jag bort min 4*5 kamera mot Hasselblad då det var för omständligt för min typ av experimentell fotografi, vilket passar digital kameror bättre..
Sensorn är fortfarande liten jämfört med de sensorer som används för astronomi och militär spaning.
hur orkar du med alla pappskallar här på fotosidan?
År efter år, samma frågor och påståenden. "Det är bevisat att man klara sig med 8mpx", "Leica är dyrt", "Skärpedjup blir bättre på höga ISO än med stor bländare", "Fullformat är mellanformat, som aps är för 4x5" typ fast fyrdubbelt så stort"...
Jag hade förhoppningar om sajten för några år sedan men nu inser jag att de här toppluvemupparna är här för att stanna.
Det hade varit najs med ett forum för fotografer, men jag hittade aldrig något.
Ser jag dig på stan någon gång ska jag fan bjuda dig på en sympati öl.
Må kraften vara med dig.
"Gör som jag, ta jägarexamen och lös problemet.
Det viktigaste är att det blir skarpt.
Jag tar alla mina naturbilder på Naturhistoriska museet. "
"Däremot är den klenare och kommer ge vika i plast konstruktionen i framtiden vilket Canonen inte lär göra. Å andra sidan ska du inte köra APS hela livet för det är som att äta kola med pappret på..."
"Vad det gäller vidvinklar till fullchip så är det Nikon och Zeiss som fattat galoppen. Canon vekar bara göra fast vidvinkel optik som duger till proffsfoto."
"Ja det är enkelt att räkna. Dyrt är bättre. Gäller det mesta..."
"Jag plåtar alltid med stativ och kör alltid bländare 8 för bästa skärpa."
En bra hint är att kika på kommentatorernas bilder också. Det är påfallande ofta mycket prat och lite verkstad:-)
Handla för 1000:- och få en backupkamera Nikon D4s på köpet! Gäller hela veckan!
Det tror jag också, men dom marknadsför den om nån sorts actionkamera.
På produktvideon hänger två personer som ska föreställa fotografer i selar under en vajer strax framför ett brusande vattenfall. Dom ska plåta en tredje dåre som ska paddla kanot utför fallet och gör det också! Sen blixtrar nån superskarp bild på på haveriet fram. Och så till nästa uppdrag - modellen som föreställer fotograf pulsar i snö halvvägs upp på vaderna med halvmiljonkameran dinglande i handen.
Någon som hittat hur många bilder per sekund Phase One IQ 100 klarar?
Någonstans mellan 0,5 och 1 gissar jag?!
Visst, det är ingen D5, men lite mer än studioarbete fixar den nog med rätt fotograf.