Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Vilken teknik älskar du imorgon?

Vilken teknik älskar du imorgon?

Tekniska innovationer gör djupa avtryck i det fotografiska bildspråket. Tekniskt baserade trender – som till exempel tilt-shift, HDR, extremt kort skärpedjup och ringblixt – avlöser varandra. 

Fotosidan poddradio bjöd in tre kloka och tekniskt intresserade bildmänniskor till en paneldiskussion på Fotomässan i Stockholm för att förutse vilka nya eller gamla tekniker som sätter sin prägel på bildspråket i framtiden. Det här är en inspelning från scen 3, söndagen 13 november. 

Medverkande: David Bicho, Ulf Lundin och Martin Agfors. 

Moderator: Göran Segeholm 

Direktlänk till avsnitt 67 för nedladdning.



Publicerad 2016-11-24.

102 Kommentarer

Alf-Magnus 2016-11-24 20:34  
Vilken tur att det finns tidskrifter för fotografisk bild som inte ens har annonser för fotoprylar, så att man veklingen vet vart det lutar.
Christer Törnkvist 2016-11-27 09:24
Alf. Jag tror vi skulle kunna bli bra kompisar. Bilden, bilden, bilden. Till det finns givetvis ett hantverk för att få fram bilden. Men allt som förväntas konsumeras av nya prylar blir substitut för ett hopp av en skön stund av lycka.
Sten-Åke Sändh 2016-12-02 12:09
Men nu var ju det här just en tekniktråd - "vilka nya eller gamla tekniker som sätter sin prägel på bildspråket i framtiden" - och det handlar alltså om framtiden och inte om något som varit och avhandlats i de tidskrifter du refererar till.

Den här diskussionen spårar ur och blir OT redan med ditt första inlägg.

Tekniken är ju jätteviktig som plattform som Per skriver, just för att fotograferna i hög grad ska kunna skita i tekniken och koncentrera sig på motiv och komposition istället. Jag ser faktiskt inte alls motsättningen som du alltid verkar koncentrera dig på. Har du aldrig missat en bild för att du haft för långsamma grejor?? Det som hänt de senaste 10 åren när vi fått AF, exponeringsautomatik, auto ISO, auto whitebalance, autozoomande TTL blixtar, och inte minst intelligent Face Detection, och följande Eye Focus, som väl är det senaste tillskottet är ju just att fotografen nu fått allt större möjlighet att skita i tekniken i sig och koncentrera sig på motiven istället.

För alla med gamla lite trötta som trots det precis som jag föredrar manuell fokusering om jag har tid, så har ju focus peaking varit en ren revolution. Varför ska man tacka nej till det.

Pratar vi video så är det ju rent fantastiskt med den kvalitet vi nu fått med HD och 4K i t.o.m. en del massmarknadsmodeller. Jämför vi detta med det man kunde få ur en konsumentmodell för ett par teknikgenerationer tillbaka så är det en himmelsvid skillnad även den tekniska stillbildskvaliteten har ju under samma tid utvecklats starkt.

Jag tackar alla goda krafter som givit oss alla dessa nya fantastiska bildskaparverktyg och väntar med öppet sinne på att ta del av nya fantastiska tekniker som gör vår vardag ännu enklare och roligare.
Alf-Magnus 2016-12-02 12:28
Jo men nu vart det en av de intressantaste diskussionerna här på fotosidan på länge. Tja teknik har aldrig klarat av att göra bra bilder, i rätta händer så kan en kan det skapas mästerverk med en gammal VHS kamera. Teknik är ett nödvändigt ont som trots alla propåer är sekundärt och relativt ointressant i min skaparprocess. Det skrivs alldeles förryckte om teknik och alldeles för lite om de verkliga processerna fram till en bild med innehåll. Men det är klart gillar man att räkna upp alla fina kameror och objektiv man skaffat så är en diskussion om den kreativa procesen ganska ointressant.
Sten-Åke Sändh 2016-12-02 13:21
Jag förstår fortsatt inte din benägenhet att bara se en enda dimension av denna helhet. En bra fotograf har "ögat" för motiven men det faller nog ganska platt både idag och förr om man inte är vän med tekniken. En bra fotograf lever i symbios med sin kamera och övrig utrustning just så han/hon kan koncentrera sig på att ta de bilder han/hon vill utan att begränsas av teknikens begränsningar i alltför stor utsträckning. För det är ju fortsatt så att tekniken har sina begränsningar (inte minst då objektiven) och egenheter och har man inte förståelse för dessa så kommer man att helt i onödan ta sämre bilder inte bara rent tekniskt utan i värsta fall påverkar det hela bildupplevelsen negativt.

Jag deltar gärna i teknikdiskussioner eftersom det faktiskt gör att man lär sig en hel del genom att alla hjälps åt att förstå just de tekniska villkoren för dagens och i detta fall framtidens villkor för fotografi vare sig det gäller stillbild och video. Under de senaste 10 åren har det hänt massor och väldigt mycket mer än under tiden 1965-2005 då jag som de flesta andra bara körde analogt.

Sedan har du missat den verkligt stora grejen med de senaste 10 åren och det är ju varken kameror eller objektiv för de är i sammanhanget skäligen indifferenta och statiska jämfört med vad som hänt med de digitala efterbehandlingsverktygen och kanske främst i våra RAW-konverterare. Det var inte mycket man kunde åstadkomma i jämförelse med det när man framkallade film och kopierade. Vänder man ryggen till de möjligheterna så säger man ju nej till väldigt mycket skaparmöjligheter som jag ändå förstår ligger dig varmt om hjärtat för grejen är ju att den stora skillnaden med det analoga just ligger i att man under den analoga tiden skapade främst i "klicket" medan man nu många gånger påverkar bilderna minst lika mycket i efterbehandlingen. Det är nog också så att den snabbaste utvecklingen av nya processer, metoder och verktyg skett i de digitala verktygen och inte i kamerorna i sig trots allt.

En del bilder idag skapas dessutom inte av fotografer utan det är digital mjukvara som bygger och komponerar bilderna i vissa fall med automatik. Där kan man verkligen fråga sig vad det gör med oss alla på sikt och hur vi ska förhålla oss till det.
Alf-Magnus 2016-12-02 13:51
Jo då jag förstår mera än vad du anar. Ser ingen motsättning mellan skapande och användande av ny teknik, problemet är att så många och framför allt här på FS som sätter tekniken i förstarummet när den är sekundär i all sann skaparprocess. Behovet av lösningar kommer alltid efter iden i vad man vill säga. Teknist perfekta bilder utan innehåll är väldigt trist och kan nog bar få en fotoklubbs nestor att jubla, tag bara den aktuella William Christenberry bilder och jämför med alla till tristes teknist perfekta bilder som premieras här på FS. Nä fotografi handla om så mycket mera än teknik och jag tycker det är bedrövligt att inte innehållet premieras mera här.
PMD 2016-12-02 16:34
alf skrev: "Teknik är ett nödvändigt ont".

Teknik är förvisso nödvändigt, men ont? Varför det?
Skulle du hellre vilja skapa dina bilder utan teknik med någon slags magi?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" -- Arthur C. Clarke
Alf-Magnus 2016-12-02 16:42
Per förstår man inte så gör man inte, för mig är de absolut viktigaste redskapen är min tanke och syn, resten är bara banal redskap.
PMD 2016-12-02 16:44
Jag tycker bara att det måste vara lite tråkigt för dig att behöva använda något som du tycker är ont.
Kan du inte bli lite mer kompis med tekniken? Den har ingen egen agenda utan är, som du påpekar, bara ett redskap (lite tautologiskt där, förstås).
Alf-Magnus 2016-12-02 16:57
Per nääää inte alldeles för tråkigt, i bild värden finns det aldese för mycke för att tekniken skall få någon störe plats, eller jag vet vad en Tessar ger för resultat, jag behöver inte veta hur den är konstruerad
Sten-Åke Sändh 2016-12-02 18:11
Du efterlyser ofta att vi ska prata mer om bilden eller bilderna och det tycker jag Fotosidans format inte riktigt inbjuder till. Jag har som många andra också tittat den del i bildgallerierna och läst en del av den bildkritik som ges men maken till andefattig och trälig läsning får man ju bara leta efter.

Personligen föredrar jag ju det upplägg man haft på1X.com där fotograferna också fått en möjlighet att beskriva HUR de tänkte och HUR de gick till väga för att ta bilderna vi ´kan se där.

Fotosidan är bra just för tekniska diskussioner och annat kring bilden i samhället - lagar, regler och moral kring foto men bilddiskussionen tycker jag inte varit Fotosidans starka sida och det är fine tycker jag för det finns ju andra ställen också som passar de diskussionerna och den läsningen bättre.

Återigen Alf, detta borde enligt rubrikens inspel ha varit en diskussion om teknikens förändring och hur den påverkar möjligheter och det faktiska fotograferandet.

Som avslutning vill jag peka på exv. vilken stor påverkan detta med drönare med både stillbilds- och inte minst videokameror haft på hur bilder nu kan tas. Detta har ju skapat en helt ny industri på bara ett par år! Nu tas bilder som svårligen skulle kunna tagits tidigare och då är vi ändå bara i början av denna utveckling. Det har gått så fort att lagstiftarna helt tagits på sängen men efter mer eller mindre ett panikstopp, så kommer man säkert att hitta en nivå där detta kan fortsätta utvecklas.

Även om jag själv nästan blivit halvgalen på en del av dessa drönarterrorister i sommar så tycker jag det är fantastiskt att de finns och jag tror att de kommer vara ett ovärderligt tekniktillskott som kommer öppna många fantastiska tillämpningar i framtiden. Särskilt fotografer borde ju vara glada och öppna för detta med ny teknik och nya marknader i dessa fotografernas proletariseringstider där den ena tidningen och det andra tidningshuset hänger på repen och avskedar folk.
PMD 2016-12-02 18:28
alf,

Du vet vad en Tessar ger för resultat, men vet du vad en EF 50/2.5 eller en Nikkor 58/1.4 eller en Petzval 58/1.9 ger för resultat? Det är väl bra att veta vad man har att välja på för att kunna uppnå det bästa resultatet? "Bästa" ska i det här sammanhanget tolkas som "lämpligaste", dvs det man vill åstadkomma oavsett teknisk kvalitet gällande upplösning, kontrast, mm.
Alf-Magnus 2016-12-02 19:50
Per, jo på ett ungefär, men har varken tid eller lust då det i bilden tar min tid
Sten-Åke Sändh 2016-12-04 12:11
Frågar ni mig som just (efter en knapp vecka) lämnat tillbaka ett Sony Vario-Tessar T* E 16-70mm f/4 ZA OSS, så var det objektivets helt dominerande egenskap att man nog aldrig på förhand hade fantasi nog att föreställa sig riktigt hur tekniskt dåliga bilderna skulle kunna bli med det. Åtminstone till Sony E-mount, så verkar inte en enda av de Tessar-modellerna rosa marknaden och det som är alla dessa modellers adelsmärke är just att det är svårt att uppskatta riktigt hur dåliga de faktiskt är alla gånger. :-) Det känns inte som om Zeiss Tessar skulle vara någon särskilt fast punkt att hänga upp sin fotografi på.
Alf-Magnus 2016-12-04 14:24
Aha renderar tegelväggar dåligt, jo den tecknar mjukt och vackert och utan antireflex behandling blir det bedårande. De ger en stämning som få av de moderna objektiven ger, det räcker med att se mycket av resultaten här på FS usch vad tråkigt i sin perfektion.
Sten-Åke Sändh 2016-12-05 10:59
Nä Alf, den gav inte ens någon trevlig oskärpa tyvärr. Det hade ju varit förmildrande. Det svåraste objektiv jag någonsin använt för det var svårt att överhuvudtaget få någon del av motivet riktigt bra ens nedbländat. Det krävs nästan att man stoppar i sig sjösjuketabletter för att inte bli illamående av oskärpan.

Jag pratar inte tegelväggar utan vanliga allmänna "walk around"-bilder på hamn, båtar och allmänna miljöer här i Vaxholm.

Sony/Zeiss (Zeiss brand) har inte lyckats få till några Vario Tessar-zoomar till Sonys spegellösa vare sig det varit för APS-C eller FF och de har ju ändå gjort ett antal försök de senaste 3-4 åren och mätresultaten hos exv. DxO är ju mediokra de med. Inte ens bättre än för kitzoomarna som heller inte är något att yvas över.

Det är ju inte bara jag som tvingats konstatera detta men jag gav mitt Zeiss 16-70 en chans men det kunde jag lika gärna stått över. Det visade sig tyvärr vara minst lika dåligt som en del tidigare användare redan kunnat konstatera. Zeiss är tyvärr lite ovarsamt med sitt varumärke idag och det klistras numera på en hel del undermåliga produkter.

Däremot så har jag obrutet förtroende fasta objektiv det står Zeiss på, även till Sony E-mount men de heter ju inte Tessar :-).

Men jämför gärna med Sonys egna GM FF-objektiv exv. 85:an och 24-70-zoomen, så ser du hur oskärpa ska se ut utan att försaka skärpan där man eventuellt vill ha den. De Tessar jag sett är rent skräp i jämförelse med exv. Sonys egen GM zoom
JeannaQ 2016-12-05 11:11
Låter som något för mig att testa.
Antireflex blir inte alltid vackert, stämmer.
Här gillas o - perfekta och vackra mjuka linjer.

Men till industribyggnader och sådant
kan ju perfektion vara det bästa om man vill
visa det åt det dokumentära hållet.
Och då kanske denna Tessar inte passar ...
JeannaQ 2016-12-05 11:15
Såhär skrev Alf Jagnell:

" ...Ser ingen motsättning mellan skapande och användande av ny teknik, problemet är att så många och framför allt här på FS som sätter tekniken i förstarummet när den är sekundär i all sann skaparprocess. Behovet av lösningar kommer alltid efter iden i vad man vill säga. Teknist perfekta bilder utan innehåll är väldigt trist och kan nog bar få en fotoklubbs nestor att jubla, tag bara den aktuella William Christenberry bilder och jämför med alla till tristes teknist perfekta bilder som premieras här på FS. Nä fotografi handla om så mycket mera än teknik och jag tycker det är bedrövligt att inte innehållet premieras mera här."

"Behovet av lösningar kommer alltid efter iden i vad man vill säga." Bra skrivet.
Alf-Magnus 2016-12-05 11:43
Per lite långsökt att jämföra en billigare zoom med klassiska konstruktioner, när jag använder Tessar så är det som fasta normaler från mellankrigstiden fram till 70-talet. De är liksom i en annan divison.

Jeanna hänger helt på vad man vill beskriva, är det den ’Nya sakligheten’ med sin linjer och detaljskärpa ex Werner Mantz, Kölnische Zeitung, Pressa, Cologne 1928 http://www.tate.org.uk/art/images/work/P/P79/P79948_10.jpg eller Edward Steichens Flatiron Building New York (1904) https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f7/Steichen_flatiron.jpg
JeannaQ 2016-12-05 11:52
Oj, vilka bilder! Men jag tycker ingen av dem visar någon perfektion, inte -
Inte vad jag menar med skärpa -
men intressanta och fina är de, särskilt den sistnämnda, Edward Steichen: "Flatiron Building, N.Y."!

Undrar hur pass "avancerad teknik" dessa två fotografer använde för bilderna ...
Alf-Magnus 2016-12-05 12:12
Jo men båda står bilderna högt upp i fotohistorian varav Edward Steichens nog är den mest kända. Båda arbetade med storformat Edward Steichen använde antagligen ett äldre objektiv och äldre kopieringstekniker, medan Werner Mantz använde den senaste tekniken och vanliga konfektions papper
JeannaQ 2016-12-05 12:16
Menar att de två nämnda fotograferna tycks fotografera efter intention
men undrar samtidigt vilken väg de gått för resultatet (vilken teknik).

Såhär står det om Zeiss - Tessar i Wikipedia:
"Objektiv som till stor del bygger på Tessar-konstruktionen är Elmar (Leitz/Leica) och Skopar (Voigtländer)."
JeannaQ 2016-12-05 12:24
Det kan man nästan se!
Upplevde direkt mer intresse för Steichens bild - den kallar jag foto -konst.
Werner Maritz bild "Kölnische Zeitung " upplever jag mer som en bild av dagens mått mätt.
Litet mer kliche -artad men intressant och överraskande.
Har dessutom sett byggnaden i verkligheten.
Han har gjort den mer estetisk kan man säga.
JeannaQ 2016-12-05 12:25
Tack!
Intressant.
Alf-Magnus 2016-12-05 12:35
Jeanna ärligt talat så vet jag inte, det finns en mängd optiska konstruktioner, men vad jag främst föredrar för minna svartvita bilder är så lite reflexbehandling som möjligt eftersom de ger en längre och lugnare gråskala på bekostnad av en något sämre skärpa och känsligare för ströljus. Just tessaren är känd för sitt lugn. Hur jag kom in på det spåret var när jag började kopiera minna tidigare bilder som jag fotograferar med optik från tidigt 60-talet utan en massa reflexbehandling och upptäckte att de slog min nyare objektiv i skönhet, de tecknad vackert med andra ord vilket är för mig ett långt viktiga kriterium än mtf kurvor. Men som sagt var är du efter ett objektiv som tecknar klassikt så fins det ex Carl Zeiss Jenna tessarer med m42 fattning, på eBay för en anständig penning.
PMD 2016-12-05 17:11
alf,
Jag har inte jämfört någon zoom med "klassiska konstruktioner.

Jag föreslog några moderna objektiv från Canon, Nikon och Lomography att titta närmare på, utan någon annan jämförelse i övrigt.

Det tycks som att du föredrar äldre teknik, så svaret på frågan i artikelrubriken borde väl för din del bli: samma som idag. :-)
Alf-Magnus 2016-12-05 17:26
Hum optiken från Lomography är knalast en modern konstruktiv, men som vanligt så är det inte verktygen utan resultats som räknas. en jätte förstoring av Thomas Struth eller en 6x9 kontakt utav Gunnar Smoliansky är egalt så länge bilden berör mig och sätter igång något inom mig, sen att du hade otur med ett objektiv som nog bara har namnet gemensamt med den ursprungliga konstruktions tråkigt. Sen har jag ett antal normaler att välja på, så att bräma pengar på onödigt ljustarka eller väll tegelvägs renderad nää
PMD 2016-12-05 17:42
Nej, ett Petzvalobjektiv bygger förstås på Petzvals gamla objektivkonstruktion, men det objektiv jag syftade på är ett nytillverkat objektiv, vilket är varför jag kallade det "modernt".

Jag förstår inte riktigt vilket objektiv du tycker att jag hade otur med.
Alf-Magnus 2016-12-05 18:11
förlått Per det var Sten-Åke som hade otur med en zoom
Sten-Åke Sändh 2016-12-05 23:31
Nej Alf, jag hade inte otur med en taskig zoom - de är allihop rätt mediokra tyvärr och det är de "by design". Allt idag är inte bra idag bara för att det sitter en Zeiss-logga på och det gäller en del andra "varumärken" också så klart. Det finns en hel industri av både svart, grå och även vit ekonomisk karaktär idag tyvärr. Så idag är det tyvärr viktigt att vara hyfsat medveten om detta. Det är inte alltid så att "man får vad man betalar för" för det enda man kan vara riktigt säker på i åtminstone dessa "vita" affärer (ej pirattillverkade kopior) är väl att man trots produktens bristande kvalitet ändå får betala ordentligt för loggan åtminstone.

Annars har du ju självklart helt rätt i att många äldre konstruktioner kan ge helt underbara resultat och det goda idag är väl att de kan komma till användning i många fler sammanhang än de kunde tidigare. Även det är ju ett resultat av en teknisk utveckling som minskar märkesinlåsningen. Det är också ett tidens tecken och "cross over" mellan plattformar kommer säkert bli än mer vanligt framöver vilket kommer öka fotografernas frihet i utrustningsval. Många gamla analoga objektiv används nu också på digitala kameror. De jag har presterar i vissa avseenden dessutom ännu bättre än de gjorde på de analoga hus jag hade då.
Alf-Magnus 2016-12-06 12:25
Jo ungefär som jag menar, att men ex tessar från 20-30- talet och fram till globaliseringen, då vet man att man får det bästa för sin tid och presterar på ett sätt som jag har förväntningar. Vist det står Zeiss eller Leica på optiken säkert uträknat av kompetenta ingenjörer me inte monterat med den precision som man förväntar sig. Med detta villa jag säga att val av optik inte är off topick men ändå ganska sekundärt

Ha det
alf
Tomasz 2016-11-24 22:47  
Jag tror att elektriska bilar kommer att påverka bildspråket, åtminstone i reklamen, i en snar framtid.
Samma sak med andra nya "miljövänliga" produkter. Det är alltså inte den fotografiska tekniken som kommer att göra den stora skillnaden utan, som det kanske alltid varit, det som "ligger i tiden" och blir angeläget att visa upp.

Och apropå nya produkter så kan de "skapas" realistiskt i 3D redan innan de finns, så fotografer och deras utrustning blir inte så intressant för det ändamålet.
MattiasL 2016-11-25 01:58  
Skyldig till flera nämnda trender.
Vänddia, särskilt i en Lomo LC-A, jodå.
Lång tid och blixt. Japp, bröllopsdans-tricket nr 1.
Tilt-missbruk, ja, men bara på porträtt.
Alf-Magnus 2016-11-25 10:06  
Hella inslaget är ett enda exempel på fördumningen av fotografin
MattiasL 2016-11-25 15:22
Jag blir väldigt nyfiken på hur du menar då. När var fotografin smart? Med ny teknik kommer både nya möjligheter, och reaktioner på det som nyss var. Inte behöver man väl vara så dum för det?
Alf-Magnus 2016-11-25 16:34
Därför att teknik bara är ett medel för att utrycka sig. Dessutom speglar inslaget intresset för bilden med tanke bå den bristfälliga insikten och intresset om var fotografin står i dag. Sökte Aperture här på fotosidan gissa vad som inte kom upp. Det finns en flod med tidskrifter utanför Sverige där bilden står i centrum inte ett ord om teknik eller några annonser för apparater. Eller tag Magnus Frödeberg som åker till New York med en förproduktions kamera som han senare resenserar, medan han rör sig i närheten av några av de absolut viktigaste gallerierna, där bland Aperture utan att nämna en enda utställning wtf.

Det är trist att det inte finns en seriös jornalistk kring fotografi i Sverige allar helst när det i de nordiska garnläderna finns en sådan.
MattiasL 2016-11-25 19:04
Klart att tekniken är ett sätt att uttrycka sig, och det är ju det inslaget handlar om. Men det är väl inte så bara. Det gör ju skillnad om man har kameran i navelhöjd eller i ögonhöjd, om man använder sig av färg eller inte, om man börjar missbruka lyfta skuggor för att man fått den möjligheten.

Angående Aperture, så har jag själv tagit med det och en gäng andra i en galleriguide till New York för Fotosidan Magasins räkning. Jag tror även det kom med bland tipsen för gatufotografer i samarbete med Magnus för några år sedan.
Alf-Magnus 2016-11-25 22:28
Märklig att det talas så tyst om det. Det var lika illa med Frödebergs besök i Berlin fast man kan se fler ytterst väll gjorda utställningar där.

Jo tekniken har för stort utrymme, men det är klart tror man att man håller sponsorerna glada så gör man. Men det är märkligt att några av de, globalt sett, inte har i det närmaste en enda artikel eller annons av brylar och teknik, märkligt. Eller Apertures utmärkta serie där olika fotografer berättar om sitt sätt att arbeta, inte ettord om anparter, utan snarare ett resonemang om ex visualisering. Eller tag en Svensk fotograf som vart interjuvad av en Fransk webbsida och inte fick en enda fråga om kameror, han var förvånad, men inte jag.
PMD 2016-11-26 01:55
Teknik kan knappast få för stort utrymme. Utan teknik står vi oss slätt.
Alf-Magnus 2016-11-26 10:31
Per du bevisade det totala förfallet i Svensk fotografi, när övriga världen hyllar bilden nördar Svensken ner sig i teknik, det kräver inget. Bilden berör Rörum blan tankar och känslor kräver något annat än logist tänkande.
PMD 2016-11-26 13:18
Jag tror att du har lite låga beviskrav. :-)

Tekniken är den plattform vi står på. Utan den blir det bara goja av fotograferandet.
JeannaQ 2016-11-26 18:00
Jag tror Alf menar att man inte behöver köra över målet med medlen.
PMD 2016-11-26 18:28
Det ska man förstås inte göra, men den som behärskar den underliggande tekniken bra har en fördel framför den som inte gör det. Den tekniskt kunniga vet hur man använder sitt verktyg för att uppnå den effekt hon vill ha, medan den tekniskt obevandrade behöver pröva sig fram.
JeannaQ 2016-11-26 20:43
Jo visst är det sant.
Men själv har jag lyckats förstöra min vision och lust
flera gånger pga att jag stirrat för länge
på tekniska detaljer som jag därmed förstod mindre och mindre av.

Samtidigt är det ju så att all teknik kommer inte av sig själv
under inspiration
utan delar av den måste man medvetet sätta sig in i,
beror på hur långt man vill lära sig, hur avancerade bilder
man vill kunna ta (en del har Photoshop,
andra väljer bort det, t ex.)

Men för den skull får inte utvecklandet av kreativa ide´er
och frihet i skapandet gå förlorad,
m a o man måste ge mer utrymme till den kulturella
biten, den konstnärliga och ide´- visionära.

Särskilt i "offentliga handlingar",
dvs kulturartiklar och böcker, föredrag och liknande,
är det mycket viktigt att inte stå och tjata om teknik
utan lyfta fram fotografin som en konst.
Andra konstföredragshållare och författare
skriver ju inte om vilka hårkvaliteter målarpenslar har,
hur färgerna är sammansatta och fungerar,
vilka färger som hör ihop och inte-
vilken färg som är dyrast,
utan om måleriets vara och inte vara som konstart,
individuellt och kollektivt,
som tendens i vår tid osv.
om nu jämförelsen är förståelig (fototeknik kostar
mer än målargrejer tror jag.)
MattiasL 2016-11-27 00:52
All fotografering innebär ju dock ett val av teknik, som färgar utseendet på bilderna, oavsett hur medvetet det är. Det gör skillnad om jag fotograferar en person med storformat och stativ, eller med kompaktkamera medan jag dansar med personen. Då syftar jag mer på interaktionen och uttrycket än på kvaliteten i absolut mening. Jag tycker det är nyttigt att då och då ta ett steg tillbaka och fundera på varför man gör dessa val.
JeannaQ 2016-11-27 01:49
Jo absolut, men nu handlade det inte riktigt om det utan om hur stor vikt man lägger vid teknik
respektive den kulturella aspekten, i artiklar och böcker osv ..

Om jag vill höra föredrag om fotokonst, en trend eller en viss inriktning,
om en intressant fotograf och hans bilder etc.,
vill jag inte i första hand höra allt om hans inställningar
(gärna litet lagom, om något sticker ut osv,
kanske fotade han endast i regnväder tex
och hade inställningen den och den)
utan mer om hans mål och mening.

Men kanske foto som konstart ännu inte hunnit så långt
eller av annan anledning har det inte blivit vanligt att tala om olika slags "skolor",
grupper osv ...
Jmr "Halmstadgruppen" inom måleri,
"40 -talisterna" i litteraturen, osv.
eller har jag missat det mesta?
MattiasL 2016-11-27 02:06
Där är jag med på noterna.
MattiasL 2016-11-27 03:21
Dock, hela podsändningen gör vad den utger sig för att göra: diskuterar hur vad vi gör färgas av vad tekniken tillåter och uppmuntrar. Detta på ett rätt självkritiskt sätt. Jag tror inte att det är alltför kontroversiellt att påstå att hur vi ser på världen utanför vårt direkta synfält i stor grad hänger ihop med de medel som finns för att skildra den.

Däremot håller jag verkligen med om att vi i världen i stort gärna glömmer bort att prata om de mer diffusa aspekterna, som vilka erfarenheter och vilken bakgrund förmedlare av bilder och andra berättelser har.
JeannaQ 2016-11-27 03:55
Nu får ju t ex pressfotografer vars uppgift är att förmedla om världen utanför vårt synfält,
inte manipulera bilder.
Annars håller jag med om att tekniken tillhandahåller stora möjligheter att förändra fakta och att skildra den subjektivt (som det alltid blir på något sätt, ju) och även att förvränga den genom liten eller stor / betydelsefull manipulering.

Annars tycker jag inte att genrer / trender / ideer inom någon art hör till de "diffusa" områdena,
utan tas på största allvar som jag erfarit, men det gäller då inte fotografi.
Frågan är varför.
Är fotografi otillräckligt i sig eller handlar det om fördomar .. att man inte tar det på stort allvar.
Eller beror det på att foto är så pass teknik - beroende att det med nödvändighet
lutar åt det hållet - i mitt tycke litet för mycket ...
MattiasL 2016-11-27 21:27
Jag ser inte att manipulering har så mycket med saken att göra, just eftersom den inte är tillåten. Däremot spelar det stor roll var man väljer att stå, vilka typer av sammanhang man som fotograf ställer sig, vilken förförståelse och fördomar man har, var man har tillgång att befinna sig beroende på klass, kön, ålder, etnicitet, och så vidare.

Jag tycker att det är diffusa begrepp, därför att de inte riktigt låter sig kvantifieras. Vad man lägger in i ett begrepp som "klass" beror på vilken sociologisk teoretiker man föredrar, och "kultur" är ett begrepp som är så luddigt att det är mer eller mindre bannlyst bland samhällsvetare. Däremot ska de förstås tas på största allvar, precis som du säger. Tyvärr har väl de diskussionerna haft lite svårt att ta sig utanför universitetens konstvetenskapliga och samhällsvetenskapliga institutioner, och det är verkligen något att jobba på.

Lättare att sätta fingret på, men också relevant är att förmedlingen av världen skildrades mer med förvrängningen av 16 mm brännvidd när det började produceras vidvinkelzoomar av hög kvalitet någon gång kring sekelskiftet. Flera decennier tidigare blev fotograferna mer deltagande i sina sammanhang i och med småbildens genombrott. Exemplen är många, och tas upp på ett i mitt tycke bra sätt i podden.
JeannaQ 2016-11-27 22:03
Jag har aldrig erfareit att begreppet "kultur"är luddigt, då jag mest känner folk som
har akademiska examina i just kulturella ämnen, tex konsthistoria, litteraturhistoria,
musikhistoria, framgångsrika poeter (ja skratta bara) som - de flesta jag känner -
även har akademiska meriter, vet alltså vad de sysslar med.
Dock säger samtliga att de akademiska meriterna är ett HINDER när de skriver poesi -
de blir lätt låsta om de medvetandegör för mycket av sitt eget skrivande
utifrån den akademiska nivå där de också befinner sig t ex i sina yrken.
De undviker att analysera sina texter under skrivandet alltså.
En del skriver just på fritiden. Och minsann, de publiceras på etablerade bokförlag
och de hade inga som helst "kontakter" från början.
Manus läses med anonyma namn, dvs lektör nr 1 vet inte namnet på författaren ens.
Först senare i processen tas namnet fram.
En känd författare avslöjas såklart på sin stil.
Men debutanter har knappast fuskat sig fram.
Det finns vetenskap även inom poesi. Det finns tradition och avdelningar,
det finns psykologi och tidskänsla med i spelet.
Det finns politiska insikter.
Man kan inte bara förakta allt detta och kalla det flummigt.
En poet jag känner som sällan refuserats är även lärare på universitetet
i litteraturvetenskap. Han var bara 31 år när han blev det.
Han är sannerligen inte flummig och han är dessutom
född i den s.k. arbetarklassen.

Bara några utvikande rader skulle detta föreställa.
Synd att man inte kan ta kultur på allvar.
MattiasL 2016-11-27 22:51
Oj, nu tror jag du missförstod mig lite, och jag är inte säker på att vi riktigt pratar om samma sak.

Jag har också bakgrund inom ämnen som socialantropologi och konstvetenskap, även om jag inte tog den "karriären" jättelångt. När jag säger att kultur är luddigt som begrepp, menar jag i en samhällsvetenskaplig synvinkel, och som ord för att beskriva en grupp. Men kanske "flyktigt" är ett bättre sätt att beskriva vad jag far efter. Alltså: det man kallar för en "kultur" är föränderligt beroende på sammanhang och låter sig inte riktigt definieras. Min poäng är att jag tror att det är därför det pratas så (för) lite om det.

Jag menar verkligen inte att begrepp som beskriver människors tillhörighet inte borde tas på allvar. Tvärtom, att de borde diskuteras oftare och bättre.
JeannaQ 2016-11-27 22:58
OK, jag tog inte illa upp utan passade på att vinkla ämnet.
Jag tror som du att begreppet kultur är så vitt och brett att det undvikes
generellt
och gör sig bäst inom specifika områden, där man kan koderna.
För nog finns koder även där.

Ett farligt ord kan det ju vara om man inte tänker sig för!
Du har rätt i det, att det kan vara flyktigt och vidlyftigt.
Alf-Magnus 2016-11-26 10:38  
En annan funder som jag inbillar mig är symtomatisk, att inga kvinnliga fotografer hade intresse att av att deltaga i samtalet. Antagligen för att de har ett helta annans förhållande till fenomenet fotografisk bild. Eller fotografi är inte hjärnkiurgi, det är snarare med ett filosofiskt, samhällsvetskaplig infals vinkel som fotografin blir intresant.
JeannaQ 2016-11-26 10:56
Detta är intressant men verkar olösbart.
Jag vet att jag skulle kunna lära mig kamerans alla finesser
och hur det ena påverkar det andra tekniskt-
om jag inte vore så blockerad!

Min inställning till bild som en komposition
och konst har fått sig en törn bland allt teknikmedvetande.
Som om det vore mindre värt,
som om man är mindre begåvad om man inte hajar
allt om teknik som en sak för sig, en förutsättning,
i ett nafs. Man blir en "B - fotograf".

Med mig är det dessutom så att jag inte är
så begåvad för detta med teknik (utom blockerad)
, men ändå vill leva delvis i en bildvärld.
Alf-Magnus 2016-11-26 11:44
Ärligt talat så är jag övertyga att SVTs serie "vem vill bli konstnär" ger en nybliven kameraägare mera kunskap i bildens mystik. Glöm teknik ****** här på fotosidan de är snarare ett hinder i utvecklandet av dit bildspråk. Här några av Apertures böcker som kommer att inspirera och utveckla dig långt mera än någon så gör du artikel på fotosidan http://aperture.org/shop/books/educational
JeannaQ 2016-11-26 12:38
Har med nöje kastat mig över Apertures fotoböcker och redan bestämt mig för tre av dem,
en är:

Alex Webb and Rebecca Norris Webb on Street Photography and the Poetic Image
The Photography Workshop Series
By Alex Webb and Rebecca Norris Webb
- See more at: http://aperture.org/shop/books/educational#sthash.T9Mtiamm.dpuf

Tack så mycket, Alf.
Tror att det tekniska kommer när det behövs till situationen.
Så har jag gjort hittills, "står på backen och svär" en stund
och mixtrar hit och dit med kameran,
sen blir en av 20 en skaplig bild kanske.

Jodå, skulle vara trevligt att skriva om några av böckerna här,
om du inte hinner före.
Vi kan dela!
PMD 2016-11-26 13:22
Alf, det är tämligen tekniska böcker man hittar på den websidan. Hur man skapar en bild är en teknik man måste lära sig, antingen explicit eller implicit, för att det ska bli ett bra resultat.
Alf-Magnus 2016-11-26 19:47
Per grunderna är ganska banala och ger en kunskap att bygga vidare på. Men det är alldeles för lätt att gömma sig bakom tekniken när det börjar bränna till. Bilder handlar till syven och sist om berättande och känslor. Jo du verkar inte riktigt tagit till dig vad Aperture, den stora delen för att inte säga all utgivning handlar om bilden inte det tekniska, det fanns en tid då Ansel Adams och Minor Witte var dominerande men nu handla det om bild och berättande också i de böcker jag har rekommenderat i länken. Tag en ordentlig titt på böckerna och dess innehåll så skall du inse att de inte handlar om teknik utan hur man förmedlar känslor, fotografi handla om berättande bl.a.
PMD 2016-11-26 23:11
Bild och berättande är i allra högsta grad tekniker att kunna. Den som har läst mycket (och tagit det till sig) om hur forna tiders konstnärers teknik gjorde att de kunde skapa bra och berättande bilder har helt klart någon stadigt att stå på för vidare bildberättande. Med teknik menas alltså inte bara penselval, bländarval och liknande, utan även t.ex. hur man disponerar den bildyta man har till förfogande.
JeannaQ 2016-11-27 02:01
Det är bsolut intressant, Per,
att lära sig förstå hur man utövade fotokonst förr och nu -

men det här handlar om två aspekter av det hela -
och om hur mycket utrymme redovisande av ren teknik
tar från diskussioner om foto som konstart,
där självfallet en del dithörande teknik kan ingå.

Det är säkert inte lätt att skriva en bra fotoartikel
om både (i förekommande fall) fotografen, hans bilder,
intentioner OCH hans kamera / linsval, vilka inställningar
han brukade ha osv ...
PMD 2016-11-27 02:34
Jag tycker att det är en falsk dikotomi.
JeannaQ 2016-11-27 03:02
Det är möjligen falsk dikotomi, ja.
Men båda avdelningarna kan ta stort utrymme ...
Gäller att smidigt sammanfoga dessa,
vilket inom fotografi skulle kunna vara svårt
med tanke på teknikens oändliga utbud.
Sen beror det på vad det hela ska handla om ...
vad rubriken är ...
snap01 2016-11-27 09:14
om kameran är ett super teknik under med ett super DR o supersnabb osv så spelar det väl ingen roll ?

du kan fortfarande ta dina bilder o berätta om dina känslor med dom men du får det kanske lättare att göra det men en bättre kamera som gör det möjligt annars har du kanske inte kunnat göra det alls.
Jag förstår inte varför en bättre kamera eller teknik skulle vara ett hinder för förmedlande av känslor i bilder det är två skilda saker. Det grundlägga är att ser du inte bilden så kan du inte ta den oavsett kamera. Har du däremot fantasin o kan rigga ett blixtljus så kan du göra fantastiska bilder som verkligen skulle kunna visa dina innersta känslor o föremedla dom sedan om du använder ett levande ljus med en pappskiva som reflektorskärm eller tar en svag blixt med färgat filter på med spot på kvittar bara du får fram dina känslor o din tanke om bilden du tar.
Men oavsett bilden bygger på samma sak sedan urminnes tider komp,tid,bländare, film eller sensor.
Alf-Magnus 2016-11-27 11:28
Per 16000 inlägg och inte en bild, tekniken har verkligen hjälp dig att skapa :-) . Jag själv publicera minst en bild om dag dock inte här och jag ser dagligen en mängd av andras bilder. De kanske viktigaste bild upplevelse var fem fotgarafier av Ralph Gibson hängande på Fotgrafiska Museet jag var ung som fotograf men de betyder forfarande mycket för mig. Vad de gav var en känsla att såhär kan man göra och förde mina bilder framåt på ett sätt som inget teknik ältande kan göra. Nä först kommer idén, för sök att genförändra den med det du har sen fundera på vad som saknas och då skafe de redskapen. Mycket av ältande här handlar om en kamp om alfa statusen.
PMD 2016-11-27 11:58
Inte en enda bild? Jag har fotograferat av och till i cirka 45 år så det har blivit en del bilder under åren. Vad det har med saken att göra, är dock lite oklart, såvida du inte bara vill använda nån slags härskarteknik för att förminska min argumentation i sakfrågan. Alfastatus var det, ja ...
JeannaQ 2016-11-27 12:16
Jag håller med dig Alf, först kommer upplevelse, bildseendet, känslan - och att göra vad man kan och ta vad man har.
Sedan följer en otålighet, en lust att gå vidare -och då menar jag, tillägnar man sig teknik på ett naturligare sätt, som ett adekvat redskap till ens intention och stil
, inte som ett fristående undersökande.
Det handlar ju inte om att såga all teknik utan att ta den till sig på rätt sätt som fotograf,
om man vill något med sina bilder. Teknik ska användas.
Den som gör tekniken till en sport i sig är inte längre inne i foto - tänkande utan i tekniktänkande.
Alf-Magnus 2016-11-27 12:39
Jo Per det är relevant, en mängd herrar drar runt med bestämda uppfattningar kring teknik och vad ett riktigt fotografi är utan att prestera några bilder med verkligt värde. Att pratat och diskutera bilder på ett djupare sätt än fotoklubben skematiska sätt är farligt för den går på djupet. Det trista är det som Jeanna fram höll att den beserviser atetyd dödar mångas vilja att fotografer. Tänker på min flickvän, det enda hon kan är att trycka på skärmen där hon vill lägga exponeringen men hon gör helt fantastiska bilder utan att fundera på allt det tekniska. Skall jag döda hennes lust med en massa teknik tug som de flesta inte behöver, det är det stora problemet att många lämnar fotosidan med en känsla av att fotografi är svårt och sedan stannar upp. Det intresant är att väldigt många av de intressanta har lämnat fotosidan och de få som forfarande bloggar av intresse defenitift inte grotar ner sig i tekniken.
JeannaQ 2016-11-27 12:52
Så rätt, så sant.
Hälsa flickvännen att hon har stöd.
PMD 2016-11-27 13:42
Men Alf, nu bygger du en halmgubbe för att kunna slå ner den. Du argumenterar ju inte mot vad jag skrev, utan mot något du har hittat på att jag skrev.
Alf-Magnus 2016-11-27 13:49
Inte alls Per, vill hemst gärna se resultat utav dina 45år av fototekniskt intresse för det är trotsallt det som räknas, Bilden. Som jag sagt tidigar det finns en flod av bra bilder utanför fotosidan utan att det tekniska nämns för en sekund
PMD 2016-11-27 15:11
Har du något argument i sakfrågan? Mina bilder är tämligen oväsentliga i sammanhanget.
Alf-Magnus 2016-11-27 21:06
Jo det är de Per, då du framhärdar det viktiga med teknik så får det mig att bli nyfiken på vart de kunskaperna har lett dig. Men det är nog som vanligt att människor som grötar ner sig tekniken försöker överbrygga eller kompensera brister med teknisk perfektion i brist på engagemang i motivet.
MattiasL 2016-11-27 21:13
Samtidigt så är vad din flickvän gör för att skapa bild ett resultat av en viss teknik. Att plåta med telefonen är inte resultatet av brist på teknik, utan en annan teknik än säg storformat eller avancerade digitalkameror. Personligen skulle jag aldrig drömma om att se ner på detta – inte minst därför att jag finner stor nytta och nöje i att fotografera på det viset själv.

Jag fattar dock vad du menar – det är mycket tråkigt när fotografi övergår från uttryck och konstform till en dyr materialsport, men jag har svårt att koppla det till innehållet i denna podcast.
PMD 2016-11-27 21:35
Alf, försök lyfta blicken från ditt anti-teknik-raljerande och argumentera mot (eller ännu hellre med :) mig istället. Varför är det i ditt tycke fel att ha en stabil teknisk grund för sitt fotograferande? Eller det kanske du inte tycker, men det är så jag har uppfattat vad du har skrivit. Om det är en missuppfattning får du gärna klargöra det och utveckla vad du menar. Det är nämligen lätt att få uppfattningen att du är teknikfientlig. Notera att jag med teknik alltså menar både kamerateknik och bildskaparteknik.

Du kan f.ö. lägga ner din nedlåtande attityd mot mig. Den leder ingen vart.
JeannaQ 2016-11-27 21:53
Men det har ju inte Alf sagt, att god teknik och en väl utrustad kamera är ett hinder för fotografering.
Han skriver ju att det tekniska inte får ta överhanden och styra fotointresset och fotograferandet -
eller så att det till och med kan döda en konstnärligt sökande fotografs intresse.
Alf-Magnus 2016-11-28 07:55
Har inget i mot ett gott hatverk, och en grund att bygga vidare på behöver vi alla. Men när teknik och prylar blir ett själv ändamål och ett redskap fö självhävdelse då ilsknar jag till därför att inget av dessa nya kameror, blixtar eller nya superskarpa objektiv betyder något för fotografins utveckling utan det som händer inom oss, med de verkar som om det är farligt på något sätt
PMD 2016-11-28 13:06
Får och får. För den som är mer tekniskt intresserad än bildintresserad är det väl helt OK om tekniken tar överhanden? Vem vet, det kanske blir en och annan välkomponerad bild där också, trots ointresset för bildlära, precis som det hos den tekniskt ointresserade kan bli en och annan välexponerad och skarp bild trots det tekniska ointresset.
MattiasL 2016-11-28 14:05
Men Alf, det är ju inte nya kameror, superskarpa objektiv och blixtar som avsnittet handlar om, utan just hur olika stilar kommer och går, kopplat till nya tekniska möjligheter som förekomsten av färgfilm, zoomobjektiv, med mera.
snap01 2016-11-27 09:01  
Egentligen så tycker jag inte tekniken skiljer så mycket mot tiden på analoga tiden. Man får en del fördelar med digitalt som att du kan se bilden o få ett histogram på den på (gamla) tiden då fick du mäta ljuset med en extern expomätare o i vissa fall för att vara hundra på att sätta bilden speciellt om du körde dia köra alternativ exponeringar.

Bilden bygger på bländrare,tid,ljus o komposition idag o även förr dom grundläggande egenskaperna står för den största delen hur bilden blir precis som idag som förr.
Ang nämnda tekniker tilt o shift har funnits hur länge som helst, HDR liknande resultat har gjort i mörkrummet i urminnes tider,extremt kort skärpedjup där har kraftiga mikroskåp använts sedan länge även inne i människan kropp har det tagits bilder tänker på lennart Nilsson bilder bla, o blixtljus där har det alltid funnits uppfinningsrikedom.
Den stora skillnaden är att tekniken har blivit billigare o enklare att använda så fler kan komma att använda den men hur man än vänder o vrider så bygger bilden på bländare,tid,ljus o komposition o det kommer den alltid göra oavsett om kameran får ännu bättre DR,snabbhet,macro egenskaper osv.
JeannaQ 2016-11-27 12:24
Bra skrivet tycker jag!
Hur tid, bländare och ljus påverkar varandra i olika inställningar är en sak jag faktiskt haft problem med i olika kameror med olika rattar och knappar tillsammans med olika objektiv som passar olika kameramodeller, suck.
Bara att ställa ISO är en sak.
Men den här diskussionen handlar inte bara om det utan även (som jag tolkat Alf) om prylarna!
Alla uppgraderingar av kameramodeller. Alla fantastiska blixtar. Alla tjusiga magnesiumlegeringar
vars vikt ger fotografen rätt stabil känsla.
Alla nya program som avlöser varandra ...
Foto är fortfarande inget för fattiga.
JeannaQ 2016-11-27 13:03  
Vill gärna ta upp ett exempel på en framgångsrik fotograf som har en egen stil
och som jag tror har ett personligt skafferi av tekniska redskap som passar till just henne.
Jag tror inte att hon tillbríngar dagarna med att läsa fototeknik - nytt.
Det är Barbro von Malmborg!
Hon har finslipat sin stil som jag beundrar och irrar inte omkring och sneglar
på andra och verkar inte att experimentera med en massa prylar.
Känner henne inte, men detta är mitt intryck.
Hon går på sin egen känsla, sitt öga.
Har visat flera bilder i listan de senaste dagarna
och även haft utställningar mm.
Hennes redskap skulle antagligen inte fungera till mina egna bilder.
..
En som skriver till lika delar om sin hund och visar många bilder
och även bilder av Göteborg just nu i sin blogg -
och som även är som ett uppslagsverk vad gäller teknik är Mats Alm.

Han är ärlig och en sökande entusiast inför det tekniska,
som han behärskar att använda.
Han är inte rädd för teknik utan införlivar det med sina ideer.

Han är både fotointresserad och teknikintresserad.
Men den där förmågan har faktiskt inte alla.
Mats har hjälpt mig på traven ibland
men bara så mycket som bilden kräver, inte mer.

Undantag finns alltid.
JeannaQ 2016-11-27 13:28  
Alf, har sett din hemsida, oj vilka fina och berättande bilder, strålande världslig sightseeing
liksom personligt bildberättande med jag - distans.
Alf-Magnus 2016-11-27 21:01
Tack Jeanna, det är en del av vad fotografi handlar om
gors 2016-11-28 08:36  
Kära Alf, rätta mig om jag har fel, men du säger alltså att du är intresserad av fotografisk bild, men ointresserad av att tänka på vilka möjligheter ermanoxkameran öppnade för Erich Salomon? Och det spelar ingen roll för dig hur färgfilmens debut förändrade det fotografiska uttrycket?

Okej. Själv har jag svårt att se den motsättning mellan bild och teknik som du målar upp.

Av ren nyfikenhet: jag förmodar att du själv inte använder en kamera från 1839. Ungefär vid vilket år anser du att den fortsatta tekniska utvecklingen blev helt ointressant?
Alf-Magnus 2016-11-28 08:57
Kära Göran redan med Camera obscuras intåg på 1500-talet, jo tekniken tar alldeles för stor plats och din förskjutning mot mer och mera prylar från att gjort intressant pod program gör mig besviken. Tidigare var bildrradion något jag såg fram mot, men det är klar man skall inte bita den hand som föder en. Som jag brukar säga Fotosidan gillar inte fotografi och den håller på att förvandla fotografi till något tråkigt dekorativt. Sen vill jag att du räknar upp hur många tidskrifter som skriver om bild och inte om teknik du känner till i Sverige och utanför Sverige.
JeannaQ 2016-11-28 09:19
Ursäkta mitt lilla inhopp, men jag tror inte detta är vad Alf menar, att en "kamera är förkastlig att använda till fotografering", liksom.
Det är väl att vrida på begreppen.
Alf har hela tiden sagt att "Teknik tar för stort utrymme" och som jag tolkar det,
gör allt det tekniska demonstrerandet fotografi som konstart en o - tjänst.

När man tänker "Fotografi" ska man associera till Bild och inte till en massa nya
tekniska tjänster och prylar i första hand.

Tekniken hotar att äta upp bilden som genuin konstart och
bildens utveckling (Bilden i sig), i offentlighetens ljus.
Framhållandet av fototeknik kan locka tekniknördar
till fotokonsten som lägger tonvikt mest där
och omedvetet trampar de bildintresserade / nybörjare
på tårna och kanske kväver dem.

Behöver själv lära mig mycket!
Tycker att jag snavar bland allt det tekniska.
Det tar dagar bara att läsa så mycket att jag alls
vet vad ett tillbehör är för något,
sedan ytterligare dagar att läsa in hur
man använder det.
Hur ska man veta om det är värt att lägga pengar på
när man inte ens vet om det passar till just min
kameramodell,
hur stort mitt behov är av den här
nya saken som lanseras?
I butikerna är de sällan så insatta att man
får hjälp.
Det är kontakter som gäller för att förstå vad som
behövs.
Hur många har kontakter som bryr sig om
var man står och informerar?

OK, jag tolkar Alf på mitt sätt
men vi verkar ju inte vara oeniga.
gors 2016-11-28 10:34
Kära Alf och Jeanna. Jag tycker att det är lite lustigt att den här diskussionen har pågått med så många inlägg utan att någon av er hänvisat till personerna i panelen i inslaget. De inte bara hånar den teknikdrivna kreativiteten vid flera tillfällen, utan håller också med er i stort.

Hoppas att ni inte tycker att det är förmätet av mig att utgå från att ni lyssnat på inslaget som ni kommenterar?
JeannaQ 2016-11-28 10:42
Haha,
jag medger att min ljudteknik strejkar och att jag faktiskt inte hört det hela.
trots flera försök att få sammanhang i det därför droppliknande ljudflödet.
Därför har jag försökt hålla mig på en generellt kategorisk nivå.
Hoppas jag inte sårat någon.
Alltid gillat Magnus Fröderbergs tänkande och skrivande,
som står för inslaget i poddradion.
Det skrev du faktiskt bra Göran,
jag ger mig inte förrän jag hört allt.
Det var detta ljudkrångel som fick mig att gå hit istället.
Alf-Magnus 2016-11-28 15:12
Jo då jag lyssnade fram tills in började tala om ädelförfarnde tja inte har det satt så enorma avryck så att det är vart att nämna. Som ja sagt tidigare så verkar perspektivet när det gäller aktuell och framtida fotografi ganska trångt och rubriken var trots allt ’Vilken teknik älskar du imorgon?‘. Tänker på Apertures numer 214 om dokumentärfotgrafi, var den står i dag och framtid ett helat annat sett att behandla bild och berättande på. Är utav den uppfattningen att fotosidan lurar in människor på fel tråd när det gäller visuellt skapande med detta ständigt återkommande ord teknik, när det oftast krävs helt andra metoder att lösa bildproblem, hur ofta nämn begreppet visualisera här på fotosidan. Vist jag kan min fotohistoria och likt Salomons bilder var nyskapande så tänker jag på Paul Strand bild från Wall Street där han inser att han kan frysa människans flykt med sin stora och otympliga kamera. Se där fick vi in lite fotohistoria också
Göran Jansson 2016-11-28 15:27  
Alf-Magnus 2016-11-28 16:21
Jo det finns ljus i mörkret, nu är Verk på papper men jag ber en stilla bön
luminousoctaves 2016-12-01 18:32
Fan, den här har jag missat helt. Börjar tappa greppet här nere i mörka Småland.
Verk ser jättespännande ut, ska läsas. Skitnödigt namn, men det kan man ju leva med.
Sten-Åke Sändh 2016-11-30 22:58  
I morgon älskar jag följande Eye Focus och någon gång längre fram så kommer jag inte heller behöva bry mig om var skärpan hamnar i tagningsögonblicket eftersom det ändå kommer att gå att fixa efteråt. Jag menar inte det Canon säger sig kunna göra med Dual Pixel-tekniken. Det behöver tas längre än så.

Dessutom kommer man bara behöva ha ett enda objektiv eller möjligen ett par eftersom det säkert kommer objektiv med en enda föränderlig "lins" - one size fits all.

Visst blir det fantastiskt! Men å andra sidan så är det ju redan det, så vem behöver de nyheterna kan man ju fråga sig, för frågan är väl om vi inte redan för längesedan hade allt vi någonsin kommer behöva för att producera alla de bilder vi kommer behöva i evighet.
PMD 2016-11-30 23:40
"640 kB ought to be enough for anybody". Eller?

Plenoptiska kameror finns också redan (lytro.com), men är inte så praktiskt användbara än.
JeannaQ 2016-12-02 16:19  
Sten - Åke Sändh skrev här:
"En del bilder idag skapas dessutom inte av fotografer utan det är digital mjukvara som bygger och komponerar bilderna i vissa fall med automatik. Där kan man verkligen fråga sig vad det gör med oss alla på sikt och hur vi ska förhålla oss till det"

Detta tål att tänkas på och det kanske Alf har synpunkter på?
Alf-Magnus 2016-12-02 16:48
Jo jag anser nog att det forfarande är syftet, tanken och idéerna bakom användande av den formen av teknik som är intresant att diskutera inte själva tekniken i sig själv. Det är en diskution som förs utanför FS och internationellt ex Holländska FOAM har i ett tema numer om miljö och landska i flera artiklar och bilder där de moderna teknikerna används för att åskådliggöra miljö.
JeannaQ 2016-12-02 18:14
Intressant!
Alf-Magnus 2016-12-03 13:45
Länk till tidskriften on numret jag skrev om http://shop.foam.org/en/foam-magazine-foam-magazine-44-on-earth.html
JeannaQ 2016-12-03 17:52
Tack. Har inte hunnit läsa än, mycket att göra, men återkommer snart med stort nöje.
JeannaQ 2016-12-05 12:38
Har tittat på FOAM MAGAZINE 44 (tack för länk)
och fastnade för dessa rader:

"How can the effects of human dealings on earth, in which an important part is played by relationships between science, power, politics, economics, law and technology, be depicted by artists? The work on show raises questions about the distinction between the natural and the artificial and at the same time offers both visual beauty and a display of photographic ingenuity."
Sten-Åke Sändh 2016-12-03 16:29  
En annan grej som lite mer skett i det tysta, men som jag tror kan komma att ändra hur en del arbetar är att fler och fler nya blixtsystem nu kommer med radiostyrda blixtar istället ljusstyrda (ljus eller IR). Fördelen med det är ju att man kan blir mycket mer fri i var man kan ställa sina slavblixtar. Det krävs inte fri sikt mellan styrande och styrda enheter på samma sätt som tidigare. Även det kan säkert komma att påverka bildkskapandet.

Numera finns sådana blixtsystem från ca 2500 spänn och uppåt, vilket gör att de flesta kan ha råd med dem och då kommer den tekniken också bli tillgänglig för massmarknaden.

Fler avsnitt

Föregående 1 2 3 ... 15 Nästa 
Föregående 1 2 3 ... 15 Nästa 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar