Fler avsnitt
#128 - Att skapa plats för egna berättelser (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Hur kan en fysisk utmaning på cykel främja det egna skapandet och hur blir man egentligen av med sina kreativa blockeringar? I detta avsnitt reser Sara Arnald till Jessicas ateljé i Gnesta för ett samtal om kreativitet, att hitta sin egen röst och hur man egentligen bäst närmar sig människor för att fotografera dem.
Läs mer...
#127 - Nya kreativa konstellationer – Studio Femme (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Nya tider kräver nya lösningar och affärsmodeller. Hur kan vi som kreatörer stå starka i en bransch som är i ständig utveckling och kräver flera kompetenser och möjlighet att jobba över ett större geografiskt område? När uppdragsgivare försöker spara pengar genom att vända sig direkt till kreatörer istället för till reklambyråer kan det vara svårt för fotografer och filmare att möta behoven – och ställa motkrav på beställarna.
Läs mer...
2
#126 - Lyckas med att sälja utskrifter och posters (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Linnea Frank är fotograf och konstnär och säljer framgångsrikt utskrifter och posters av sina bilder online – samtidigt som hon via gallerier säljer konstnärliga verk i begränsad upplaga. Som bästsäljare på svenska posters-tjänsten Printler delar hon i detta avsnitt med sig av sina strategier och insikter.
Läs mer...
14 Kommentarer
Logga in för att kommentera
och skulle vilja nå ut med mina foton/bilder på bästa sätt
Vill nämligen börja sälja egna tagna bilder och så har ja en utgiven fotobok som heter:
"En Försvunnen Tid På Åland" ute på Amazon.com
Skulle vara riktigt kul att få lite hjälp med att få nå ut till folket
Fotosida: www.facebook.com/FAsFotos
Email: [email protected]
Sedan är jag Youtubepartner med youtube och min kanal är: www.youtube.com/user/AXFR3DD3
Detta är alltså bara för utbildade yrkesfotografer - då kan jag gå då i pricip, och komma ut med några bilder kan jag glömma.
Tack för informationen!
Nu är det mer en tummelplats för proffs som ständigt investerar i ny utrustning, viss märkesvurm kan förekomma. Man försöker övertrumfa varandra med sk "wow" effekt , alltid i modernistisk stil med väldigt renskalade motiv och perfekt behandling med senaste versionen av photoshop som det är obligatoriskt att prenumerera på.
Jag är inte ute efter pengar , inte ute efter någon jättestor uppmärksamhet. Bara en vrå att utvecklas i. Men det verkar som jag måste göra det någon annanstans än på fotosidan, för den är bara för yrkesaktiva proffs och dess beundrare.
www.estractphoto.com
Jodå, visst är det grundförutsättningar för att lyckas, men jag hade nog förväntat mig lite mer handfasta tips om hur man bäst syns och får kontakter. Stefan (i inlägget nedan) är ju t.ex. inne på att det kan vara lämpligt att nischa sig och fokusera på en särskild typ av foto, som man brinner för att plåta. Är det ett bra tips, eller ska man vara mer känslig för vad som går hem för stunden? Var ska man visa sina foton och hur? Många skapar ju hemsidor, men hur når man ut med en sådan i dagens bildflod? Ska man försöka sälja på nätet eller bara ha sidan som showroom? Om man vill försöka sälja bilder, är det då någon mening att försöka sälja printar eller ska man sälja bildfiler eller fototjänster ? Etc, etc. Kanske kan bli ett tema för ett eller flera kommande poddar?/Mats
Frågan om huruvida det är bättre att anpassa sig till rådande trender eller att följa sin egen passion beror mycket på vilken målgruppen är. Snabba likes av de närmaste och av en mindre van publik = följ trenderna. Du kommer att få beröm som är i stil med "den här skulle du kunna sälja som reklam", vilket betyder att du nått en viss skicklighet kring en metod. Dessvärre kan det bli svårt att omsätta det första berömmet i kommersiella framgångar, eftersom det finns så många som är duktiga på att kopiera metoder. Däremot är det en brist på fotografer som har unika visioner.
Om det är långvariga framgångar fotografen är ute efter så är det en bättre väg att utveckla det personliga. Häng med i vad som händer, men vårda det som är ditt. Det gäller att uthärda perioder då du inte tycks nå några framgångar. Gräv djupare istället. Till slut har du arbetat så mycket med ditt specifika uttryck att det är väldigt svårt att kopiera dig. Du har ditt eget sätt att se och tänka. Tycker att Sven Westerlund är ett bra exempel på detta. Eller Helena Blomqvist. Eller Nygårds Karin Bengtsson. Eller Pernilla Zetterman. Eller Aida Cherehgosha.
Kommersiellt kan den vägen vara riskabel (många kunder letar inte efter unika bildspråk, utan efter någon som just kan följa det rådande modet), och konstnärligt kanske inte publiken är den bredaste. Men detta vägs förhoppningsvis upp av den personliga tillfredsställelsen av att ha skapat något alldeles unikt.
Har en bekant som har lyckas bra med fågelfotografi.
Tyvärr tar det mycket tid att sköta en sådan websida.
Annars blir ju intrycket av ditt inlägg att du svamlar utan substans.
Andra exempel är väl att man sällar sig till tycka-synd-om skaran när det kommer till utsatta grupper såsom romer, flyktingar med mera.
Politiskt inkorrekt skulle väl kunna vara att visa bilder av hur till exempel romer eller andra papperslösa skräpar ned kring sina bosättningar eller begår lagbrott.
Att inte ha någon politisk agenda och att göra bilder som bara är vackra, det vill säga inte ens fulsnygga, låter en smula politiskt inkorrekt. Att inte hålla sig i takt med tiden utan gå sin egen väg, vilket kan betyda att man får uppskattning i ett senare historiskt skede.
Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Politisk_korrekthet
Enligt Nationalencyklopedin förklaras politisk korrekthet som något "som på ett opportunistiskt sätt följer den dominerande trenden i samhällsdebatten"