Fler avsnitt
#128 - Att skapa plats för egna berättelser (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Hur kan en fysisk utmaning på cykel främja det egna skapandet och hur blir man egentligen av med sina kreativa blockeringar? I detta avsnitt reser Sara Arnald till Jessicas ateljé i Gnesta för ett samtal om kreativitet, att hitta sin egen röst och hur man egentligen bäst närmar sig människor för att fotografera dem.
Läs mer...
#127 - Nya kreativa konstellationer – Studio Femme (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Nya tider kräver nya lösningar och affärsmodeller. Hur kan vi som kreatörer stå starka i en bransch som är i ständig utveckling och kräver flera kompetenser och möjlighet att jobba över ett större geografiskt område? När uppdragsgivare försöker spara pengar genom att vända sig direkt till kreatörer istället för till reklambyråer kan det vara svårt för fotografer och filmare att möta behoven – och ställa motkrav på beställarna.
Läs mer...
2
#126 - Lyckas med att sälja utskrifter och posters (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Linnea Frank är fotograf och konstnär och säljer framgångsrikt utskrifter och posters av sina bilder online – samtidigt som hon via gallerier säljer konstnärliga verk i begränsad upplaga. Som bästsäljare på svenska posters-tjänsten Printler delar hon i detta avsnitt med sig av sina strategier och insikter.
Läs mer...
Fotosidan Poddradio #124 - Digitaliseringens fördelar och nackdelar (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Svenska Fotografers Förbunds ordförande Paulina Holmgren är på besök i Stockholm och är med på ett samtal om digitaliserings fördelar och nackdelar. För visst har vi fått större synlighet och fler jobbtillfällen, men hur ska vi få bättre möjlighet till ekonomisk ersättning för våra bilder?
Läs mer...
4
4 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Jag har ännu bara hört början av avsnittet, men by way of anekdot: jag fjällvandrade också lite i somras med en Z6 och 24-70/4. Jag hade med mig ett fisheye också, men till min förvåning upptäckte jag att det var rätt sällan jag ville ha mer vidvinkel än 24 mm. Och när jag ville ha det kunde jag oftast ta panoramabilder på frihand, med bra resultat när Lightroom fick sätta ihop i efterhand.
Jag hade också med Nikons senaste 70-300 och visst det var bra ibland, men överlag var 24-70 vad jag oftast ville ha. Före vandringen trodde jag att jag skulle vilja ha supervidvinkel och tele, men att just 24-70 skulle kännas ointressant. Tja... där ser man.
Fisheye var inte så dumt när jag några gånger fick för mig att filma, då kan jag ju inte slå ihop bilder till panorama. Men det är ändå ett par hundra gram (har Sigma 15 mm fisheye) som skulle kunna stanna hemma om det blir mer fjäll.
Sigma fisheye har ingen AF på FTZ, men det gjorde inget.