Fler avsnitt
#128 - Att skapa plats för egna berättelser (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Hur kan en fysisk utmaning på cykel främja det egna skapandet och hur blir man egentligen av med sina kreativa blockeringar? I detta avsnitt reser Sara Arnald till Jessicas ateljé i Gnesta för ett samtal om kreativitet, att hitta sin egen röst och hur man egentligen bäst närmar sig människor för att fotografera dem.
Läs mer...
#127 - Nya kreativa konstellationer – Studio Femme (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Nya tider kräver nya lösningar och affärsmodeller. Hur kan vi som kreatörer stå starka i en bransch som är i ständig utveckling och kräver flera kompetenser och möjlighet att jobba över ett större geografiskt område? När uppdragsgivare försöker spara pengar genom att vända sig direkt till kreatörer istället för till reklambyråer kan det vara svårt för fotografer och filmare att möta behoven – och ställa motkrav på beställarna.
Läs mer...
2
#126 - Lyckas med att sälja utskrifter och posters (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Linnea Frank är fotograf och konstnär och säljer framgångsrikt utskrifter och posters av sina bilder online – samtidigt som hon via gallerier säljer konstnärliga verk i begränsad upplaga. Som bästsäljare på svenska posters-tjänsten Printler delar hon i detta avsnitt med sig av sina strategier och insikter.
Läs mer...
Fotosidan Poddradio #124 - Digitaliseringens fördelar och nackdelar (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Svenska Fotografers Förbunds ordförande Paulina Holmgren är på besök i Stockholm och är med på ett samtal om digitaliserings fördelar och nackdelar. För visst har vi fått större synlighet och fler jobbtillfällen, men hur ska vi få bättre möjlighet till ekonomisk ersättning för våra bilder?
Läs mer...
4
3 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Vill man leka med oskärpa så kan jag varmt rekommendera att köpa ett billigt gammalt normalobjektiv med hög ljusstyrka. Vilket 50/1,4 som helst från 50- och 60-tal brukar var riktigt dåliga på full glugg. Och precis som Magnus säger så kan man dessutom få en kaotisk bakgrundsoskärpa, ofta hos de objektiv som var "top of the line" med relativt bra skärpa i fokusplanet. Själv är jag mycket förtjust i Olympus OM 55/1,2 som jag fick tag i för en femhundring. Det liksom "skimrar" om bilderna på ett sätt som är väldigt svårt att efterlikna i efterbehandling:-)
Rörelseoskärpa är jag däremot allergisk mot, särskilt om det bara är en liten gnutta. Men tar man i ordentligt och plåtar vid 1/5 med normalen så kan det funka.
https://www.youtube.com/watch?v=p-HgLj0iepo