Fotosidan Poddradio
Sara Arnald träffar Anders Jönsson, som jobbat professionellt med färghantering sedan tidernas begynnelse. Som handelsresande i färg åker han runt till landets foto- och filmstudios för att se till att vi jobbar i kalibrerade flöden.
Färghantering är både lätt och svårt på samma gång. I vårt samtal reder vi ut varför vi behöver kontrollera våra arbetsförhållanden för att vi ska kunna lita på det vi ser, hur vi gör för att optimera vår miljö för redigering och hur man ska tänka när man kalibrerar sin skärm.
Men hur stor roll spelar utrustningen när det gäller bedömning och redigering av färg? Hur dyr behöver egentligen en skärm vara? Och vad är det som skiljer kalibrering av en skärm för video jämfört med en skärm för stillbildsredigering?
PS! Glöm inte gilla eller prenumerera på podden i din poddspelare. Då hittar fler den.
Du kan lyssna på Fotosidan Poddradio reklamfri i fältet ovan. Fotosidan Poddradio finns i de flesta poodspelare, sök på "Fotosidan Poddradio". Itunes och Google poddcasts är de två kanaler vi rekommenderar och som är reklamfria. Vi finns även hos Spotify och Acast (reklam som vi inte styr över kan förekomma).
Glöm som sagt inte att gilla, följ eller prenumerera i din favoritapp! Då blir vi glada! :)
5 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Sedan kom det de senaste 15 åren mycket billigare lösningar som gav bra resultat. Sedan dess har de blivit hela tiden bättre.
Tycker att hela artikeln har en slagsida. Det är att det är Saras egna mål som styr hur man skall agera. Hennes mål är hur ett proffs som lever på redigering eller foto skall hantera färghantera.
Vad som inte heller tas upp i kedjan är att ta färghanteringen från kameran hela vägen till print.
Det täcker bara in vägen från skärm till printer eller bildskärm.
Köper man en iMac 27 idag är den inställd för video och bild. Fast alldeles för blå för att vitt skall vara supervitt. Har alldeles för hög kontrast och kan inte hårdvarukalibreras. Min skärm jag kan hårdvarukalibrera och är 30" står vid sidan om och är bättre kalibrerad visar något annat. Framförallt när det gäller kontraster.
Detta med färghantering har diskuterats många gånger på Fotosidan. Majoriteten är nog inte alls med på skutan. Färghantering är svårt och enkelt för bara de som redan har mängder av erfarenhet och kunskap. Vilket Sara uppenbart har.
Tycker ni skall göra en podd där ni kör färghantering för Dummies 101.
Mina skärmar är inställda för print. Så runt 120 Cd mitt rum likaså.
Ibland ger jag kritik till bilder om att de är mörka. Och får giftig kritik tillbaka. Den som redigerade bilden sitter med en skärm som har 7500 Kelvin och 350 Cd. Självklart kommer vi uppleva bilden helt olika
Så Sara gör gärna et reportage om förghantering för Dummies. Ta då också gärna med hela vägen från kamera till presentation och hur man får det bra till 95%. Ta också med hur man får vägkoner att inte bli röda för Canon kameror.
Kommentaren om att detta skulle vara reklam för Eizo verkar helt tagen ur luften.
"Kommentaren om att detta skulle vara reklam för Eizo verkar helt tagen ur luften." Varför det om personen jobba på Eizo så är det väl knappast taget i luften.