Fotosidan Poddradio
E-handelsboomen är ett faktum och det finns ett stort behov av bilder för e-handelsplattformarna. Men hur sätter man upp ett effektivt flöde för att kunna leverera produktbilder av hög kvalitet?
Under pandemin ökade e-handeln med 40% och en stor del av vår shopping har kanske flyttat ut på nätet för gott. Men för att onlineköp ska fungera bra för både säljare och köpare krävs att produktbilder är beskrivande, välliknande och uppfyller beställarens tekniska krav.
Produktbilder, e-combilder, e-handelsbilder – kärt barn har många namn men det handlar oftast om frilagda bilder mot vitt eller med genomskinlighet, med eller utan skugga. Kanske ska hundratalet sådana bilder produceras per dag, dessutom ska kläder steamas, produkter putsas och retuscheras och färger stämmas av. För att en fotograf ska bli framgångsrik i att arbeta med den här typen av bilder krävs kunskap, erfarenhet och noggrannhet.
Justin Rubin är fotograf på Retuscheriet, en retuschbyrå och bildverkstad som sedan tio år varit framgångsrik inom produkt- och reklamfoto. I podden ger Justin sina bästa tips om hur du kan lägga upp arbetet med produktbilder för att vara effektiv och kunna leverera kvalitet.
Justin Rubin och Retuscheriet hittar du på Instagram: instagram.com/justinrubinphotography och instagram.com/retuscheriet/
Eller via webben: justinrubin.se/ och retuscheriet.se/
Denna podd är ett samarbete mellan Fotosidan och Svenska Fotografers Förbund.
Du kan lyssna på Fotosidan Poddradio reklamfri i fältet ovan. Fotosidan Poddradio finns i de flesta poodspelare, sök på "Fotosidan Poddradio". Itunes och Google poddcasts är de två kanaler vi rekommenderar och som är reklamfria. Vi finns även hos Spotify (reklam som vi inte styr över kan förekomma).
Glöm som sagt inte att gilla, följ eller prenumerera i din favoritapp! Då blir vi glada! :)
2 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Och så får också den som inte jobbar på den nivån praktiska tips!